Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > zilverfazant Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



slayer
Website Member
Posts :95

Website Member
2005-02-01 - 21:33:30 send message to slayer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

waar hebben we het over dit beest is hier gefokt en waarschijnlijk ontsnapt zilver fazanten komen hier namelijk veel voor bij pluimvee hobbyisten, hier in het mooie west friesland (NH)zie ik ook veel bos fazanten in de polder hoort hier ook niet thuis maar ik geloof niet dat het een koppel kieviten verdrijft ik zie hier ook veel ysvogels hoort hier ook niet thuis maar het is wel een pracht om te zien wat dacht je van de aalscholver is geen inheems dier soort hele kolonies houden ze in stand (tot ergenis van de visserij)een vogel houdt zich niet aan grenzen gelukkig niet als het klimaat in nederland nog meer gaat veranderen dan gaan hier nog veel meer (vreemde) dier soorten zich vestigen is dat erg nee het is gewoon wennen.



ik zie hier ook wat berichten dat het bij de wet verboden is om deze vogel terug te zetten in het wild het is ook verboden om te hard te rijden bij de wet daar houden we ons toch ook aanrazz :p


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-02-01 - 21:41:15 send message to Niltava

quote
zie ik ook veel bos fazanten in de polder hoort hier ook niet thuis maar ik geloof niet dat het een koppel kieviten verdrijft ik

Fazanten horen inderdaad in Azië. Die zijn er echter al lang en worden op grote schaal bijgevoerd om later als schietvlees te dienen.
Kieviten zullen ze zeker niet verdrijven - kieviten =insecten eter, fazant=zaadeter wink :)

Maar hier hebben mogelijk wel andere soorten geleefd die ze in de weg zouden kunnen staan bv kwartels, patrijzen



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-01 - 21:43:21 send message to johanblok

Het argument dat een dier niet inheems is gaat voorbij aan de dynamiek van de natuur. Ten tweede: een absolute scheiding van natuur en cultuur is onmogelijk dus argumenten als 'natuurlijk' of 'onnatuurlijk' zijn nooit voldoende om in stellingen te verdedigen of te ontkrachten. Als het beest een redelijke kans om te overleven heeft heb ik persoonlijk weinig bezwaar om hem uit te zetten, alleen tja via de overheid hebben we gezamenlijk afgesproken dat dit verboden is. Wie wil dat dit mag, moet hier maar voor gaan lobbyen... Overigens het overtreden van de wet op te hard auto rijden vind ik veel ernstiger, aangezien dit te hard rijden vele dode mensen ten gevolge heeft. Terecht dat hier veel aandacht voor is.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-02-01 - 21:48:00 send message to Niltava

quote
zie hier ook veel ysvogels hoort hier ook niet thuis maar het is wel een pracht om te zien wat dacht je van de aalscholver is geen inheems dier soort

Ijsvogel hier niet? aalscholver hier niet?
Allebei op eigen manier hier gekomen en dieren die bij uitstek in het(een) deltagebied thuishoren


quote
een vogel houdt zich niet aan grenzen gelukkig niet als het klimaat in nederland nog meer gaat veranderen dan gaan hier nog veel meer (vreemde) dier soorten zich vestigen is dat erg nee het is gewoon wennen.


Ja, aan malaria, de tse tse vlieg, de ontwikkeling van voedselaanbod van onze "eigen" soorten houdt geen gelijke tred met de veranderingen.

Een dus erg slimme opmerking, niet echt over nagedacht....


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-01 - 21:48:24 send message to oranjekuif

Verreweg de meeste bosfazanten in de polders zijn opgefokte,uitgezette dieren om af te knallen.
Niet zo'n kunst volgens mij ,want ze komen bijna uit je hand eten:maar iedereen zijn hobby,zullen we maar zeggenwink ;)wink ;)

rene


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-02-01 - 21:51:48 send message to Niltava

Kom op mensen, willen we onze al zo zwaar te lijden inheemse natuur nog extra belasten met exoten die uitgezet worden??
Geniet eens van onze eigen vogels ook prachtig en exoten(op eigen kracht, flamingo's, zilverreigers)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-01 - 22:29:24 send message to dooren

Ik heb altijd zo'n idee dat mensen die exoten of uitheemse dieren uitzetten (voor de fun of oid) niet tevreden zijn met de inheemse soorten. Het is echter blijkbaar moeilijk om te genieten van een heggemus die scharrelt tussen de struiken. Maar toch al je deze bestudeerd blijkt er vaak veel meer in te "zitten" dan verwacht.
Respect voor de inheemse dieren door hun leefgebied niet te verstoren met uitheemse soorten welke concurrent kunnen worden wordt vaak gemakkelijk over het hoofd gezien.

Als je bv. in Victoria in Australië bent waan je jezelf in Noord/west Europa.
Toch eigenlijk gek dat de mensen die emigeren perse meende dat ze hun eigen europese dieren/vogels mee moesten nemen, en niet genoeg hadden aan de australische natuur. Hier in nederland is het weer andersom. Ik zou zeggen laat de dieren het zelf maar uitmaken waar ze willen wonen, ik denk dat de natuur dit heel wat beter kan bepalen dan wijwink ;)
Groet gert


slayer
Website Member
Posts :95

Website Member
2005-02-01 - 22:32:00 send message to slayer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

niltava de malaria vlieg kwam tot 1945 nog steeds in nederland voor tot dat ook hier met DDT werd gespoten er zijn plaatsen in amerika waar nog steeds de malaria mug voor komt malaria heerst er niet dat hebben ze onder controle daar
en ja ooit zal hij hier ook weer opduiken dat zijn de mindere dingen van de verandering.
maar we dwalen veelste ver af van het onderwerp we kunnen nog veel langer door gaan of wie gelijk heeft ik heb aangeboden om hem optevangen dat is het eenigste wat ik kan doen dit is het laatste wat ik aan deze post toevoeg.

groeten danny


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-02-01 - 22:42:56 send message to Niltava

Klopt slayer, maar niet alleen DDT maar ook de drooglegging, winter en hygiëne hielp. Dit was dus ook het randgebied en dus daar relatief kwetsbaar.
Misschien ver van de echte topic maar als je er niet tegen reageert, denken anderen misschien oh zo kan ik dus ook af van ......


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-02-01 - 23:05:54 send message to Pattie

beetje late reactie hoor ik bedoelde inderdaad wat natasja zei..!! Day je hem misschien kunt aanemen en een goed huis voor hem zoeken in plaats van af te maken..??

en om even terug te komen op de beestjes die hier niet oorspronkelijk vandaan komen; de halsband doet het hier prima in het wild.. happy :)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-02-01 - 23:14:28 send message to Niltava

quote
en om even terug te komen op de beestjes die hier niet oorspronkelijk vandaan komen; de halsband doet het hier prima in het wild..


Yup, sommige exoten kunnen zich best hier thuis voelen.
Nu leeft de halsband in steden en vnl van voer van voederplanken etc. Ze blijven in de buurt van de steden. Dit is zo in Nederland, Duitsland en Engeland zo. In Londen schenen ze geen inheemse vogels te hinderen(Bill Odie deze zomer)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-02-01 - 23:49:04 send message to Karel

quote
Nu leeft de halsband in steden en vnl van voer van voederplanken etc. Ze blijven in de buurt van de steden


Zo is dat, en soms noodgedwongen:
Onlangs hebben wat halsbanden vanuit het Vondelpark in A'dam het Noordzee-kanaal overgestoken en geprobeerd zich in het daargelegen recreatiegebied te vestigen.
Dit tot grote vreugde van de twee havik-paren die daar hun territoria hebben en die deze helder gekleurde hapjes wel op prijs stelden.
Zo werkt de natuur zelf ook mee aan de bestrijding van faunavervalsing.


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-02-02 - 08:53:50 send message to goffini

quote
Geniet eens van onze eigen vogels ook prachtig en exoten(op eigen kracht, flamingo's, zilverreigers)



Flamingo's?? Nooit geweten dat die hier ook voorkomen. Waar zitten die dan hier in Nederland? Of zijn dat ook ontsnapte vogels?


etab
Website Member
Posts :42

Website Member
2005-02-02 - 10:38:40 send message to etab

zie nu dat ie ook op Marktplaats staat al een week.
zoek maar op Zilverfazant!!!
15 euro. neem aan dat gratis ophalen ook kan als ie hem anders moet afmaken.



lorie
Website Member
Posts :69

Website Member
2005-02-02 - 11:17:15 send message to lorie

quote
Verreweg de meeste bosfazanten in de polders zijn opgefokte,uitgezette dieren om af te knallen.
Niet zo'n kunst volgens mij ,want ze komen bijna uit je hand eten:maar iedereen zijn hobby,zullen we maar zeggen



Oranjekuif:
Fazanten opfokken en dan uitzetten voor de jacht is al lang bij wet verboden !!!!!!!!!! Gebeurd dus gewoon niet meer, want geloof me maar geen jager wil zijn jachtakte verliezen.






Plaats een reactie



Er zijn in totaal 110 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede