Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wie heeft er ervaring met (de kweek van) Serinus-soorten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2004-10-27 - 19:05:44 send message to J. Santegoeds

Oké, bedankt.
Ik denk dat ik me maar eens ga wagen aan je voorgestelde verandering van voeren....

Groeten, J. Santegoeds


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-10-27 - 19:40:56 send message to Niltava

Vandoornen: jij gebruikt dus probiotica; heb er vaak aan gedacht het te gebruiken, maar snap niet hoe het langs het maagzuur kan (levend dan). Jij hebt hebt er goede ervaringen mee??(verschil voor en na gebruik?

Pluimenest: waarom bak je de eieren? Je kunt gewoon een ei koken (hardgekookt; 10 min. met koud water opgezet) en 3 beschuiten. Of een veelvoud hiervan natuurlijk.
Ik weet niet of breedmax bedoeld is om aan dit soort eivoer te worden toegevoegd(ivm. de balans). Maar in principe moet het goed zijn.
Op welke manier(en wanneer) haal je de jongen bij de ouders weg??

Niltava


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-27 - 20:55:51 send message to pluimenest

Niltava, ik bak de eitjes niet,dat is Santegoeds, gebakken eitjes zijn trouwens heel slecht.De reden hiervoor is dat bij het koken van een ei er een biologische reactie plaatsvind waarbij koolhydraten omgezet worden in suikers, monosachariden. Wanneer een ei gebakken wordt krijgen de koolhydraten de tijd niet om omgezet te worden en onstaan er disachariden welke door de vogels niet kunnen verteerd worden (zie opm. van Dooren).
Zelf gebruik ik reeds jaren Pre- en Probiotica, en ik kan u garanderen dat mijn vogels er beter bij zitten.
Opgelet NIET overdrijven want bij een teveel aan pre- of probiotica zullen de vogels slijmerige uitwerpselen gaan produceren wat kan leiden tot diaree.
Santegoeds, de metalen kooien gebruik ik niet zozeer om bacteriële infecties tegen te gaan maar eer om parasitaire infecties (flagolata, coccidiosis,)tegen te gaan.


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-27 - 21:00:19 send message to pluimenest

Santegoeds, was nog vergeten dat "eivoer" reeds behandeld werd in dit forum, kijk eens op de volgende blz.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-10-27 - 21:27:32 send message to Niltava

pluimenest: sorry klopt

Je gebruikt ook probiotics van AVES?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-10-27 - 22:54:23 send message to dooren

Natuurlijk vernietigd het maagzuur flink wat bacteriën, goede en slechte maar nooit niet alle.
Melkzuurbacteriën welke worden gebruik in Yakult kunnen dus gemakkelijker het maagzuur paseren dan bacteriën welke niet in een zuurmilieu leven.
De darmfora zal met de goede bacteriëstammen de slechte nieuwkomers te lijf gaan. Het is dus continu "oorlog" in de darm en er wordt gevochten voor elke vierkante mm.
De goede nieuwkomers blijven en krijgen een plaatsje aan de darmwand. Voor elk organische is het zaak dat de goede bacteriën de overhand houden in de darmen want anders krijg je darmstoornissen en diarree.
Maagzuur is slechts een meganische dat de import van grote hoeveelheid bacteriën tegelijk tegenhoud. Het overige moet worden opgeknapt door de goede bacteriën in de darmen.
In het probiotica van Aves zitten 9 goede stammen bacteriën die helpen de slechte te onderdrukken. Het is altijd moeilijk een keihard bewijs neer te leggen maar ik moet toegeven dat ik weinig of geen vogels heb met darminfecties terwijl loris door hun dunne voeding en ontlasting gevoelig zijn voor darminfecties. Naast probiotica wordt mijn vogelverblijf elke week ontsmet met Halemid of Virkon S. Ziektepreventie is eigenlijk een heel scala van maatregelen.
Zelf gebruik ik dagelijks Yakult en dat helpt, dus zal het ook wel zo werken met mijn vogels. Kijk maar eens op de site van Peter Holsheimer van Avesprodukten, met zo'n potje probiotica doe ik gemakkelijk 3 maanden met 80 loris.
Groet gert


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-10-27 - 23:33:00 send message to dooren

Hoi Pluimenest ik snap even niet wat je bedoelt met de koolydraten van het ei, er zitten geen namelijk geen koolhydraten in eieren. Gebakken eieren leverd wat meer vet op, alleen vit. A gaat met 80% achteruit. Dus liever koken.
Op 100 gram gekookte eieren zit 13 gram eiwit, 11 gram vet, 3 gram vetzuur en 74 gram water. Het is wel zo dat alleen monoscacchariden kunnen worden opgenomen door vogels (enkelvoudige suikers zoals fructose galatose glucose). Alle andere suikers tweevoudige en meervoudig moeten eerst door enzymen worden afgebroken tot enkelvoudige suikers. Polysacchariden (cellulose) kunnen door een beperkte groep vogels worden afgebroken (hoenders ed)
Groet gert


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-28 - 08:06:01 send message to pluimenest

Dooren,blijkbaar verschillen de resultaten van de analyses van eieren volgens de bron waar je je gegevens haalt.
Volgens mijn informatie bevatten eieren wel degelijk koolhydraten (CH) verbindingen.
Volgens de voedingstabellen die ik geconsuleerd heb bevatten eieren in hoofdzaak :
dooier : 17% eiwitten, 33 % vet en 1% koolhydraten
eiwit : 10% eiwitten, 0 % vet en 05 % koolhydraten.
In principe is het % koolhydraten dus vrij laag, maar het is beter te voorkomen dan te genezen.Zoals je ook kan zien zit er geen vet in het eiwit, vandaar dat het belangrijk is het volledige ei te gebruiken, tenzij je je eivoer bij het bereiden gaat aanpassen zodat het % vet gaat dalen (rond 15% max.).
Wat de vitamientjes betreft maak ik mij geen zorgen.
We weten allemaal dat bij koken of bakken een groot deel van de vitamientjes verloren gaan.
De regel hierbij is dan ook vitamientjes bijvoegen
wanneer het eivoer klaargemaakt wordt om het aan de vogels te geven.
En Dooren probeer eens prebiotica te gebruiken, je zal zien dat je vogels er nog beter van worden.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-10-28 - 08:46:34 send message to Niltava

hmm pluimenest, vind je het zo moeilijk om de stukjes en mensen soms uit elkaar te houden wink :)
Of is er een verschil tussen prebiotica en probiotica(AVES)?

Doornen: ken je ook cometaves? en megabactol etc?

Gebruik al heel lang alleen AVES opfokvoer(en soms mineralen) maar er zijn steeds meer van dergelijk "darm" preparaten. Met allemaal mooie praatjes etc. Je weet soms niet meer wat moet geloven.
(je kan ook teveel preparatened gebruiken)

Niltava


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-28 - 09:47:52 send message to pluimenest

Hoi Niltava,
er is wel degelijk een verschil tussen Pre - en probiotica, eenvoudig uitgelegd gaat de prebiotica voor een cascade effect zorgen (sneeuwbaleffect)zodat de probiotica sneller en efficienter zijn werk kan doen.
De prebiotica is dus ten zeerste aan te raden bij vogels welke een ziekte achter de rug hebben.
Let wel : prebiotica zonder probiotica heeft geen zin.
Ik had reeds aangehaald dat het met deze produkten toch wel opletten geblazen is.
Teveel = diaree.
Een goed probiotica onderscheiden van een minder goed is niet altijd zo eenvoudig.
Persoonlijk ga ik er vanuit dat goede probiotica dienen bewaard te worden in de koelkast, deze bevatten over het algemeen levende fermenten en zullen dus sneller werkzaam zijn, maar een vaste regel is dit zeker niet, het is enkel een middel om het bos door de bomen nog te zien.


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2004-10-28 - 10:42:12 send message to J. Santegoeds

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hallo,

Het begint zolangzamerhand een hele discussie te wordenhappy :)

Maar zoals ik dus in het begin zei, "ik heb de indruk dat de problemen die ik heb met m'n jonge cini's, te maken hebben met het feit dat ze iets missen".
En, als ik alles een beetje goed heb kunnen volgen wink ;), zou dat dus bést eens iets te maken kunnen hebben met het niet verstrekken van probiotica en de toevoeging van de melk in m'n huidige eivoer.

Ik geef 2 dagen per week "appelazijn", heeft dat geen weerslag op de groei van de "goede" bacteriën, die ik toevoeg via deze probiotica?

Groeten, J. Santegoeds




J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2004-10-28 - 18:20:52 send message to J. Santegoeds

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb het allemaal eens een beetje "na zitten rekenen".
En ik kom op de volgende samenstelling uit van mijn eventuele nieuw te maken eivoer; ik begin met 5 gekookte eieren.
Vervolgens vermaal ik 15 beschuiten, voeg daar 1 maatlepeltje Aves Probiotica aan toe en meng dat goed door elkaar.
Dan voeg ik daar de vijf gekookte eieren aan toe samen met 5 maatlepels Breedmax.

Dat komt dan in de buurt van het eivoer dat jullie voeren?
Maar ik geef mijn vogels gekiemde zaden door het eivoer, heeft dát geen effect op de verhoudingen?
Zou ik de hoeveelheid probiotica moeten verhogen in mijn geval.
Want er wordt overal van uitgegaan van de hoeveelheid eivoer, staat de hoeveelheid kiemzaad hier los van?

En kan dat dan in combinatie met appelazijn (2 dagen per week) gegeven worden?

Groeten, J. Santegoeds


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-10-28 - 19:35:02 send message to Niltava

Santegoeds: de berekening klopt niet. De laatste 5 eieren horen er niet bij.
De verhouding blijft 1 ei op 3 beschuiten(of een veelvoud) + i maatschepje AVES opfok
Met de door mij eerder aangehaalde AVES was AVES opfok, niet de AVES probiotics.


Ik weet het weer Pluimenest. Pre biotics zijn stoffen(zeg maar "voedingsstoffen" Simpel gezegd voor de bacteriën)
Probiotics, de bacteriën

Niltava


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-10-28 - 22:32:34 send message to dooren

Hoi pluimenest ik het nog eens gekeken in de uitgave van de Nederlandse voedingsmiddelentabel
uitgave 2004, welke boeken gebruik jij?
Per 100 gram: overige grammen die je mist zijn natrium, kalium, calcium ed.
Eidooier 16 g eiwit, 33 g vet, 50 g water.
Eiwit 11 g eiwit, 0 g vet, 88 g water.
Kippenei gebakken 14 g eiwit, 18 vet,
1 g koolhydraten, 66 g water.

Kippenei gekookt 13 g eiwit, 11 g vet,
74 g water.

Je kunt alleen met dierlijk boter (melkvet) dus een toevoeging krijgen van 1 gram koolhydraten op 100 gram gebakken ei. (de koolhydraat komt dus in het dierelijke boter voor)
Zou je de eieren bakken in plantaardige boter dan is de koolhydraattoevoeging helemaal te verwaarlozen in elk geval blijf je ruim onder de 4% droge stof zoals ik eerder vermelde.
De 1% koolhydraat komt dus uit het boter en is dus geen koolhydraat van het ei. De soort boter waarin je het bakt (plantaardig of dierlijk) bepaalt de soort koolhydraat, melksuiker of andere soort suiker.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker wordt.

Verder gebruik in in mijn voeding voor mijn loris meer dan 20% pollen, hierin zitten al zeer veel goede en natuurlijke stoffen welke weerstand bieden tegen bacteriën, probiotica is gewoon een toevoeging. Andere producten ken ik van naam, maar Aves heeft een goede naam in de vogelwereld (en goede producten) zodat ik gewoon hiervoor gekozen heb. Eivoer is dus niet van toepassing met dit soort vogels, in het verleden heb ik vele tropen gehad en eivoer van aves wat toen ook goed werkte.
Groet gert


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-29 - 08:47:09 send message to pluimenest

Hoi Dooren,
eerst en vooral zou ik zeggen dat het hem hier gaat om de kweek en verzorging van cini soorten, eivoer en appelazijn zijn deze maand nog aan bod gekomen in dit forum, maar goed.
Ik heb hier voor mij 4 verschillende tabellen met 4 verschillende resultaten van de analyses.
1) NEVO (op basis van een ei van 58 gr.)
Eiwit : 7.3 gr, vet : 5,7 gr, koolhydraten : 0 gr,
Fosfor : 104 mg, Kalium: 76 gr, Natrium : 72,5 mg, Calcium : 29 mg, Ijzer: 1,04 mg, Vit.E:1,62 mg, Vit.: B2: 0,17mg,Vit.A: 0,1 mg, VitB1: 0,06 mg,Vit.B6: 0,1 mg, de rest = water (nu volledig genoeg?)
2) Nederlandse voedingsmiddelentabel (op basis van 60 gr ei):
Eiwitten : 7,5 gr, vet: 6,5 gr, koolhydraten :0,12 gr
de rest herhaal ik niet
3) Univ. Luik (op basis van 60 ei):
Eiwitten :8 gr, vet : 6 gr, koolhydraten :0,12 gr.
4) Univ. Diepenbeek : moet ik nog verder gaan?
Zoals je kan zien verschillen de resultaten wel een beetje van bron tot bron, maar ik denk nu echt niet dat dit een invloed kan hebben op het al dan niet goed grootkomen en het in leven blijven van de jongen eens ze zelfstandig zijn.
En nog eens ik bak de eitjes niet ik kook ze.
De reden hiervoor is :
1) de weinige koolhydraten die in de eitjes zitten worden niet omgezet naar suikers (daarover zijn we het toch eens niet? )
2) de eiwitten worden door het bakken ingekapseld en zijn daardoor slechter verteerbaar.
Het verlies aan vitamientjes(door het bakken of koken) en het weinige bijkomende vet hebben weinig of geen invloed.Vitamientjes worden naderhand toch toegevoegd ja toch?
Niet vergeten dat het ei slechts een klein deel is van het afgewerkte produkt.Bij de eitjes wordt nog beschuit of gemalen brood, wormpjes , gekiemde zaden ed toegevoegd zodat je bovenstaande analyses nog eens moet delen door ongeveer 6 waardoor het belang van het ei toch moet geminimaliseerd worden.
En nog eens voor eivoer en appelazijn kijk eens wat verder op dit forum.
Hier ga ik het bij laten, de groetjes en tot op een ander topic.





Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede