Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > broedkooien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-21 - 00:09:43 send message to De Prachtvink

hahahaha die karel.

de leukste thuis??happy :)wink ;)


peerpm
Website Member
Posts :33

Website Member
2011-06-21 - 13:55:48 send message to peerpm

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

zal eens een keer vreemd gaan dan, ......(de kenners weten waarom.

Is dit misschien iets?



peerpm
Website Member
Posts :33

Website Member
2011-06-21 - 13:58:29 send message to peerpm

Kweekkooi juist MET kieren, maar dan wel zo dat je ook kunt schoonmaken.





groet,

Peer


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-21 - 14:36:53 send message to De Prachtvink

Ha daar hebben we Peer "de redder in nood"
laugh :Dlaugh :D
hoe gaat tie Peer


peerpm
Website Member
Posts :33

Website Member
2011-06-21 - 15:57:44 send message to peerpm

Nou, nou, .....redder in nood zijn wel grote woorden....maar dacht .... voor een goede 'broedkooien-discussie' kan ik wel een keertje vreemdgaan.

Gaat allemaal prima trouwens, thanx.

Prachtvink (peter) zal de tekeningen vast eerder gezien hebben maar dacht wel een leuke aanvulling in dit verhaal.

Beetje inhoudelijk;

ik werp met dit ontwerp een balletje op om niet zo zeer de bloedluis in kooien te kunnen bestrijden maar meer nog om indien ze er zijn, (wat vaak niet of bijna niet tegen te houden is) ze direct aan te kunnen pakken.
Mijn pijnpunt bij veel van de zelfbouwkooien is dat er veel te veel kieren en dergelijke zijn die weliswaar gekit worden maar waar toch allerlei mogelijkheden zijn voor de bloedluis om zich te nestelen.
In het ontwerp zijn alle onderdelen JUIST niet tegen elkaar geplaatst waardoor er (dagelijks) goed gereinigd kan worden.
In geval van een uitbraak kan door middel van crepetape direct de plaatst gelokaliseerd worden en opgetreden. Dus niet het hele hok of iets dergelijks gaan bestrijden maar precies daar waar ze zitten.

Indien wenselijk kan ik de gehele bouw van de kooi hier plaatsen (10 stappenplan).

Voor de liefhebbers van plaatjes; de kooien van Prachtvink maar dan in 3D.



groet,

Peer


gezienus
Website Member
Posts :103

Website Member
2011-06-21 - 21:21:37 send message to gezienus

Mooie tekeningen, vakwerk


peerpm
Website Member
Posts :33

Website Member
2011-06-22 - 09:15:55 send message to peerpm

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hi Gezienus|Raymon,

In dit topic kom je met een algemene vraagstelling over de 'verbetering' c.q. de perfecte broedkooi | kweekkooi.
Je laat ook een foto zien van jouw huidige kooien die zoals je aangeeft nationaal en internationaal door diverse kwekers als zeer positief ontvangen zijn.
Mijn vraag is dan natuurlijk; kun je wat meer info verstrekken over jouw 'kooien' zodat we hier eens nader naar kunnen kijken.
Welke bijzondere aspecten zitten erin, c.q. gaan erin komen die de kooi anders maken als de kooien die je bijvoorbeeld al noemt. Ik doel dan op 'van keulen, gehu en dergelijke.
De kunst is natuurlijk niet eerder gemaakte kooien na te maken, dat kan iedereen lijkt me, maar om met 'verbeterpunten' te komen.

Peer


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-22 - 10:52:47 send message to Karel

Goede vraag Peer, maar ik kan me voorstellen dat Raymon, gezien zijn commerciele plannen, niet direct het achterste van zijn tong wil laten zien.wink ;)


gezienus
Website Member
Posts :103

Website Member
2011-06-22 - 12:34:53 send message to gezienus

@ Peer

Karel heeft daar wel een klein puntje, ik wou eigenlijk met dit topic informatie zien te bemachtigen wat jullie als kwekers echt belangrijk vinden aan kooien als je deze bijv; zelf zou maken of zou gaan kopen.

Ik ben me ervan bewust dat het toch meestal neerkomt op de prijs van een product,maar toch liggen er denk ik met het `concept` wat ik wil gaan maken wel wat mogelijkheden.
Rijk worden we er geen van allen van, aangezien het een hobbyproduct betreft en er genoeg kwalitatief goede, gerenomeerde bedrijven zijn die dergelijke producten in veelvoud maken i.c.m andere hobbygerelateerde zaken.

Het is niet mijn bedoeling een immitatie te gaan maken van een bestaand product, maar inderdaad is het ingewikkeld om een systeem te bedenken wat net zoals van keulen en gehu, zonder schroeven op te bouwen is en ook nog eens voldoet aan alle overige eisen van kwekers, alhoewel de meeste kooien op het oog wel op elkaar lijken.

Mijn grootste uitdaging ligt dan ook in het bedenken van een demonteerbaar systeem, maar weet niet hoe hoog dat bij mensen op de prioriteitenlijst staat?

De eisen zijn uiteenlopend, bijvoorbeeld;

Ik ben 36, fit en `gezond`, dus ik zal met het verschonen van een stelling van 4 hoog weinig tot geen hinder ondervinden als ik een keukentrapje zou gebruiken.
Geldt dit voor een ieder?

Ik werk en heb daarnaast 2 sportende kinderen, het voeren van de vogels iedere dag
gaat door, dit moet zo praktisch mogelijk zijn voor mij.
Er zijn mensen met de vut/gepensioneerd en hebben daarin weer minder belang en zo kunnen we er een heleboel bedenken.


Raymon


peerpm
Website Member
Posts :33

Website Member
2011-06-22 - 15:21:39 send message to peerpm


Algemeen; ik denk dat als iets in de markt wilt zetten dat je eerst het idee moet hebben alvorens je de commerciele plannen maakt. (niet negatief bedoelt!)

Specifiek; de vraag is idd hoe hoog staat 'demontabel' op de priolijst. Ik persoonlijk denk niet zo heel erg hoog. Natuurlijk kan het een voordeel zijn, schoonmaken etc maar de meeste mensen bouwen 1 keer een stelling op en daarna blijft het zo als het is. Het demontabel is vooral een pre voor de fabrikant als het gaat om transportkosten, verpakking en assemblage.

Wat dan wel; zoals op alle markten waar veel aanbieders zijn is het belangrijk om een 'unique selling point' te hebben, wat onderscheid jouw kooi nu van alle anderen. Dit kan zijn prijs, maar ook een bepaald slimmigheidje wat iemand anders niet heeft. Mijn advies dus om juist hier over na te denken.

Tot slot; 'het achterste van de tong laten zien'; ik denk dat dit juist wel noodzakelijk is om verder te komen. Als je jouw ideeen meer en beter ventileert krijg je ook de nodige feedback en da's de basis om verder te komen. Het is echt niet zo dat er direct mensen met dat idee, als het al komt, aan de haal gaan.
Mijn moto; wie goed doet, goed ontmoet!

Peer


gezienus
Website Member
Posts :103

Website Member
2011-06-22 - 18:37:23 send message to gezienus

Ik begon het topic met;

Beste kwekers,

Jullie zullen allemaal de nodige ervaringen hebben met het kweken van vogels in broed/kweekkooien.
Ik doel met name op de soorten die (meestal) in kooien t/m 1 meter worden gehouden.
Momenteel ben ik bezig een eigen kooi op te zetten, maar wil uiteraard van meerdere mensen een indruk krijgen van wat hun gedachtegang is betreft hun ideaalkooi.

Ik heb dus gevraagd om aanvullende informatie over zaken die kwekers missen, waarderen en eventueel verbetert willen zien aan kooien die er te koop zijn of ze zelf al hebben.

Persoonlijk heb ik mijn ideaalkooi(voorlopig, want er is altijd iets te verbeteren aan je eigen wensenhappy :), dus wil ik graag als ik iets ga maken zoveel mogelijk inspelen op de wensen van kwekers, want daar zijn ze tenslotte voor bedoeld.
Mijn standaard iets aangevuld met wensen van kwekers.
want zoals al eerder gezegd zijn mijn ideaalkooien misschien wel niet die van jou?
Er zijn daarvoor dus talloze redenen voor op te noemen.

Om je een `idee` te geven van waarom ik denk dat er een punt in mijn idee zit, noem ik;


Efficiëntie!

In in welke noemer je dat interpreteert, tja?

Stel je loopt langs een boekenwinkel en je ziet in de etalage dat boek staan waarover ze het laatst allemaal hadden in de pauze op je werk.
je loopt naar binnen en leest de samenvatting, en op de laatste regel staat dat de tuinman die zak aardappelen gestolen heeft.

Koop jij dan het boek?
Zo ja, hoe ga je het dan lezen zonder je focus van de tuinman af te houden en de rest te begrijpen?

Als het verklapt is, is het niet leuk meer en valt het al gauw tegen wat je ziet als je je er op focust.
Als je er blanco in gaat, kun je je fantasie gebruiken en meer denken dan wat je leest!
Zoals je kunt denken aan wat je belangrijk zou vinden aan een ideale broedkooi voor jou.happy :)

Ik heb al enkele dingen gezien die men schijnbaar belangrijk vindt, een paar meer zou welkom zijnwink ;)

Groeten,

Raymon


peerpm
Website Member
Posts :33

Website Member
2011-06-22 - 20:41:50 send message to peerpm

Ik begrijp het allemaal Raymon maar ik denk dat je toch een 'tandje' bij moet zetten.

De vogelwereld is een heel behouden wereld. Waarom iets veranderen als het goed is....is een veel gehoorde stelling. Of ....dat kan toch niet beter.

Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat het wellicht verstandig is om een aantal voorzetjes te geven om zodoende mensen de mogelijkheid te geven om daarop te schieten. Dit kunnen deels natuurlijk bestaande oplossingen zijn maar ik denk ook dat je je creativiteit moet laten botvieren en een aantal items vinden die vernieuwend zijn. Dan maak je verschil.
Dit alles geldt natuurlijk als jouw verkoopargument, c.q. koopmotivatie zit in het ontwerp. Als jij een 'perfecte' kooi op de markt brengt voor een kostprijs van € 25,00 dan heb ik natuurlijk niets gezegd, dan heb je immers een ander 'unique selling point'.

Samenvattend; ik daag je natuurlijk een beetje uit, dat lees je wel tussen de regels door.....laat eens zien (een tipje) waar die vernieuwing in zit....ben benieuwd!

Peer


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-06-22 - 21:22:52 send message to Ton Koek

Ik vind demontabel ook niet van belang. Als het staat, staat het voor jaren als het goed is.

Eén belanrijk punt vind ik dat het front niet rammelt als de vogels van stok naar stok springen of vliegen.


gezienus
Website Member
Posts :103

Website Member
2011-06-22 - 21:36:36 send message to gezienus

Ik moet het oneens zijn met je stelling dat de vogelwereld behouden is;

Kijk eens goed om je heen naar het aanbod op vogelgebied.
Broedmachines, fotokooien, kooienstellingen, allerlei soorten en maten bakjes, software, persoonlijke websites, vogelbladen, dimmers, ionisators, bevochtigers, tig soorten vitamines.
Echt bijna alles is te koop wat je je maar bedenken kunt.
En het wordt gewoon allemaal gekocht, goedkoop of duur.

Dat is mijn inziens niet echt behouden.

je zult altijd mensen houden die pas iets aanschaffen/maken als er iets kapot zou gaan, terecht!

* En steeds meer heb je op alle gebieden innovators,ook in vogelland!

Die tijd van een behouden leefstijl is geweest volgens mij, ondanks een `crisis` koopt men televisies, computers, telefoons omdat er gewoon weer wat nieuws is, niet omdat de oude niet meer werkt of dat er geen plezier aan beleefd is.

Het is misschien niet het antwoord waarop je hoopte dat ik mee uit de kast zou komen?happy :)

groeten,

Raymon




De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-22 - 23:11:52 send message to De Prachtvink

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
demontabel ook niet van belang


dat lijkt mij ook niet een belang.

de broedlooi zijn niet zo groot ,die zijn in het geheel goed te vervoeren.
als je het wel demotabel wil maken zal je met een goede duidelijke tekening moeten komen
denk maar aan de tekeningen van IKEA.meubels
dat zijn oook weer extra kosten.wat eigenlijk niet nodig is.

Peter




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 95 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede