Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Afvallen Blauw Voorhoofd Amazone Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Afvallen Blauw Voorhoofd Amazone
henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2019-07-01 - 10:50:04 send message to henkdelaat

Wie weet hoe je het beste een Blvh Amazone verantwoord kan laten afvallen zodat hij weer op zijn normalen gewicht komt.

Gemiddeld gewicht van Blvh Amazone is +/- 500 gram.

Die ik heb zitten is een man en weegt nu 630 gram.

(voordat er weer rare opmerkingen komen zo was hij toen hij bij mij kwam).


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2019-07-01 - 14:22:36 send message to Antonia

Mijn amazones zijn in de broedperiode altijd een stuk zwaarder dan anders.
Misschien moet je even afwachten, en misschien heb je wel een extra fors exemplaar.
Ik heb nog nooit een vogel gehad die te zwaar is, en geef ongeveer 50/50 aan amazone zaadmengsel en pellets.


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2019-07-01 - 18:50:41 send message to vogeltje1000

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wat hier goed heeft gewerkt voor een blauw gele ara die 1400 gr woog . Nu weer 900 gr. wilde alleen maar zonnepitten en banaan eten.
Is Koning eigen mengeling voor rose kaketoes van slaats. Zeker geen fruit geven of het moet erg onrijp zijn.


Fredje15
Website Member
Posts :123

Website Member
2019-07-01 - 18:50:47 send message to Fredje15

In ruime voliéres laten vliegen,en niet in een kooitje of kuub kooi houden.Dan worden ze vet.Amazones en kaketoes kun je gewoon niet klein houden. Moeten ze bij de wet ook gaan verbieden.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2019-07-02 - 08:10:07 send message to Antonia

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Vogeltje 1000

Het lijkt me toch echt niet gezond om een ara van 1400 naar 900 gram te zetten.
Een ara heeft veel vetten nodig, een rosé juist niet.
Voer met veel zonnepitten is juist prima.
Mijn blg ara weegt rondcde 1200 en is geen gram te zwaar.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2019-07-02 - 13:50:52 send message to henkdelaat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Deze vogel zat in een grote voliere en heeft pellet voeding gehad.

Krijgt nu Versele Laga Exotic nuts eet dit goed.



vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2019-07-02 - 19:18:12 send message to vogeltje1000

quote
Vogeltje 1000

Het lijkt me toch echt niet gezond om een ara van 1400 naar 900 gram te zetten.
Een ara heeft veel vetten nodig, een rosé juist niet.
Voer met veel zonnepitten is juist prima.
Mijn blg ara weegt rond 1200 en is geen gram te zwaar.


Dit is in samenspraak gedaan met een DA.
De vogel kwam uit de huiskamer vandaan en kon niet vliegen en was vetter dan een soepkip. Het duurde 2 jaar voordat de ara weer op zijn goede gewicht was.
En niet alle blauw gele ara's wegen 1200 gram


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2019-07-03 - 17:15:45 send message to Antonia

Henk de Laat, ik geef Versele laga Prestige premium amazone, doen ze het hier goed op, al willen ze vaak liever pellets, die rare groentjes laugh :D

Vogeltje 1000, dat weet ik wel, maar er zijn ook maar weinig blg die maar 900gr wegen. Maargoed, als je het in overleg met een vogelarts doet, zal het wel goed zijn.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2019-07-03 - 18:09:18 send message to henkdelaat

Anonia,

Een Blg Ara van +/- 900 gram kan omdat je verschil in grote hebt.

Ik heb nu ook een Blg Ara zitten die zal ook +/_ dat gewicht hebben is nu 3 jaar en is een popje,had er een tijd geleden een man bij en die was ook een stuk groter en vorser en die was 5 jaar.

Heb in het verleden(eind jaren 90) een koppel Blg Ara's gehad waarvan de pop een slag groter was als de man.

Deze pop kwam toen van Dhr Schouten uit Heerhugowaard?? als ik het goed heb en die bleek nog als één van de weinige kwekers te zijn die deze grote ara's had zitten de man kwam van van Mill uit Best.

De dierenarts waar ik haar had laten seksen(toen nog Endoscopische) verklaarde dat hij nog maar weinig van zulke grote Blg Ara's had gezien.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2019-07-04 - 09:02:23 send message to Antonia

Dat weet ik wel, maar een ara die meer dan de helft van zijn gewicht te zwaar wordt kan ik mij moeilijk voorstellen.
Een ara die je geen zonnepitten in zijn voer geeft mist wat, ze hebben juist meer vetten nodig in de vorm van noten zonnepitten en andere pitten dan andere soorten.


Aviseed
Website Member
Posts :19

Website Member
2019-07-04 - 13:03:34 send message to Aviseed

Henk, u schrijft dat u exotic nuts geeft. Daar zou ik vanaf stappen als ik van u was. Mooie mengeling voor grijze roodstaarten en ara's maar niet echt voor amazones.
Ik kan u ook aanraden om geen fruit te voeren. Fruit is gecultiveerd naar mensen normen en hoe zoeter (lees suiker) hoe liever. Je kan gerust overstappen naar groenten zoals broccoli, wortel, paprika... Gestoomde pompoen of butternut is een prima bron van vitamine a. Wil je toch fruit geven als tussendoortje dan zijn blauwe bessen prima, laag in suikers. Zijn vers of ingevroren te verkrijgen.
Bij ons krijgen de amazones tussen de 20 en 30 gram zaden samen met een schepje pellets, de rest is een mengeling van voornamelijk groenten en kiemzaden.

Hopelijk heeft u hier iets aan.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2019-07-04 - 13:43:44 send message to henkdelaat

Heb voor 3 jaar terug jaren met Amazones gekweekt en nooit last gehad van overgewicht gaf ze toen Van Himbergen papegaaien zaad met kiemzaad en fruit en groenten wortel ui rozebottel etc.

Misschien heeft hij wel de vreetziekte heb dit ook wel eens met een Grijze roodstaart gehad daarom mijn vraag om hem verantwoord te laten afvallen zodat hij later weer niet overgewicht krijgt.

Ga kijken of ik hem apart kan zetten om zijn voeding in de gaten te houden.

Oké bedankt voor alle reacties.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2019-08-01 - 12:10:17 send message to henkdelaat

Blauw Voorhoofd Amazone weegt nu 530 gram dat is 100 gram minder als een maand geleden is nu ook veel actiever heb hem apart zitten om hem gerantsoeneerd te voeden hij krijgt dagelijks +/_ 25 á 30 gram van onderstaande voeding zonder kiemzaad of groenten of fruit.

Ben overgestapt op Versele Laga Premium Prestige parrots doen er allemaal goed op.

Ben benieuwd als hij straks bij de pop zit of hij weer aankomt.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2019-08-01 - 21:23:44 send message to Antonia

30 gram is wel heel weinig, dan valt ie wel af ja :P
Je kan beter de variant amazone geven. Bevat geen zonnepitten, en kan je hem de meer normale hieveelheid geven wink ;)


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2019-08-02 - 11:20:08 send message to henkdelaat

Antonia:

Aviseed schrijft het volgende,

Bij ons krijgen de amazones tussen de 20 en 30 gram zaden samen met een schepje pellets, de rest is een mengeling van voornamelijk groenten en kiemzaden.

Komend weekend plaats ik hem weer bij zijn popje en dan maar kijken of hij op zijn gewicht blijft anders vermoed ik dat hij de vreetziekte heeft.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2019-08-02 - 21:45:21 send message to Antonia

Ik begreep dat ie alleen zaad krijgt, dus geen kiemvoer ed, of zit ik ernaast ?
Al krijgen ze maar weinig pellets, het vult meer dan zaad.
Jij hebt misschien meer amazones gehad dan ik, maar ik heb er nooit één gehad die teveel at. Zwz niet één vogel trouwens. Weet wel dat zonnepitten en andere vette zaden niet goed is.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 242 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede