Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > een leefboom maken .. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-25 - 22:16:20 send message to Jacqueline

happy :)

Niet zo'n treurig snuitje erbij zetten, geniet van Chica, er zullen nog wel eikenvloeren zijn als wij er allang niet meer zijn toch.

wink ;)

Peter.


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-26 - 02:39:42 send message to Chica

Weet je peter.....je hebt gelijk happy :)happy :)

Ron


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2004-12-26 - 10:50:02 send message to Lennart

Hoi, Mijn gaaitje komt pas over 14 dagen en nu heb ik de volgende vraag: Moet ik nu wel of niet kortwieken. Dit vraag ik om dat de kweker het een automatisme vind dat je een (huis)papagaai kortwiekt. Ik zelf heb zo iets van...ik heb 2 honden en een kat, maar daar knip ik aan de linkerkant toch ook geen stuk van de poten af...????? sad :( Want als ik hem krijg is hij precies 14 weken. En met vliegen heb ik niet zo een probleem! Maar omdat ik geen papagaaien gewend ben vraag ik me af: Hoe is zijn of haar vlieggedrag vanaf het begin. Voor de volledigheid...hij of zij komen in een volledig opgemaakt bedje...grote huiskamerkooi en een leefboom en gezien de leuke hangspeeltjes aan het plafond op dit forum lijkt me dat ook nog wel wat. O ja het gaat om een Amazone- oranjevleugel...happy :)

wink ;) Lennart


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-12-26 - 10:58:43 send message to johanblok

Mijn advies: NIET kortwieken. Het essentieel voor vogels dat ze kunnen vliegen, zoals honden moeten kunnen lopen en rennen. In het begin de gordijnen half dicht doen als ze los zit. Door ze niet helemaal dicht te doen kan de vogel ervaring opdoen met wat glas is, en na een paar weken weet ze dat ze er niet door heen kan vliegen. Dat is in ieder geval mijn ervaring met geelvoorhoofd amazones. Een amazone die een keer tegen het glas aanvliegt kan meestal niet zoveel kwaad, omdat ze niet zo snel vliegen. Als je de gordijnen half dicht hebt zal dat ook nauwelijks gebeuren. Amazones zijn uitstekend in staat om te leren wat glas is.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-12-26 - 10:59:55 send message to johanblok

Nog een tip: geef de vogel geregeld een bad met een plantenspuit, dit is essentieel voor een goede conditie van zijn verenpak. Minstens 1 keer per week.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2004-12-26 - 11:05:14 send message to Lennart

Bedankt voor de tip.....happy :)
En ik was van plan om eigenlijk om de dag te badderen...of is dat te veel?


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-26 - 11:29:34 send message to Jacqueline

happy :)

Lennart.

De een is voor knippen en de ander weer niet.
Wij doen het niet, maar dat zeggen we er van tevoren al bij.
Voordeel van knippen.!
Je maakt de vogel meer afhankelijk van je, wat de tamheid ten goede kan komen, in die zin hij kan niet veel anders dan wachten tot jij hem opneemt of aandacht geeft.
Vind wel dat als er een probleem is met de verstandhouding tussen vogel en verzorger dit een hulpmiddel KAN zijn, maar dan pas als je alle mogelijkheden hebt uitgeprobeert zonder gewenst resultaat.
Ja, en dan het mee naar buiten nemen, dat doe je zomaar niet even met een papegaai die goed kan vliegen, je zult de eerste niet zijn en zeker niet de laatste die hem zo kwijt raakt voor een paar dagen of voor altijd.
Knippen kan hierbij een zekerheid zijn die dit voorkomt.
Maar ook bij gewenning in huis, ramen deuren met glas zijn gevaren die op de loer liggen gezien de papegaai deze als (nieuw woord ) doorvliegbaar ziet, en dat kan wanneer er voldoende snelheid word ontwikkeld de ergste gevolgen hebben.

Voordeel van niet knippen.

Hij kan komen wanneer hij dit wil, blijft toch zelfstandig in zijn vogel zijn.
Wat wel meer werk geeft in het naar de hand zetten van de vogel, dus geen gedwongen samen zijn maar uit eigen wil, wat een zeer positieve uitwerking heeft op de vertrouwensband.
Want je moet wel aan de slag met leren en de vogel overtuigen wat jouw richtlijnen zijn.
En daar haal je voordeel uit door het feit dat je elkaar echt leert kennen, je gaat hem lezen alsware, zijn houding verraad wat hij wil gaan doen.
Je leert hem komen op jouw vraag of hij wil komen ( commando is zo'n raar woord ), en dit leer je op korte afstand en bouw je zo verder uit tot de ruimte die je tot beschikking hebt, wanneer dit goed in het bolletje zit ben je toch al een aardig eind opweg met je papegaai.
Je zult moeten leren wat ramen en deuren zijn, maar ook zelf heel goed oppassen met het sluiten van deze.
Want zoals je weet, het gras bij de buurman is altijd groener dan bij jezelf.
14 weken zeg je he, nou die gaat net ontdekken wat vleugels zijn, ontneem hem dat niet.sad :(
Laat hem zijn borstspieren/vleugelspieren ontwikkelen, laat hem kennis maken met het fenomeen vliegen, leer hem komen, laat hem leren landen, geef en gun hem het plezier dat hij kan komen wanneer hij behoefte heeft aan een lekkere kroel van zijn baasje, oke hij kan dan weleens kattekwaad uithalen maar neem dat voor lief.
Laat hem vogel zijn in alle betekenis van het woord.
Wil je hem mee naar buiten nemen, ach er zijn perfecte tuigjes in de handel, leer hem hier vroeg aan wennen en viola opgelost hij kan overal veilig mee naar toe.
Ken iemand die heeft een dubbele geelkop amazone, gaat overal mee naar toe los met vleugels, ze heeft hem geleerd als ze naar buiten gaan om een lerenlapje vast te houden wat weer bevestigd zit aan haar kledingstuk, ja hoe kom je erop maar het werkt en dat is waar het omgaat.
Overal gaat deze papegaai mee naar toe en zolang zij niet zegt los houd hij het lapje vast.
Natuurlijk kun je twijfelen of het lapje de oorzaak is dat hij toch bij haar blijft, ik denk de band die ze samen hebben.

wink ;)

Peter.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-12-26 - 12:00:16 send message to dooren

Ander groot voordeel is dat een vliegende papegaai minder snel vervet, en een betere conditie krijgt. (natuurlijk is dit ook weer op te vangen dmv een dieet) In de natuur leggen papegaaien vele kilometers af tbv de dagelijkse kost. En zeg nog toch eerlijk een vliegende papegaai is prachtig, daar heeft die z'n vleugels voor.
Groet gert.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2004-12-26 - 12:14:44 send message to Lennart

Hoi Peter,
Bedankt voor je uitgebreide info....hier kan ik wat mee en ik bel morgen direct de kweker op dat ik hem niet gekortwiekt wil hebben...en het beetje rommel en/of rottigheid neem ik voor lief...laugh :D
Ben het helemaal met je eens dat een vogel een vogel moet zijn en als hij kan vliegen dat hij ook moet kunnen vliegen!

Verder had ik nog een vraag: Is het beter om elke dag te sproeien/douchen of niet. Het is redelijk vochtig bij mij in huis want de (buiten)deur staat heel vaak open i.v.m. de honden (Borders) want die houden er niet zo van om als haardkleedje te dienen...laugh :D
En een tweede vraag: Is het zinvol om direct een UV-lamp te gaan gebruiken...daar de kooi en leefboom als het ware midden in de kamer staan (nog wel langs de muur hoor) en niet zo veel zon zal krijgen....sad :(
'sZomers zal hij vaak buiten zijn omdat ik zelf dan ook meer buiten leef als binnen en het zou inderdaad heel mooi zijn als hij los naar buiten zou kunnen, zodat ik hem niet alleen hoef te laten als ik eens naar binnen/buiten moet (katten en andere rottigheid)want ook mijn eigen kat vertrouw ik in deze ook niet helemaal!laugh :D

Je bericht is niet aangekomen in mijn berichten en heb je intussen een meeltje gestuurd.
wink ;) Lennart


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-12-26 - 12:41:36 send message to natasja

quote
Ik wil chica ook veel vrijheid geven en misschien ook niet kortwieken als het mogelijks is. Nou schijten (exuse de uitspraak maar dat is wat ze doen) edels nogal behoorlijk "nat" en van boven af op een schommel best we ver ook denk ik..



Ik ben zelf van plan om onder de schommel een grote onderbak van een knaagdierenkooi te zetten .. wellicht een oplossing ?
er zal nog wel wat naast belanden maar het meeste toch niet ..

p.s. om je vloer schoon te maken kan je goed azijn gebruiken ( dat ontkalkt maar bijt niet weg ) ja ook ik heb een houtenvloer wink ;)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-26 - 13:08:08 send message to Jacqueline

happy :)

Sproeien zo om de twee drie dagen,wij doen het met een hogedrukpomp, je kent ze wel verkrijgbaar bij de boerenbond, afdeling onkruidbestrijding.
Plantenspuit, prima maar je krijgt er lamme vingers van.laugh :D

Uv licht voor in de huiskamer, lijkt me niet nodig, mocht het zo donker zijn dan plaats je hem wat dichter bij het raam, uv gebruik je in een afgesloten ruimte waar geen daglicht kan komen.
En de meeste huiskamers laten toch wel wat licht toe, anders een raampje erbij, ook wel makkelijk voor je zelf.laugh :D (dolletje)

Zomers buiten, we hebben een dubbele lantro kooi die we zo naar buiten kunnen rijden, dus zodra de zon opkomt (vroege vogels ja ) rollen we deze naar buiten, en buitenom de tijd dat hij met me los mag meewerken in de tuin zit hij in zijn kooi, of los binnen op de schommel met de tuindeuren open maar daar hangt een bamboe vliegengordijn voor en dat is voldoende om hem binnen te houden.
Buiten sproeien we de vogels met een echte hogedrukspuit, wel op afstand krijg je zo'n mooie verneveling en ze worden gek van genot.
Als ik het terras schoonspuit dan horen ze het geluid van de hogedrukspuit, nou denk maar niet dat je ze een keertje kunt overslaan dan, stoppen ze niet voordat er water op de kooien valt.

Na verloop van tijd zie jezelf wel wanneer er hoog nodig gesproeit moet worden, niet wachten tot de veren gaan krullen van droogte.

wink ;)

Peter.



Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-26 - 14:58:11 send message to Hawkeye_nl

OK,
Ik wil mijn woonkamer nog opnieuw inrichten zodat de vogels dichter bij het raam kunnen staan. Dit kan pas na de feestdagen. Een tijdelijke oplossing voor een schommel heb ik dan ook kunnen vinden door hem op de plaats van de kroonluchter te hangen boven de tafel. Vogel in de kooi en de kroonluchter kan weer terug.

Nu eens niet een foto maar een heus filpje van mijn Pinto. Veel plezier ermee.
PS het filmpje is 2 mb groot.
http://members.home.nl/macawclubholland/movie/pinto.wmv

Erwin


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-26 - 15:07:03 send message to Jacqueline

laugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D

Werkt wel he.

wink ;)

Peter.


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-26 - 15:33:13 send message to Hawkeye_nl

Vanaf vandaag dus ook op mijn site movies over mijn vogel(s).
Als ik straks de nieuwe server heb dan komen er nog veel meer bij.

Erwin


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-12-26 - 17:43:11 send message to natasja

Nou mijn hangschommel is inmiddels ook een feit , nog geen 15 minuten bezig geweest wink ;)

Ik had met een beetje improviseren alle benodigheden in huis dus dan maar gelijk beginnen , ze lijkt het wel leuk te vinden maar ze zit er amper 10 minuten op dus nog te vroeg om wat te zeggen .

Ik heb een flinke tak genomen die ik nog had staan om mijn leefboom van te maken ca. 120 lang en eronder staat nu een onderbak van een knaagdierenkooi van 1.20 lang dus ik hoop dat de rotzooi zo beperkt blijft wink ;)

Voordeel is dat ze vrij hoog zit , in ieder geval hoger als op d'r kooi en nu met gemak over de scheidingskast van mijn woonkamer kan kijken ( kon ze voorheen los op de kooi ook maar in de kooi niet )
d'r kooi bljft wel staan voor als ik weg moet of dergelijke ( ik heb een teckelpup die nog niet erg wil snappen wat een papegaai is wink ;) )

Nou Peter bedankt voor het voorbeeld , ik speelde zelf ook al lange tijd met de gedachte maar door jouw geheugensteuntje toch de knoop door gehakt , zal later nog een foto plaatsen




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 97 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede