Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Pellets Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-05-18 - 20:40:40

Ondanks alle verhalen over pellets, alle voors en tegens, blijf ik zelf bij de oude manier van voederen...nog nooit heeft de oude manier aangetoond dat het fout zou zijn....happy :)happy :)happy :)
Daarentegen heeft de nieuwe manier (pellets) al vaak genoeg aangetoond wat er verkeerd aan is....sad :(

wink ;)..wink ;)


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-05-18 - 21:16:33

Denk dat er destijds nogal dikwijls voedings te korten zijn voor gekomen,vitamine te korten.
Ik ga niet zeggen dat pellets de beste manier is maar in combinatie met zaden denk ik dat je veel problemen kan oplossen.
Ze hebben toch een minimum aan voedingstoffen en vitamines binnen
wat mij toch belangrijk lijkt.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-05-19 - 07:24:06

Pellets als bijvoer zal zeker niet verkeerd zijn!
Dat zal niemand ontkennen....maar voor mij zijn de beste vogels nog altijd zaad met de broodnodige aanvullingen....!
Met een kommetje zaad ben je er dus niet...al mijn gaaitjes hebben een dieet van minimaal 3 groentes en fruit per dag! Wat zich uit in een perfecte conditie....happy :)happy :)!


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2005-05-19 - 14:18:02

Beste Ls

Ik zelf voed een zaadmengsel en vul dit aan met fruitpallet,eigeel en verse groenten en fruit.
Ik heb op het papegaaiencetrum in velhoven gewerkt (grootste van Europa)en daar werd uitsluitend met fruitpallet van nutri gevoerd en daar heb ik zat dood en verderf door gezien.
maar dat komt omdat ze dat voor niks krijgen gesponserd worden door nutri worden klico`s vol weggegooid om een dag. en als het vogeltje het niet lust sorry dan sterft hij maar tenzij het een geelvleugel ara`s of molluk kakatoe was of andere duurdere soorten dan mogen we die een handje zaad bijgeven.
heb daar de nodige discusie`s over gehad en ben daar gauw weggegaan toen ik al die praktijken door kreeg.als zelf papegaaienkweker zie je daar te veel en hou je het niet vol.

Groetjes John Hesen


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-03-04 - 22:33:30

Ja, die pellets,die weten wat.
Een ding kan ik uit ervaring zeggen,dat door kanaries de voorkeur wordt gegeven aan het pellen van zaad.
Toen die pellets pas op de markt kwamen heb ik e.e.a. toegevoegd aan de portie zaad.Het werd helemaal niet gegeten.Misschien kan je de vogels dwingen het te eten door zo weinig zaad te voeren,dat ze het misschien gaan eten.Ze eten nog liever koolzaad,hoewel ze dat ook dikwijls verspillen.
Die discussies over pellets werden hier ook gevoerd. Dat was echter gauw afgelopen toen bleek dat het niet gegeten werd.
Gewwon een goede zaadmengeling(veel verschillende zaden dus) blijkt de goede afwisseling te zijn.En natuurlijk af en toe wat eivoer en een beetje groen.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2006-03-04 - 22:46:09

Op pellets papaedel 2 jaar mamaedel 3 jaar



op pellets mama en papa 1 jaar bij ons



op pellets elk jaar kweekresultaat nu al 4 jaar, minstens 3jongen , normaal 4



Pellets slecht hum, in mijn ogen niet wel moet je ze verstandig gebruiken en niet elke pellet is dezelfde,

mvg Frank


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-03-04 - 23:31:54

Van de 15 paren papagaaien/kakatoes aten 2 paren de pellets,de anderen keken er niet naar om(Harrisons)

Ik voer mijn vogels het liefst iets uitgebalanceerds wat ze ook nog graag etenhappy :)
Behoeftes verschillen per soort(hoe doe je dit met pellets??)

Met aller respect: kweek resultaten op korte termijn zeggen mij niet veel.
Als je vogels zeer gevarieerd en/of zeer eiwit/vetrijk voerd kweek je bijna met iedere soort!
Dit geldt vaak maar voor een kortere periode,dus wat mij bezighoudt is de beste voeding voor een langere periode(met of zonder goede kweekresultaten)

mvg rene


oeda
Website Member
Posts :11

Website Member
2006-03-05 - 00:17:21

Ik voer pellets en schaam me daar beslist niet voor. Sinds ik dat doe (5 jaar) is mijn bejaarde amazone aanzienlijk opgeknapt! Ze krijgt 80% pellets aangevuld met een eivoer/zaad mengsel. Verder dagelijks groenten en fruit.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2006-03-05 - 00:17:45

Hai Rene,

ik weet dat veel kwekers bedenkingen hebben tegen pellets en er zijn ook merken die ik absoluut niet zal geven.
Maar ik heb wel gemerkt dat al mijn vogels sinds ik ""ook"" met pellets werk er zeer op vooruit gegaan is.
Niemand maakt mij wijs dat er geen relatie is tussen voedsel-gezondheid-conditie-kweekresultaten .
Wat een ander er van vind zal mij verder worst zijn, maar ik vind het wel frappant dat zogenaamde "topkwekers" die mij menen te moeten uitlachen en geen vertrouwen hebben in mijn kweek, het zelf aanmerkelijk slechter doen dan ik.
Nogmaals wil ik benadrukken dat je pellets als hulpmiddel moet gebruiken en niet uitsluitend als voeding.
Ik geef zelf 50% topzaadmengsel en 50% pellet en dat is proefondervindelijk gebleken de beste combinatie voor mijn vogels.

Ennuh een papegaai die geen pellets eet? Sorry dat heeft niets met de vogels te maken maar met de motivatie van de kweker, want al mijn vogels eten het,

mvg Frank


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-03-05 - 09:03:50

Quote
-----------------------------------------------
die mij menen te moeten uitlachen en geen vertrouwen hebben in mijn kweek
----------------------------------------------

Hoi Frank,
Ik zal je zeker niet uitlachen,want de resultaten mogen er zijn!!

Als de resultaten en de algemene conditie op langer termijn zo blijven,zal ik zeker niet zo eigenwijs zijn om je niet te volgen in jou manier van voeren.

MVG Rene


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-03-05 - 09:13:31

maar frank hoe motiveer je een papegaai om pellets te eten.
ik heb dit een periode gevoerd met een mengeling van zaden met pellets van kaytee maar daar keken ze niet naar om. ik blijf iedere dag gewoon zaad voeren. ik ga ze dus niet dwingen om alleen maar pellets te eten. verder denk ik wel dat je een goede weg in bent geslaan, hoewel ik ook ieder jaar twee nesten bij mijn grijzen heb dus ook gemiddeld 4 jongen per jaar. maar dan gewoon op zaden.

groeten bert


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2006-03-05 - 11:14:00

Hallo Rene en Bert,

ik zal niet beweren dat je niet goed kweekt op een goed uitgebalanseerd menu zoals jullie doen, maar ik heb gewoon gemerkt dat de conditie net iets beter is en de rui veel soepeler verloopt als je ook met pellets werkt.
Ik ben het helemaal met jullie eens, dat alleen pellets niet ideaal lijkt, mensen worden ook niet blij als ze dag in dag uit op astronautenvoer zitten. In mijn ogen zijn sommige soorten pellets ok maar wel in de juiste proporties gegeven.

Het overzetten op pellets is ook zo iets, de 1 begint na een dag al , terwijl het koppel grijzen dat nu met jongen zit er meer dan een 1/2 jaar over hebben gedaan, maar het nu wel zien als goede aanvulling.
Ik geef pellets gewoon elke morgen samen met het zaadmengsel, let daarbij wel op de verhouding. Genoeg zaad om gezond te blijven, maar niet zoveel dat er de volgende morgen over is, daar door heen een schepje pellets en je zal zien dat je geduld op den duur beloond wordt. Uiteraard krijgen ze net zoveel groente en fruit als ze willen , ook wordt eivoer niet vergeten.
Je zal zien dat de meetse vogels binnen 2-3 weken de pellets zien als dagelijks onderdeel op hun menu en zonder dat ze honger hebben geleden, voedselaanbod is er door fruit/groente nl genoeg,

mvg Frank


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-03-05 - 11:45:28

hallo frank welk merk kun je me hiervoor aanraden.
ik denk dat ik dat toch nog eens proberen wil.

groeten bert


arwen
Website Member
Posts :89

Website Member
2006-03-05 - 12:46:52

Ik geef mijn gaaien de HP pellets en ik moet zeggen ,het bevalt mij heel goed.Ik was eerst geen voorstander van pellets,want ja,gaaien eten toch zaden?
Wel nu,Kenobi(grijze roodstaart) eet nu zo,n 6 manden pellets en is in veren en kleur erg verbeterd.Het is een plukker(zo heb ik hem gekregen)En hij heeft nu eenmaal een komplete voeding nodig en die kan ik niet geven met alleen maar zaadvoer en de nodige bijvoegingen.Hij at namelijk heel selectief.
Hij was binnen 3 dgn over op de pellets.Ik bod hem overdag alleen maar pellets aan en alleen s,avonds,als hij nog niks gegeten had zijn zaadvoer.Ze kunnen niet met een lege krop de nacht in gaan.Verder heb ik hem niks gegeven.Ook even geen fruit en groente.Op een gegeven moment proefde hij de pellets en at ervan.Als ze dat doen ,kan je stoppen met zaadvoer.Aan het begin is het meestal zo,dat ze heel veel pellets eten(noem het een inhaalslag)later normaaliseerd zich dat op de normale hoeveelheid.Kenobi zit nu op zo,n 18 a 20 pellets twee keer per dag.(s,morgens en s,avonds)


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2006-03-05 - 13:21:48

Hai Arwen,

maar waarom uitsluitend pellets geven?
Zie daar ook het nut niet van in, wel van een combinatie.
Ook denk ik dat de maaltijd voor een vogel een feestje moet zijn , dus niet alleen maar saaie pellets elke dag,

mvg Frank




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 116 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede