Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pré-biotica en pro-biotica Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-08-29 - 16:54:13 send message to paintim

Zoals al eerder gezegd vind ik het prima,dat Roger over e.e.a. nadenkt.
Alleen blijft de vraag staan moet je toevoegingen doen als je vogels gezond zijn.
Hoe je het ook wendt of keert. Je moet dat zelf beslissen.
Vergeet niet,dat de vogelliefhebber/fokker in het
algemeen een willige prooi is. De verleiding om
van alles en nog wat te kopen in de hoop toch
het wondermiddel te vinden is bij eenieder
aanwezig. Uitgaande van de kreet: Baat het niet,dan schaadt het niet. Teleurstellingen blijven dan ook niet uit.
Vr.groeten
ANTONI



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-08-29 - 21:10:10 send message to Rogert

Hoi Niltava,

Bij vogels is er nog onvoldoende onderzoek gedaan naar pré-biotica. Er is weinig over bekend. Hoewel ik de volgende link gevonden heb: http://www.versele-laga.com/Nutri/Nutrition/Library/Versele-Laga/PDF/Products/NL/DvnExtr2GWE2010.pdf

In de duivenwereld zijn ze vaak verder met dit soort zaken dan bij de overige vogels. Bij de duivensport gaat ook veel meer geld om.

Hoi Antoini,

Je voegt niet zo zeer iets toe aan je dieet, maar je kan er wel iets aan veranderen. Ipv een stukje appel kun je banaan geven of artisjok. En dit zijn dus de voedermiddelen die pré-biotisch werken. Het lijkt mij dat dit geen drastische dieetverandering is (hoewel een verandering wel kan doorwerken). Het gaat er om dat je iets geeft met een reden. Want waarom geef je bv appel? Voor de calorieën hoef je het niet te doen (appel kost meer energie om te verbranden dan dat er uit gehaald wordt).

Nu reik ik iets aan wat wel een reden heeft.


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2011-08-29 - 21:11:29 send message to MrandMrsSwift

Ik denk/vind zelf (ook) dat je het moet gebruiken als er om wat voor reden dan ook de darmflora verstoord is.

Dus bijv. na antibiotica (al ben ik er tegen om 'snel' naar antibiotica te grijpen, tenzij je echt weet wat er gaande is; want ook antibiotica is een aanslag of tijdens de rui (i.v.m. in combinatie met probiotica een betere opname van de voedingsstoffen en/of met wat extra vitamines).

Het is in ieder geval een hulpmiddel, net als zoveel middelen.

Geen wondermiddel ook net als zoveel dingen dat nietn zijn.
En waarom zou je dat wel willen, een wondermiddel?!

Je kunt beter kijken wat je vogelsoort in het wild zoal zou/kan eten en dat proberen zo goed mogelijk na te bootsen.

Al ben ik er, klinkt nu misschien wat tegenstrijdig, wel voor om soms wat dingen uit te proberen.

Zoals aanzuren van het water (wat al jaaaaaaaren in de vogelhobby gebruikt wordt).

En in mijn geval nu Propolis door het drinkwater.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-08-29 - 21:26:13 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Blijft moeilijk het te onderscheiden he Pre- en Pro-biotica happy :)

@ Rogert
Ik bedoel megabactin / megabactol


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-08-30 - 08:26:50 send message to paintim

Pre-biotica zou het darmslijmvlies moeten verbeteren, nietwaar Rogert? Als je dat toedient moet je er dus van uitgaan,
dat er aan het darmslijmvlies iets mankeert.
Dat gaat dan met ontstekingen gepaard en een bloederige afgang. Er wordt althans bloed in
de faeces gevonden.
Dikwijls echter gaat het om uitstulpsels in
de dikke darm. In deze uitstulpsels blijft
ontlasting zitten.Dit gaat ontsteken en er komt
een perforatie in de darm. Hierdoor ontstaat een
levensgevaarlijke situatie,die met hoge koorts gepaard gaat.
Ter genezing gemalen voedsel en 3x per dag gedroogde vezels.Na verloop van tijd alle vruchten des velds,zoals b.v. een aantal appels.
Maar hoe ontstaan deze ontstekingen.
Welnu door te weinig beweging gepaard gaande
aan een te kort aan vezels in het voedsel.
Het is duidelijk wat hieraan gedaan moet worden.
Het is ook hier zoeken naar de juiste balans,want
door het verstrekken van te vezelrijke voeding
gaat de passage te snel en worden niet de nodige voedingsstoffen aan het voedsel onttrokken.
Overdaad schaadt.
Het overladen met groente en fruit bij zaadetende
vogels verstoort de balans.
Kleine hoeveelheiden afgepast op de grootte van
de vogel houden alles in evenwicht.
Vr.groeten
ANTONI


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-08-31 - 17:57:10 send message to Rogert

Ik ben het niet met je een Antoini. Pré-biotica geef je niet als geneesmiddel voor datgene wat jij omschrijft. Pré-biotica geef je juist om te voorkomen dat dergelijke problemen ontstaan.

Om het te relativeren: vitamine, mineralen en sporenelementen geef je ook om ziektes te voorkomen. Als je het in de juiste verhouding geeft kun je spreken over een goed uitgebalanceerde voeding. Ik praat dan niet over astronautenvoeding met poedertjes maar over een doordachte voeding waarin alles zit wat een vogel nodig heeft. Dus de producten die de darmslijmvlies bevorderen worden geïntegreerd in de voeding. Ik heb het dus niet over het toevoegen van een poedertje.

Om mijn standpunt op een andere manier te verduidelijken: in het voorjaar verstrek je bv kiemzaad. Het lichaam van het dier reageert op de eiwitrijkere voeding en komt op die manier in de broedstemming. Er worden hormonen aangemaakt, de kalkopname verhoogt en de reproductie wordt bevordert. De kiemzaden zijn een onderdeel van je dieet die tot gevolg heeft dat je jongen krijgt.

Ofwel: het toevoegen van inuline houdende producten bevorderen het darmslijmvlies waardoor ziektekiemen minder kans maken om het lichaam te betreden en waardoor de voedselopname verhoogd.

Niltiva, ik ken beide producten niet. En na google denk ik deze producten vast wel een goede uitwerking op het dier heeft maar het betreft wel concentraten. Kun jij iets meer vertellen over deze producten en waar bestaat megabactin uit?


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-08-31 - 20:22:04 send message to paintim

Je hoeft het ook niet met me eens te zijn,Rogert.
Ik begrijp alleen niet waar je naar zoekt. Dit leidt nergens toe.
Als je vogels gezond zijn is er toch geen reden
om wat voor toevoeging dan ook te doen.
Vr.groeten
ANTONI


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-08-31 - 20:42:13 send message to Niltava

quote
Ik begrijp alleen niet waar je naar zoekt. Dit leidt nergens toe.

Lijkt haast een contradictio in terminusrazz :p

Heb je deze bekeken Rogert? http://www.comednederland.nl/?p=2-11



paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-08-31 - 22:31:26 send message to paintim

Even verkeerd geinterpreteerd.

Dit was mijn antwoord aan Rogert:
"Dat is prima,dat je er over nadenkt,Rogert.
Als je denkt dat je vogels daarvan profijt
hebben,dan moet je het niet nalaten".

Eenieder is vrij al of niet pre-biotica c.q. pro-biotica aan het vogelvoedsel toe te voegen.
Voeg het toe aan het voedsel van je gezonde vogels en vertel na een periode van b.v. 3 maanden wat het met je vogels heeft gedaan. Of
hun goede gezondheid b.v.nog gezonder is geworden.

Zelf experimenteer ik niet met mijn gezonde vogels.

Vr.groeten
ANTONI




Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-09-02 - 09:51:20 send message to Rogert

Hoi Antoini,

Ik zal je op de hoogte houden, maar het is uiteraard moeilijk te zeggen of de gezondheid van een dier verbetert als je verder geen inwendig onderzoek kan verrichten.

Maar zoals ik het zie denk ik wel dat het positieve invloed heeft. Zeg dat het darmslijmvlies van een vogel die niet in conditie op 30 % functioneert. Bij een gezonde vogel zal het bv 60 % zijn en na toevoeging van de juiste voedermiddelen kun je dit verhogen naar 90 %. Ik kan niet bepalen of je op korte en lange termijn het verschil kunt zien tussen 60 en 90 % als je het nooit kan vergelijken met een identieke vogel. Omdat een identieke vogel eenmaal niet bestaat. En omdat ik geen inwendige onderzoeken kan verrichten.

Hoi Niltiva,

Ik heb eens op de link gekeken die jij op gaf. De twee middelen die jij noemde: megabactol en megabactin, heb ik bekeken. Dit zijn de enige twee middelen waarvan ik denk dat ze een aanvulling voor je vogels kunnen zijn. Maar dan niet met de gedachte als pré-biotica maar meer als aanvulling om bepaalde gebreken te ondervangen. Het zijn als het ware voedingsupplementen vervaardigd uit natuurlijke grondstoffen. Inuline zorgt voor optimalisering van het darmslijmvlies en dat kan ik in deze producten niet terug vinden. Maar ik zie er wel bestanddelen in zitten die wel degelijk tot verbetering van de gezondheid leiden en ter verbetering van de kweek.

Echter de andere producten op hun site vind ik erg synthetisch klinken en je moet dan echt specifiek weten waar je dier last van heeft.

In het filmpje zegt de directeur ook iets heel raars waarvan ik denk dat het een hele domme opmerking is: "we gaan onze producten toedienen, en de vogels die daar goed op reageren kweken we mee verder en de rest laten we uitsterven"

Als ik dit vrij mag vertalen: we gaan vogels kweken op friet met mayonaise, de dieren die dat overleven en zich voortplanten kweken we mee verder en de dieren die dat niet aan kunnen laten we uitsterven. Eigenlijk is dit al het gene waar we de afgelopen decennia mee bezig zijn maar deze firma gooit er nog een stapje bovenop.

Dit wil niet zeggen dat hun producten slecht zijn maar ik vind het wel een typische uitspraak.


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-12-16 - 12:53:02 send message to freddy321

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

vandaag een zak eivoer gekocht hier stond op: prebiotica toegevoegt. zit dit in alle eivoer


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-12-16 - 15:16:20 send message to Ruben31

Ik vraag me de laatste tijd steeds meer af of probiotoica daadwerkelijk averechts werkt als de vogel gezond is.

Wie heeft hier nu echt duidelijkheid over?


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-12-16 - 15:49:20 send message to freddy321

pre biotica schijnt toch wel goed te zijn


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-12-16 - 16:01:09 send message to Rogert

Weet je wat het is Ruben, de onderzoeken zullen we toch nooit kunnen inzien, tenzij ze commercieel zijn.

Maar als we "back to basic" gaan eten vogels in de natuur geen bacteriën om hun darmwerking te "verbeteren". Dit schrijf ik bewust tussen haakjes omdat het relatief is.

Goede gezonde voeding is essentieel voor elk organisme. Door evolutie zijn ze aangepast aan bepaalde voeding. Hierdoor blijven ze gezond in de breedste zin van het woord.

De darmbacteriën hebben op hun beurt ook hun eigen voorkeur voor bepaalde voedingsstoffen. Dus deze komen in een gebalanceerde verhouding voor in de darmen. Een planteneter zal andere bacterie verhoudingen hebben dan een vleeseter. En in de vogelwereld zijn er veel vogels die helemaal geen darmflora hebben.

Dus als je pro-biotica gaat toevoegen is het met zekerheid te zeggen dat je de balans in de darmen verstoord. Het dagelijkse dieet heeft een bepaalde balans ontwikkeld die je door toevoeging van pro-biotica overhoop haalt.

Geef je je dier slechte voeding, dan is de darmflora daar ook op aangepast. Slechte voeding veroorzaakt een verminderde weerstand en afwijkende ontlasting. Door pro-biotica toe te voegen kun je de vogel wel een boost geven de voedingsstoffen optimaal op te nemen maar het is en blijft slechte voeding.

Het is dus beter om je te verdiepen in goede voeding dan in "oplap middelen" als pro-biotica. Goede voeding heeft een pré-biotische werking. Als je het dier goede voeding verstrekt zal hij automatisch een gebalanceerde goede darmflora hebben, kunnen de voedingsstoffen goed opgenomen worden, kan het lichaam zijn gebreken herstellen en zal het dier in goede conditie zijn. Pré-biotische werking kun je verbeteren door bepaalde voedermiddelen toe te voegen die het darmslijmvlies optimaliseren. Een goed darmslijmvlies is al 80 % van de gezondheid van mens en dier. Het betreft hier producten die inuline http://nl.wikipedia.org/wiki/Inuline bevatten.

Daarbij is het ook belangrijk dat mens en dier minimaal 51 % van hun dieet uit onbewerkte verse producten bestaat. Dat houd in dat ze niet gekookt worden. Onbewerkte producten bevatten voldoende enzymen om goed opgenomen te kunnen worden. Daarbij zijn bepaalde vitamines en mineralen na bewerking vervlogen of kapot gemaakt. En wat ook gelijk een moeilijkheid is: Als je zaden en fruit neemt liggen deze vaak al weken of maanden op voorraad voordat ze daadwerkelijk genuttigd worden. De voedingswaarde wordt daarmee gereduceerd. Maar dit is op geen enkele manier te ondervangen. Alleen als je iets vers oogst is de voedingswaarde optimaal. Maar ook in de natuur zijn er periodes dat producten nu eenmaal niet vers zijn.

Mensen zijn geneigd om alles onder controle te willen hebben en te onderzoeken. Ik denk dat er over voeding veel bekend is maar dat je het nooit optimaal onder controle krijgt.

Ik hoop dat je wat met deze lap tekst kunt?


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-12-16 - 16:34:41 send message to Ruben31

Rogier.

Dit is een uitleg die ik van je gewend ben happy :)
Jij hebt het over voedsel in de natuur.
Ik ben van mening dat wij als kweker hier niet aaan kunnen tippen en wij onze vogels absoluut niet zo kunnen voeden als in de natuur.

Je kunt wel veel doen door goed en gevarieerd te voeren,maar er zijn vogelartsen en kwekers die bij probiotica zweren.
Daardoor ging ik twijfelen.

Ik voer nog regelmatig kruiden rogier,maar ik merk tot nu toe weinig verschil.
Enigste is dat mijn vogels kerngezond zijn wink ;)

Mvg Ruben




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 222 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede