Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ringen overkopen van kweker via internet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-05-09 - 23:39:59 send message to enkeling

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Vogels die voorkomen op Cites II Bijlage B, Waar doorgaans geen ringplicht is. Maar wel bewijs van oorsprong, bewijs van herkomst.
Met welk soort ring moet men dit soort vogels ringen?
Mag men deze soort vogels ringen met de zo gezegde gewone vogelring.
Vogelring waar kenteken NL niet in voorkomt.

In Belgie is het zeker verboden wat betreft vogelringen uitgegeven door erkende organisaties te verschaffen aan derden.
Want het reglement is van toepassing op het moment dat er in Belgie maar een soort ring was/is.

Wat als men bij eventuéle controle vaststelt dat men dit soort ouderparen van vogelsoorten vermeld op/bij Cites II - Bijlage B nooit in zijn/haar bezit had.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2013-05-09 - 23:47:59 send message to Ramon

We hebben het over de regels in Nederland. Ik ben er zelf ook geen voorstander van om ringen over te dragen aan derden. Laat dat duidelijk zijn. Maar ik zou zeggen open jouw eigen link nog een keer en lees de regels van de Nederlandse vogelbonden nog eens rustig over.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2013-05-09 - 23:50:05 send message to Ramon

Wat als men bij eventuéle controle vaststelt dat men dit soort ouderparen van vogelsoorten vermeld op/bij Cites II - Bijlage B nooit in zijn/haar bezit had.

Ik denk dat je dan een groot probleem hebt.


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-05-09 - 23:56:39 send message to enkeling

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Lees eens aandachtig de reglementering wat betreft vogelringen.

De EU Wetgeving is ook van toepassing in Nederland.

Als de EU het heeft over vogelringen.
Dan gaat het altijd om/over naadloos gesloten pootringen uitgegeven door erkende organisaties.
Zulke ringen mag men niet verschaffen aan derden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-05-10 - 00:02:12 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

We dwalen af heren. Ten aanzien van beschermde soorten zijn er wettelijke regels wat betreft de overdracht van ringen, maar dat hadden we al eerder vastgesteld (zie mijn eerste post).

Het gaat in dit topic om overdracht van ringen voor een niet-beschermde soort. Daar is bij mijn weten in Nederland geen wettelijke regeling voor en daarmee is overdracht dus niet verboden.


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-05-10 - 00:11:56 send message to enkeling

@ Moderator Karel:

Wat verstaat U onder; al of niet beschermde vogels?

Bijlage X vogels.
Zijn dit al of niet beschermde vogels?
Mag men dit soort vogels ringen met "gewone" ringen?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-05-10 - 00:48:53 send message to Karel

Niet relevante vraag omdat dit topic over niet-beschermde vogels gaat!

Bovendien is het niet van belang wat ik er onder versta, maar slechts wat de wetgever er onder verstaat. Deze laatste bepaalt voor welke vogels het "speciale" formulier moet worden ingevuld bij de aanvraag van ringen.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2013-05-10 - 07:57:06 send message to Ramon

Hans dat klopt.
En verder zijn alle ringen voor niet beschermde vogels vrij verhandelbaar in Nederland.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2013-05-10 - 08:01:37 send message to Ramon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Vogels genoemd in bijlage X hoeven niet geringd te zijn om ze te mogen houden. Alleen als ze uitgevoerd worden moeten ze gesloten geringd zijn.

P.S.: Hans ik dwaal niet af.


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2013-05-12 - 11:47:20 send message to Amara

Het is inderdaad zo dat wetgeving steeds strenger wordt!Vooral als het om inheemse of cites vogels gaat!Maar wat is het nut van het ringen? Ik denk dat iedere liefhebber toch enige vorm van fierheid heeft en het als een prestatie ziet als hij iets kweekt!
Het is enkel aan de ring met stamnummer die de herkomst verwantschap en leeftijd kan achterhalen!
Wanneer je ringen uitleent of verkoopt gaat de idee en de zin hiervan volledig verloren!Bij Cites vogels en inheemse is de controle dan ook volledig zoek!Met goede afspraken werken de clubs dus mee aan goede traceerbaarheid van de vogels en proberen ze het gesjoemel met dieren zonder papieren(cites)(lees hier ook maar ringen van jongen van bijlage A zonder Cites)stil te leggen.
En vergeten we niet te zeggen dat in tijden van crisis iedereen wat bespaard...maar dat beetje lidgeld maakt toch niet het verschil...3à6 € per maand,daar eet je geen boterham minder voor!!Je bent lid,je krijgt een tijdschrift,je steunt een vereniging en je kan op een fatsoenlijke manier aan ringen komen...en je krijgt nooit problemen met de bevoegde instanties.
Je eigen ringen hebben is een noodzaak,en toont ook dat je fier bent op je eigen nakweek en een eerlijke handel hoog in het vaandel draagt!
Aan ieder de keuze, maar voor mij is het een uitgemaakte zaak.Dus aan ieder een goede kweek (en dan met eigen ringen)




enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-05-12 - 13:33:22 send message to enkeling

Laat dit nu juist de reden/oorzaak zijn waar het schoentje knelt.

Wat verstaat men onder gebruik van naadloos gesloten pootringen.
Enkel en alleen de vogelringen die in het bezit zijn van kenteken NL.
of alle naadloos gesloten pootringen uitgegeven door erkende organisaties.

www.anbvv.nl/ringenbestelling2013.htm


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2013-05-12 - 14:20:14 send message to Amara

Er is inderdaad een verschil in regelgeving tussen Nederland en België(en toch zijn we EU) Vandaar dat het zo belangrijk is bij een club te zijn,zij kunnen in discussie gaan met de instanties.Liefhebbers worden steeds als individu beschouwd en krijgen op deze manier geen inspraak.(Erkende)Clubs kunnen (in België) elk ringen aanleveren als ze maar voldoen aan de eisen.Hierdoor valt het monopolie in de handel van ringen weg.
Dit zijn echter zaken die land gebonden zijn.
Naadloze ringen worden van" buizen" inox;alu gemaakt in deze buizen zit geen lasnaad in de lengte richting,hierdoor is gepruts met deze ringen meteen en onbetwisbaar zichtbaar,een gewone gesloten ring kan deze naad wel hebben.
De regeltjes zijn er nu eenmaal en moeten als doel hebben het gesjoemel aan banden te leggen en daar werken we toch (graag) aan mee?Dit is de enige weg om onze hobby in een goed daglicht te kunnen en blijven te zetten


J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2013-05-12 - 14:36:52 send message to J.ten Wolde

Een euro per ring betalen en dan kun je niet eens perstuk kopen moet nog minimaal 10 stuks kopen is dat niet crimineel veel geld.
En wat kost een ring maken?
Het gaat hier niet om beschermde vogel soorten.
Daar die ringen waarschijnlijk weer terug moeten als je die over hebt en die staan ook geregistreerd op kweker en hoeveel die er besteld


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2013-05-12 - 16:16:01 send message to Ramon

Een ring van 2013 kost € 0,20 en geen € 1,00


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2013-05-12 - 16:55:25 send message to roodmus

Als je lid bent van de bond kost de ring inderdaat rond de 20 cent,ben je verspreid lid zoals dat heet betaal je gewoon 1 tot 1.30 per ring.

Grt.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede