Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > hoe verveling van de vogels voorkomen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2013-09-28 - 15:48:20 send message to Antonia

Okee dan..


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2013-09-28 - 16:56:22 send message to rupicola

Het waarheidsgehalte van wat op internet wordt verkondigd is lang niet altijd even groot.

Er schuilt dus een verhoogd risico in het zomaar aannemen van informatie, zonder de aannemelijkheid nader te onderzoeken.

Voor je het weet gaat een dergelijke stelling een geheel eigen leven leiden en dat zou jammer zijn, want dennenhout is dus niet giftig, niet gevaarlijker dan veel andere houtsoorten en als zodanig prima bruikbaar in diverse toepassingen.

Naast voornoemd voorbeeld kun je rustig stellen dat dennenhout op behoorlijke schaal, zowel bij particulieren als bij professionele collecties wordt toegepast.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2013-09-28 - 19:27:03 send message to Antonia

Ik ben niet iemand die zomaar wat aanneemt hoor, maar als het ook gezegd wordt door mensen uit de papegaaienwererd die best wat weten neem ik het zekere voor het onzekere wink ;)


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2013-09-28 - 22:43:22 send message to rupicola

Het punt is dat er verschillende 'papegaaienwerelden' bestaan, sommige wat dichter bij en sommige wat verder af van de realiteit.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-09-28 - 23:19:10 send message to Karel

Ter aanvulling een eerdere topic waar de (vermeende) giftigheid van dennen aan de orde is geweest:

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=5169&recordnum=0


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2013-09-29 - 08:17:05 send message to kamervoliere

wat ik tegen ben gekomen met googlen is dat er gezegt word dat de naalden giftig zijn.maar je kan zelf thee maken van dennenaalden of is dit van een ander soort spar?


hovenier
Website Member
Posts :96

Website Member
2013-09-29 - 09:49:52 send message to hovenier

als ik het zo lees denk ik dat af en toe wat dennentakken verstrekken geen kwaad kan, en met die andere stoffen die daar in zitten misschien wel een mooie aanvulling is naast die wilgen- en fruittakken. er zijn wel meer planten die als giftig bekend staan, maar in kleine hoeveelheden kan dit ook wel eens een helende werking hebben.


Bart 2
Website Member
Posts :23

Website Member
2013-09-29 - 19:53:57 send message to Bart 2

Als dennen- en sparrenhout giftig zou zijn, zouden mijn kaketoes al lang dood op de grond moeten liggen, en mijn amazones al even zeer (alhoewel die er minder aan knagen). En dat geldt nog meer voor dennenappels, die ik constant verstrek aan al mijn papegaaien... Nog nooit enig probleem gehad.


Bart 2
Website Member
Posts :23

Website Member
2013-09-29 - 20:04:32 send message to Bart 2

Aan Bird Brain: fruit op het dak, is bij vooral appels, rozebottel, rode biet, wortelen, brocolli, rode biet en vogelkers. Kaketoevolière is bij mij ook 3 meter hoog, en dus een kleine ladder tegen het gaas.
Smeerboel op het gaas? Neen, niet echt, ik ruim wat op het dak blijft liggen eens per week op, en voor de rest regent het genoeg bij ons. Smeerboel op de bodem van de volière? Inderdaad een issue, en dus hier regelmatig (maandelijks) alles opvegen. Maar ik ben geen fetishist van kraaknette volières, buiten laat ik behoorlijk veel tak- en bladafval liggen. Binnen wordt gevoerd en staat het drinkwater, en houdt ik alles wel netjes (voederbakjes dagelijks verwissled en voederplank wekelijks afgewassen), op de bodem ligt een laag schelpenzand dat ik wekelijks met een fijne rijf opkuis en van een nieuwe laag voorzie. Eens per jaar gaat alles er uit. Ik denk dat te veel hygiene de vogels op de duur vatbaarder maakt voor ziektes. Heb niet het gedacht dat ik het beter weet, maar het is zoals ik het doe, met succes.


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2013-09-30 - 08:19:35 send message to vogeltje1000

Er moet denk ik eerst goed gedefinieerd worden wat verveling is bij kromsnavels.


hovenier
Website Member
Posts :96

Website Member
2013-10-02 - 12:38:41 send message to hovenier

misschien is verveling dan niet het goede woord, en moet ik zeggen welke afleiding geven jullie je vogels. ik had deze vraag eigenlijk ook gesteld omdat er in mijn beleving veel volières zijn waar alleen maar 2 of 3 zitstokken en een bak voer en water aanwezig zijn (heb ik zelf ook gedaan sad :() en daarbij voor mijzelf het gevoel heb dat de vogels daarmee tekort gedaan word.


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2013-10-02 - 14:32:01 send message to kamervoliere

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

dit vind ik juist altijd de leukste uitdaging,een mooie voliere maken met veel verschillende belevingen voor de vogels zonder in te boeten aan vliegruimte.en voor het oog moet het ook mooi zijn.zo heb je er echt plezier aan om bij de vogels tekijken


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2013-12-25 - 08:10:53 send message to Ruben31

Ff up dit topic...


Ik lees dennentakken in de voliere...ik heb dit al vaker toegepast maar werd door hedwig van de horst gewaarschuwd dat hars diarree kan veroorzaken.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee??

ik mag eerlijk gezegd graag dennentakken verstrekken maar heb dit niet meer gedaan door deze waarschguwing.


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2013-12-25 - 09:04:57 send message to vogeltje1000

In het loro park wordt bijna niet anders gegeven dan dennen takken.
Dus dit lijkt me weer een volgend broodje aap verhaal van deze dierenarts.
Zij beweert namelijk ook dat je vogels die net uit het ei zijn AB kan geven.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2013-12-25 - 11:46:42 send message to rupicola

Ene meneer Albert Einstein is ooit eens met een fraaie zin op de proppen gekomen:

"Look deep into nature and you will understand everything better"

Welnu, beter had ik het zelf niet kunnen verzinnen! happy :)

Voor wat betreft gebruik van dennenhout als verrijking zal (zeker in avicultuur) ongetwijfeld gelden dat 'overdaad schaadt', maar hier staat toch wel tegenover dat er nogal wat soorten papegaaiachtigen zijn, die zich in het wild met grote regelmaat in dennenhout begeven.
Sommige soorten nagenoeg exclusief zelfs!

Daarnaast is het gebruik van dennenhout door velen, waaronder inderdaad ook diverse grote professionele collecties, inderdaad niet ongewoon.

n.b. Het moge duidelijk zijn dat voor de feestdagen gebruikt materiaal ongeschikt is, zeker indien daar mogelijke restanten/sporen van versiering, bakluchten en of vuurwerk op kunnen zitten.





Plaats een reactie



Er zijn in totaal 125 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede