Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Site nieuws > Rose kaketoe die eigen eieren vernielt en daarna opeet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-02-27 - 11:49:33 send message to mijnkaketoes.nl

Ed

Gebruik je dit.? Ik vraag dit omdat ik had begrepen dat al je eieren te dun waren??

Henk


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2011-02-27 - 15:11:53 send message to P.Rooth

Hallo

Calcilux ( kalk ) aanvulling moet je natuurlijk niet overdrijven , doe niet volgens de gebruiksaanwijzing maar halveer die .

Heb tot nu toe geen negatieve gevolgen gezien tenzij de eier produktie van mijn vogels misschien wat hoger dan normaal zijn en er geen windeieren gelegd worden .

Kalk in de vorm van grit raken ze bekant niet aan sepia laten ze voor wat dat is .

Schelpen willen ze wel eens wat afknagen maar dat is alles wat toevoeging kalk gegeven wordt .

Ramix was een typfout en dient Carmix te zijn foutje bedankt .

Deksel van het blok bijna eraf gevreten Roelofs ?

Van wat voor materiaal is dat gemaakt ?

Weet wel dat mijn Goffins geen deksel geduld hadden dat ging eraf in no time .
Kleine bekken maar leken wel bijlen een natuurblok waarvan het deksel een 5 cm dik klusje van een half uurtje constant doorhakken .

Blok wat ze later gekregen hadden was van dat hele dikke multiplex voor deuren en daar hebben ze nooit aan geknaagd .

Paul


broedblok
Website Member
Posts :3

Website Member
2011-02-27 - 17:14:59 send message to broedblok

Hallo,

Het probleem bij rose'skan zijn dat ze te veel plek in het blok hebben zodat ze met de eieren gaan voetballen .
Een goede oplossing hiervoor is een duivenschaal in de bodem in te werken zodat dit euvel verholpen is , zelf maak ik velen broedblokken voor mijn klanten en dit al vaker als tip aan de mensen meegegeven .
Met al vele goede reactie's hierop .

Mvgr John


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2011-02-27 - 17:47:00 send message to P.Rooth

Hallo

Ben niet voor 1 gat te vangen dus had ik op een website gesnuffeld

http://www.kaketoes.be/Nestkasten.htm

Is een hele mooie site waar veel tips op staan
incl de nestkasten met duivenschalen die er in zit , probleem is dat de eieren kapot gevreten worden ( op laatste na )

De Birdkeeper uit Australie had een artikel gehad over Rose ( Galah ) mutatie en de verzorging in vrij brede zin daar is vaak een zelfde gedrag merkbaar ( clumsy ) onhandige vogels noemen ze dat

Blauwe Rose's zijn er inmiddels

Bedankt voor meedenken zal tenslotte niet de enige zijn met dit probleem zodat een ieder daar haar/zijn voordeel mee kan doen

Paul


casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2011-02-28 - 09:41:17 send message to casehulsebosch



eerste keer dat ik hier een foto plaats dus mijn excuses als het niet werkt.
Ik kwam deze Galah's nog even tegen afgelopen September nabij Broken Hill NSW. Op dit "broedblok" zat ook geen deksel.laugh :D

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2011-02-28 - 09:46:30 send message to casehulsebosch





Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2011-02-28 - 11:46:12 send message to goudparkiet

Gisteren het eerste ei van de rose's maar ze vonden het toch noch nodig om een dik stuk hout het blok in te slepen met als gevolg een kapot ei.
Ik heb dit al meer meegemaakt maar dan met grind en walnoot doppen met gevolg kapotte eieren.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2011-02-28 - 13:34:18 send message to P.Rooth

Hai Kees

Eindelijk een reactie van een echte kromsnavel liefhebber die met eigen ogen een broedblok zonder deksel op de foto gezet heeft .

Voor de duidelijkheid Kees of Case doet alsof hij meer van finches houd en ondertussen fotografeert hij niet zonder kennis van zaken en met op professionele wijze vele kromsnavels , waaronder de Galah en de zwarte kaketoes , in het wild .

Bedankt Kees voor je reactie

Paul


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-02-28 - 14:28:30 send message to henkdelaat

@ broedblok schrijft:

Een goede oplossing hiervoor is een duivenschaal in de bodem in te werken zodat dit euvel verholpen is , zelf maak ik velen broedblokken voor mijn klanten en dit al vaker als tip aan de mensen meegegeven .

Een serieuze kweker probeert zo veel mogelijk de natuur in zijn kooi te brengen.

Waarom duivenschalen en mortel in een nestkast????

Waar zal het vocht van de uitwerpselen blijven????

Met als gevolg natte en stinkende nesten en zieke of dode jonge.

Het is al erg genoeg dat sommige van die ruwe slijt stokken in de kooi hangen,met als gevolg dat de papegaai ontstekingen onder zijn pootjes krijgt.

Gekker moet het niet worden.

Henk.


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2011-02-28 - 14:52:31 send message to goudparkiet

Een duivenschaal heeft totaal geen nut door het nest gedrag cq inrichting van de rose kaketoe.
Zelfs in grote nestblokken liggen de eieren in een kuiltje.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2011-03-02 - 20:14:59 send message to P.Rooth

Hallo
Klopt ook dat eieren in een kioltje komen te liggen en met zo'n duivenschaal kan je iets meer sturen dat de eieren niet in een hoekje komen te liggen .
Stinkende nesten doordat er geen vocht wegkan of opgenomen wordt heb je ook als er te weinig nestmateriaal in ligt .
Daarbij kan een ieder die een nest controleerd letten op vieze smerige bodem en daar gepast op reageren .

Paul


Sushi
Website Member
Posts :1

Website Member
2011-03-18 - 17:26:18 send message to Sushi

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik heb ze van kleinsaf een stevige blok gegeven, hebben ze nooit naar gekeken tot ze eenjaar of 3 waren. Het invlieggat hebben ze zelf verbouwd en ook het deksel hebben ze aangepakt. Ik laat het blok gewoon zo staan, met succes aangezien er momenteel 4 jonge bewoners in het blok zijn. Nummertje 5 heb ik eruit gehaald om hem niet te laten verpletteren door zijn/haar grote broers/zussen. Mijn tip : geef de dieren ruimte en tijd en als de tijd daar is eucalyptus bladjes als tip happy :) Het vernielen van het ei zou ik proberen op te lossen met toevoeging van kalk (kapotte kippeneieren schalen)


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2011-03-18 - 20:02:47 send message to P.Rooth

Hallo Sushi

Kalk krijgen ze voldoende anders zou de pop niet zo veel eieren kunnen leggen eucaliptustakken krijgen ze ook en wilgetakken , denk dat het stel door verstoringen zo zenuwachtig is maar er ligt nog 1 heel ei tussen de kunsteieren dus ik zie wel .
Dank voor de reactie
Paul


marty1977
Website Member
Posts :6

Website Member
2011-03-19 - 00:56:05 send message to marty1977

Probeer de vogels eens in een complete andere voliere te huisvesten, nare herinneringen ( aangeleerd gedrag door verstoring) kunnen dan voorbij zijn


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2011-03-19 - 11:43:00 send message to P.Rooth

Hallo
Ja zou een oplossing kunnen zijn echter heb ik de volieres op een rijtje staan en de voliere van de rose's ( Galah's ) zijn allemaal gelijk .
Kaketoes kunnen door verplaatsen een hele tijd erg van slag zijn en in het broedseizoen wat nu gaande is is het niet verstandig om de andere vogels te verstoren .

Maar is een idee wat uitgeprobeerd kan worden na broedseizoen .

bedankt voor de reactie .

Paul




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 170 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede