Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > broedkooien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-22 - 23:26:11 send message to Karel

Demontabel? Mmmm....wellicht als onderdeel van een onbeperkt naar boven en opzij uit te breiden wandsysteem....rekken van speciaal profiel + trespa wandelementen.....speciale hoekstukken...mmmm....

Let maar niet op mij...ik fantaseer maar wat..wink ;)


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-22 - 23:48:37 send message to De Prachtvink

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

er zijn veel kwekers die stelen eisen aan het gewicht van de broedkooi.als je trespa of
ki-kern gebruikt worden ze meteen erg zwaar.
de broedkooi die je op de foto ziet weegt nog


net geen 35 kilo.dus dat valt wel mee, dacht ik.

ik zelf heb met het bouwen van broedkooien voor polystyreen (hard)niet te verwarren met tempex)gekozen,om dat het licht is , makelijk schoon te maken . en makelijk te verwerken. met zagen, trespa daar integen is, zo wij dat zeggen klotemateriaal om te zagen. ddit kost je een vermogen aan cirklelzagen. die zijn zo bot.


peerpm
Website Member
Posts :33

Website Member
2011-06-23 - 09:10:52 send message to peerpm

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Misschien mijn gedachtengang dan een beetje verder uitgediept?

Volgens mij kun je een verdeling maken in de mensen die kweekkooien hebben in; 1. mensen die een kooi kopen, omdat ze niet handig zijn of omdat ze dit makkelijk vinden en een stukje kwaliteit willen.
2. mensen die het budget niet hebben om de investering te doen of die zulke specifieke wensen hebben, c.q. graag zelf hun eigen kooien maken, los van de kosten en dergelijke. (tot de laatste groep behoor ik)

Omdat jij(raymon)een kooi op de markt wil brengen valt de 2de groep af.

De markt die dan overblijft heeft budget om de kooi aan te schaffen, immers iedereen begrijp dat als je een kant en klaar product koopt dat dit geld kost. De potentiele klant zal ook een bepaald verwachtingspatroon hebben, immers er wordt een 'professionele' kooi gekocht. Vaak zijn de mensen die een kooi gaan kopen, voorheen, zelfbouwers geweest die na een aantal jaren 'tobben' dan toch eindelijk een 'echte' investering willen doen.
Concluderend durf ik te stellen dat 'prijs' wel belangrijk is maar dat dit geen hoofddrijfveer is.

Wat dan wel;

1. schoonmaakbaarheid in relatie tot hygiene is denk ik de allerbelangrijkste factor. Het grote probleem bij zelfbouw blijft toch wel het feit dat door gebrekkige materiaal keuzen, c.q. de verwerking ervan er allerlei manco's ontstaan. Die manco's worden door een professionele bouwer teniet gedaan omdat hier professionele oplossingen worden gevonden. Denk aan lade maar ook verlijming, kitten en dergelijke.

2. functionaliteit, in welke mate kan de kooi opgedeeld worden, het gebruiksgemak, en de mogelijkheden tot uitbreiding.

3. uitstraling; iedereen die uiteindelijk de investering doet gaat toch ook een beetje voor de looks, immers een mooie kooi is als het pronkstuk voor de kweker in zijn ruimte.

Ik denk dat alle andere factoren slechts afgeleiden zijn van deze 3 factoren, c.q. het gevolg zijn van. Derhalve zijn ze dus naar mijn mening, voor jouw doelstellingen, ondergeschikt.

Dan rest de vraag; hoe zo'n kooi te maken c.q. aan de man te brengen. En dat brengt me dan weer op een eerder genoemd punt namelijk je dient 'uniek' te zijn in je ontwerp in relatie tot de 3 genoemde factoren.
Heb je dit niet....dan maak je dus in principe iets wat er al is. Dat kan natuurlijk maar dan is het enkel meer van hetzelfde. Je enige verkoopargument kan dan zijn....'de prijs'.

Benieuwd dus......naar de ideeen!

Peer





paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-06-23 - 17:35:01 send message to paintim

De zandlade in de broedkooi kan je ook weglaten.
Ik heb nooit zandladen in mijn broedkooien gehad.
Vr.groeten
ANTONI


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-23 - 20:07:43 send message to De Prachtvink

Ja en... met andere woorden dan moeten wij ook maar niet doen?


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-06-23 - 20:52:16 send message to paintim

Ja en... met andere woorden dan moeten wij ook maar niet doen?



Nou ja die keuze moet je natuurlijk zelf maken.
Ik vond en vind zandladen maar een gedoe.
Vr.gr.

ANTONI


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-23 - 21:26:08 send message to De Prachtvink

Hoe maak jij je bodem van je kooien dan schoon.?
lijkt ook niet echt fijn schoonmaken.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-06-23 - 21:41:51 send message to paintim

Golfkarton met daarop een schep zand.
Trek je er zo uit.
Even de stofzuiger en nieuw golfkarton met
schelpenzand.
Klaar is Antoni
Vr.gr.
ANTONI


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-23 - 22:29:16 send message to De Prachtvink

Ik hou het toch liever bij lade's.
ik schuif de lade eruit , steek hem in het geheel in een vuilniszak en keep hem op.
dan even de lade schoonmaken met een sopje of dettol. ik zou ze ook buiten een keer met de hogedrukspuit kunnen schoonmaken.ze zijn van kunststof dus,die kunnen wat meer hebben dan houte lade,s
daarna nieuwe housnippers er in
en klaar!is Kees (Peter)


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-06-23 - 22:45:07 send message to paintim

Gewoon gaan voor wat je zelf het beste lijkt.
Ik vind klemmende laden niet prettig.
Daarbij extra kieren en 2 bodems schoonmaken.
Vr.groeten
ANTONI


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-23 - 22:55:37 send message to De Prachtvink

haha, mijn lades klemmen niet. dat loop als een zonnetjelaugh :Dlaugh :D dat heb je niet zo gauw met kunstof lade's want die werkt bijna niet.en ik heb er rekening meegehouden tijdens het maken van de lade's,paar MM kleiner gehouden
op de bodem onder de lade, stooi ik fossiel schield op. vooral de aan de kanten waar wat kleine naadje zitten.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-06-23 - 23:02:14 send message to paintim

Gewoon doorgaan met laden
als je dat prettig vindt.
Ik denk daar nu eenmaal anders over.razz :p
Vr.gr.
ANTONI


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-23 - 23:09:21 send message to De Prachtvink

tja , voor mij is er geen weg meer terug, de broedkooien zijn al klaar laugh :Dlaugh :D


gezienus
Website Member
Posts :103

Website Member
2011-06-23 - 23:16:32 send message to gezienus

ik heb kooien met en zonder lade, ik moet zeggen dat zonder praktischer is.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-06-23 - 23:21:44 send message to Rik

Mijn voorkeur gaat uit naar kooien van het merk G&O. Superlicht, gevulkaniseerd kunststof dus geen kieren. In de zomer kun je er gewoon met de tuinslang op. Werkelijk waar...perfecte kooien.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 87 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede