Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Een moeilijke eter Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2004-12-07 - 13:28:52 send message to kurt fierens

Heb ook met een gebogen lepeltje gevoed, maar in geval van kaketoes en aras maken ze er zo'n zootje van dat ik liever met de spuit voeder. De sonde vind ik absoluut niet geschikt alhoewel mijn dierenats het aanbeveelt. Ik ben van oordeel dat de vogels zelf nog op een min of meer natuurlijke manier hun voeding moeten krijgen.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-07 - 16:49:21 send message to oranjekuif

Erwin,

Ik heb fotos naar jouw website ge emaild daar ik niet weet hoe ik hier fotos kan plaatsen.
als jij ze hier even op wilt zetten BVD
De redenen dat ik met lepel voer zijn;
Meest natuurlijke voor jong,ze moeten zelf moeite doen om eten binnen te ktijgen en slik bewegingen maken.
Ik voer al zeer snel gemalen geweekt zaad,dus dit zou zwz niet door spuit gaan.
Recept;normaal aves eivoer gemengd met geweekt gemalen gierst,gepelde zonnepitten en 4 granen (reform zaak)
Het deel gemalen zaad voer ik op tot maximaal 50 procent als ze ongeveer aangekomen zijn op het punt dat ze zelfstandig moeten gaan eten.
Het lijkt veel werk maar is het helemaal niet,je kunt alles voor een paar dagen klaar maken en in koelkast bewaren,
Resultaten tot nu toe zeer goed(al is handopfok voor mij alleen uit noodzaak,dus geen tientallen vogels per jaar)


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-07 - 16:54:57 send message to oranjekuif

Erwin,

Ik weet niet of het helemaal goed is gegaan,want ik kreeg iets terug van spammail.
toen ik een willekeurig woord intypte kreeg ik error te zien?
Ik hoor of zie het Wel.

MVG Rene


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-12-07 - 17:11:14 send message to parkietenpeter

Chica,

Kijk ook eens op
http://www.edelpapegaai.nl

Hier wordt veel geillustreerd over de handopfok van edelpapegaaien.

Succes


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-07 - 18:38:19 send message to Chica

Geweldige reacties allemaal!!
Harstikke bedankt voor alles zover
Ik ga nu (18:00) proberen de voeding te doen zoals op de foto's te zien is...duimen maar.
Morgenavond komt iig de kweker bij mij thuis kijken wat er loos is of wat ik verkeerd doe.
Ik sta nog steeds open voor meer tips!!
bedankt mensen happy :)


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-07 - 19:06:16 send message to Hawkeye_nl

Hierbij dan drie van de foto's van Rene (Oranjekuif). Er waren er 5 maar de andere foto's zijn nagenoeg hetzelfde.







Erwin


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-07 - 20:40:56 send message to Chica

Het lepeltje snapt ze helemaal niet...de pap zit nu tegen het plafond. laugh :D
Het is nu dwingen te eten maar als zo'n beestje besluit haar bek dicht te houden is het verdomd moeilijk. Ik krijg er nu wel iets in maar ik vraag me af of het dwingen te eten niet nadelig kan worden voor onze "relatie" ??
maja...we zien wel hoe het verder gaat, iig weer bedankt voor de foto's etc happy :)happy :)


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-07 - 20:46:55 send message to Hawkeye_nl

Vanmiddag had mijn Bilbo er ook geen zin in. Ik kreeg er met moeite 25 cc in. Vanavond begon ook lastig. Ik heb toen elke keer een scheut met de spuit in de bek gedaan en dan de spuit teruggetrokken. Nu ging de 45 cc ineens probleemloos naar binnen. Tijdens het voeren van de grijze roodstaart (die los uit de spuit drinkt) kwam Bilbo erbij staan zeuren en wonder boven wonder at hij nog ruim 10 cc erbij op los uit de spuit. Helemaal geen gezeur meer maar gewoon slikken met die hap. Het lepeltje wou hij bij mij overigens ook echt niet aan.

Erwin


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-07 - 20:47:57 send message to Chica

Nog even dit....hoe kan ik met dwang het beste de bek openen? Ik moet al zoveel kracht geven om ervoor te zorgen dat ze haar kop niet kan wegtrekken...
Ik zou haar geen pijn willen doen door mijn onkunde op dit gebied. Ik had me veel beter moeten voorbereiden en een paar keer bij de kweker moeten gaan voeren ofzo....maja, ik heb andere vogels die ik wel goed heb opgevoed (niet zelf met pap gevoerd) en prima vogels zijn geworden dus dan acht je jezelf wel in staat tot zoiets als een baby voeren. Gelukkig heb ik dit forum op tijd gevonden, een erg informatief en vriendelijke plek tijd te spenderen.
Groetjes, Ron


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-07 - 22:14:57 send message to Hawkeye_nl

Misschien moet je juist een keer proberen om haar minder strak vast te zetten. Soms kan het juist heel erg eng zijn voor de vogel als je haar klem zet. Probeer het eens zoals ik het op de foto heb voorgedaan. Los vastpakken en dan met de top van je wijsvinger de bek iets open houden. Misschien draait zij ook ineens bij als je haar meer speelruimte geeft.

Erwin


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-07 - 22:40:28 send message to Chica

Dat was mijn eerste benadering ook erwin, maar zodra ze los op tafel of op mijn schoot staat wil ze direct weer op de hand. Pak je haar dus beet in de "voerhouding" dan gaat ze haar kop wegtrekken en proberen op m'n hand te komen. Ik heb trouwens bij de kweker geinformeerd en ze is tussen de 10 en 12 weken nu, hij weet geen exacte datum omdat hij puur kweekt voor de hobby en in huis zo'n 15 koppels verzorgt en een aantal buiten. Beetje een chaotisch type die niet opschrijft wanneer en hoe er jongen worden "geboren" maar wel erg goed is voor zijn vogels.


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-07 - 23:47:04 send message to Hawkeye_nl

En als je haar nu op de tafel voor je neer zet en haar helemaal los laat? Wil ze dan niet zelf van de spuit of de lepel eten. Bij laatste voeding die Bilbo nu heeft gehad begon hij namelijk toen ineens wel goed uit de spuit te eten.

Erwin


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-08 - 00:20:28 send message to Chica

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Was het maar waar Erwin....net de laatste voeding geprobeerd en het gaat kl*ote sad :(
Geeneens 20ml aan pap naar binnen. Dit gaat fout zo natuurlijk. Een bezoek aan de dierenarts? of denk je dat dat nog te vroeg is...ik weet niet wat sonde voeding inhoud maar als dat de oplossing moet zijn dan is het zo. Maarja, eerst wachten tot de fokker morgenavond is geweest??
Kan ze wel al die dagen die ze nu al mist met zo weinig voer...ik baal hier echt van. De fokker gesproken en ze at bij zijn moeder moeiteloos haar pap.... Alsjeblieft jou en\of andere hun ervaring?
Mvg, Ron


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-08 - 00:49:43 send message to oranjekuif

Hand om hoofdje,duim ene kant snavel,wijsvinger andere kant(zodat snavel opgesloten zit tussen twee vingers.
door duim en wijsvinger iets naar elkaar te drukken snavel iets openen,spuit onder bovensnavel zetten en langzaam naar beneden duwen.
dan voeding inspuiten.Beetje dwang is geen punt.
Wel zeker weten dat krop helemaal leeg is.
Hoeveel voedingen heb je nog per dag?
Een vogel van 12 weken heefd voldoende aan een voeding en moet zelf leren eten!
Succes

P.S lepel hebben ze binnen een paar seconden geleerd,maar je moet dan wel met lepel beginnen,
nu ,na spuitvoeding is het natuurlijk helemaal vreemd voor ze,en haald niet meer veel uit


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-08 - 01:02:35 send message to oranjekuif

Ik heb het nog eens terug gelezen,maar je voert veel te veel en veel te vaak,
na 7 weken hebben ze nog maar 2 voedingen per dag nodig ,na 10 weken nog maar 1 voeding per dag
(wel mais, zonnebloempitten ,fruit trosgierst)in kooi plaatsen om zelf eten te stimuleren
Je moet niet kijken naar grammen of cc ,gewoon 1 maal per dag voeren tot krop vol is ,of niet meer lust dan stoppen .
mvg rene




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 166 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede