Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > hybride kweek een gruwel??
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



capito
Oud Lid
Posts :63

Oud Lid
2005-03-24 - 22:14:22 send message to capito

Ben ik nu zo langzaam in typen of is er iets anders aan de hand(ik weet het antwoordlaugh :D)

reageer op peter en sta 3 reacties verder (wordt het niet duidelijker op,wie weet er een goede typecursuslaugh :D


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-24 - 22:18:40 send message to Jacqueline

happy :)

Ik kweek met wat ik zelf leuk vind en dat zijn ara's papegaaien, en op korte of iets langere termijn zullen daar zeker ook hybride's deel vanuit gaan maken.
Ga voor 100% raszuiver met alle koppels die ik heb zitten, moeite nog kosten besparen we om dit te bewerkstelligen.
Maar 3 of 4 kweekkooien blijven gereserveerd op termijn voor hybride's.
Voel me niet geroepen om al mijn kweekverblijven in te richten voor het behoud van een of andere soort, genoeg is genoeg.
Ook hier moet het hobby blijven, en de hybride heeft bij mij ook een plekje verworven.

wink ;)
Peter.


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-03-24 - 22:19:36 send message to Raimond Wolfert

Dooren, als je in Nederland bv 10 onverwante koppels (bv. ara's) hebt zitten, kan je al een jaar of pak m beet 200 vooruit voordat je pas weer hoeft de denken over bloedversing.

Capito, 25% die kweekt lijkt me weinig. Aangezien papegaaien lang vruchtbaar zijn lijkt me eerder het ongeduld van kwekers hieraan debet te zijn. Er zijn er maar weinig die een paartje 30 jaar laat zitten.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-24 - 22:37:01 send message to dooren

Hmm, Raimond je bent optimistisch, (daar hou ik van) maar is het ook realistme?
Lang niet elke kweekkoppel kweekt, en sommige kweken daar in tegen wel zo goed dat deze de bloedlijnen totaal scheef trekken. Maw veel koppels van dezelfde genitische samenstelling breekt in de toekomst snel op. En hoeveel kwekers houden "echt goed bij" wat betreft de genetische afkomst ed??

Als een ara van een goed formaat in Amerika nu al een speld in een hooiberg is (zoals peter vertelde) dan halen we 200 jaar dus niet.
Zolang is dat importverbod in Amerika nog niet van kracht voor vogels die 40 jaar moeten kunnen kweken, als je nu al te kleine vogels krijgt vrees ik het ergste.
Gert


capito
Oud Lid
Posts :63

Oud Lid
2005-03-24 - 22:51:28 send message to capito

Dit bericht is 1 keer gewijzigd


Quote
--------------------------------------------
Capito, 25% die kweekt lijkt me weinig. Aangezien papegaaien lang vruchtbaar zijn lijkt me eerder het ongeduld van kwekers hieraan debet te zijn. Er zijn er maar weinig die een paartje 30 jaar laat zitten.
-------------------------------------------------

Er staat wel ;voor sommige soorten

Vaak is daar inderdaad het ongeduld van de kweker debet aan,maar ook voeding,huisvesting,kennis,gedwongen partner keuze etc

Enkele voorbeelden:hoeveel groenwang amazones zijn er in de laatste 30 jaren geimporteerd,wat is er nog van over en wat kweekt ervan (amazone is zowiezo in het algemeen moeilijk te kweken vogel),zelfde geldt voor blue rumped,dubbeloog vijg,overige vijgen,kleinere lori soorten,goudparkieten,caninde ara,roodoorara,geelvleugelara,buffons,phillipijnse kakatoe,mollukken,oranjekuif etc etc (heb het dus niet over eieren rapen,maar kweken)

Weer uitzonderingen daar gelatenwink ;)

P.S om de andere liefhebbers er ook bij te betrekken:wat is er aan nakweek vruchten en insecteneters,suikervogels,toekans,kolibries etc etc te verkrijgen


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-03-24 - 23:31:27 send message to Hawkeye_NL

Ik lees heel duidelijk dat ook Peter raszuiver kweekt. Met meerdere koppels zelfs die dan ook nog eens speciaal op zuiverheid zijn geselecteerd en geimporteerd. Dat kan je van veel mensen niet zeggen. Die kweken met wat ze voor de voeten komt. Persoonlijk denk ik dat het al een hele goede kant op gaat als iedere kweker serieus raszuivere koppels heeft en daarnaast dus best een hybride of bastaard koppeltje mag en kan hebben zitten. Dit is toch een gulden middenweg? vinden jullie ook niet?

Misschien zou de regestratie en kweekrapporages beter bijgehouden kunnen worden en zelfs een landelijke database zou hierin een uuitkomst kunnen bieden. Iedere kweker zou dan hierin hun ouderparen kunnen vermelden en kunnen aangeven aan de hand van de toch al verplichte ringnummers de jongen kunnen opgeven. Als er dan een kweker een nieuw koppel wil opzetten dan kan deze in de al dan niet anonieme database informatie over verwantschap aanvragen. Zo voorkom je aan de hand van de regestratie dat je per abuis een jong koopt in de tweede of derde generatie uit een zelfde bloedlijn.

Dit betekend echter wel dat we als kwekers allemaal moeten gaan meewerken aan een vrijwillig verplichte registratie van alle jongen! Ookk moet dan de ringplicht verplicht worden bij alle vogels.

Erwin


capito
Oud Lid
Posts :63

Oud Lid
2005-03-24 - 23:42:26 send message to capito

Dit bericht is 5 keer gewijzigd

wink ;)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-25 - 06:40:47 send message to Jacqueline

happy :)

Ik heb de foto van de Geelvleugel geplaatst om aan te geven dat in Amerika deze prachtvogels nog geheel aan het formaat van de wildvorm voldoen.
Dat ze in Amerika nog vrij makkelijk zijn te verkrijgen echt raszuiver zonder verlies van formaat, deze vogel zit in de f3 orde.
Het is hier in Nederland en omstreken dat je ze met een zaklichtje moet gaan zoeken, om een dergelijke vogel te pakken te krijgen.
Terwijl hier nog geen sprake is van doel gericht hybridekweek op grote schaal, en daar zijn er genoeg geimporteerd in het verleden, waar zitten die en wat is ermee gebeurt.?
Terwijl de hybridekweek in Amerika allang bezig is, blijkt toch dat raszuiver en hybridekweek naast elkaar kunnen bestaan.

Hawkey.

Je formuleert het perfect, het een en ander kan wel degelijk naast elkaar zonder dat ze elkaars vaarwater komen.

wink ;)
Peter.


capito
Oud Lid
Posts :63

Oud Lid
2005-03-25 - 06:49:09 send message to capito

catalinas en rubys zijn toch hybride van de geelvleugelara(of heb ik het mis)

Snap dan niet;het totaal ongeschikt zijn voor hybride kweek,in combinatie met die kweek (als het over inkweken van goede eigenschappen zou gaan)wink ;) (maar er zijn veel dingen die ik niet snaplaugh :D)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-25 - 07:21:26 send message to Jacqueline

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

happy :)

Inderdaad, de catalina en ruby zijn gemix met Geelvleugel maar men is er wel achter dat het niet datgene geeft wat men verwacht had, doorkruisen van deze soort met Harlekijn brengt meer groenvleugel bloed in en daarmee ook de karakter eigenschappen,de Ruby heeft dat in mindere mate nodig gezien deze al groenvleugel bloed in zich heeft, maar dat neemt niet weg dat het karakter van de geelvleugel toch de bovenhand heeft bij de Ruby, vandaar dat men toch doorkruist om naar een handzamere vogel te komen.
Het waarom is me echt onduidelijk gezien de combinatie waar de Harlekijn uit voort komt alle eigenschappen bezit die men nastreeft, maar het zal wel met de kleur te maken hebben lijkt me, Camelot is daar een perfect voorbeeld van.
Maar dat zou ik niet nastreven, puur karakter en wat kleur betreft mooi meegenomen, maar geen hoofdzaak.

Wel een kleine kanttekening, vind de Ruby werkelijk schitterd van kleur, en in ervaren handen een prachtvogel om als gezelschapsvogel te houden.



Dat de verzorging te wensen overlaat is wel duidelijk maar een betere foto heb ik niet van een Ruby kunnen vinden, heb ze zelf voor drie jaar terug in levende lijven gezien, maar had mijn camera niet bij.
Zoals het hoofd al verraad en de uitdrukking echt een Geelvleugel hoofd.

wink ;)
Peter.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-25 - 09:45:24 send message to dooren

Peter, wat ik ook niet snap aan jouw bericht van 6.40 hedenochtend is dat je aangeeft dat goede formaat ara's met een zaklampje moet gaan zoeken.
Dan zou je toch juist nog meer voorstander moeten zijn voor meer behoud van de goede raszuivere vorm i.p.v. je druk te maken voor kruisingen met hun goede karakter eigenschappen.

Deze karakter eigenschappen zitten in de raszuivere vogels, door selektie kun je deze ook selekteren zoals je kleurkanaries selekteerd op kleur.

Een mix ara kan ook het tegen overgestelde hebben:
Let op: 'n hypothese of verhaaltje:
Een knappe blonde dame maar dom, stelde aan een lelijke geleerde professor voor om samen te trouwen en een gezin te stichten.
Want beredeneerde ze: onze kinderen zullen knap van uiterlijk zijn en geleerd als een professor.
Ho, Ho, Ho, viel de professor haar in de rede:
Onze kinderen kunnen namelijk ook dom zoals jij en lelijk zijn zoals ik.

Dus zo'n verhaal dat uit kruisingen perfecte tamme pratende vogels komen moet je toch maar als een toevalstreffer beschouwen. Het zou maar al te mooi zijn als toevallig alle goede eigenschappen zouden worden overgegeven aan de volgende generatie, en de mindere niet in actie komen.

Bovendien als de hybrides onvruchtbaar zijn zou je elk keer opnieuw moeten gokken, dus van opbouw van goede eigenschappen komt dan ook niks terecht.

Zou je verder selekteren met vruchtbare hybrides zou je snel vogels te kort komen betreffende genoeg verschillende genetische onverwantschap. Resultaat kleine vogels met flinke toekomst problemen.

Je mix ara's zijn prachtig maar dat zijn je wildvormen ook, denk op de langere termijn.
Gert


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-03-25 - 16:42:02 send message to Raimond Wolfert

quote
Lang niet elke kweekkoppel kweekt, en sommige kweken daar in tegen wel zo goed dat deze de bloedlijnen totaal scheef trekken. Maw veel koppels van dezelfde genitische samenstelling breekt in de toekomst snel op. En hoeveel kwekers houden "echt goed bij" wat betreft de genetische afkomst ed??



Ik denk dat aantallen nakweek minder belangrijk is, als een koppel in hun leven 4 kuikens voor de kweek voortbrengen is het al voldoende om de soort voor de kweek veilig te stellen, toch?
Het probleem ligt echter bij het laatste punt, wie houd het goed bij.
Daarom ben ik ook voorstander van een registratiesysteem. Dat zou voor kwekers denk IK een revolutie zijn, men kan onverwant zoeken maar ook lijnen volgen om perfectie na te streven.
Bijv. de grote van geelvleugelara's wat zoals ik het hier lees een probleem gaat zijn. Als je er een dbase oploslaat kan je gaan selecteren om weer naar de natuurlijke grote te kweken.
Dit hoeft natuurlijk niet door 1 kweker te gebeuren, er staan vaak meer neuzen dezelfde richting op.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-25 - 17:07:03 send message to dooren

Ik heb dit in nederland zo'n systeem opgezet, wie wat had aan soorten loris, er deden toen 80 liefhebbers meer (puur lorikwekers)wat voor nederlandse begrippen een goed aantal was.

Echter de moeite en het bellen om mensen te doen bewegen om deel te nemen aan zo'n simpel systeem zodat men gemakkelijk aan jongen onverwante vogels kon komen wil je niet weten.

Dit is later doodgebloed omdat ik wel meer te doen had, dan mensen achterna te bellen voor gegeven en wat voor soort loris ze bezitten.

Het vervelende is dat deze mensen je wel bellen als ze zelf plostseling een lori nodig hadden en of je wist waar ze zaten. Maar even een lijstje invullen betreffende een systeem waarbij iedereen baat aan had, betreffende het onverwant maken was te veel werk.

Raimond, desinteresse is een van de oorzaken waardoor koppels vaak half aan elkaar verwant zijn. (het kruisen van een neef of nichtje kan toch wel een keer, toch? is zo'n reaktie)
Gert


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-25 - 17:09:59 send message to dooren

Oja Raimond, aantallen spelen wel een rol. Bij te weinig nakomelingen van een bepaalde lijn speel mee dat niet alle vogels in de toekomstige lijn voorplanten, niet alle nakomeling krijgen jongen.
Bij te veel zoals gesteld is dat ze het hele bestand van bv. vogel X scheef trekken in de toekomst zodat je veel neven en nichten krijgt met alle gevolgen van dien.
Gert


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-03-25 - 17:51:14 send message to Raimond Wolfert

Klinkt mischien lomp hoor, maar zijn er veel vogels onvruchtbaar?




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 139 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede