Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > pijnloze euthanasie bij parkiet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : pijnloze euthanasie bij parkiet
ilsepiano
Website Member
Posts :2

Website Member
2012-09-26 - 12:04:25 send message to ilsepiano

Mijn parkietje (al héél oud) is te veel aan het sukkelen : verlamd aan één kant, grote wonde op zijn rug, kan nauwelijks nog recht blijven zitten.
Dus ik denk dat ik hem beter uit zijn lijden verlos. Hoe doe ik dat best?
Doodslaan of nek omwringen kan ik niet.
In een doos steken met een wat gedrenkt in aceton? Gaat dat snel, lijdt het beestje dan niet te veel?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-09-26 - 12:11:26 send message to Karel

Niet zelf gaan klungelen met aceton of ether. Dat werkt niet en geeft alleen maar stress voor jou en de vogel.
Als je een vogel niet zelf kunt doodmaken, kun je het best even met hem naar de dierenarts gaan. Die weet wat hij/zij doet en heeft de juiste spullen in huis.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2012-09-26 - 19:34:27 send message to Antonia

De vogelarts geeft hem een spuitje en hij overlijdt dan binnen enkele minuutjes.
Sterkte...


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2012-09-26 - 21:30:35 send message to P.Rooth

Onzin om aceton te gebruiken

Neem ajseblief wat ether en de vogel is weg voor je er erg in heb

Snuifdoos kan je maken van een simpele blikken bus
Gaatje erin voor spuitje ether en je stopt zo'n stakker erin en direct ether erin .

Motorstart is ook ether

Paul


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-09-26 - 21:39:24 send message to Karel

Over hoeveel cc ether heb je het dan Paul? Of gok je maar wat?


ilsepiano
Website Member
Posts :2

Website Member
2012-09-27 - 12:18:06 send message to ilsepiano

Waarom is aceton onzin? Daar zit toch ook ether in?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2012-09-27 - 12:36:07 send message to Daniel

Ilse niemand zegt dat aceton onzin is, maar zoals Karel aangeeft waarom een risico nemen als je niet vertrouwd bent met deze middelen. Weet je hoe sterk de ether moet zijn en hoeveel je moet gebruiken om het proces pijnloos te maken. Indien je hiermee niet uitkijkt dan loop je het risico je vogel alleen maar extra te laten lijden. Mijn advies ga naar de dierenarts en vraag hem om het voor je te doen.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2012-09-27 - 12:44:52 send message to P.Rooth

Grasparkiet in kleine bus en rond de 5 cc ether en het beestje is in no time in slaap en wordt echt niet weer wakker
Gokken kan natuurlijk niet en wie twijfelt geeft 10 cc want daar krijg je een papegaai door de grote groene deur ( fabeltjeskrant )

Paul


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-09-27 - 13:25:18 send message to Karel

quote
Waarom is aceton onzin? Daar zit toch ook ether in?



Nee, hoewel het beide koolwaterstofverbindingen zijn, zijn aceton en ether compleet andere stoffen met een eigen structuur.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2012-09-27 - 20:30:34 send message to P.Rooth

aceton is een bijtende vloeistof en dat wil je toch niet een vogel mee in laten slapen !

Ether is erg moeilijk verkrijgbaar zo niet onmogelijk te verkrijgen vandaar ik motorstart erbij geplaatst heb want dat is Ether in een spuitbus

Paul


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-09-27 - 20:57:19 send message to wiechmann

mijn keus is eenvoudig en diervriendelijk.
ik ga na de dierenarts en heb daar de kosten graag voor over .de vogel heb mij tenslotte veel plezier gedaan en ik heb er plezier aan gehad .dus de vogel verdien dan ook een waardig afscheid.


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2012-09-27 - 21:46:32 send message to lapland

En zo is het ,het idee om voor niets€ zelf te gaan knoeien heeft geen stijl ,alsjeblief laat dan aan iemand over die er ervaring heeft (dierenarts?)


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2012-09-28 - 13:27:22 send message to P.Rooth

Als je weet wat je doet is de stress en meer ellende beduidend minder dan zo'n vogeltje naar een dierenarts te brengen die dat beestje nog even onderzoekt en vervolgens een naald in dat kleine beestje zet

Nee dat is lekker diervriendelijker dan direct in een bus en pijnloos door de grote groene deur

Paul


bakeliet
Website Member
Posts :131

Website Member
2012-09-28 - 13:55:26 send message to bakeliet

Jammer dat dierenartsen hier niet op reageren .
Zou wel leuk zijn.
groetjes Herman


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-09-28 - 16:55:41 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Doorwinterde vogelliefhebbers hebben voldoende ervaring om in noodgevallen zelf een vogel snel en pijnloos uit zijn lijden te verlossen. Dat hoort bij de hobby en het verantwoord met dieren omgaan. In deze categorie schaar ik ook Paul's methode.

Soms echter wordt een vraag om hulp gesteld door een minder ervaren liefhebber of iemand die thuis gewoon een vogeltje in de huiskamer heeft.
In deze gevallen gaat het dan ook meestal om een vogel waar een meer dan gebruikelijke emotionele band mee bestaat. Zelf doodmaken is alleen al om die reden moeilijk.
Een gang naar de dierenarts lijkt mij dan ook, ondanks het feit dat er "makkelijker" methoden bestaan, in dit geval de beste oplossing.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2012-09-29 - 19:44:44 send message to Fonje

Ether haal je bij de apotheker. Ik neem gewoon een plastiek zak. Een scheutje ether erin. Met één hand houd je de vogel in de zak terwijl je met de andere hand de opening van de zak om je pols klemt. De vogel gaat onmiddelijk in slaap. Enkele seconden later beweegt hij niet meer.

Groetjes
Peter



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 209 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede