Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > edelpapegaai Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-07-15 - 08:05:40 send message to ParkietenPeter

Natasja,

Succesmet Kicah.

Niet voor het een of ander maar dat een pop minder goed tam te maken is en daarom afgeraden wordt door kwekers moet compleet gezwets zijn. De meeste tamme edels zijn overwegend poppen. Dominantie ligt wat Hawkeye zegt aan jezelf. Als je kweekt met papegaaien moet je dit toch zeker weten! Jammer, waarom popjes af geraden wordt zou er wellicht aan kunnen liggen dat de popjes het meest populaire zijn voor de huiskamer. Zodoende blijft voor de 'kweker' misschien weinig popjes-keuze over?

Zelf heb ik Luna van twee jaar oud. Zij praat je de oren van je kop, als je er niet bij bent - stom he? - maar een heel lieve knuffel vogel.

Je hebt zo zoals je ze trekt!

Succes Peterlaugh :D


chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-06 - 00:51:03 send message to chica

Hallo
Ik ben Ron en ook de eigenaar van een Edelpapegaai pop....2 woorden...een schatje
Een goede vriend van mij is de kweker (hobbykweker) en ook hij vind het onzin dat een pop minder tam en meer dominant zou wezen van nature. Alles staat en valt met de juiste opvoeding is mijn mening, mijn Amazones waren een stuk moeilijker dan de Edel vind ik....
Dat is mijn bijdrage aan dit topic
Mvg, Ron


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-12-06 - 08:44:15 send message to parkietenpeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Chica,

Welkom bij het forum van vogelarena.
Leuk.

Succes
wink ;) Peter


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-12-06 - 09:55:18 send message to Ramon

bij de Edelpapegaaien is de pop dominant over de man. Bij ieder kweekpaar is dit zo. Nu kunnen mensen die een Edel als tamme vogel in de huiskamer hebben, wel zeggen dat dit onzin is, maar het is toch wel zo. Daaruit voortvloeiend zal het zeker zo zijn, dat een pop zich ook dominanter zal opstellen als huiskamervogel. Die ervaring heb ik dus ook. Ook is een man een veel betere prater.


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-12-06 - 10:23:55 send message to parkietenpeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ben,

kijk eens één pagina terug, aan het begin van deze topic.
Daar schrijf je zelf iets heel anders. Nu spreken we niet over kweekparen. En natuurlijk gedrag.

Niet alleen maar posten om het posten.

Alle, let wel alle, papegaaien hebben een eigen persoonlijkheid. Zoals al meerdere ervaren kwekers hier op het forum hebben laten weten;
'Je hebt ze zoals je ze trekt en toelaat' (mijn samenvatting)

Succes
laugh :D Peter


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-12-06 - 15:32:02 send message to Ramon

Peter,
Dit is wat ik de eerste keer schreef.
================================================
Zelf heb ik momenteel een Edelpapegaai pop, die tam is en een scala aan woorden zegt, en veel geluiden kan nadoen. Alleen heb ik de pech, dat ze niets van mij wil weten. Daarom heb ik haar niet meer in de huiskamer staan, maar ben ik al een tijdje opzoek naar een Edelman, zodat ik haar in kan zetten voor de kweek. Maar als je een goeie hebt kunnen ze bijna net zoveel geluiden en woorden leren als een Grijze.
================================================
dit is wat ik nu schrijf
================================================
bij de Edelpapegaaien is de pop dominant over de man. Bij ieder kweekpaar is dit zo. Nu kunnen mensen die een Edel als tamme vogel in de huiskamer hebben, wel zeggen dat dit onzin is, maar het is toch wel zo. Daaruit voortvloeiend zal het zeker zo zijn, dat een pop zich ook dominanter zal opstellen als huiskamervogel. Die ervaring heb ik dus ook. Ook is een man een veel betere prater.
=================================================
Dit is jouw reactie
=================================================
Alle, let wel alle, papegaaien hebben een eigen persoonlijkheid. Zoals al meerdere ervaren kwekers hier op het forum hebben laten weten;
'Je hebt ze zoals je ze trekt en toelaat' (mijn samenvatting)
=================================================
Wat je daar mee bedoeld weet ik niet, maar wat ik bedoel is, dat wat er nu geschreven wordt over een Edel als huiskamer vogel, je meer problemen zult hebben om een pop naar je hand te zetten, én te houden dan een man. Daarnaast is een man Edel een betere prater. Dit is mijn ervaring die ik in beide gevallen heb. En ik ben ook wel een beetje een ervaren kweker hoor. Echt wel. Maar misschien draag ik dat niet zo uit.wink ;)


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-12-06 - 18:59:51 send message to parkietenpeter

Ik kan lezen wink ;).

Eerst geef je dus aan dat je een edelpop hebt die TAM is, waarbij geen problemen zijn. Nu geef je aan dat, zoals je het schrijft, een pop per definitie problemen geeft.
Dit klopt dus niet met elkaar.

Buiten het feit dat het ook niet per difinitie waar is. Zoals al gezegd. Je hebt ze zoals je ze trekt.

Ik wil trouwens uberhaupt niet twijfelen aan jou ervaring hoor.

Groetjes
wink ;) Peter


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-12-06 - 19:05:20 send message to Ramon

Wat ik wil zeggen is: Dat je voor de huiskamer beter een Edelman kunt hebben dan een pop. En dat heeft te maken met het feit dat een pop dominanter is. Een Edelman is een allermansvriend, en dat kun je van Edelpoppen niet zeggen. En dat is gewoon een feit. Maakt niet uit hoe je er mee om gaat. bij veel andere papegaaiensoorten ligt dit anders.


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-06 - 19:49:14 send message to Hawkeye_nl

Sorry Ramon maar daar moet ik je echt tegenspreken. Ik ken een edelpop die wel echt een allermans vriend is. Niet dominant enz. Het ligt echt per vogel verschillend. Daarnaast claim je dat de poppen slechter praten als mannen. Ook dat vindt ik puur onzin. Dat jij nu twee keer pech hebt gehad is natuurlijk jammer maar er staan echt heel veel voorbeelden die het tegenovergestelde beweren. Klinkt dus een beetje groot als je bij voorbaat zegt dat die mensen allemaal onzin verkopen.

Erwin


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-12-07 - 09:22:11 send message to Ramon

Erwin,
Nú moet ik je toch tegen spreken. Ik heb niet twee keer pech gehad, maar één keer. En ik denk dat ik toch wel wat meer ervaring met me meebreng dan dat jij hebt. Vooral als kweker, ik laat dit normaal nooit zo blijken maar vindt wat jij zegt wel te ver gaat. Vooral om bepaalde zaken die iemand naar voren brengt puur onzin te noemen. Jij kunt dan al wel een aantal jaren met papegaaien bezig zijn, maar ook ik ben al zo'n 40 jaar hiermee bezig, niet alleen met tamme vogels, maar in de loop der jaren heb ik tientallen soorten papegaaien en parkieten in mijn hokken gehad, met de meeste van deze soorten heb ik ook gekweekt. Ik denk als het daarop aankomt mijn kennis best wel ver gaat, en dan vooral vanuit mijn eigen ervaringen. Ook moet je goed lezen wat ik schrijf. Ik heb het over de Edelpapegaai als koppel, hiervan is toch echt de pop de dominantste van de twee. En het is zeker geen pure onzin om dit door te voeren naar de tamme Edel. Een Edelman is in het algemeen als huiskamervogel minder dominant en doorgaans een betere spreker dan een pop. En dat is mijn menig en ervaring met zeker meer dan enkele vogels. Daarnaast is het zo, dat ik vind, dat mensen die echt ervaring hebben met een soort, moeten reageren op vragen. Zo zal ik nooit een reactie geven op vragen over Ara's. Weet ik een heleboel over te vertellen, maar niet vanuit de praktijk. En daar is een vraagsteller alleen maar bij gebaat, met antwoorden vanuit de eigen ervaring.


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-12-07 - 09:39:14 send message to parkietenpeter

Niet om dit nu zo'n nietes, welles spellteje te laten worden of dat deze of gene op zijn eigen borst gaat kloppen.
Nu komt sterk naar voren dat je spreekt "over het algemeen", eerst heet het dat een pop ook in de huiskamer per definitie dominanter zal zijn.
Door deze verschillen in uitspraak ga je je eigen geloofwaardigheid onderuit halen.

Zoals in de afgelopen maanden, waarin er gediscussieerd is over handtamme edelpoppen, moge duidelijk zijn geworden dat een edelpop weldegelijk geschikt is als huiskamervogel. Je hebt er zelf ook eentje gehad,schrijf je in je eerste bijdrage. dat Jij niet overweg kon met haar ,ja, wat zegt dat? (Ja ik weet je sschrijft dat zij niet overweg kon met jou)

Niet om vervelend te gaan doen toch kom ik er weer op uit:

Je hebt ze zoals je ze trekt.

En niet anders.

Groetjes
wink ;) Peter


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-07 - 10:18:26 send message to Hawkeye_nl

Ramon,

Deze opmerking slaat nergens op. angry
Waarom moet ik nu ineens mijn mond houden als we het hebben over de edelpapegaai als huiskamer vogel. We hebben het helemaal niet over een kweekkoppel. Lees de vraag eerst eens goed en overweeg dan nogmaals je antwoord! Het gaat over een pop alleen als huiskamer vogel en dat is gebleken een perfecte huisgenoot te zijn die net zo goed kan praten als een man. Misschien is mijn woordenkeus verkeerd als ik meld dat IK het onzin vindt om een eigen ervaring als algemeen feit te betitelen. Mijn excusses als dit verkeerd over is gekomen. Ik heb dan wel niet 40 jaar ervaring maar ben ook niet van gisteren.

Erwin


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-12-07 - 10:19:11 send message to Ramon

Hebben je ook Edelpapegaaien gehad, niet één koppel maar meerdere koppels? En als huiskamer vogel niet alleen maar poppen maar ook mannen? Nee he!!! Of alleen maar ervaring met één pop. Ach, laat ook maar zitten, wordt zo een zinloze discussie.


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-12-07 - 10:47:16 send message to parkietenpeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Om nu een eigen ervaring niet mee te laten tellen is zonde. Forums als deze gaan er immers over om zoveel mogelijk kennis bij elkaar te laten komen zodat ieder zijn mening kan vormen wat hij er zelf mee kan en wil doen.

Als er dan hoog van de toren geblazen wordt dat iemand meer ervaring heeft dan een ander, getuigd dit van een bepaalde air. want laten we eerlijk zijn niemand heeft de waarheid in pacht en daarom moeten er vele raadgevers zijn om iets goeds tot stand te brengen.

De ongeloofwaardigheid, Ramon, in deze heb je aan jezelf te danken omdat jezelf verschillende meningen weerspiegelt.
Niet om in herhaling te vallen ofzo, maar lees eens goed;
1)
quote
Zelf heb ik momenteel een Edelpapegaai pop, die tam is en een scala aan woorden zegt, en veel geluiden kan nadoen. Alleen heb ik de pech, dat ze niets van mij wil weten.
(Ik cursiveer)

2)
quote
Bij ieder kweekpaar is dit zo. Nu kunnen mensen die een Edel als tamme vogel in de huiskamer hebben, wel zeggen dat dit onzin is, maar het is toch wel zo. Daaruit voortvloeiend zal het zeker zo zijn, dat een pop zich ook dominanter zal opstellen als huiskamervogel.
(Ik cursiveer)

Ramon, uit jouw woorden moge duidelijk zijn dat JIJ degene bent die NIET overweg kon met de HUISKAMERVOGEL. Jij gaat, om je gelijk te halen?, appels met peren vergelijken door dan maar te zeggen dat het gedrag binnen een kweekkoppel, zeker zo bij een huiskamervogel MOET zijn.

De afgelopen bijdragen tonen aan dat er minstens net zo veel mensen zijn die ene heel positieve eraring met een edelpop hebben, wat volgens jouw dan dus niet zou kunnen.

Kweken met vogels en vogels in de huiskamer zijn niet hetzelfde!!!
Vergelijk een wolf maar eens met een chiuahua, en steek je vinger hier maar eens in de bek.
Is denk ik wel duidelijk wat er bedoelt wordt.

Hawkeye_nl, Chica, Natasja, Jaqueline, Wiechman en andere hebben zeer positieve ervaringen hieree. Het kan dus niet gezegd worden dat edelpoppen te dominant zijn voor de huiskamer.

quote
Nee he!!!


Ik hoef hier niet groot uit te pakken met wat voor vogels ik al allemaal ervaring heb om gelijk te gaan halen. Wat hebben we eraan dat ik op 6 jarige leeftijd al met de kanaries speelde? Als ik ergens geen weet van heb, houd ik mijn mond. Zou je trouwens kunnen opmerken als je me zou kennen. En dat geldt voor vele ervare vogelmensen hier. Bekijk hun bijdragen eens grondig en zie dat er veel meer ervaring is dan jij of dan je denkt.

Een discussie hoeft per definitie zinloos te zijn, ook al zou je je gelijk niet krijgen. Je kunt hiervan leren! Hé!

quote
waarom popjes af geraden wordt zou er wellicht aan kunnen liggen dat de popjes het meest populaire zijn voor de huiskamer. Zodoende blijft voor de 'kweker' misschien weinig popjes-keuze over?
(ik cursiveer)
Bang?

Leer van de ervaring van vele.
happy :) Peter


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-07 - 11:24:22 send message to Hawkeye_nl

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Sorry Ramon maar waarom ben je nu boos?

Ik heb idd ervaring met de edelpapegaai als huiskamer vogel. Zowel mannen als poppen. Ik ben als kind opgegroeit tussen de papegaaien en heb er zelf ook aardig wat in huis gehad. Hieronder dus ook edel mannen en een poppen. Daarnaast help ik veel mensen met hun problemen met papegaaien en ken zodoende nog een aantal mensen met edels in huis. Hier zitten ook mannen tussen.

Het enige verschil van mening die wij hebben is dat ik uit mijn ervaring aangeef dat de edel pop net zo goed spreekt en tam wordt als een edel man. Natuurlijk heb je er ook bij die niet hanteerbaar zijn bij mensen. Maar dat is met beide geslachten het geval. Dat is meestal ook een probleem dat voortvloeit uit onkunde of angst voor de vogel. LET WEL! Ik heb het uitsluitend over de edel als huiskamer vogel en niet over kweekkoppels. Ik ben geen kweker!

Voorbeeld: Een hele bekende kweker van mij heeft een edel man in huis zitten. Volgens jouw uitspraak is deze een allermansvriend:
quote
Een Edelman is een allermansvriend, en dat kun je van Edelpoppen niet zeggen. En dat is gewoon een feit.

Deze man is het echter niet met je eens en bijt een ieder die in de buurt komt van de kooi behalve de vrouw des huizes. Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat alles echt niet een feit is omdat jij of ik deze ervaring hebben. Het is zoals Peter zegt:
Je hebt ze zoals ze komen!

Erwin




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 146 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede