Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kleine kooitjes zouden verboden moeten worden. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-17 - 16:44:51 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In Belgie ligt een wetsvoorstel op de plank om, althans voor roofvogels, de minimale volierematen te relateren aan de spanwijdte van de vleugels van de gehouden soorten. Moeten we daar in Nederland ook aan?


Erik D.
Website Member
Posts :185

Website Member
2011-07-17 - 17:43:43 send message to Erik D.

vind ik wel een vogel moet toch op zen minst de vleugels eens kunnen spreiden wij zitten toch ook niet ganse dagen op een stoel als ik zie hoe menige kwekers hun papegaaien huisvesten betreurenswaardig zou ik zeggen voor de kweek kan ik er even in komen maar na de kweek laat ze toch los in een voliere is mooier om te zien ook


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-07-17 - 17:56:15 send message to Rik

quote
de minimale volierematen te relateren aan de spanwijdte van de vleugels


Wetten kunnen altijd omzeild worden. Wijzing in de wetgeving is dus geen optie. Het lijkt me beter om elkaar gewoon op deze misstanden aan te spreken (hoe moelijk dat ook is!). In België is het bijvoobeeld ook verboden om lieveheerstbeestjes te vangen. Klinkt prachtig maar het heeft weinig zin.

Nogmaals: eerst tentoonstellingen verbieden en de achtelijk kleine TT-kooitjes in de fik en daarna verder kijken.


edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2011-07-17 - 17:58:00 send message to edou

als je de stelling doortrekt, is er dan wel een kooi groot genoeg voor vogels????


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-07-17 - 17:59:25 send message to Rik

Te groot kan niet...maar als een vogel zijn vleugels niet kan strekken is het te klein. Verbieden dus!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-17 - 18:46:44 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Met relateren wordt in het Belgische geval bedoeld: lengte is minimaal x maal spanwijdte; breedte is minimaal y maal spanwijdte enz.

Dat je een wet kunt omzeilen vind ik nog geen reden om hem niet aan te nemen. Kwestie van handhaven. Ik vraag me trouwens af hoe je een dergelijke wet kunt omzeilen? De eisen zijn nogal absoluut.

Als de minimale maten eenmaal vastliggen, kun je als liefhebber gaan kijken naar de ideale maten. In de praktijk zal blijken dat ideaal en zo groot mogelijk, niet altijd aan elkaar gelijk zijn.

quote
als je de stelling doortrekt, is er dan wel een kooi groot genoeg voor vogels?


Ja, een kooi kan zelfs te groot zijn. Afhankelijk van de soort zul je naar de ideale inrichting moeten zoeken. Die is veel belangrijker dan een extreme grootte. Bepaalde vogels zullen zich in grote open volieres zeer ongelukkig voelen en dan liever in het beschutte nachthok zitten. Dan heeft een hele grote voliere ook geen zin.

Maar dat is een andere discussie.


Younes Lamin
Website Member
Posts :112

Website Member
2011-07-17 - 18:50:40 send message to Younes Lamin

Dit bericht is 1 keer gewijzigd



ben het met je eens ton.
een vogel heeft recht om te vliegen,
heb liever dat ie wegvliegt dan datie z'n hele
leven in zo'n kooitje zit.


foto hierboven is een voorbeeld.
dat komt vaker voor,
vogels handelen...
in zo'n ''transportkooitje''
wachten tot je wordt verkocht.
ik heb meer respect voor die vogeltjes dan voor
die mensen.
ik walg er van
dat is geen kweker meer.
een dierenbeul


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2011-07-17 - 19:29:08 send message to P.Rooth

Stelling lijkt wel een 1 april grap 30 X 30 cm kan je toch geen kweekkooi(tje) noemen

Paul


Younes Lamin
Website Member
Posts :112

Website Member
2011-07-17 - 19:31:21 send message to Younes Lamin

Paul,
dat ligt er dan net aan.
handelaren denken aan het geld,
een particuliere kweker/hobbykweker,
denkt aan een ruim schoon verblijf.


younes.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-07-17 - 19:32:05 send message to Ruben31

Ik ben bij verschillende kwekers geweest waarbij de stront 20cm hoog onder de stokken lagen.
Een varken zou nog niet in die volieres willen liggen.
En dan maar pochten dat ze zulke goede kwekers zijn en goede kweekresultaten halen en dat ze de beste zijn.
Ook hoe ze met hun vogels omgaan schrok ik van,gewoon ff uitvangen voor de lol gaat er bij mij niet in.
Alsof die beesten geen gevoel in hun donder hebben.

Tot nu toe heb ik 1 kweker gezien die het spik en span voor elkaar had.

Elke dag schep ik stront en vervang ik een deel van de bodembedekker(brekerzand).
Om de 4 a 5 dagen hang ik nieuwe knaagtakken in mijn voliere.
Elke dag maak ik de voerbakken brandschoon.
als ik tijd heb en het is warm geef ik mijn pyrrhura's 3x daags vers water.

Om de zoveel tijd ontsmet ik het draaiplateau.
Regelmatig nieuwe zitstokken en ga zo maar door.
Ik heb er plezier in en heb er de tijd voor.

Zulke gasten die er een puinzooi van hebben maken het voor de goedwillende hobbyist kapot.
Want eerdaags komt er een wet dat het niet meer mag of onder erg strenge regels(ik juig dit wel toe)

gegroet



lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2011-07-17 - 21:14:14 send message to lZebravinkjel

Helemaal mee eens.

Ik wil wel een opmerking plaatsen bij de transport kooitjes, ik ben namelijk van mening dat kleine, donkere transport kooitjes beduidend beter zijn dan een grote (transport) kooi. Puur voor transport bedoeld dan he. De vogel blijft rustig en kan zich niet bezeren. Een grote kooi waarin hij tegen alles aan kan vliegen bezorgt de vogel teveel stress. Een doek over de kooi kan wel uitkomst bieden.
Transport dan natuurlijk wel binnen bepaalde marges.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-07-17 - 21:27:24 send message to whitebulldog

denk dat je inderdaad twee goepen van elkaar moet en kunt scheiden. De hobbyisten, en de broodkwekers!
Bij de eerste groep gaat het vaak ( hoewel daar ook misstanden onder zitten) om het genot van de beestjes, en dus krijgt het beetsje vaak net even wat meer ruimte, net even wat meer aandacht, en net even een beter dieet/verzorging.

De tweede groep de broodfokkers ( een enkele uitzondering daargelaten!!!) gaat het puur om het geld. Dat er zo nu en dan eentej op z'n rug ligt is enkel een "bedrijfsrisico" buiten de te kleine kooitjes. Gaan ze er ook nog met te velen in, in snikhete auto's met velen tegelijk ( vogels geven ook warmte af) als ze geluk hebben ligt er een stukje appel aan het gaas geprikt ( van de vorige avond tijdens weggaan) en that's it.
Wat mij betreft mag er best een duidelijke regelgeving komen , maar minstens zo belangrijk, moet er wel op gecontroleerd worden. Want laten we eerlijk zijn, de kans dat je de lotto wint is soms even groot als dat verkeerde handelaren "gesnapt/ beboet" worden.sad :(


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-07-17 - 21:37:40 send message to Antonia

Ben het helemaal met de stelling eens !!

Heb geen goed woord over voor die gevangenis kooitjes angry


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-07-17 - 22:37:38 send message to Ton Koek

quote
Stelling lijkt wel een 1 april grap 30 X 30 cm kan je toch geen kweekkooi(tje) noemen

Helaas is het geen grap maar dagelijkse praktijk voor vele duizenden kanaries, zebravinken en andere vogels.
30 x 30 cm voor een koppel en de jongen.

Er wordt door zebravinkenhouders zelfs gekweekt in tt-kooitjes, heb ik zelf bij meerdere gezien en ze zijn er nog trots op ook dat het dan lukt.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-17 - 22:52:42 send message to Karel

Om even advocaat van de duivel te spelen:

Als het lukt om zebravinken in een TT-kooitje te kweken, betekent dat dan niet dat ze genoegen nemen met de ruimte en het leven dat ze leiden? En als zij genoegen nemen met de ruimte, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat niet zo is?

Zijn we niet teveel bezig om menselijke normen te hanteren in kwesties waar vogels mogelijk heel anders over "denken"?





Plaats een reactie



Er zijn in totaal 147 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede