Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > rentenaar.com Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2005-03-12 - 01:04:30

beste lennart

als ik het dus goed begrijp dan kweek jij alleen maar als je van tevoren weet dat je de jongen die je kweekt/krijgt kunt verkopen aan een partucilier en als je dan meer jongen kweekt dan je kwijt kunt hou je ze zelf


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-03-12 - 01:35:35

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

user wiped their message


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-03-12 - 10:10:06

Niemand maakt mij wijs dat je voor je plezier 120 grasparkieten of massa's valken of roodruggen kweekt. Ik kan me niet voorstellen dat je plezier kunt beleven aan een fabriekje. Van 1 of twee koppeltjes van dezelfde soort kun je veel meer genieten, en dan heb je ook niet zo'n probleem met kwijtraken. Je kunt er natuurlijk ook voor zorgen dat ze slechts 1 nest per jaar grootbrengen. Ook kun je ze dan een beetje ruimte geven in plaats van ze in 'legbatterijen' te stoppen.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-12 - 11:30:02

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ging iets niet goed. Eén keer lijkt me voldoende.....laugh :D
Lennart wink ;)


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-12 - 11:31:16

quote
Ook kun je ze dan een beetje ruimte geven in plaats van ze in 'legbatterijen' te stoppen


Helemaal mee eens Johan!

Daarom reageerde ik daar gisteren ook niet eens op.
Waar heb je het dan over! Hobbykwekerij?????

Legbatterij en anders niks......sad :(sad :(!

Als je volgens mij praat over dit soort aantallen laat het woord hobby dan maar achterwege en kun je volgens mij meer en beter spreken over het leegtrekken van je vogels....sad :(sad :(!

Ik heb zeker na deze reactie nogal wat bedenkingen gekregen over de verkoopskreet van sommige handelaren:

Al onze vogels betrekken wij van gerenommeerde kwekers!

Ik kan mij zelfs voorstellen dat iemand ooit gebruik zou moeten maken van de handel om wat voor reden ook, maar het zou voor mij persoonlijk echt het allerlaatste zijn waar ik aan zou denken!

Laat staan daar voor gaan kweken omdat ik zo nodig kweken moet van mijzelf.

Hou ze dan nog liever zelf!

Dat is wat ik ook bedoel met je verantwoordelijkheden nemen ten opzichte van je vogel(s). En ze niet ziet als dingen waar jij leuke dingen mee- en voor bedenkt.

Ik wil zelfs zover gaan: Als men enkel en alleen kweekt voor de handel is dat ieders goed recht en moet men dat ook helemaal zelf weten, maar laat dan het woord hobby maar achterwege...sad :(

En of je nu voorstander bent van handopfok, natuurbroed of een combinatie daarvan, de verantwoording en plicht om verantwoord met je vogel(s) om te gaan die blijft!

Lennart wink ;)


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-03-12 - 12:05:41

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoewel ik zelf niet aan de handel wil verkopen denk ik niet dat je kan of zelfs mag zeggen dat mensen die kweken voor de handel geen hobby kwekers kunnen zijn of het niet zo mogen noemen. Er zijn genoeg hobbykwekers echt met de hobby bezig terwijl ze daarnaast er een officeel beroep van hebben gemaakt. Beetje erg bekrompen gedachte dat je dan ineens geen hobby kweker meer mag heten.

Daarnaast is het goed dat er kwekers zijn die juist op de handel richten als doel. Elke eigen kweek vogel voorkomt import. Als hier voldoende wordt gekweekt voor de handel dan is er zelfs geen import meer nodig. Ik heb het overigens niet over import van eigen kweek maar van import uit de natuur. Import uit eigen kweek is juist goed volgens mij om vreemd bloed te blijven houden.

Wel vraag ik mij af wat deze discussie nog te maken heeft met de oorspronkeleijke vraag over rentenaar?

Erwin


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-03-12 - 13:35:23

Deze discussie heeft in zoverre met rentenaar te maken dat dit een handelaar is. Een beroepskweker heeft zijn hobby zijn beroep gemaakt en is daarmee geen hobbyist meer. Dit is niet zomaar een spelletje met woorden, maar dit betekent volgens mij dat geld een andere rol gaat spelen: de beroepskweker is immers financieel afhankelijk van de vogels. Een echte hobby mag geld kosten.
Op het moment dat geld geen grote rol speelt, is er geen enkele reden om meer vogels te kweken dan men op een fatsoenlijke manier kwijt kan. Onder op fatsoenlijke manier reken ik ook het beperken van gezondheidsrisico's die bij (tussen)handelaren om verschillende redenen, onder andere virusbesmetting, veel en veel hoger zijn. Voor het welzijn van de vogels zelf en daarmee ook voor de uiteindelijke koper is het van belang om het aantal tussen handelaren zo klein mogelijk te hebben. Ook om bloedvreemde vogels te verkrijgen zijn handelaren niet nodig, aangezien deze contacten ook via internet en bepaalde tijdschriften tot stand kunnen komen.

Met het bestaan van handelaren is alleen de portemonee van deze personen gediend, waar op zich niets mis mee is. Aangezien het verhandelen het welzijn van vogels niet verhoogd, maar eerder verlaagd, kan alleen een financiele reden tot verkoop via handelaren leiden.


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2005-03-12 - 16:36:08

quote
kan alleen een financiele reden tot verkoop via handelaren leiden


dat je bij een handelaar minder beurt als particulier is dus een finacele reden om aan de handel te verkopenlaugh :D


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-03-12 - 23:29:47

is het niet zo dat het woordje "handelaar" bij mensen gewoon verschillende dingen inhoud ?

heb je slechte ervaringen met een handelaar zal het woordje al snel een negatieve inslag hebben maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet waar te zijn , wat is er mis met een tussenstation voor de vogel bij zijn baasje komt ?
Natuurlijk is het beter als het dier direct op plaats van bestemming komt en vervolgens mag blijven tot hij van ouderdom doodgaat maar " in a perfect world .. "

Ik vind het zowieso wat naief om te denken dat je je dieren al kwijt bent voor ze geboren zijn , en persoonlijk komt dat op mij over als " kweken op bestelling" ... en dat vind ik zelf een negatievere inslag hebben als gewoon kweken ..

Ik zie het zo ... bij kwekers is de hobby dus het kweken en daar zijn ze zo serieus als mogelijk is mee bezig , nadat de jongen zijn uitgevlogen en weg mogen word er gekeken naar waar ze heen gaan , dat is pas het moment dat geld een rol kan gaan spelen , ik durf te wedden ! dat geen enkele hobby kweker een vogel verkoopt aan iemand waar ze niet achter staan of dit nu gaat om particulier of handelaars.

Kweek jij alleen wanneer je een bestelling hebt dan ben je in mijn ogen minder met hobby bezig


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-03-13 - 00:23:10

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-03-13 - 00:54:53

en .. uiteindelijk is er maar 1 persoon die kan zeggen of ie hobbykweker is of niet .. de persoon in kwestie ! want dat is de enige die daar het echte inzicht heeft ,de rest kan alleen maar oordelen of bevooroordelen .

en aantallen zeggen niets over hobby , iemand met 2 papegaaien kan net zo goed met geld verdienen bezig zijn , het weegt niet op tegen de kosten maar als je ziet wat sommige vragen dan is het meer als mijn vakantiegeld ! wink ;) en zeg nou zelf .. dat is mooi meegenomen dit kan ook de gedachte zijn achter een nestje kweken en heeft dan niets met aantallen te maken.
iemand met 20 kweekparen , kan heel goed hobbymatig bezig zijn , kijk nou naar "onze" peter en jaq. die hebben toch aardig wat kweekparen maar zijn in mijn ogen echte hobbyisten


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-13 - 09:26:00

Natasja,

Het woord boer kan je ook verschillende gevoelens geven. Maar het feit blijft dat een handelaar er is om zijn eigen beurs te spekken. Ik ben er nog nooit een tegen gekomen die het uit liefde voor het dier doet. Maar dat mag iedereen zelf bepalen.

Het kweken op bestelling is in dit topic niet aan de orde gebracht zoals jij het interpreteerd. Er is gesproken over zonparkieten die zo mooi of leuk gevonden worden dat vrienden of kenissen al gezegd hebben dat ze ook zo'n vogel willen als hij er jongen van krijgt. Is natuurlijk niet op bestelling kweken.

Dit hoeft trouwens ook niet nadelig te zijn om het wel te doen.
Ik zie hier trouwens zelfs een heel groot voordeel in.
Zo kan jou vogel toch natuur zijn gang gaan en jij hoeft de vogels niet te dumpen (of zit met vogels die je niet met fatsoen kunt huisvesten).

Groot voordeel.
wink ;) Peter


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-13 - 11:36:35

happy :)

Is altijd een moeilijke zaak om een oordeel te geven over een winkel/handelaar, zoals altijd je bebt goede en minder goede.
Dat sommige mensen hun brood er van maken is al zo oud als de wereld.
De manier waarop zegt veel over de mens die dit besluit genomen heeft.
Dat zei niet alles kunnen kweken wat ze verkopen dat is eenvoudig te beredeneren.
Dat ze grote risico's lopen wat hun naam betreft is wel duidelijk, ze zullen toch vogels moeten betrekken vanuit de avicultuur, al dan niet handopfok of natuurbroed en sommige zelfs wildvang.
Dat er tussen zullen zitten met geen duidelijke aanwijzing dat ze besmet zijn met eender welk virus moge duidelijk zijn.
Wel mag je ervan uit gaan dat kopen bij dergelijke vergaarcentra's een enorm risico met zich meebrengt, zowel voor de vogel in kwestie maar ook voor de eventuele vogels die je al hebt en in het verlengde daarvan ook de vogels van je vrienden en kennissen waar je met enige regelmaat een bezoekje brengt.
Desondanks blijven er gevallen opdoemen die best schrijnend zijn zowel voor de nieuwe eigenaar alsook voor de vogel in kwestie.
En dan kom je weer op een punt uit.
Ga eerst eens opzoek naar info voordat je besluit of je wel een bepaalde vogel in huis kunt halen.
En ook waar haal ik die dan het beste, blauwe ogen zijn mooi, maar o zo diep.

Natasja.

Is een mooi compliment hoor,happy :) maar er zijn er vele die ook zoals wij bezig zijn, en hun vogelhartje ook op de goede plaats hebben zitten, gelukkig maar.

happy :)
Peter.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-03-13 - 11:47:03

Iemand die er (gedeeltelijk of geheel) van rond moet komen kan best op dezelfde wijze handelen en omgaan met vogels als iemand voor wie het niet meer dan hobby is, maar daarmee blijft hij of zij een beroepskweker. Zo iemand moet heel scherp de grenzen bewaken van de rol die geld speelt. Natuurlijk kan dit wel op goede wijze, maar in zijn algemeenheid tendeert het daar zeker niet naar.


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-03-13 - 12:09:18

Toen mijn zoon zo een jaar of 4 geleden met parkieten begon was hij 14 jaar.
Hij is bij verschillende liefhebbers langs geweest voor inlichtingen en voor de aankoop van verschillende vogels tot ik hem naar een handelaar heb gezonden waar hij de vogels die hij wilde direct en aan een eerlijke prijs in zijn bezit had en met een degelijke uitleg wat bij bijna alle liefhebbers niet het geval was want hun vogels waren altijd beter dan een andere de zijnen en moesten dan ook altijd iets meer kosten.
Dit zijn dan zogenaamd liefhebbers die alles doen voor de dieren en niet voor de €. tot het er op aan komt.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 114 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede