Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Grijze roodstaart -> Lever waarde te hoog door eivoer? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



ktmgek
Website Member
Posts :113

Website Member
2011-10-18 - 22:21:56 send message to ktmgek

@Goudparkiet

Dat doe ik bij mijn lori's ook gewoon.
In de natuur krijgen ze volgens mij ook geen extra vitaminen van de oudervogels.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-10-18 - 22:31:19 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nog even ter info:

Eivoer Orlux: Vitamine A = 12.500 IE/kg
Topet Aminovit: Vitamine A = 64.000 IE/kg

In Topet zit ruim 5x meer vitamine A dan in Orlux. De extra vitamine A die de vogels door Orlux binnen krijgen is slechts zo'n 15%


Bronnen:
http://www.orlux.be/Nutri/Nutrition/Pages/Products/index.jsp?ran=2593&pro=3661&fam=3648&ani=3989&rac=0

http://www.topet.nl/action/prodcat/88/Aminovit%20100%20gram


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-10-18 - 22:42:25 send message to Daniel

Rik dat is ook weer overdreven. Er is een overdosis vitamine A geconstateerd. Gezien de hoeveelheden vitamine A in beide producten lijkt me stoppen met het preparaat inderdaad ook slim.

Maar de reden voor het geven van het preparaat is de wens om extra calcium te geven aan de grijze roodstaarten. Veel grijze roodstaarten kwekers geven aan dat dit wenselijk is. Nu moet er dus wel een vervangend preparaat gegeven worden dat zowel de calciumbehoefte van de vogels dekt, maar niet zorgt voor een overdosis vitamine A. Dit kan gedaan worden in overleg met de dierenarts. Ook kan je met hem bespreken waarom dit preparaat.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-10-18 - 22:51:49 send message to Rik

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

De vogel heeft een zware overdosis vitamine A.

Product A bevat: 12.500 IE/kg = Eivoer
Product B bevat: 64.000 IE/kg = Topet Aminovit


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-10-18 - 22:56:41 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nogmaals:

In het eivoer zit ruim 5x minder vitamine A dan in Topet Aminovit. Eivoer = voor 15% verantwoordelijk voor de overdosis en Topet Aminovit= voor 85% verantwoordelijk voor de overdosis.

Alleen Topet Aminovit bevat dus grote hoeveelheden vitamine A. En niet beide producten.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-10-18 - 23:02:47 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote

Eivoer Orlux: Vitamine A = 12.500 IE/kg
Topet Aminovit: Vitamine A = 64.000 IE/kg



@Rik
In de praktijk wordt dagelijks natuurlijk veel meer eivoer verstrekt dan Topet. Pas als je de verhouding weet tussen de werkelijk verstrekte dagelijkse gewichtseenheden van ieder product, kun je conclusies trekken. De dosering Topet is 1 gram per 2-5 papegaaien, ofwel 64 IE vit A per dag. Stel dat een vogel 30 gram eivoer opneemt, dan staat dat gelijk met 30 x 12500/1000 ofwel 375 IE vit A, hetgeen bijna 6 maal zoveel is als via de Topet wordt verstrekt.

Het geven van eivoer met minder vit. A heeft dus wel degelijk zin, en zet meer zoden aan de dijk dan het stoppen met Topet. In deze geef ik de Vogelarts gelijk.

@Kilian

Ik ben wel benieuwd welke leverwaarde te hoog is. Als je dat bij een volgend bezoek aan de arts kunt vragen. Bovendien kan hij wellicht vertellen wat de "normale" waarde zou moeten zijn, en de te hoog gemeten waarde.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-10-18 - 23:06:28 send message to Daniel

Rik, we weten dat je slechte ervaringen hebt een dierenarts, maar dat betekend niet dat ze allemaal slecht zijn. Nu heeft hij het advies gegeven om extra calcium te geven aan de grijze roodstaarten. Dat is bij deze soort een advies dat je vaker ziet. Nu lost dat preparaat het te kort op. Dus in principe een goed advies. Dan wordt er na problemen een te hoog vitamine A gehalte geconstateerd. Dan zou mijn eerste vraag ook zijn: Wat heb je verandert in je voeding. En dan zou ik ook adviseren om die verandering ongedaan te maken. Dus in principe zijn dit allemaal logische adviezen.

En 2 extra dingen: Wij geven hier adviezen gebasseerd op informatie die ons gegeven wordt. Wij kunnen er dus ook grandioos naast zitten. Ik zou de vervolg stappen dan ook nemen in overleg met de dierenarts. En ten tweede dierenartsen zijn ook maar gewoon mensen.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-10-18 - 23:11:14 send message to Rik

Oké!

Moeilijk om toe te geven...maar ik ben bang dat jullie gelijk hebben. happy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-10-18 - 23:20:27 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

@Daniel

Mijn vraag welke leverwaarde er bedoeld wordt, heeft te maken met het feit dat er op vele waarden kan worden getest. Iedere test kan een probleem aanduiden. Van vitamine-opslag tot ijzerstapeling (komt ook bij kromsnavels voor!)

Bij mensen wordt bijv. getest op de volgende normaalwaarden:

alk phos 38-113
bilirubine t 0,1-1,0
bilirubine d 0-0,2
alt/sgpt 6- 41
ast/sgot 9- 34
prot ,t 6- 7,6
albumin 3,4-4,7
ggpt 0-65 man 0-45 vrouw
Ldh 0-240
glob 2-3,5
A/G 1-2,4

P.S. Krijg uit het bovenstaande nu niet het idee, dat ik hier verstand van heb.happy :) Ik wil alleen graag weten hoe het zit....

P.S. 2 Nee, ik heb geen drankprobleem.wink ;)


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-10-18 - 23:40:02 send message to Daniel

@ Hans,



bedankt voor de toelichting en inderdaad goed om te weten. Ik wist trouwens niet dat papegaaien ook last konden hebben van ijzeropstapelingsziekte. In hoeverre zijn ze hier gevoelig voor?

En ik was al bang dat je zwaar aan de drank zat wink ;).
Oy


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-10-19 - 08:42:51 send message to Kilian

@Hans
Ik zal volgende week dinsdag vragen naar welke leverwaarde dit dan wel was en wat deze normaal gesproken zou moeten zijn.

@Iedereen
Bedankt alvast voor jullie kijk hierop!


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2011-10-19 - 18:34:45 send message to molineti

Ik voer al minimaal 10 jaar geen supplementen meer,en zie het dan ook als weg gegooid geld.

Ik voer een simpel zaadmengsel en Aves opfok eivoer.
Enige maanden per jaar kiemzaad(aanloop kweek)
En wat groente en fruit(mondjesmaat)

Ik kweek meer dan 1.5 jong per jaar uitsluitend natuurbroed,zonder problemen.

Ik zou zeggen: Laat je niet gek maken door allerlei producten en dierenartsen maar volg de mensen in je omgeving met goede resultaten en weinig poehha



Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-10-20 - 16:11:07 send message to Ruben31

Mensen,ff een vraag tussendoor.

Ik voer een witttemolen eivoer en voeg hieraan aves opfok toe,wel in beperkte mate.
Zou dit ook slecht kunnen zijn?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2011-10-20 - 16:51:51 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het poeder of meng je het complete eivoer van aves met WM?

Alleen het poeder zou ik niet doen,lijkt mij wat teveel van het goede.

Als je aangemaakt eivoer van aves mengd met eivoer van WM denk ik niet dat het kwaad kan.

Groeten rené


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-10-20 - 17:18:58 send message to Ruben31

Ik meng wittemolen eivoer met aves opfok.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 222 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede