Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Lori pap Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Koenraad
Website Member
Posts :70

Website Member
2011-10-12 - 22:51:27 send message to Koenraad

Inverband met bijverwarmen, is volgens mij niet nodig maar ik kan indien ik merk dat het nodig is een vorstvrij gedeelte inbouwen. voorzover ik heb vernomen is dit niet nodig voor deze soorten.

Ik heb voorig jaar in mijn andere voliere het binnehok bijverwarmd tot +5graden en de vogels gingen buiten zitten...


Koenraad
Website Member
Posts :70

Website Member
2011-10-12 - 22:54:41 send message to Koenraad

Ik houd ze in het oog daniel een extra draad is snel geplaatst. Zal ik zeker overwegen om te doen in de nabije toekomst


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-10-12 - 23:00:14 send message to Ton Koek

Mooi resultaat al Koenraad, succes met de jongen.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2011-10-13 - 00:02:49 send message to blg

Ondertussen heb ik al antwoord gekregen in verband met het bevriezen van de pap en deze zou niet bevriezen tot min 14 word mij verteld.
Weet niet van wie je dat hebt, maar een dag lang -5 graden en de pap is hard en zoals we de laatste winters met weken lang beneden de -10 hebben gehad zal dat zeker een probleem worden.
Kijk uit met verwarmings elementen, lori's zijn erg nieuwsgierige vogels en knagen aan alles.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2011-10-13 - 07:27:28 send message to marti

Ik kweek zelf lories buiten zonder nachthok, dit gaat op zich prima. Pap bevriest maar heel langzaam als het licht vriest. Echter de laatste 2 jaar waren de winters verhoudingsgewijs streng. Door deze lage temperaturen bevriest de pap dan wel in zulke korte tijd dat de vogels te weinig kunnen eten. Ik heb ze daarom onverwarmd binnen gezet in kweekkooien. Buiten laten is dan wel een erg groot risico.
Het is een beetje afwachten hoe het gaat lopen, bij een normale winter zal je weinig problemen hebben.


Phigys
Website Member
Posts :19

Website Member
2011-10-17 - 21:13:35 send message to Phigys

Beste Koenraad,

U vat mijn antwoord niet verkeerd op, ik probeer enkel een jonge liefhebber een andere instelling mee te geven.
U zegt, deze soorten zijn vorstbestendig. Zijn wij mensen ook niet vorstbestendig, we zullen ook wel overleven zonder verwarming en kledij of we een waardig leven zullen hebben is een andere vraag.
Onverwarmd huisvesten van loris zonder mogelijkheid tot het kunnen terugtrekken in een verwarmde ruimte is niet verantwoord. Bovendien is er meer kans op het mislukken van broedsels door de weersomstandigheden. Regelmatig een geslaagd broedsel is niet voldoende om het in standhouden van een volièrepopulatie te verzekeren. We moeten ons niet de vraag stellen, wat hebben ze minimaal nodig om te overleven maar wat zijn hun behoeften eigen aan de soort die we moeten invullen om hen maximaal te laten funktioneren. Loris zijn levende wezens die net als mensen recht hebben op een kwalitatief leven.
Het gevaar is dat goede raad als 'vorstbestendig'en slecht voedingsadvies gemakkelijk wordt opgevolgd en dit niet enkel bij veel voorkomende soorten zoals bovengenoemde. Het resultaat is vandaag al duidelijk genoeg te zien, meer en meer soorten zijn reeds uit onze volières verdwenen.

MVG Phigys

Daniel, ja ik kweek Phigys.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-10-17 - 21:37:35 send message to Daniel

@phigys, mooie soort. Ik ben eigenlijk benieuwd of de kweekresultaten met deze soort goed genoeg zijn om al te spreken van een sustainable populatie in gevangenschap. En zie jij voor deze soort een toekomst dat ze wat wijder beschikbaar komen.


Phigys
Website Member
Posts :19

Website Member
2011-10-17 - 21:59:36 send message to Phigys

Dat is het inderdaad.
De kweekresultaten zijn goed en voldoende om een levensvatbare populatie in mensenhand op te bouwen. Jammer genoeg is deze soort een 'mode'vogel aan het worden, daar schuilt het gevaar opnieuw. Te weinig ervaren mensen nemen een deel van de pool op zich met dikwijls magere resultaten, waardoor een teleurgang van de soort altijd mogelijk blijft.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-10-17 - 22:01:31 send message to Daniel

jammer. Laten we hopen dat populatie in gevangenschap blijft groeien.


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2011-10-17 - 22:02:12 send message to Max Weijers

Ikzelf wil mij ook gaan specializeren in lori's nu kan ik me alleen bezig houden met de soorten kennis. omdat ik ook vind dat je ze in verwarmde hokken moet kunnen houden. Anders had ik al lang een aantal koppels aangeschaft, naar mijn weten kunnen lorie's nogal graag in de winter gaan broeden, zonde dat je ze niet de kans kunt geven dan.

Maar we zullen wel zien hoe het met uw jongen gaat, ik hoop natuurlijk dat het goed gaat.

Max


Koenraad
Website Member
Posts :70

Website Member
2011-10-18 - 21:57:13 send message to Koenraad

Phigys,
Ik begrijp uw standpunt, op dit moment zitten de vogels tochtvrij met plexy panelen welke er ook voor zorgen dat overdag dermate van de zon de voliere opwarmd
Snachts en overdag hebben ze een dikwandig broedblok om bij koude warm te houden.

Ik kan ze eventueel een warmte lamp verschaffen wat ook het bevriezen van de pap oplost maar ik ben bang dat dit ook niet goed is voor de vogels.

Ik zoek ondertussen verder naar alternatieve oplossingen om het vorstprobleem op te lossen.


Koenraad
Website Member
Posts :70

Website Member
2011-10-18 - 22:42:52 send message to Koenraad

Voorstellen zijn welkom, voliere is 7x2x2 met dak en achterwand in steen en front afgeschermd met doorzichtige plexi/pvc betonnen ondergrond.

Ik dacht aan
een vorstvrijhouder van 500w

of 3 warmte lampen 1 per hok (plaatselijke verwarming)

of een olie radiator

Aangezien de voliere niet is geisoleerd zie ik mijn energie factuur al stijgen.

Ik kan volgend jaar eventueel een radiator plaatsen aangesloten op mijn centraleverwarming zie ik deze winter niet meer gebeuren.


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2011-10-18 - 22:47:22 send message to Max Weijers

Als ik eerlijk ben, leek het mij wat verstandiger om dit allemaal te bedenken voor dat je de vogels kocht.
Is het geen idee om gewoon de gehele volière af te dekken? met noppel follie of zo?

Max


Koenraad
Website Member
Posts :70

Website Member
2011-10-18 - 23:04:56 send message to Koenraad

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste max,
Dit heb ik toen opgezocht en voor deze soorten word beschreven dat ze geen binnenhok nodig hebben en in buitenvolieres worden gehouden mits ze tochtvrij zitten. wat niet met alle lori soorten kan. Ook werd dit bevestigd door de kweekers vanwaar ik deze kocht en hun vogels zaten ook in een buitenvoliere tochtvrij in de winter.

Nu zijn ze wel vaag over de voeding tijdens de winter vandaar dit toppic en ondertussen leren we bij.


Phigys
Website Member
Posts :19

Website Member
2011-10-19 - 19:47:07 send message to Phigys

Beste Koenraad,

Is er geen mogelijkheid om een klein nachthok te maken in uw volière? Een ruimte van 1m bij 1m en een hoogte van 2m is reeds ruim voldoende. Hierin zou je het nestblok kunnen plaatsen en het voedsel verstrekken. Als u voor het vervaardigen van het nachthok goed isolerende materialen gebruikt is het perfekt mogelijk om met één warmtelamp deze kleine ruimte op de gewenste temperatuur te brengen. De vogels kunnen dan indien gewenst zelf de warmte onder de lamp gaan opzoeken indien nodig. Op deze manier zal je gemakkelijk aan 15 graden geraken en ben je van alle problemen af. Geen bevroren voedsel, veel minder kans op mislukken van broedsels, minder kans op legnood. En vooral u heeft ze waar ze recht op hebben.
Wat het verbruik is van zo'n lamp weet ik niet, maar u hoeft maar één nest of pop te verliezen en dit zal al veel duurder uitkomen.
Hopelijk ziet u mijn reactie niet als kritiek, ik probeer enkel raad te geven.

MVG Phigys




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 144 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede