Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pruimenkop parkiet kweek of rui!?! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2019-09-29 - 23:08:14 send message to jeffke kweker

Met Pruimkopparkieten wachten tot begin / half maart zou niet eerder de blok geven / open maken doen maar een ronde
De jongen zijn een week langer kaal dan andré vogels en het weer moet goed zijn


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2019-09-29 - 23:10:53 send message to jeffke kweker

Ik heb geen licht geen nachthok geen verwarming

Heb alleen een lamp voor het voer voor smorgens maar gaat ook meteen weer uit


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2019-09-30 - 12:46:08 send message to P.Rooth

om kou geen boosdoener te laten zijn na uitkomst van de kuikens zet ik een warmteplaatje die normaal gesproken gebruikt wordt om drink/badschalen ijsvrij te houden tegen de achterzijde en wanneer de pop de jongen voor langere tijd alleen laat zie je ze naar de warme wand kruipen en ertegenaan hangen . Zo heb ik vele jongen gered
Succes hoop dat u volgend jaar jongen op stok krijgt


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2019-09-30 - 22:28:09 send message to jeffke kweker

Voor de Pruimkopparkieten moet niet eerder dan maart / half maart de blok op doen


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2019-10-05 - 12:43:17 send message to P.Rooth

Surveyor in de parkieten sociëteit van okt staat een zeer interessant artikel waar u uw voordeel uit kan halen .
Grote kweker in India heeft 12 uur licht het jaar rond .
Voeding is daar het sleutelwoord voor succesvolle kweek .
Is u lid van de Ps anders zeker een aanrader om daar lid te worden .


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-10-05 - 22:17:53 send message to surveyor

Jazeker ben ik lid, heb nog geen folder ontvangen...

Ga het zeker lezen!

Bedankt...


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-12-06 - 09:24:27 send message to surveyor

Morghuu,

Vraagje, hoe merken jullie dat de pruimenkoppen in broedstemming komen in het voorjaar?

Ik ben grijze gewend en dat zie ik al weken vooraf aankomen, uiteindelijk de dikke kont bevestigd het.

Hoor graag,

Dank!


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2019-12-06 - 10:54:51 send message to Timon.feys

In broedstemming worden ze wat drukker, ga je de man zien baltsen, misschien wat lokroepen te horen. Maar eerlijk gezegd, en hier wil ik niet aanvallend over komen, lijk je mij nogal een controlefreak die te veel zn best doet om te kweken. Edelparkieten (en zeker pruimkoppen) zijn vrij makkelijk te kweken. Nestkast erin rond februari/maart, goede zaadmengeling met wat eivoer en groenvoer en GERUST LATEN. Vanaf ik de pop al 1 week niet gezien heb begin ik pas met nestcontrole en hier weerom doe ik maar 1x per week. Jongen volgen altijd


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-12-06 - 18:04:46 send message to surveyor

Bedankt, controle freak in het begin zeker.
Mijn grijze roodstaarten kweken vanzelf, daar kijk ik niet meer na om, maar in het begin zeker ook wel. Maar afijn, kweek er al 16 jaar mee!

We wachten af en zien het vanzelf als het popje vaak in het blok zit.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2019-12-07 - 11:50:39 send message to P.Rooth

Heb nu al veel pruimekoppen die in broedstemming komen balsen en proberen te voeren en erg druk en veel fluiten . Blokken weggehaald en die krijgen ze eind feb begin maart met een grotendeels dichtgetimmerd invlieggat plaatje vurenhout van 1cm dik en dat mag de pop eerst open knagen en vervolgens de wilgetakjes fijn knagen eer er de eerste eieren zijn is het meestal medio maart


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-12-07 - 20:33:18 send message to surveyor

Bedankt Paul.
Ik begrijp dus dat jij wel wilgentakjes in het blok doet straks voor te knagen?

Dacht alleen zaagsel bij deze soort. Vond het zelf vreemd hoor, want ben ook gewend altijd takjes van wilgen in het blok te doen.

Hier nog vrij rustig. Wat ik vreemd vind is dat ze nog nul komma nul afgelopen jaar het blokje zijn in geweest.
Maar goed, zal eind feb wel komen.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2019-12-09 - 12:52:33 send message to P.Rooth

Surveyor ik doe altijd eerst tabakstelen en dan een laag houtmot/potgrondmengsel in het blok en stamp dat flink aan . Wat ook goed voldoet is dat wat vrijkomt bij uitfrezen van natuurstammen koop dat op vogelmarkt .Daarop dunne wilgetakjes hebben ze wat te doen en bevorderd de broeddrrift . Bij Afrikaanse papagaaitjes uitsluitend wilgetakjes . Afgelopen broedseizoen was weer een heel vreemde en heb meerderen gehoord dat pruimekopjes niet in conditie kwamen zelfs geen broedblok bezocht . Hoop voor je dat het volgend jaar stukken beter mag gaan . Succes


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-12-10 - 09:14:16 send message to surveyor

Bedankt Paul!

We gaan het meemaken volgend jaar.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2020-01-05 - 13:54:33 send message to surveyor

Goedemiddag,

Nou nu ik de pruimpjes beter heb leren kennen merk ik nu dat ze sinds een goede week wat luidruchtiger worden.
Heb flink wat verse wilgentakken opgehangen en hier maken ze lekker gebruik van. Beide zijn echt aanwezig.
Licht op 13 uur gehouden, zodat ik sochtend voor werk fruit / groenten kan geven en savond na werk en zelf eten genuttigd te hebben kan voeren. Groot licht is 12 uur en dan 1 uur nachtlampje totaal. Eind februari breid ik dit uit naar Max 14 uur. Broedblok hangt heel het jaar nu, heb advies opgevolgd en voor het invlieggat halve wilgentakken geschroefd zodat ze dit kapot kunnen knagen als ze echt broeds worden.
Blok is 50 hoog en 16 binnenwerk. Vierkant!

Ben benieuwd en spannend of het dit jaar lukt.
Pop blijft wel dominant toe naar de man, maar pakken vaak zat eten van mekaar af en zitten beide op het plateau te eten.

Heb er wel vertrouwen in. Helaas is de temperatuur weer eens niet optimaal, even goed vriezen zou goed zijn want dat hebben we nog niet gehad.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2020-01-05 - 15:57:28 send message to P.Rooth

zou persoonlijk het daglicht wat later gaan verlengen dat verlengen geeft op zich al een hele boost .en je heb al vrij lang verlichting vanwege het voeren .Voer is ander verhaal dat zou je kunnen gaan verrijken vanaf half feb met b.v. gekiemde zaden en wat meer eivoer extra calcium ( calcilux is een goede ) En geef je b.v al het voer voor een dag in de morgen is dat op zich geen probleem doe dat zelf ook en geen verlenging in de avond meer nodig .




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 211 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede