Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Help Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



sparka
Website Member
Posts :9

Website Member
2007-08-27 - 11:36:36 send message to sparka

Heeft een duif dan ook zo blauw onder de vleugels? Deze namelijk wel


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-27 - 11:41:31 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
maar wil alleen maar zeggen dat het volgens de wet verboden is.



Weet je dat zeker? Ik heb wel eens gehoord dat de houtduif samen met bosfazant(?) nog steeds vogelvrij zijn, maar weet dit ook niet zeker.

Overigens knap dat je deze vogel als duif hebt herkend! Dat voorkomt een compleet verkeerde voeding.happy :)


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-08-27 - 13:33:43 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik vond dit op de website van LNV:


Beschermde soorten
In de Flora- en faunawet worden de volgende
planten- en diersoorten beschermd:
• alle zoogdieren die van nature in Nederland
in het wild voorkomen, met uitzondering
van de bruine rat, de zwarte rat en de
huismuis
• alle soorten vogels die van nature op het
grondgebied van de lidstaten van de EU in
het wild voorkomen


al heb ik vergelijkbare verhalen als Hans gehoord (dat de bosfazant, houtduif, zwarte kraai en zilvermeeuw onbeschermd zijn buiten het broedseizoen) ff een bron zoeken die dit bevestigd.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-08-27 - 13:39:22 send message to theelepeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Houtduiven mogen wel geschoten worden maar volgens mij is wildvang niet toegestaan. Bosfazanten zijn van oorsprong exoten en in Europa uitgezet als jachtwild, dus misschien gelden daar weer andere regels voor. Maargoed, daar weet ik het fijne niet van. En volgens mij is het trouwens ook een Turkse tortel.
Ik heb zelf ook duiven en dit is zeker een jonge duif.
Ik heb een foto van een jonge Vlaamse Gaai opgezocht en die zien er heel anders uit, kijk alleen al maar naar de vorm van de snavel. Ook hebben Vlaamse Gaaien hele andere kleuren.



ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2007-08-27 - 14:13:47 send message to ewals

[quote]
Beschermde soorten
In de Flora- en faunawet worden de volgende
planten- en diersoorten beschermd:
• alle zoogdieren die van nature in Nederland
in het wild voorkomen, met uitzondering
van de bruine rat, de zwarte rat en de
huismuis
• alle soorten vogels die van nature op het
grondgebied van de lidstaten van de EU in
het wild voorkomen


Valt de huismus niet meer onder vogels??, er staat toch duidelijk =ALLE SOORTEN VOGELS=

Jan E.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-27 - 14:21:43 send message to pietparkiet 10

het was een voor beeld andere dan stelen mag niet moorden mag niet doen ze ook dus waarom geen vogel groot brengen die hier niet om gevraagt heb en dit heeft niets met wildvang te maken dat is voor mij mensen die moetwillig vogels vangen dat heeft hij of zij toch niet gedaan


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-27 - 15:03:43 send message to Karel

quote
Valt de huismus niet meer onder vogels??,


Jawel hoor, maar de huismuis nietwink ;)


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-08-27 - 15:05:55 send message to Daniel

oeps mijn fout happy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-27 - 15:05:55 send message to Karel

quote
dit heeft niets met wildvang te maken dat is voor mij mensen die moetwillig vogels vangen dat heeft hij of zij toch niet gedaan




Ik vind dat je gelijk hebt Peter, maar de AID denkt daar helaas toch een beetje anders over. Voor hen is dat hetzelfde.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-08-27 - 15:44:09 send message to lZebravinkjel

Naar een vogelopvang brengen of terug zetten in de natuur.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-27 - 23:27:16 send message to pietparkiet 10

dan moet de wet aangepast worden je laat een baby van een ander ras ps dit is een voorbeeld ook niet dood gaan dus waarom een vogel wel voeren en weer vrij laten


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-08-28 - 00:45:36 send message to tonnl

Dit duifje is al zo oud dat hij volgens mij het best geweekt duivenvoer kan eten.
Zet hem in een grote kartonnen doos met een schaaltje water en wat grit en met een paar dagen kan hij op krachten gekomen weer uitvliegen.
Groeten, Ton.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-08-28 - 08:31:00 send message to mootje

Dat is nog een hele jonge hoorhappy :)
Houtduiven beginnen pas met zelfstandig eten wanneer ze ook kunnen vliegen,zijn late gasten.
Bijzonder gevoelig voor rachitis, dus bijna dagelijks mestpuntje calcium bijgeven.
Deze moet je nog met de hand voeren, geweekt duivenvoer voor postduiven voldoet dan prima.
Niet loslaten, zo jong worden ze dus door de ouders niet gevoerd op de grond, lekker naar een opvangcentrum brengen.

groetjes Monica.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-08-28 - 09:16:58 send message to theelepeltje

Ik betwijfel het. Ik heb zelf ook tortelduiven gekweekt die met deze grootte al uitvlogen.
Ik kan helaas niet goed zien of het een Houtduif of een Turkse tortel is (Beiden hebben ze een lichte vleugelrand).


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-28 - 10:35:33 send message to Karel

quote
dan moet de wet aangepast worden


Op zich is de wet duidelijk maar er is natuurlijk een "moeilijk" gebiedje waar het gaat om gewonde en hulpbehoevende dieren.

Aan de ene kant mag je een dier niet uit de natuur halen terwijl je aan de andere kant een gewond en/of hulpbehoevend dier niet aan zijn zijn lot mag overlaten en verplicht bent hulp te bieden.

Makkelijk op te lossen? Gewoon de dierenambulance bellen en klaar?! De praktijk is anders. De vinder zal logischerwijs naar eigen inzicht (moeten) handelen, omdat ieder situatie anders is.
Achteraf praten is makkelijk:"je had hem daar moeten laten, ondanks de dreiging van katten e.d."? De vinder beslist anders en vindt de dreiging van katten een direct gevaar en redt het hulpbehoevende vogeltje. Wie heeft er gelijk; wat is wijsheid? Belangrijker nog: wat is je plicht?
Door te stellen dat je een hulpbehoevend vogeltje hulp moet bieden, legt de wetgever meteen vast dat de vinder uit moet gaan van zijn eigen inzicht op dat moment, en dus moet doen wat, naar zijn mening, op dat moment voor het vogeltje het best is.

Dit neemt niet weg dat na het verlenen van eerste hulp (in veiligheid brengen en dus eventueel in de eigen woning brengen), de betreffende hulpdiensten zoals de dierenambulance en/of een vogelopvang dienen te worden ingeschakeld.
Daarbij is het natuurlijk belangrijk voor jezelf te bepalen wanneer de eerste hulp is afgerond en overdracht kan plaatsvinden.
Dit tijdspunt blijft wat discutabel.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede