Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kleine kooitjes zouden verboden moeten worden. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-18 - 21:59:54 send message to Karel

Zo simpel is dat niet Michel. De boer heeft hier onderhoudsplicht en dat betekent geen bomen of ander opschietend gewas. Alleen maar gras op het land en riet langs de oever. Dit heeft weer te maken met de (verplichte) bescherming van de weidevogels. Er mogen geen plaatsen zijn van waaruit roofvogels zouden kunnen jagen.


valkparkiet15
Website Member
Posts :24

Website Member
2011-07-18 - 22:38:59 send message to valkparkiet15

is het dan niet gewoon handiger om die vogels niet te kopen, want als de handelaren er geen geld meer aan kan verdienen dan stopt die er mee en zijn alle problemen opgelost happy :)


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2011-07-19 - 11:45:28 send message to Eelke

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Dit heeft weer te maken met de (verplichte) bescherming van de weidevogels. Er mogen geen plaatsen zijn van waaruit roofvogels zouden kunnen jagen


Een goede zaak, denk ik, dat de weidevogels berschermd (moeten) worden.

Maar de reden dat het nodig is zou je die misschien kunnen zoeken in het feit dat de mens de roofvogels zo heeft gestimuleerd om zich voort te planten met als gevolg dat er teveel roofvogels zijn gekomen?


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2011-07-19 - 18:52:09 send message to tropic

Kleine kooitjes zouden idd. moeten verboden worden.
Maar wat denken we dan, hier wekelijks door de "liefhebber" gevraagd van: voliere van 3,5 x2meter. kunnen daar steltlopers, driekleurspreeuwen en toerako's (jawel Toerako's) in samen gehouden worden? Is nog maar net ruim genoeg voor driekleurspreeuwen alleen.
Of, kunnen er Rode ibissen (jawel RODE IBISSEN) in zulke voliere gehouden worden.
Als ik deze vragen lees zakt men broek af, sorry.sad :(


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-19 - 19:45:45 send message to Karel

quote
Als ik deze vragen lees zakt men broek af, sorry


Des te meer reden om bij de betreffende topics zo vaak mogelijk je mening en oordeel te geven. Daar leren de vragensteller en nog een boel anderen weer wat van.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-07-19 - 20:41:05 send message to paintim

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Kleine kooitjes zouden idd. moeten verboden worden.
Maar wat denken we dan, hier wekelijks door de "liefhebber" gevraagd van: voliere van 3,5 x2meter. kunnen daar steltlopers, driekleurspreeuwen en toerako's (jawel Toerako's) in samen gehouden worden? Is nog maar net ruim genoeg voor driekleurspreeuwen alleen.
Of, kunnen er Rode ibissen (jawel RODE IBISSEN) in zulke voliere gehouden worden.
Als ik deze vragen lees zakt men broek af, sorry.

Ja hier ben ik het natuurlijk geheel eens.

Wat is klein en wat is groot.
Hier kan je eindeloos over discussieren.
Dat moet volgens mij worden afgemeten aan de soort en de grootte van de vogel.

Vr.groeten
ANTONI


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-07-20 - 19:11:11 send message to whitebulldog

quote
Zo simpel is dat niet Michel. De boer heeft hier onderhoudsplicht en dat betekent geen bomen of ander opschietend gewas. Alleen maar gras op het land en riet langs de oever. Dit heeft weer te maken met de (verplichte) bescherming van de weidevogels. Er mogen geen plaatsen zijn van waaruit roofvogels zouden kunnen jagen.



dan is het niet anders, en kan het de boer niet verweten worden, maar voor alle overige weilanden is het toch een triste zaak, dat moet je toch wel met me eens zijn he.


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2011-07-21 - 18:43:07 send message to Eelke

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

“Ik vind” het jammer dat er niemand wil of durft te reageren op mijn opmerking over weidevogels.
Daarom doe ik het zelf maar.
In het tijdschrift “Vogels” van maart 2011 van De Vogelbescherming Nederland staat heel erg duidelijk doch iets verdrongen door er andere feiten bij te gooien, kort geschreven dat Citaat: ”Door verandering van het landschap, verdroging en - ironisch genoeg – bescherming hebben scholeksters ook meer last van roofdieren dan vroeger.”

Ik ben mij bewust van het feit dat ik als moderator van een ander vogelforum misschien met enig wantrouwen zal worden benaderd door hier ook berichten te plaatsen, maar kan u verzekeren dat opruien niet mijn intentie is.



Het feit dat medevogelaars als concurrerend worden gezien vind ik een te betreuren ontwikkeling. Samen kunnen we zoveel meer.

Sorry Ton dat dit zo off-topic is.wink ;)


Mvg. Eelke


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-07-21 - 19:52:37 send message to Niltava

Eelke, je komt uit Friesland en je weet daar o.a. weidevogel "liefhebbers" doen!
Vind het een kromme gedachte, zoals heel de problematiek omtrent de weidevogels in friesland is.
De predatoren krijgen de schuld en worden uitgemoord. Er is simpel een manier waardoor de achterstand komt, verdroging. Dat de predatoren nu een grote invloed hebben komt ook vnl. vanwege de lage aantallen. Komt nl. een populatie onder een bepaald aantal dan is er een grote kans dat het alleen maar achteruit kachelt.
Ik denk dat je dat ziet gebeuren de laatste jaren. Helaas zijn de (vogel) beschermers vaak weinig creatief en constructief in het oplossen van "problemen"


edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2011-07-21 - 20:35:22 send message to edou

@niltava

als je wilt discuseren over weidevogels moet je het maar even zeggen. Zo simpel als jij het hier stelt is het namelijk niet.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-07-21 - 22:17:41 send message to Niltava

Edou, je weet vast wel van de onderzoeken af toch?
Je weet ook dat in Friesland de roofvogelmoord het hoogst is!
Zoals gezegd is er maar één devies van de(meeste) weidevogels beschermers.

Maar daar mag je in deze provincie(en misschien daar buiten) niets van zeggen.

Natuurlijk is het niet zwart wit, maar dat is bijna niets.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-21 - 22:50:13 send message to Karel

quote
Maar de reden dat het nodig is zou je die misschien kunnen zoeken in het feit dat de mens de roofvogels zo heeft gestimuleerd om zich voort te planten met als gevolg dat er teveel roofvogels zijn gekomen?



Wat bedoel je precies met "gestimuleerd"?

quote
teveel roofvogels zijn gekomen?


Dat lijkt me niet. De voortplanting van roofvogels en uilen is naar mijn weten zelfremmend, in die zin dat er een verband is tussen voedselaanbod en aantal jongen. Een eventueel surplus van enig jaar zal nieuwe territoria moeten zoeken en bij gebrek daaraan sterven. Hier in het veenweidegebied zijn ze eenvoudig weg te houden door geen roest- en nestgelegenheden te bieden.
Dat de grutto het niettemin zwaar heeft en geen voedsel kan vinden, heeft alles met de waterstand te maken.
Verder vormden de vossen helaas een groot probleem, maar sinds die bejaagd mogen worden, komen er meer kuikens groot.

Dat de vossen zo'n groot probleem zijn geworden heeft te maken met het feit dat ze vrijwel alles eten en niet afhankelijk zijn van een goed muizenjaar zoals de roofvogels en uilen.

Dit heb ik natuurlijk niet allemáál zelf bedacht, maar komt voornamelijk uit de mond van iemand die dagelijks in de polder zit en belast is met (nest)bescherming van de weidevogels.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-21 - 23:00:44 send message to Karel

quote
Ik ben mij bewust van het feit dat ik als moderator van een ander vogelforum misschien met enig wantrouwen zal worden benaderd door hier ook berichten te plaatsen, maar kan u verzekeren dat opruien niet mijn intentie is


Er is totaal geen sprake van wantrouwen! Je kunt hier posten wat je wilt en als iemand het niet met je eens is, zul je met groot enthousiasme worden tegengesproken, net als ieder ander.happy :)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-07-21 - 23:05:37 send message to Niltava

Hans, onderzoek heeft aangetoond dat de predatie een groot spectrum heeft.
Mijn stelling is dat de enkele paartjes die nu broeden gewoon geen levendvatbare populatie vormen. Dus oorzaak is GEEN GOED leefgebied(waterstand, monotone beplanting -> geen voeding), verstorend beheer, te kleine populatie, predatie. Helaas krijgen die laatste vaak de schuld want aan die andere mogen we niet komen.
Er zijn boeren die vrijwillig een ander beheer voeren(dus niet gebaseerd op subsidie) die grote successen hebben.
Helaas laten natuurverenigingen het nogal eens afweten goed beheer te plegen voor weidevogels. veelal wil men een ander type biotoop -> "verkoopt beter"


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-21 - 23:22:12 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dank voor de correcties en toelichting, Erwin. In deze materie ben jij uiteraard veel meer thuis dan ik.

quote
veelal wil men een ander type biotoop -> "verkoopt beter"



Hoe bedoel je dat?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 121 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede