Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Hybride lories Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-15 - 23:19:53 send message to pietjebel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ja en dit komt door geen aanwas van nieuwe gene uit import van wildvang. dus om gezond en sterk te blijven worden kwekers gewoon verplicht te kruizen .Of zal het met centjes te maken hebben dat kruizen .wink ;)


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-15 - 23:27:01 send message to pietjebel

Mooie linken Meneer Enkeling.
Daar word ik blij van al die kleurtjes .


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2013-03-16 - 00:52:55 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Pietje in Australië hebben ze genoeg aanwas van nieuwe genen. Ze hebben te weinig soorten vandaar hun toevlucht in de mutaties.

Een kleurmutatie is altijd een verarming van genen = minder genen. Je haalt het blauw eruit en je krijg van een groene vogel een gele. Dit heeft niks met evolutie te maken.

Verder heb je genoeg voorbeelden van grote parkieten. Uiteindelijk wil men terug naar de "oer"vorm de wildkleur. Zie b.v. de grasparkiet, of echte donkere grijze valkparkieten met een mooie kuif.

Kruizen om zogenaamd een ras sterker te maken is onzin. Je kruist eveneens ongewenste eigenschappen erin. Met goede selectie kom je verder.

Gert


lorii
Website Member
Posts :40

Website Member
2013-03-16 - 01:20:22 send message to lorii

Ik zie ook niet in waarom je verschillende soorten met elkaar zou kruisen. Het resultaat hiervan is alleen een hoop vogels waar men niets mee kan en bovendien vormen ze een potentieel gevaar voor onze nog zuivere soorten.


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-16 - 08:26:14 send message to pietjebel

quote
Pietje in Australië hebben ze genoeg aanwas van nieuwe genen. Ze hebben te weinig soorten vandaar hun toevlucht in de mutaties.

Een kleurmutatie is altijd een verarming van genen = minder genen. Je haalt het blauw eruit en je krijg van een groene vogel een gele. Dit heeft niks met evolutie te maken.

Wat ze daar doen is niet te vergelijken met Europa zonder aanwas in gene uit het wild is iedere wildkleurkweker bezig met incest in het gene aanbod al denk hij on verwant bezig te zijn.
De gevolgen hebben de laatste jaren kunnen aanschouwen niet bij 1 kweker maar bij vele. En dit is alleen de buitenkant. Alle mutaties zijn ook een verschraling word gezegd of is de wildkleur in gevangenschap aan het aanpassen naar de omstandigheden wink ;)


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-16 - 08:39:25 send message to pietjebel

quote
Ik zie ook niet in waarom je verschillende soorten met elkaar zou kruisen. Het resultaat hiervan is alleen een hoop vogels waar men niets mee kan en bovendien vormen ze een potentieel gevaar voor onze nog zuivere soorten.

U bent dus bang dat kruisingen vruchtbaar zijn , het merendeel is dit niet er zijn zelfs professoren zonder kweek ervaring die in theorie beweren dat veel onvruchtbaar is dus u hoeft niet te vrezen .....
Maar wij weten beter gezien de rossela,s neophema,s enz. En daar is men bang voor maar dat hoef toch niet aangezien er geen nieuwe aanwas is word de populatie hoelang het ook duurt een grote incest familie.wink ;)


loribreeder
Website Member
Posts :40

Website Member
2013-03-16 - 13:35:02 send message to loribreeder

Meneer Pietje

Ik kweek zelf al jaren lories en geloof me bij mij is alles raszuiver er zit geen 1 mutatie of kruising tussen .
Zelf heb ik genoeg contacten om mijn vogels zuiver te houden.


lorii
Website Member
Posts :40

Website Member
2013-03-16 - 14:09:44 send message to lorii

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@ pietje Waarom komt men dan tegenwoordig zoveel onzuivere vogels tegen bij de lories vooral in de groep van de Trichoglossus.omdat deze in het wild in andere gebieden leven en elkaar niet tegenkomen dit is in onze avicultuur niet het geval en dat moeten we voorkomen.


Blauwe bergen
Website Member
Posts :240

Website Member
2013-03-16 - 15:12:47 send message to Blauwe bergen

Hou het gewoon bij raszuivere lories !!!


lorii
Website Member
Posts :40

Website Member
2013-03-16 - 15:21:44 send message to lorii

@ blauwe bergen
Idd , het is goed dat de meeste kwekers van lories hun verantwoordelijkheid nemen zodat we nog jaren kunnen genieten van raszuivere lories in onze volieres.


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-16 - 17:01:15 send message to pietjebel

quote
@ blauwe bergen
Idd , het is goed dat de meeste kwekers van lories hun verantwoordelijkheid nemen zodat we nog jaren kunnen genieten van raszuivere lories in onze volieres.



Dit is ook een nobel streven. Neemt alleen niet weg dat door raszuiver te houden het genetisch materiaal steeds nauwer bij elkaar komt wat juist als gevolg heeft dat er meer mutaties komen inwendig en uitwendig .


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2013-03-16 - 18:23:54 send message to blg

Als ik het goed heb is in de jaren 70 de saphirlori geïntroduceerd op een eiland, 2 poppen en een man, het laatste wat ik gehoord heb dat er nu een honderd exemplaren zijn uit drie vogels, verbeter me als ik het fout heb.
In de natuur verdwijnen de zwakke exemplaren of kleurmutaties meestal vanzelf, echter in de vogelliefhebberij hier zijn de mutaties "geld" waard voor sommige liefhebbers en word er gericht mee gekweekt.
Gelukkig wijken de lori liefhebbers daarin af en zijn de serieuze kwekers er niet in geinteresseerd.


AC Roelevink
Website Member
Posts :16

Website Member
2013-03-16 - 19:55:31 send message to AC Roelevink

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik denk wel, dat er beter bij moet worden gehouden waar de onderlinge vogels wegkomen.
Ik ben al eens om lories geweest en toen bleek dat het mijn eigen vogels waren geweest.laugh :D


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2013-03-17 - 01:49:04 send message to dooren

Lori's komen vaak van kleine eilanden en hierdoor zijn ze minder gevoelig voor inteelt of mutaties.

Er zijn naar mijn weten geen mutaties bekent van lori's van kleine eilanden.

Bv. geelgroene lori's en rosenbergen komen al generaties van enkele koppels, toch is hier nog geen enkele mutatie van verkregen.

Nee gelukkig de meeste kwekers houden hun bestanden raszuiver, dit geeft aan dat de loriliefhebbers serieus bezig zijn met behoud van hun soorten.
Gert


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-17 - 09:13:27 send message to pietjebel

Beste Gert

Uitwendig misschien niet maar inwendig! Is daar onderzoeken van bekent is het nageslacht van de uitgezette vogels het genetisch materiaal het zelfde gebleven ? Kijk eens om je heen in oude dorpen en wat voor erfelijke ziektes in families voorkomen en hoe men op elkaar lijk.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 72 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede