Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > wie weet wat dit precies betekend? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-28 - 18:34:18

In beslagname van blauw gele ara,is volgens mij een grote fout van aid,als dit niet is kunnen ze beter bij de importeur op de stoep gaan staan,en de vogels meteen in beslag nemen,als ze binnen komen,of op het vliegveld,of gewoon geen import papieren afgeven.

want eerst binnen laten komen,laten verhandelen en dan pas in beslag nemen lijkt me iets wat omslachtiglaugh :Dlaugh :D

Deze zaken geven wel aan dat je de papieren goed moet bewaren(ook bij importvogels(aankoopbewijzen en importnummers))


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-28 - 20:19:19

happy :)

Vond het ook raar dat een Blauwgele ara in beslag werd genomen.
Het viel mij op omdat de eigenaar vanuit Belgie naar Nederland reed, nou en dat doen we ook best vaak, we laten regelmatig onze nakweek door Marc Dieltjens D.N.A sexen, dus overschrijden we de grens toch regelmatig, een gewaarschuwd mens telt voor twee denk ik dan maar.
Vaste voetring aan en papieren mee.
Heb alles doorzocht naar de bewuste krant, maar zoals altijd Foetsie, is gebruikt als bodembedekking, maar het archief van de Stem zal het nog wel hebben.

wink ;)
Peter.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-28 - 20:24:05

Heb al vaker rare dingen gehoord over inbeslagname ,dus het verbaast me niet(ook zij maken waarschijnlijk weleens een foutje,zullen we maar denkenlaugh :D)

Maar het zou je vogel (s) maar zijn!!angry

MVG Renewink ;)


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-03-01 - 07:59:17

Volgens mij ligt het niet aan de blauw gele ara maar wel door het feit dat hij uitgevoerd word.
Dit moet normaal ook allemaal aangevraagd worden.
Met een gezondheids attest van de dierenarts.
Zoniet ben je illegaal aan het uitvoeren en dat is de reden dat ze de vogel in beslag nemen.
Als ze daar controle op doen zouden ze er veel pakken. Mij ook.
Ik was in de zomer op de dierenmarkt hier in Mol en daar stond een nederlander kippen te verkopen en die hebben ze terug gestuurd omdat dit wettelijk niet mag, en ook voor ziektes te verspreiden.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-01 - 10:09:48

quote
De bond besteld dan zelf ringen voor de mensen die zonder zitten voor uit de nood te helpen. Maar deze zijn al gemaakt voor dat je (de kweker) ze besteld. Daarom dat er geen kwekers gegevens op staan. De ringen liggen al bij de club.

Waren dit niet de bondsringen die je vroeger kon halen in dergelijke situaties.
Dit is in elk geval bij de NBvV niet het geval.
Als men de boel graag wil kunnen controleren dan lijkt me het toch handig als men via de ring ook de kweker zou kunnen achterhalen.

quote
De vogel heeft dan geen vaste ring maar mag wel gehouden worden, maar niet verkocht worden!

Lijkt me weer zo'n weinig controleerbare regel. En wat als de eigenaar overlijdt??

quote
Het moet wel aangegeven worden dat je de vogel hebt als hij op de lijst komt te staan en geen 2 -3 jaar later natuurlijk.

Weet elke eigenaar waar hij een up to date lijst staat.

Het lijk me hoog tijd dat er eens duidelijkheid komt. Tenminste als je diverse topics hier leest over dit onderwerp gaat er veel mis door deze onduidelijkheid.
De ene keer mag een chip wel de andere keer niet, dan moet het kwekersnummer erop staan dan weer niet, ringmaten vastgelegd, maar wat als door kweken een groter type ontstaat (europese cultuurvogels), Nederandse ringen verplicht maar belgische worden ook geaccepteerd etc.

Een zoodje lijkt me



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-01 - 10:33:30

Niltava,

Weet jij een actuele lijst te vinden? sad :(

Ja, via www.unep-wcmw.org is wat geadviseerd wordt door CITES. Maar hoe actueel is die dan?
quote
Een zoodje lijkt me

Lijkt mij ook, weet het bijna zeker.

wink ;) Peter


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-03-01 - 10:41:31

Ik heb niet gezegd dat alle clubs extra ringen bestellen, voor zo'n grote clubs lijkt mij dat onhaalbaar, maar hier in België zijn er toch wel verschillende clubs die dit doen.

Als de eigenaar sterft zal de vogel in beslag genomen worden volgens mij.

Bij ons in belgië is vorig jaar met verschillende verenigingen samen, 1 lezing geweest door iemand die op de cites werkt. Een echte aanrader.

Als er vogels op de cites lijst komen word dit doorgegeven aan de vereniging, het is hun plicht dit aan ons te vermelden. Dus lid van een vereniging is een must.

Als de vogels groter worden door selectief kweken dan zal dit moeten vermeld worden dat je een grotere ring gaat gebruiken. Het kan dan wel zijn dat je controle krijgt, dat het wel echt zo is.

Informeer eerst voor je een vogel aankoopt.
Dan kan je kijken of de vogel in orde is en de papieren erbij zitten.
Want een lijst 1 of lijst A vogel mag niet gehouden en verkocht worden zonder papieren. Ook niet als de eigenaar zegt dat de papieren zijn aangevraagd en achteraf wel zal op sturen.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-01 - 11:11:09

quote
Want een lijst 1 of lijst A vogel mag niet gehouden en verkocht worden zonder papieren. Ook niet als de eigenaar zegt dat de papieren zijn aangevraagd en achteraf wel zal op sturen


In alle eerlijkheid zeg ik: Ik heb totaal geen verstand van al dat cites gedoe! Om de dood eenvoudige reden dat ik er nog nooit mee te maken heb gehad.

Wat ik intussen wel weet is dat als ik vogels in mijn bezit heb die op de lijst voorkomen ik in het BEZIT moet zijn van de geldige papieren!

In mijn geval: Als ik twijfels zou hebben omtrent een lijst 1 of 2 vogel, zou ik daar EERST info over inwinnen, op wat voor manier ook, voordat ik besluit zo'n vogel te kopen.
En als ik al zo'n vogel op zou gaan halen wil ik daar direct de papieren bij!
Geen papieren-geen vogel(s). Dat is misschien wat kort door de bocht, maar je voorkomt zo wel een heleboel mogelijke problemen.
En als ik de topics hier over zo volg zeg ik met Niltava dat het hele cites-gebeuren misschien wel een zooitje is! Maar je kunt er nu eenmaal niet omheen omdat het Europese/Nederlandse wetgeving is. En ik vraag me eigenlijk af: Hoeveel forumleden hebben ooit gebeld/geschreven naar CITES/Laser? Ik krijg wel de indruk dat door velen het www helemaal afgeschuimd wordt naar deze info. Maar je zou je dus af kunnen vragen is dat allemaal wel helemaal correct wat daar allemaal staat, want volgens mij kun je geen enkele rechtsgeldigheid ontlenen aan het internet en wel aan officiële antwoorden van deze instanties zelf!

Misschien schop ik nu wel een beetje tegen zere benen, maar dat is mijn bedoeling niet!
Waar het mij wel om gaat is dit: Duidelijkheid krijg je volgens mij pas als je schriftelijk in contact treed met deze instanties en daar dan ook een schriftelijk antwoord op terug krijgt! En niet een telefonisch antwoord van één of andere medewerker die toevallig 'snachts slecht geslapen had en ook nog eens toevallig geen bal verstand heeft over wat jij vraagt! Want hierop kun je je nooit verlaten en ook nooit naar terug verwijzen, net zo goed dat je dat ook niet kunt doen nar het internet.

quote
En wat als de eigenaar overlijdt


Zou ik zeggen: Eerst de papieren legaliseren en dan pas overgaan tot overname van de vogel!

Je mag nu eenmaal niet autorijden zonder rijbewijs.....wink ;)

Lennart wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-01 - 11:16:15

Lennart,

Ik moet je zeggen dat ik met regelmaat CITES/LASER en de AID bel. (Ook vanwege het inspectiewerk) Maar zo als bij vele overheidsinstellingen is er ook bij CITES of de AID de nodige vebeteringen wenselijk.

Maar bellen geeft altijd meer duidelijkheid dan het www. Ben ik met je eens.
Is wel een tip om de verkregen info even door te laten mailen of schriftelijk te laten bevestigen.

CITES/LASER 078-6395395 tussen 14.00 uur en 16.00 uur.

wink ;) Peter


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-03-01 - 11:20:06

Heel juist Lennart
Enkel nog als de vogel papieren heeft mag er ook niets geschreven staan bij vakje 20.
Want daar kan staan dat de vogel niet mag verkocht worden ofzo. Omdat de herkomst van de vogel niet bekent is.
Ik denk ook dat het een kleine moeite is voor eerst inlichten te vragen bij de cites dienst. Het gaat hier tenslotte toch over beschermde en bedreigde dieren.
het kan je veel geld besparen.


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-03-01 - 11:23:14

Probeer ook eens met de verschillende clubs in Nederland een lezing te laten geven door iemand van cites. En let dan goed op en schrijf zo veel mogelijk op. Want is echt niet gemakkelijk.
Ik heb er toch veel van geleerd.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-01 - 11:34:40

quote
Ik moet je zeggen dat ik met regelmaat CITES/LASER en de AID bel


Peter, hier is ook niets mis mee! Alleen je kunt er echter geen rechten aan ontlenen. Dat kan alleen maar op papier. Hoe l*llig ook, maar zo werkt dat nu eenmaal zo!

Lennart wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-01 - 12:12:40

Ja, dat klopt. En ik zeg al probeer het schriftelijk bevestigd te krijgen. Maar dat is mij tot nu ook nog niet gelukt.

Je staat dan nergens. Ik heb in mijn e-mail naar hen toe al aangegeven dat je niet bij een rechter moet aankomen, als het in het ergste geval daarop zou uitdraaien, ik heb dat van een telefoniste te horen gekregen. Hij lacht je uit.

Maar nog niks gedaan.
Peter


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-01 - 20:06:34

Meen, dat ook schriftelijk en mondeling contact niet altijd met elkaar of de wet in overeenstemming is.

quote
Wat ik intussen wel weet is dat als ik vogels in mijn bezit heb die op de lijst voorkomen ik in het BEZIT moet zijn van de geldige papieren!


Maar weet elke eigenaar dat, kijk hier komen wel mensen die het een en ander uitzoeken en hier vragen mensen er wel om. Maar de kweker die niet georganiseerd is en kweekt omdat het leuk is etc??
Geen ringen besteld niet verder in contact treedt met anderen etc.
Of gewoon huiskamervogels.

Of iemand komt in een dierenwinkel en koopt een sijsje of puttertje omdat dat zo leuk in de voliere staat?

Denk dat het handig zou zijn als er een website zou komen als www.hebikeenlegalevogel.nl
wink :)
met actuele(en dan ook echt actuele) gegevens.
En dan er ook bij, hoe te handelen.



oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-03-01 - 20:32:10

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Heb plusminus 2 maanden geleden vraag gesteld betrefd dit onderwerp,kreeg 1 week later een e mail met verwijzing naar de brief waar ik de vraag over gesteld had(in de email terug stonden 3 mensen met de vraag naar elkaar :weet jij hier het antwoord op)

Ik heb toen geantwoord met:maar het is juist een vraag over onduidelijkheden in die brief?


en moet nog steeds het antwoord krijgen!!


Vraag ging dus over onduidelijkheden betrefdt ringen en verkoop buitenland



P.S Volgens mij mag een lijst 2 vogel gewoon vrij in europa vervoerd worden (blauwgele ara)
Lijst 1 vogel ook mits juiste papieren(binnen europa)

Zoals het echt zit,moet zijn zoals het in de staatscourant staat(lijkt mij)maar de uitvoering en controle laat te wensen over?

Maar zal ook geen prioriteit zijn voor instanties ((pluim)vee,vlees en vis)

MVG Renewink ;)

P.S bij vakje 20 kan ook (het gunstigste)staan dat de vogel vrij verkoop/verhandelbaar is.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 115 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede