Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Een ara aan een draad...................... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-02-08 - 07:43:23 send message to natasja

oeh Karel dat is ook zeker wel iets om rekening mee te houden , iemand ook enig idee wat de gemiddelde snelheid is van papegaaien van diverse afmetingen ?


Diesel
Website Member
Posts :104

Website Member
2005-02-09 - 21:00:12 send message to Diesel

Ik vind het geen verkeerd idee zo'n tuigje.
Zo kan je vogel genieten van het buiten zijn, en jij ook, want je hoeft je geen zorgen te maken dat je vogel wegvliegt.

Als ik zelf papegaaien zou houden in huis, en ik wil ze naar buiten laten, zou ik dit misschien ook als optie nemen.
Los laten vliegen niet, ik zou veelste bang zijn dat ze weg zouden vliegen, stel dat ze schrikken, heb je met een lijn meer controle en kunnen ze niet wegvliegen.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-09 - 21:09:40 send message to dooren

Papegaaien kunnen een behoorlijke snelheid ontwikkelen in vrije vlucht. Ik heb eens op Nieuw Guinea Dusky loris zien vliegen waarvan ik dacht dat dit vrij trage vogels waren. Tot mijn stomme verbazing bereikte ze een snelheid van een gemiddelde duif (60 km/per uur)
Je moet inderdaad maar eens mensen vragen die een botsing met de auto hebben meegemaakt van deze snelheid, dat is een behoorlijke klap.
Dus vergelijkbaar met een papegaai die op volle snelheid plos in de lucht stil komt te staan.
gert


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-02-09 - 22:28:38 send message to natasja

zo snel nog ??

Ik had het inderdaad trager verwacht .. lijkt me toch iets om heel serieus over na te denken want hoe gewend ze ook raken aan het vliegen aan een lijn ook honden die al jaren niet beter weten gebeurd het nog wel eens dat ze een flinke ruk tot stilstand krijgen aan het einde van de lijn ...


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-02-09 - 22:38:48 send message to Swaas

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-02-09 - 22:42:06 send message to Swaas

Jullie praten maar over snelheid??????
Wie is nu zo stom om een vogel ineens aan een lijn van 20 meter te laten vliegen, vooreerst moet je je vogel "lijn gewennig " maken, dwz je begint met een korte lijn van 1 meter, en stelselmatig ga je verder met een langere en langere lijn.
Natuurlijk als je direct een lijn van 8 meter geeft zal die vogel nogal een buiteling maken daar in de lucht.
Voor je ermee begint, lees eerst GOED wat en hoe, en daarna pas kom je met veronderstelliingen, ik heb zo de idee dat er velen zijn die de topic niet helemaal lezen, alleen de reacties......ja natuurlijk dat je de dingen dan negatief gaat interpreteren is dan normaal


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-02-09 - 22:51:05 send message to Karel

60 km/h had ik ook niet gedacht, maar als een vogel deze snelheid inderdaad kan bereiken aan (het eind van) een lijn van 20m dan is dat gelijk aan een vrije val van een hoogte van zo'n 14 meter!

Dit geldt natuurlijk alleen ingeval de vogel precies in de (tegenovergestelde) richting van de lijn vliegt. Als hij in een boog vliegt is de kracht natuurlijk kleiner.
Bovendien zal hij als je begint met een tamelijk korte lijn, niet makkelijk zo'n hoge snelheid kunnen bereiken.

Rustig beginnen en laten wennen dus.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-02-09 - 23:12:39 send message to Karel

Je hebt helemaal gelijk Swaas! De waarschuwingen wat de snelheden betreft zijn dan ook, wat mij betreft, zeker niet als kritiek bedoeld, maar vooral als een waarschuwing aan degene die te snel zouden denken: "Wat leuk, ik gooi mijn vogel ook even de tuin in aan een lijn van 20m".

Voor de duidelijkheid: ik train ieder jaar zo'n 10 vogel aan de lange lijn (uiteindelijk 30m) en weet hoe de ene vogel dat direct goed oppikt en de andere nog heel lang probeert weg te vliegen.
Met de "domste" vlieg ik zeker 2 weken max. 3 meter en dan nog maken ze weleens een flinke smak in het gras.

Je omschrijving hoe het voelt om je vogel zo vrij te zien vliegen ken ik ook heel goed: fantastisch!
Her mooiste moment voor mij is de dag dat ze zonder lijn mogen en precies doen wat ik verwacht en vooral dat ze terugkomen als ik roep.
Maar ik weet niet of je dat zomaar met een ara moet proberen wink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-02-10 - 00:19:29 send message to tonnl

Weer wordt de duif door de kromsnavelaars grandioos onderschat: Op "korte" (200 km) wedstrijdvluchten worden gemiddelde snelheden van 75 km/ph vaak overschreden.

Dan ook nog dit berichtje:
Postduif sneller dan ADSL
Een groep Israëlische internetjunks toonde dit een maand geleden aan. Nabij de Zee van Galilea lieten ze drie postduiven los, die ieder flashgeheugen met 1,3 GB aan data bij zich droegen. De transmissietijd, in dit geval gemeten door de tijd tussen het vertrek van de eerste duif en de aankomst van de laatste duif, honderd kilometer verderop in Ramat, op te meten, bleek korter te zijn dan dezelfde data verzonden via een ADSL-verbinding. De gehaalde 'bandbreedte' bleek neer te komen op 2,27 Mbps, ruim meer dan de 0,75 tot 1,5 Mbps die er volgens de Israëliërs lokaal met ASDL gehaald wordt. happy :)

Ton.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-02-10 - 00:54:35 send message to Karel

Dat is mooi Ton, maar dat betekent toch dat de slechtvalk (ook een kromsnavelwink ;) met zijn 300 km/h onderweg naar huis makkelijk even een duif op zijn rug kan meenemen?laugh :D


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-02-10 - 11:09:13 send message to goffini

Alleen de slechtvalk haalt deze snelheid alleen in vrije val en heeft op het rechte(horizontale) stuk moeite om de duif bij te houden.wink ;)
Bron;NGC-birds of prey


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-02-10 - 13:48:33 send message to Karel

Wie weet Goffini. Kom maar eens langs met een duif, dan gaan we het testen laugh :D

(Geintje hoor, want ik jaag niet met mijn vogels)


sansear
Oud Lid
Posts :46

Oud Lid
2005-02-10 - 14:08:57 send message to sansear

Misschien is het een idee om een stukje stevig elastiek tussen de lijn te bevestigen. Hiermee voorkom je de meeste ongelukken die onstaan door een plotseling strakstaande lijn.


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-02-10 - 15:01:46 send message to goffini

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Wie weet Goffini. Kom maar eens langs met een duif, dan gaan we het testen

Da's goed; als je tegen die tijd jonge steenuilen hebt. Haal ik de duif vast uit de vriezerlaugh :D


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-02-10 - 16:09:53 send message to natasja

Oh Swaas het was niet als kritiek bedoeld hoor , het verbaaste me alleen dat het evengoed nog zo gevaarlijk kan wezen , gevaarlijker als ik in eerste instantie had gedacht , dat je met geduldig trainen de gevaren kan beperken snapte ik wel happy :)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 81 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede