Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Natuurbroed... Wat is dat precies? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2007-05-01 - 17:20:13

Mooi Rene!!!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-01 - 17:28:44

Inderdaad heel mooi Rene, dat is wel een ander gezicht dan dat ze opgevoed worden door halsbandparkieten.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-05-01 - 18:34:46

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

hoi rene ben jij weer andere mensen de ogen uit aan het steken met die mooie vogels van je.wink ;)

nu kan ik niet achter blijven he nou iets kleinere vogels maar toch.


papa en mama met midden in het jong.


nog wat jongen in het blok
groetjes egon


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-01 - 20:55:31

Mooie aymara's Egon!

100% natuurbroed van vorig jaar:


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-05-01 - 21:35:34

Met de kippen praat je eigenlijk niet meer over 'diersoorten' maar meer over 'rassen'.
In dit geval praat je al over domesticatie van gedrag wat betreft het broedden en grootbrengen van jongen.
Sommige rassen broeden heel moeizaam en zul je dus altijd kunstmatig moeten opfokken, en andere rassen zijn goede broeders die ook voor andere diersoorten ingezet wordt, zoals de wyandotte en de zijderhoender. (een kruising van deze twee rassen zorgen voor nog betere broeders).
De rassen onderling zullen niet zo selectief zijn als het gaat om rasgenoten. Elke haan bespringt elke kip als deze de kans krijgt.

Maar met de meeuwtjes zoals aangehaald wordt zit je wel met een probleem. Deze brengen zo slecht hun jongen groot dat er een kunstgreep toegepast moet worden. Dit is een probleem wat kwekers zelf gecreeerd hebben en zelf zouden kunnen oplossen door deze kunstgreep niet meer toe te passen. Het gevolg is dat de eerste generaties de kweekresultaten erg laag zullen zijn. De jongen leren langzzam aan weer zelf hun kroost groot te brengen. Dit in combinatie met het al aanwezige aangeboren gedrag zorgt er voor dat deze vogels steeds meer en meer hun eigen jongen gaan groot brengen.
Denk maar aan de kwartels van 10 tot 15 jaar geleden. Het was uitzonderlijk als een kwartel zijn jongen zelf groot bracht. Door handopfok was het gedrag van natuurbroed helemaal weg gefokt. Momenteel zijn er zoveel kwartels dat veel mensen weer over gaan op natuurbroed. Hier heb je dan minder werk aan en je hebt niet zo'n groot overschot aan jongen. Maar nog lang niet iedereen deelt deze mening, want elk jong is toch weer geld. Seminatuurbroed kan in dit geval wel weer helpen om gedeeltelijk gedrag weer terug te krijgen, maar het soortspecifieke gedrag is voor een groot deel wel verloren gegaan.
Het gedrag van het niet zelf groot brengen van de jongen is trouwens voor sommige soorten niet abnormaal. Denk maar aan de meeste koekoeksvogels.

Erg mooie foto's van alle natuurbroed vogels, dit is gewoon GOUD waard!!


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2007-05-01 - 22:16:02

nog meer natuurbroed happy :)
Jongen van vorig jaar







Henk


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-05-01 - 22:29:07

quote
Hiermee wil ik niet de methode bekritiseren, maar het is van belang om begrippen zuiver te houden:

Daarom spreekt men ook meestal van Parent Reared.



BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2007-05-01 - 23:22:09

En eieren onderleggen bij dezelfde soort, is dat wel natuurbroed?

Bijvoorbeeld: koppel kanaries waar je erg graag jongen van hebt, maar waarvan de pop slecht broed of voert. Deze eitjes bij een andere koppel kanaries onderleggen die al veel jongen hebben grootgebracht.

Is wel natuurbroed, maar niet de eigen ouders, plus feit dat je 'slechte broedeigenschappen' doorkweekt. In hoeverre is dit erfelijk of speelt opvoeding een belangrijkere rol?


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-05-01 - 23:48:23

Het al/of niet goed voeren van de jongen is idd. een erfelijke eigenschap.
Ja,dat "natuurbroed" kom je toch vrij veel tegen.
Het fokken van kanaries is als ik het allemaal goed begrijp dus natuurbroed?
Maar waarom zetten sommige liefhebbers dat er nou eigenlijk bij.
Vriendelijke groeten van
Antoni


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-05-02 - 01:10:41

quote
En eieren onderleggen bij dezelfde soort, is dat wel natuurbroed?

Alleen door de ouders zelf en zonder ingrijpen van de mens (op ringen na) vind ik natuurbroed.

Groeten, Ton.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-02 - 01:31:44

....en als ik ze even uit het nest haal om een foto te maken...is het dan geen natuurbroed meer, Ton? wink ;)laugh :D


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-05-02 - 11:14:05

als je denkt, dat een foto nemen noodzakelijk is om de vogel groot te laten worden, tja, dan is het geen natuurbroed meer laugh :D


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2007-05-02 - 11:54:24

Hoe zit het dan met de koekoek,deze deponeerd zijn eieren in een vreemd nest en de jongen worden door de pleegouders opgevoed?
Denk dat natuurbroed gewoon zonder menselijk ingrijpen is.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-05-02 - 12:38:54

quote
....en als ik ze even uit het nest haal om een foto te maken...is het dan geen natuurbroed meer, Ton?

Dat ligt eraan hoeveel optische zoom je op je camera hebt.... razz :p


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-05-02 - 12:40:41

Johanblok je hebt gelijk ja. vet balen nu zijn mijn aymaras geen natuurbroed meer laugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D
groetjes egon




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 141 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede