Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nederlandse Lori Vereniging??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2005-12-17 - 00:25:48 send message to blg

Een democratie is een praat club die verstrikt raakt in prietpraat en regeltjes, gewoon beginnen, je moet niet alles willen regelen, er is een die begint en de normen stelt.

Dus Gert beginnen en niet voorwaarden stelllen, wie heeft er wat enz. je kunt je aanmelden en ze komen, van alle vogelliefhebbers zijn de lorie liefhebbers de taaiste, met de mooiste vogels.

IGGINO
helaas nog niet, het jeukt, maar heb een timeout.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-17 - 11:29:54 send message to dooren

Hmm Benno begrijp me niet verkeerd, ik zie liever dat we samen de normen en voorwaarden opstellen, als 1 persoon dat doet dan is dat meestal niet volgens de democratie.

Om een zo breed mogelijk aanbod van loriliefhebbers te krijgen lijkt me het juist goed dat ze zich kunnen vinden in hun "eigen" waarden en normen.

Eigen regeltjes worden beter nageleeft dan dat ze worden opgelegd. (dat doet de overheid wel voor ons)

Maar Benno, gezien jouw beroep snap ik uitstekend waarom je de snelheid erin wilt houdenlaugh :D

Ik zal het wat duidelijker maken: met de voor- nadelen en regels/normen.

Deelnemers moeten een voordeel kunnen halen, mee eens?? Dan is het aantrekkelijk om erbij te zijn, niet waar?.

Hoe zou je dit dan kunnen bewerkstelligen??

Voorbeeld:
Leden van het studbook moeten gedurende bv. de eerste week dat ze jongen hebben deze te koop aanbieden aan medestudbookhouders. Na deze week mogen ze deze vrij verkopen aan iedereen.

Wat is nu het voordeel: (voor studbookhouders)
Medestudbookhouders hebben de eerste keus en de 1e optie deze vogel te kopen voor dezelfde prijs als de verkopende partij zou vangen op de markt gedurende een bepaalde tijd (bv: 1 week).

Wat is het nadeel: (voor studbookhouders)
De eerste week mag ik de vogel alleen aanbieden aan studbookhouders. Het houdt niet in dat men verplicht is de vogel te verkopen aan deze partij of voor een bepaalde prijs.

Wat is het voordeel: (voor het studbook)
Meer mensen die niet lid zijn van het studbook zullen zich eerder aanmelden omdat ze anders niet de eerste keuze hebben.

Nadeel: (voor het studbook)
Controleren of medestudbookhouders hieraan mee werken. (eventuele sancties als bep. personen zich niet houden aan deze regel)

Over dit soort regel en zaken zou je het dan moeten hebben met een beperkte groep van 30 mensen.

Het zomaar invullen van gegevens voor een studbook heeft weinig waarde als er weinig voordeel meevalt te behalen.

Het studbook moet een echte meerwaarde zijn, deze meerwaarde kun je dus maken door kleine rechten en plichten in te bouwen die goed uitpakken voor studbookhouders.

Benno, je moet niet vergeten dat het Lorijournaal in het verleden al een studbook heeft gehad die zomaar werd gepubliceerd.
En heeft deze gewerkt??

Nu moet het anders, dat is mijn ervaring.

De belgische loriclub is begonnen op dezelfde manier, niks mis mee, maar die manier ken ik al.
Gert


loryclub
Website Member
Posts :4

Website Member
2005-12-17 - 14:27:43 send message to loryclub

gelukkig dat het onderwerp weer over nuttige dingen gaat. Zoals zo mooi gezegd op dit forum: laten we de strijdbijl begraven.

Een studboek opzetten zal inderdaad niet eenvoudig zijn en het is belangrijk dat er regels worden vastgelegd. Hoe deze moeten worden ingevuld kunnen we wellicht later bekijken. Al te veel regels kan mensen wellicht afschrikken.
We hebben als loriclub een begin proberen te maken, onze opzet is dan ook op dit moment nog zeer eenvoudig: mensen die meewerken ontvangen een lijst met namen en soorten die gehouden worden. Deze lijst wordt alleen naar diegene gestuurd die hier ook zelf aan meewerken.
Op dit moment hadden we alleen onze eigen leden voor ogen, maar gezien de reacties op dit forum zien we mogelijkheden om dit verder uit te breiden.
We hebben een voorstel dat wij geďnteresseerden van dit forum (en daarbuiten) in onze eigen clubdatabase opnemen (waarom zouden we immers twee databases opzetten om ze achteraf alsnog samen te voegen). Hiertoe zouden we ons invulformulier op onze site moeten aanpassen. Iedereen krijgt dan de bij ons reeds bestaande lijst zodat er al een begin is, we hebben dan wellicht al tegen de 40 liefhebbers.
Dit is misschien al een goede start

Ter verduidelijking, wij zullen deze gegevens alleen beheren, over hoe we het studboek later verder proberen uit te breiden, moeten we bezien.

Wat de naamsverandering aangaat, United loriclub klinkt leuk!! misschien zou "europese lori groep" wel iets zijn?
internationaal klinkt misschien iets te ver reikend.

pascal
belgische loriclub


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-17 - 15:50:05 send message to dooren

Pascal, Europese lorigroep zou idd een betere naam zijn, we hadden toen het lorijournaal bestond zo'n 500 leden wereldwijd.

Ik denk dat met een juiste naam de aantrekkings-kracht van jullie blad groter wordt. Nu denken toch veel buitenlandse loriliefhebbers dat het toch meer een belgisch blad is.

De juiste naamstelling is dus belangrijk om een bepaalde doelgroep te bereiken.

Ook denk ik dat het belangrijk is om idd het studbook te scheiden van het clubblad, immers men hoeft dan niet perse lid te zijn van het clubblad om deel te kunnen nemen met het studbook.

Hierdoor zullen ook weer meer mensen deelnemen aan het "europese studbook", waarom europees omdat tegenwoordig via internet gemakkelijk contacten worden gelegd en vogels worden ge-verkocht in het buitenland.

Dit heeft tevens een gunstige bijkomende voordeel dat bloedlijnen beter onverwant worden. Vooral bij loris is dit een must omdat bloedlijnen in het eigenland vaak erg beperkt zijn.

Ook zou men contact kunnen zoeken met deense of engelse lorigroepen die op hen beurt ook kunnen deelnemen zonder lidmaatschap.

Hoe groter een groep, hoe beter men elkaar kan helpen.
Gert


Lori-lover
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-12-17 - 15:52:10 send message to Lori-lover

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dit klinkt geweldig! Gaat dit toch een happy end krijgen... Gert, of wie dan ook; ik zit weinig achter de computer, ik programmeer die krengen nl al dus 's avonds wil ik er niet eens meer achter zitten. Dus mochten er afspraken gemaakt gaan worden of bijeenkomsten plaatsen gaan vinden, bel me dan even. Mijn nr is 0652074446.
Vanaf volgende week ben ik in het bezit van 2 onverwante koppels Stella lori's en 1 koppel Blauwe Bergen, die nu overigens op 2 eieren zitten... Een goede kennis van me met wie ik een kweek-samenwerkingsverband aan ben gegaan heeft nu nog 1 koppel Blauwe Bergen (onverwant aan de mijne) Binnenkort worden dat er wel 2. Hij wil ook wel deelnemen aan ons studbook en andere activiteiten. dat is Hr Cees van Oeveren. Iggino ik geloof dat jij recentelijk een paar keer met hem hebt gemaild over lori's.
Groeten van Ad


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-12-17 - 21:00:40 send message to IGGINO

Het klinkt hier inderdaad veelbelovend.


Inderdaad met Cees heb ik al regelmatig contact mee gehad.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2005-12-17 - 22:28:30 send message to blg

Pascal en Gert maak een start de regeltjes komen wel, als je daarin maar niet verstrikt raakt, hoe eenvoudiger en transperanter jullie werken hoe beter het zal werken.


Benno


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-18 - 00:26:11 send message to dooren

Ik denk wel dat Pascal eerst zal moeten overleggen met andere bestuursleden omtrent een eventuele naamswijziging.

Ook het toestaan om mee te doen in het studbook van mensen die geen lid zijn van de belgische loriclub zal denk ik ook eerst moeten worden besproken.

Staat men hiervoor open dan is de weg vrij om deel te nemen.

Benno ik hou van glasheldere transparantie en glasharde afspraken. Als ondernemer met mensen in dienst kan ik niet anders. Anders werkt het niet.

Als het belgische loriclubbestuur hierin positief beslist dan zal het studbook een groter succes worden omdat er meer mensen mee zullen doen. (tevens is er dan kans dat studbook-deelnemers ook in een latere stadium lid worden als alles goed bevalt.

Tot dit tijd moeten we afwachten wat er beslist wordt door het bestuur van de belgische loriclub.
Gert


BenDoensen
Website Member
Posts :75

Website Member
2005-12-18 - 12:47:24 send message to BenDoensen

Hoe komen wij op de hoogte of alles in de minne geregeld is?
Bij "het in de gaten houden" loop je kans iets te missen. Ik wil graag meedoen (lid worden) in welke vorm dan ook.
Groeten Ben


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-12-18 - 17:39:00 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als we nu gewoon lid worden van de Belgische Lori Club?
Hoe groter deze club is des te meer geld er beschikbaar is om een mooi blad uit te geven. Bovendien zijn er genoeg mensen die een leuk artikel kunnen schrijven over Lori's, Hangparkieten, en Vijgpapegaaien.Alleen zijn er weinig mensen die de tijd of moeite nemen iets leuks op papier te zetten.

Een aspect heeft ook plaatsgevonden wat nog niet vermeld is. Destijds zijn er ook een groot aantal Lori's verstuurd naar Zuid Afrika. Volgens mij zijn hierdoor ook een aantal bestanden nu verdwenen, destijds kon je amper van bepaalde soorten nakweek krijgen omdat alles hiervan opgestuurd werd.

Met de nieuwe quarantaine maatregelen is het niet meer betaalbaar om nakweek uit Afrika op te laten sturen.
Ruud van der Donk


BenDoensen
Website Member
Posts :75

Website Member
2005-12-18 - 19:50:11 send message to BenDoensen

Hoi Ruud,
Leuk je hier ook weer eens te ontmoeten. Dat het moeilijk is leden tot schrijven aan te zetten, weet ik uit ervaring. 10 jaar lang heb het clubblad van speciaalclub insecten- en vruchteneters mede gestalte gegeven (tot Ger Tummers, de huidige voorzitter, meende te zien wat medebestuursleden niet zagen) De gevolgen zijn je bekend. Wees trots op zo'n voorzitter. (sorry, moet effe braken)
Maar dat terzijde. Kennis is er inderdaad ruim aanwezig, maar de wil en vaak ook de kunde dit op papier over te dragen ontbreekt nog al eens. Praktische (kweek)ervaring mag niet verloren gaan, want met de vogelsport is het gedaan als wij niet snel zelfsupporting zijn/worden.
Dit is ook een reden waarom ik zo fel tegen bastaardisering en mutatiekweek ben. Zeker bij de meer bijzondere vogels kan dit de doodsteek betekenen.
Ik wil aktief mijn steentje bijdragen tot instandhouding.
BenDoensen


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2005-12-20 - 16:06:40 send message to Wim B

Internetverbinding doet het gelukkig weer.
De vogels lijken de verhuizing goed te hebben doorsstaan.
Ik ben blij dat de discussie deze wending heeft genomen. Ik lees diverse goede voornemens, hoe concreet zijn deze? Indien hulp nodig dan wil ik graag ondersteuning bieden.

Wim


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-20 - 21:08:15 send message to dooren

Hoi Wim,
Ik denk in eerst instantie dat de belgische lorivereniging het studbook algemeen openbaar moet verklaren voor alle liefhebbers in europa (dit kan op hun site bv.)

Hierdoor hebben alle deelnemers dezelfde rechten en plichten en zijn er geen voorkeurs-behandelingen mogelijk.

Het is dan zelfs mogelijk dat (bestuurs)leden van de belgische club niet meedoen, als men dat niet wil.

Hierdoor komt het studbook los te staan van het belgische clubblad dat dan enkel als eventueel communicatiemiddel gaat dienen.

Hierdoor kunnen ook eigen regels worden gemaakt die geen verstrengelingen hebben met de clubbelangen.

Echter de belgische loriclub zal zelf aan moeten geven hoe men hierover denkt. Tot die tijd moeten we afwachten wat men beslist, en hoe men dit gaat invullen.
Gert


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2005-12-21 - 00:25:33 send message to Wim B

Hallo Gert,

Lijkt mij dan logisch dat een dergelijk besluit via een ledenvergadering van de Loryclub genomen wordt. Zal Pascal vragen of er een ledenvergadering uitgeschreven kan worden. Ben niet een voorstander om alles via de post danwel email te doen.

Wim


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-21 - 13:36:53 send message to dooren

Dat is ook de enige weg Wim, een heleboel mensen (30) hebben reeds hun medewerking aan het studbook toegezegd via de belgische loriclub.

Hierdoor zal het nodig zijn om een bestuurs- en ledenvergadering te beleggen.

Men zal dan een stemming moeten houden of alles blijft zoals het nu is.

Of dat men in een europees kader wil gaan werken, zodat een clubverband dan niet meer goed mogelijk is.

Het europese studbook komt dan los te staan van clubactiviteiten/regels. Het studbook kan dan ook regels en aanbevelingen doen die los staan van clubbelangen.

Stemming kan vrij simpel verlopen, eventueel met acclamatie als blijkt dan een grote meerderheid voor is.

Een europees studbook voor loriliefhebbers heeft veel meer potencieel, hierdoor zal alles ook beter werken en zullen meer ervaren mensen gaan deelnemen.

Tot die tijd kunnen we alleen maar afwachten wat men beslist. (Ik hoop natuurlijk op een europees studbook voor loriliefhebbers, ontzettent belangrijk met het onverwant houden van onze loris).
Gert




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 161 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede