Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > luchtpijpmijt
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-02-17 - 00:15:25 send message to Karel

Luchtpijpmijt krijgen vogels van besmette nieuw aangeschafte vogels en/of materialen die met besmette vogels in aanraking zijn geweest.

De behandeling is zeer simpel en hierboven prima beschreven door Picolet.


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-02-17 - 11:10:09 send message to Tens

Hoe verklaar je dan luchtpijpmijt bij oudere huisdieren die niet in contact komen met andere dieren of speelgoed?
Ook konijnen en paarden krijgen het dikwijls van hooi of stro.
Mijt is altijd aanwezig, ziekte zorgt er voor dat zij floreert.
Mensen die kleine dieren hebben gooien het al gauw op een (soort-)specifiek probleem omdat de gevolgen voor dieren met kleine longen zo groot zijn.
Je hoort ook dat men het niesziekte of brochitus gaat noemen, terwijl dit niet juist is.
Niet zelf dokteren, de eerste symptomen bestrijden met vitamine en / of kruiden, de huid controleren bij ieder dier en de weerstand op peil houden om de soort te sterken. Soms werkt een versobering van het dieet ook goed volgens het vakblad voor dierenartsen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-02-17 - 16:44:42 send message to Karel

Je geeft zelf al het antwoord: van hooi of stro. Ook mijn vogels hebben het ooit opgelopen via stro dat ik van een kippenhoudende boer had gekregen. Na bestrijding op de vogel is het niet mee terug gekomen.
Of wil je beweren dat mijn vogels in slechte conditie waren?

Als je voldoende ervaring hebt met vogels is het vrij simpel te zien of een vogel last heeft van luchtpijpmijt, schimmelaandoening, verkoudheid of erger. Aandoeningen die bij waarneming wel op elkaar lijken, maar de symptomen zijn duidelijk anders. Bij dit soort dingen hoef je niet naar de dierenarts te rennen. Gewoon zelf doen wat er moet gebeuren.


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-02-18 - 10:51:23 send message to Tens

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

"Als je voldoende ervaring met vogels hebt".

Een dierenarts zal bij ieder ander dier na constatering van dergelijke symptomen en een aanvankelijk algemeen of zware antiparacitaire behandeling meestal een deel van de huid of vacht op een kweekje zetten om die te controleren op andere aandoeningen. Eventueel zal de dierenarts ook een vitamine injectie geven. Met antibiotica en aanvullingen als suiker, (bijv. van bijenpollenhoning), wordt meestal zeer terughoudend gewerkt ivm. de nieren en de toegepaste voeding. Daarnaast zal er meestal een advies volgen omtrend de voeding en zal een goede dierenarts bij een zware constatering ook vragen naar de leefomstandigheden.
De eerste fout die een intelligent mens maakt is de fout dat zij of hij denkt geen fouten te maken.

Je zult je verbazen over hoeveel kwekers en fokkers alleen kijken naar het cosmetische aspect van een vogel en daarbij de weerstand van de stamboom vergeten. Dat een vogel voor veel nageslacht zorgt binnen haar verblijf wilt niet zeggen dat ze gezond is.
Het is níet normaal dat veel dieren zoals ook vogels vaak een chronische verkoudheid ontwikkelen of sterven als ze verplaatst worden.
Niet voor niets is de gemiddelde maximum haalbare leeftijd van tamme ratten eind vorig jaar van 2,5 jaar oud opgeschroeft naar 6 jaar oud (door oa een juiste bodembedekker, meergranen voeding, nestmogelijkheden en contact met buiten). Dat terwijl zij dankzij de jare 60 hype zo verzwakt raakte dat er speciale fokprogramma's moesten komen.
Waar het ook bij die dieren aan schortte was een gebrek aan juiste voeding, ontstress mogelijkheden, (sorry, maar wie verzon er dat een schoon verblijf met enkel 2 dikke zitstokken bijdraagt aan de ontwikkeling van welk dier dan ook?), de kans om in contact te staan met iets simpels als tuinaarde en bovenal de kans om ziek of gewond te raken en zonder antibiotica te kunnen genezen.
Ook naar de paardenhouderij wordt nu gekeken, nu aubiose bijdraagt aan een aanmerkelijke verzwakking van het gestel dat pas na uitvoerig bloedonderzoek is vastgesteld.

De meeste dieren worden heel beperkt in waar zij mee in contact komen te staan omdat we willen dat ze zo lang mogelijk leven. Dat werkt voor de soort an sich op de lange termijn juist averechts.
Of jouw vogels een slechte weerstand hebben kan ik niet vanaf hier bepalen. Ik kan dat zeker wel bepalen na een onderzoek in de soort, de leefomstandigheden en naar het voer.
Mijten komen ook voor in het wild, in stallen op kinderboerderijen, enzovoorts. Dat graan-, en zaadetende dieren daar ineens veel last van krijgen en er niet vanaf komen is op zijn minst opmerkelijk.
Ik zou je wel eventueel kunnen adviseren om stro en hooi even in de vriezer te leggen voor je het gebruikt, maar dat hoeft iemand die lang in het vak zit natuurlijk niet verteld te worden.

EDIT: Dit is niet bedoeld als commentaar op kwekers. Meer om het belang van input van derden te onderstrepen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-02-18 - 11:29:11 send message to Karel

Tens, je bedoelt het allemaal wel goed denk ik, maar je theoretische bespiegelingen geven duidelijk blijk van onvoldoende ervaring met het houden van vogels en alles wat daarmee samenhangt. Met alleen googlen kom je een heel eind, maar ga eens praten met grote kwekers zodat je de theoretische kennis in het juiste licht kunt plaatsen.

Duidelijk is ook dat je nog nooit met een vogel bij een dierenarts bent geweest. Ik wil hier geen verhaal over ophangen, maar de praktijk is anders (geen woordspelingwink ;)).

Je indruk van kwekers en de manier waarop ze hun vogels bezien is, uitzonderingen daargelaten, onjuist. De kwekers die ik ken weten precies wat ze wel en niet moeten doen en hoe ze hun vogels optimaal moeten houden en selecteren en hoe ze eventueel medicatie moeten toepassen.

quote
Mijten komen ook voor in het wild, in stallen op kinderboerderijen, enzovoorts


Precies mijn punt. Een open buitenvoliere geeft altijd besmettingsrisico's door wilde vogels. Van buitenaf dus!

Overigens, mijn stro koop ik tegenwoordig gewoon in de dierenwinkel (goedkoop was duurkoop) en deze pakjes gaan sedertdien inderdaad een tijdje in de vriezer, waarbij ik zeer betwijfel of dit enig nut heeft omdat eitjes/neten meestal gewoon overleven. Maar goed, niet geschoten is altijd mis. Stomen zou eigenlijk beter zijn, maar daarvoor mis ik helaas nog de juiste apparatuur.


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-02-18 - 16:42:39 send message to Tens

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik heb weinig ervaring met vogels (die van mij zijn nog niet ziek geworden).
Wel met veel andere kleine dieren.
Ook buiten de hobbyhouderij.
Mijt komt veel voor bij knaagdieren omdat zij bij de grond leven.
Vooral kleine huisdieren hebben er last van, omdat zij ook te maken krijgen met zoiets simpels als andere, (grotere), huisdieren, kleding en vloerbedekking.

De aandacht voor weerstand van dieren op de lange termijn en de resultaten van eerder onderzoek is redelijk modern, (afgezien van in de aquaria branch). Dat komt doordat veel dieren pas sinds de jare 60 kunnen worden gehouden en het komt vooral door de sterk verhoogde aandacht voor kanker bij-, en de invloed van dierproducten op mens en dier.
Zo is er bijvoorbeeld veel meer onderzoek naar de schadelijke werking van vogelstof, houtsoorten en aubiose.
Ook bijvoorbeeld de aandacht voor de gevolgen en oorzaken van stress bij dieren is hoger geworden.
Ik denk dat ook het denken over verantwoord kweken en onderzoek naar gedragbehoeftes van dieren in deze tak van sport alleen maar toe zal nemen. Dat maakt de hobby alleen maar interessanter toch?

Gezien mijten leven van dode huidcellen, en niet afhankelijk zijn van stro of hooi, zit je hele huis er waarschijnlijk toch wel onder.
De vraag is echter of de parasiet kans kan zien je dieren te overmeesteren. Dat hoeft lang niet altijd zo te zijn.

Overigens kan ik aanraden om zelf stro te maken in plantenbakken binnen in huis. Dat gaat sneller en beter dan ik verwacht had mits je een goede bak met voldoende irrigatie hebt (ik heb namelijk geen tuin).


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-02-18 - 23:14:28 send message to meyer

Zoals ik al eerder zei, Tens je praat veel maar zegt weinig.
Je vergelijkt vogels met konijnen paarden en honden en zelfs met vissen. Mijten welke in huis leven en van huidschilfers en ander vuil leven noemen ze huismijt, dit is echt niet de mijt waar het hier om gaat. Doe eerst wat meer ervaring op inplaats van hier en daar de verkeerde antwoorden te googlen. Andere beginners leren hier niets van.
Ik heb zelf heel mijn leven allerlij huisdieren om me heen gehad en die heb ik nog. Maar als ik al deze dieren over één kam zou scheren wat verzoring betreft dan hou ik er niet veel meer over. Laat een vogel een vogel zijn en geen konijn of wat dan ook.

Groeten Meyerwink ;)


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-02-19 - 01:06:30 send message to Tens

Of je kunt tegen je eigen advies ingaan en toch even googelen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mijten


niekjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-02-19 - 08:57:33 send message to niekjuh

hallo ik zit nog maar ff op het forum maar ik weet niet hoe je een bericht kunt plaatsen zou iemand mij willen helpen?? gr niekjuhhhh


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2009-02-19 - 17:18:21 send message to ferry1

mensen ik heb geen idee maar kan je vogels bijv bij twijfel ook gewoon behandelen??
of is dit schadelijk??

puur ter informatie dit bericht

gr ferry


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-02-19 - 18:28:17 send message to meyer

Dan is het net zo schadelijk dan als ze wel luchtpijpmijt zouden hebben.
Je moet alleen niet te veel twijfelen.


Groeten Meyerwink ;)


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2009-02-19 - 19:03:02 send message to ferry1

duidelijk
dank je

gr ferry


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-02-22 - 15:05:24 send message to Tens

Je kunt altijd om advies vragen dat is nagenoeg kostenloos.
Verder kun je bij twijvel wel preventief handelen doormiddel van het geven van vitamine supplementen die in de reguliere handel gewoon te krijgen zijn, deze zijn echter kostbaar.
De hoofdoorzaak van mijt in de luchtwegen is een verslechterde weerstand door bijvoorbeeld verkoudheid, een virus, een slecht dieet, tocht, te weinig of teveel hygiene, (teveel hygiene kan onder andere zorgen voor alergische reacties), een gebrek aan beweging of bloedluis.
Een veilige aanvulling van vitaminen op het dieet valt dan te overwegen (let daarbij echter goed op het bederven van het supplement en op de ontlasting {diaree = teveel vocht of vitamine}).
Ook als voorbereiding op een fysiek zware antiparacitaire of antibiotische behandeling.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-02-22 - 15:39:27 send message to meyer

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-02-22 - 16:16:09 send message to ParkietenPeter

@Meyer, 'k snap hem wink ;)

Marco,

Je kunt je overal op voorbereiden en je kunt je nergens op voorbereiden, maar als je een uitgebalanceerde voeding geeft en gepaste hygiene behoud is menig supplement overbodig zo niet kan het zelfs schadelijk zijn omdat je de hele voeding ermee uit balans kunt halen!

Je hebt het zelf al een paar keer aangegeven, "Ik heb (nog) geen verstand van vogels".
Let dan echt een beetje op met welke adviezen dat je komt.
Niet alles is vanuit de theorie te benaderen.
(sommige theorieen die je aanhaalt zijn zelfs niet eens voor vogels maar voor mensen of zoogdieren. Van ratten weet je beslist alles. Maar daarom is dit VogelArena.)

Soms (soms vaker) heb je echt wel praktijkervaring nodig om tot een goed advies te komen!

Je merkt beslist al dat menig VogelArenaar het laat afweten om er telkens weer tegen in te gaan.

Het belang van de dieren staat hier echter voorop!

Niet boos bedoelt maar wel van harte gegeven.

M.vr.gr.
Peter




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 113 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede