Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > opnieuw toestanden rond vogelgriep Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-12-01 - 09:59:57 send message to rupicola

Schreeuw om versoepeling maatregelen vogelgriep

Na de vijfde uitbraak van vogelgriep, gisteren in Zoeterwoude, wordt er vandaag topoverleg gevoerd op het ministerie van Economische Zaken. Staatssecretaris Dijksma bespreekt met virologen of de huidige strenge maatregelen in stand moeten blijven.
De pluimveesector schreeuwt om versoepeling, zelfs nu er weer een boerderij is getroffen en er 28.000 legkippen zijn geruimd. Het ministerie van Economische Zaken is huiverig en wil waken voor een herhaling van de situatie in 2003, toen 30 miljoen kippen werden vernietigd.

Alleen de gisteren ingestelde corridor van zuid naar west, om kippen uit overvolle stallen te vervoeren naar de slachterij, is volgens voorzitter Gert-Jan Oplaat van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders niet genoeg. ,,Vleeskippenhouders mogen niet meer herbevolken en dreigen met lege stallen te worden geconfronteerd,'' zegt Oplaat. ,,Daar zijn 8000 werknemers actief, die straks niets meer te doen hebben. Niet voor niets vragen werkgevers al arbeidstijdverkorting aan.''

'Uit de lucht'
De huidige maatregelen zijn te streng en werken niet, stelt Oplaat. ,,Het virus komt uit de lucht vallen, wordt niet van boerderij op boerderij overgedragen. Bovendien is er nog nooit vogelgriep aangetroffen bij vleeskippen. De sector, waar 1,5 miljard in omgaat, dreigt om te vallen. Dit is precies de tijd waarin de contracten met grote ketens als McDonald's en Kentucky Fried Chicken worden afgesloten.''

Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken zegt dat goed wordt geluisterd naar de pluimveesector. ,,Maar wij handelen met ratio. Eerst het deskundigenoverleg, eerst duidelijkheid over welke variant van de vogelgriep is aangetroffen in Zoeterwoude en eerst de controle van vier omliggende bedrijven. We weten wat er in 2003 is gebeurd en dat willen we niet nog een keer meemaken.''

'Nooit stabiel'
Oplaat dringt aan op haast. ,,In 10 dagen tijd gaat de prijs van een broedei van 21 naar 0 cent. De minister roept steeds dat de situatie niet stabiel is. Maar dat wordt het ook nooit. Er kan vandaag, morgen of over 2 maanden een nieuwe uitbraak volgen. Dat heb je, als het uit de lucht komt.''

Staatssecretaris Dijksma sprak gisteren van 'een fikse tegenvaller' door de uitbraak in Zoeterwoude. Het is niet duidelijk waarom de ziekte opdook bij de betrokken bedrijven, waar de dieren niet buiten kwamen. Dat wordt onderzocht.

Bron: AD maandag 01 dec 2014


#


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2014-12-01 - 15:50:19 send message to P.Rooth

Is toe te juichen dat deze verwerpelijke industrie minimaal gehalveerd wordt scheelt een hoop dierenleed en de kuikens krijgen dat eindelijk meer bewegingsruimte
Compleet failliet geloof ik direct niet boeren janken altijd


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2014-12-01 - 19:02:55 send message to medaar

raar gedoe dat kieken gedoe ?
hier in westvlaamderen : wel vogel tt.
maar geen vogel verkoop.
dikke pech voor de gouden ring show in roeselare.

nu zaterdag en zondag 6 en 7 dec.
expo-schiervelde-roeselare .


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2014-12-01 - 20:58:57 send message to P.Rooth

Kunnen die plofkippen in 1 keer uit de schappen van Appie Hein en meer van die grote kruideniers verwijderd en overgegaan naar iets diervriendelijker huisvesten


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-12-02 - 12:24:10 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De vondst van H5N8 in enkele wilde smienten roept naar mijn mening meer vragen op dan dat dit een antwoord vormt op de vraag langs welke weg het virus de bedrijven heeft bereikt.

Een simpele kansberekening leert al gauw dat de kans op overdracht op niet afgesloten bedrijven vele malen hoger is dan bij een afgesloten bedrijf.
Hoe kan het dat er steeds juist de afgesloten bedrijven worden getroffen?
Op welke wijze vindt de fysieke overdracht van wilde vogels op pluimvee in een afgesloten bedrijf dan plaats?

Hoe groot is de kans dat de eenden zijn besmet vanuit het pluimveebedrijf?

Vooralsnog blijf ik bij mijn stelling dat de overdracht plaats vindt door de deur.




rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-12-02 - 12:24:29 send message to rupicola

Dan nog het volgende:

Stevig feit is dat het vogelgriepvirus tot op de dag van vandaag uitsluitend bij non-passerines is aangetroffen en nog nooit bij passerines is aangetroffen.
Dit betekent in feite dat alle maatregelen ten aanzien van de vogelhouderij sterk overtrokken zijn en zonder risico beperkt zouden kunnen worden tot bijvoorbeeld toespitsing op hoenders en watervogels.

Onze sector, de hobbydierhouderij, wordt momenteel -midden in het TT seizoen- volstrekt onnodig en daarmee buitenproportioneel zwaar getroffen!

Voor sommige verenigingen is als gevolg van de opgelegde maatregelen de noodklok gaan luiden of zelfs een triest einde in zicht gekomen.

Misschien wordt het tijd om aanpassing van maatregelen juridisch af te dwingen en/of aan collectieve schadeclaims te gaan denken!


###


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2014-12-02 - 14:00:39 send message to vogeltje1000

Hier en daar rijst al de vraag of de besmetting van muizen en of ratten afkomt.
Zeer waarschijnlijk omdat er op dit moment bijna overal in Nederland muizen en ratten overlast is.
Ook niet te vergeten dat het een zoonose is en misschien zijn de kippenboeren wel ziek en hebben ze hun eigen kippen ziek gemaakt???????


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2014-12-02 - 16:47:43 send message to swanny

P Rooth, dat jij graag veel geld betaald voor een lekkere loopkip is jouw zaak. Doe mij maar gewoon een goedkope euroknaller of plofkip of hoe je hem ook wil noemen. Dat is het mooie van een democratie, dat iedereen dat zelf mag weten. Dus je mening opdringen hoeft niet wat mij betreft.

ieder klein kind kan weten waar de besmetting vandaan komt. Het is altijd in de tijd van de trekvogels. Dat is niet de schuld van de boeren of ze nu eieren of kippen produceren. De schuld in hun schoenen schuiven vind ik wel iets te gemakkelijk. De maatregelen moeten veel banen beschermen in die sector en daar hebben we als belastingbetalers allemaal baat bij. Helaas is voor onze vogelhobby het een lastig iets.

Wat is de oplossing dan wel??
Afschieten van de wilde verspreiders?? Ook zo wat.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2014-12-02 - 17:51:10 send message to P.Rooth

Hallo Swanny

Ik eet onder geen beding kip dus ook geen reguliere kip of zgn uitgelegde kip helemaal niks ze zijn 1 grote bron van ziektes en volgestampt met antibiotica
Woon op korte afstand van zo'n kippenhel en die stakkers zijn na 5 weken " slachtrijp " de uitval is telkens weer enorm wat te denken van 9 vaten ( van 200 liter )dooie kuikens in 1 week !
Lekker op een barbecu je ken ze ophalen voor de destructie langskomt wildschaartje mee en smullen maar
De misstanden in deze verderfelijke industrie moeten de wereld uit ik blijf koosjer eten wel zo gezond

Paul


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2014-12-02 - 17:58:10 send message to P.Rooth

O ja Eric ik was vergeten dat ieder kind kan weten dat de vuiligheid door de boeren zelf de stallen ingesleurd wordt , Hygiëne is waar het enorm aan schort .
En nu worden er desinfectiemaatregen getroffen die er altijd behoren te zijn of het nu bij kippen of volièrevogels is je laat toch niet een ieder in je nachthokken lopen , doe je dat wel vraag je om problemen en ziektes die je eerst niet had

Paul


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2014-12-02 - 19:34:45 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-12-02 - 20:16:02 send message to rupicola

een greep uit de brief van de staatssecretaris van vandaag, aangaande versoepeling van maatregelen:

De maatregelen in de 3 en 10 kilometer beschermings- en toezichtsgebieden rond
de besmette bedrijven blijven, conform Europese voorschriften, 30 dagen van
kracht.
Het westen van Nederland (regio A) wordt gezien als een risicogebied. In deze
regio zijn veel waterrijke gebieden, waar ook de twee wilde eenden zijn
aangetroffen met het hoogpathogene virus. De situatie is hier met drie uitbraken,
waarvan de laatste in Zoeterwoude op 30 november jl., niet stabiel. Om die reden
blijven in dit risicogebied alle beperkende maatregelen van kracht die nu gelden,
zoals een totaal vervoersverbod van pluimvee, eieren, pluimveemest en gebruik
strooisel. Ook het jachtverbod blijft hier gelden. Deze maatregelen blijven in ieder
geval de komende 14 dagen in stand.
De ophok- en afschermplicht voor pluimvee en ander gevogelte blijft in heel
Nederland van kracht. Voor hobbydierhouders van pluimvee en ander gevogelte
geldt deze verplichting in de beschermings- en toezichtsgebieden van 3 en 10 km. Pagina 2 van 3
Bureau Bestuursraad
Ons kenmerk
BBR / 14198294
Verder geldt een bezoekersregeling op alle pluimveebedrijven en gemengde
bedrijven met pluimvee. Tenslotte blijft het verzamelverbod en
tentoonstellingsverbod voor pluimvee en ander gevogelte van kracht. Het
jachtverbod wordt opgeheven voor Nederland, met uitzondering voor het
risicogebied.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2014-12-02 - 20:21:29 send message to swanny

Mag je vogels kopen (importeren) vanuit België of Duitsland?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-12-02 - 20:23:26 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

2 quotes @ Swanny:

De ophok- en afschermplicht voor pluimvee en ander gevogelte blijft in heel
Nederland van kracht.
Voor hobbydierhouders van pluimvee en ander gevogelte
geldt deze verplichting in de beschermings- en toezichtsgebieden van 3 en 10 km.

Tenslotte blijft het verzamelverbod en
tentoonstellingsverbod voor pluimvee en ander gevogelte van kracht.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2014-12-02 - 20:31:33 send message to swanny

Ook al zit ik buiten de 10 km, ze blijven afgeschermd in de loper. Ik ga ze niet tentoonstellen, dus bedoel je dat het niet mag, omdat ik ze dan verzamel?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede