Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Koloniekweek bij zonparkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-08-12 - 08:31:47 send message to wiechmann

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

oli4 nogmaals grijze roodstaarten geen probleem

edels bij uitstek de geschikste vogel er voor zelfs ,

maar zonnetjes geen goed idee .
hij moet het natuurlijk zelf weten maar het is zonde van de dode vogels .

en dit is nu de mening van niet alleen van mij .zoals je kan lezen


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2009-08-12 - 08:57:43 send message to oli4

Nogmaals, ik heb deze vraag gesteld voor een andere kweker zonder internet. Ik zal het hem doorgeven want ik zag het zelf ook niet echt zitten, maar hij wou het toch eens proberen. Daar kan ik dan toch niets aan doen als hij dat wilt, ik kan enkel zeggen dat het niet raadzaam is.
oli4


v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2009-08-12 - 17:58:09 send message to v.dijck

lees hier dat het met grijze en edels wel gaat, maar aan hoeveel koppels bij elkaar moet ja dan denken hoe groot is zo'n voliere dan? en met welke soorten is het nog meer geprobeerd bijv.kaketoes, ara's en amazone's?
groeten gerd


eckers
Website Member
Posts :94

Website Member
2009-08-13 - 12:15:31 send message to eckers

wat gerd vraagt,daar was ik eigenlijk ook benieuwd naar,dus iemand hier ervaring mee?


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-08-13 - 13:00:51 send message to wiechmann

oudehands dierenpark heb kolonie geelvleugel ara,s in grote voilere en hebben zo ook gekweekt .
edels zijn vrij lui dus kooi van 4x2x 2.5 hoor en binnen kooi van 2x2x2 kunnen 3 poppen en dan 6 mannen. bij edels is raadzaam meer mannen te plaatsen om dat de pop de eerste de beste man pak die ze tegen kom als ze behoefte heeft .

bij grijze heb ik 4 koppels in voilere zitten van boven genoemde maat .heb nog niet gekweekt om dat ze allemaal van 2007 zijn .kennis heb voilere 10 lang 4 breed en 5 hoog en daar zitten 8 koppels in en kweek er ook mee zo .


v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2009-08-14 - 17:51:18 send message to v.dijck

dus er zijn wel mogelijkheden tot koloniekweek, is er ook al geprobeerd met kaketoes soorten of een koppel kaketoes en edels of ara's? ben gewoon benieuwd.happy :)

(spaties verwijderd)


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

eckers
Website Member
Posts :94

Website Member
2009-08-15 - 12:42:02 send message to eckers

hallo,
ik ben het nu van plan met een koppel rose kaketoe,s en twee koppels grijze roodstaarten,deze beschikken dan wel allemaal over een apart binnenhok en worden dus ook allemaal apart gevoerd,en de buitenvoliere is 50 tot 60 vierkante meter groot,ik denk persoonlijk wel dat het gaat,maar ik probeer het,en dan hou ik het goed in de gaten
groetjes jan willem


nohk gaaeo
Website Member
Posts :52

Website Member
2009-10-14 - 20:39:52 send message to nohk gaaeo

Wij hebben 3 jaar lang met 10 paar rose kaketoe's,5 paar naaktoog kaketoe's en 1 paar blauwgele ara's in een ren van 3.5x18 meter met aansluitend een nachthok (voorzijde half open)van 3.5x6 meter geprobeerd te kweken.het samen houden gaat goed,maar verschillende naaktoog mannen hadden toch voorkeur voor rose poppen (we hebben het nooit andersom gezien).daarnaast kwamen van de beide soorten maar 1 paar werkelijk tot kweek resultaten,terwijl andere tijdens het broeden toch verstoord werden.van de vogels die kweekten ging het goed tot het moment van uitvliegen,dan werden ze echt door vele oudere kaketoe's aangevallen.
behalve de jongen die angstig op de grond bleven zitten,die werden gespaard en konden we nog redden van een pijnlijke dood.Al met al voor ons een reden om hier niet mee door te gaan.We hebben nog wel plannen om een aantal soorten in kolonie te gaan houden,en deze in het kweek seizoen paarsgewijs in de nachthokken te houden die aansluiten op een gezamelijke buiten ren.omdat we het idee hebben dat de vogels in kleinere ruimte best wel kweken,maar om ze langdurig in conditie te houden(meer dan 10 jaar)een grote vlucht toch wel belangrijk is,daarnaast zijn de vogels in de groep, veel actiever dan de paren die we paarsgewijs hebben zitten.komend seizoen gaan we ze eerst uitsluitend paarsgewijs houden,en proberen de verblijven aan te passen op gedeeltelijk kolonie verband.
p.s. het koppel blauwgele komt wel elk jaar tot broeden in de grote ren,maar verlaat het nest als de jongen in het ei beginnen te piepen.de laatste 3 jaar hebben we ook geen handopfok gedaan,maar dat is weer een heel ander verhaal.


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-05-20 - 07:45:37 send message to oli4

Hey,
even een update,
Het is een vlucht geworden van 25 op 6 en drie hoog. Alle koppels hebben jongen in het blok of al uitvliegen. Geen enkel probleem gehad tussen de koppels. Is wel een heel mooi zichtwink ;)razz :p. Er wordt op verschillende plaatsen gevoerd en er hangen voldoende blokken in. Een koppel is zelf aan de tweede ronde bezig! In dit geval is het blijkbaar dus wel gelukt.


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2010-05-20 - 11:45:55 send message to Kilian

zijn er hier ook foto's van beschikbaar?


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-05-20 - 19:26:58 send message to oli4

Hoi Kilian,

Nog geen foto's van, zal eens vragen als ik nog eens gawink ;)


J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2013-04-26 - 20:13:37 send message to J.ten Wolde

Olivier

Hoe is het vergaan met de koloniekweek bij je zonparkieten?


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2013-04-26 - 20:51:02 send message to oli4

Goed! ze zitten nog steeds samen. Er is eens een man uitgevallen (uit onderzoek is er niets uitgekomen, ouderdom?), en dan is er even strubbeling geweest in de groep met die losse pop. Maar we hebben besloten er geen nieuwe bij te plaatsen want dat zou niet goed gekomen zijn. We hebben dan 3-2 jongen laten zitten van jongen die in de groep geboren zijn, is al mooi groepje. Er zitten nu ook een koppel geelnekamazones en een koppel severa's bij, dat gaat tot nu toe uitstekend door de omvang van de voliere. Het kan, het is prachtig, maar het is niet voor iedereen weggelegd denk ik. Je moet met jonge dieren beginnen en eens een groep is gevormd zou ik er niets aan veranderen. Maar vooral een ruime voliere is belangrijk denk ik. Ik moet wel ergens een (slechtekwaliteits-)foto op men gsm hebben, kzal eens zoeken.


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2013-04-27 - 08:08:26 send message to Vogelen

Hou oud zijn die geelnekken dan? Kan me niet voorstellen dat dat goed gaat als die brr zijn, deze worden toch vrijwel allemaal zwaar agressief?


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2013-04-27 - 08:16:35 send message to oli4

Is een bewezen koppel van 7 jaar oud.
De voliere is groot genoeg hoor.
Die 7 koppeltjes zonparkieten zijn zeker niet te onderschatten hoor! Dus dat de amazones wat temperament hebben kan geen kwaad. Alle tenen en nageltjes zijn intact voor hoeverre ik dat op het zicht kan zien. Het zijn mijn vogels niet hee, maar ik kom er wel heel erg vaak, en het gaat echt wel goed, de amazones hebben hun eigen hoekje, lekker afgeschermd waar hun blokken ophangen, en de severa's zijn met 4 jaar nog niet iets te jong wink ;) Ook de grijze en de edels gaan nog steeds goed in groep! Gemengde groepen hebben we geprobeerd met 3 koppels rosés en 1 koppel BB, die laatste zijn er uit gegaan, zijn rotzakjes wink ;)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 176 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede