Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Site nieuws > ongevraagd gebruik van foto's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2006-08-12 - 09:41:14 send message to agabird

Het komt inderdaad helaas vaker voor dat mensen ongevraagd foto's gebruiken. Ik krijg ook wel regelmatig de melding dat iemand bij zijn advertentie op VogelArena een "gejatte" foto gebruikt. Na controle verwijder ik die foto en breng de plaatser op de hoogte.

Nu is het wat lastiger om foto's die op VogelArena geplaatst zijn en bij andere sites gebruikt worden. Ik kan daar niet veel aan doen, je zou die betreffende site kunnen aanschrijven dat ze die foto moeten verwijderen. Maar ik zou niet weten hoe de andere sites daarmee omgaan.

Het beveiligen van de foto's hier op VogelArena, is eigenlijk niet mogelijk. Zo'n scriptje om je inhoud te beschermen, dat werkt alleen bij mensen die javascript niet hebben geblokkeerd. Vele firewalls en ander soortige beschermingsprogramma's blokkeren tegenwoordig het gebruik van javascript, waardoor ook dat hele programma om de inhoud te beschermen niet meer werkt.

Het enige dat echt mensen kan afschrikken is het groot plaatsen van een logo naam dwars door de foto. Maar ja of het dan nog zin heeft om je foto te plaatsen is weer een ander verhaal. Dat is een keuze die iedereen zelf moet maken. Als je foto's op internet plaats, kun je er gif op in nemen dat iemand anders ze ook zal gebruiken.
En als je dat echt echt niet wilt, dan is het misschien beter ze niet te plaatsen.

Het is dan wel zo dat er copyright op je foto's zit, en dat officieel niemand ze mag gebruiken. Maar met de handhaving daarvan zal niemand zich fanatiek bezig houden tenzij je er een dagtaak van wilt maken.

Dus concluderend: aan de site kunnen we helaas niet wat veranderen zodat foto's goed afgeschermd worden (misschien nog een automatisch logo van VA op alle geuploade foto's). Je kan zelf op een foto fanatiek je naam of logo plaatsen. En anders zul je ervoor moeten kiezen je foto's niet te plaatsen.


@ussiebirds
Website Member
Posts :40

Website Member
2006-08-12 - 10:09:22 send message to @ussiebirds

Hallo Peter,

Inderdaad kun je met wat handigheid alles van het internet plukken dat is helaas niet te voorkomen. Ik had zelfs al tekst dwars door de foto's gezet, maar ook dat is niet afdoende.

Wat mij stoort is dat mijn foto's door deze man voor zijn comerciele doeleinden worden gebruikt en het zelfs naar meerdere verzoeken het vertikt om de foto's te verwijderen. Ik vind dat erg onbeschoft. Hij geeft nu ook in zijn advertentie toe dat hij de foto van vogelarena heeft gepikt en dat we daar niet blij mee zijn en daarom onozele hoge biedingen schijnen te doen.
Maar ook marktplaats laat in deze toch een grote steek vallen door de foto niet te verwijderen, terwijl ik aangetoond heb de eigenaar van de foto te zijn.

Groet,
Richard


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-08-12 - 11:46:41 send message to Hawkeye_NL

quote
Ik heb ook al verschillende keren foto's van mijn vogels zien opduiken...sommige origineel maar ook wat bijgewerkte(enkel de kop met een cirkel errond ofzo...)maar duidelijk dat mijn originele foto gebruikt is...

Geld die wet voor tijdschriften ed...ook voor websites?

Strikt genomen? JA!
Die wet beschermt alle vormen van gebruik zonder toestemming.

Bij een ongevraagde plaatsing op het Internet is de foto echter zo weg te halen, in boeken en tijdschriften word dit moeilijker tot onmogelijk.
Het één is dus op te lossen door het te verwijderen het ander moet worden gecompenseerd in een vergoeding.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-08-12 - 14:33:48 send message to ParkietenPeter

quote
Wat mij stoort ...

En daar heb je ook volledig gelijk in.
Zelf vind ik het ook nog eens absoluut onfatsoenlijk, maar ja wie let daar nog op tegenwoordig.

wink ;) Peter


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-08-12 - 15:07:45 send message to Hawkeye_NL

Als je al meerdere malen hebt geklaagt over het gebruik, en de plaatser blijft de foto's gebruiken terwijl hij dit zelfs meld in de advertentie dan is het toch heel simpel.
Jij maakt een screendump van de advertentie.
Gaat naar een advocaat met alle bewijzen die je hebt dat je de plaatser meerdere malen hebt gevraagt jouw foto's niet te gebruiken en je eist een schade vergoeding van enkele duizende €uro's.
De betreffende persoon kan nooit meer weergleggen dat hij niet op de hoogte was omdat hij het zelfs dus al schrijft.
Het is gebruik met een commerciele oogkenmerk. Dus er word indirect geld aan jouw foto's verdient.

laugh :Dwink ;)


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2006-08-12 - 16:28:33 send message to hdra

Erwin

Is dat de advocaatkosten waard? Want die zijn voor je eigen rekening?

wink ;)wink ;)Henk


J.Bird
Website Member
Posts :112

Website Member
2006-08-12 - 16:52:24 send message to J.Bird

bij mij was het zelfde gebeurt: mensen hadden foto's van mijn voliere op VA "gejat" en op MP gezet dit vond ik natuurlijk niet netjes en heb met marktplaats contact op genomen hun hebben toen die zelfde dag de advertentie verwijderdrazz :p hier was ik zeer content mee.happy :)happy :)

groeten:
J.Bird


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-08-12 - 16:59:15 send message to Dennis Fr.

deze advertentie is al meerdere malen verweiderd ervoor alleen die man zet de advertentie net zo hard weer terug.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-08-12 - 17:02:22 send message to Dennis Fr.

kan trouwens de advertentie nu niet weer vinden.


@ussiebirds
Website Member
Posts :40

Website Member
2006-08-12 - 17:23:45 send message to @ussiebirds

Hallo Dennis,

tot nu toe heeft hij drie keer de advertentie geplaatst en hij is ook drie keer door marktplaats verwijderd. telkens was de tekst weer wat anders. Op een gegeven moment heb ik zelf maar een advertentie geplaats met daarin de volgende tekst:
Hallo,

Op dit moment wordt er door ene paul uit Heerlen robino rosella's aangeboden.
Echter de foto die hij gebruikt is niet zijn eigendom nog de vogel die erop staat, deze zijn van mij.

Ik heb dus niks met de advertentie van deze man te maken, nog met de vogels die hij aanbied.
***********************************************

Ik heb deze advertentie geplaats om later niet van iemand te horen dat hij bij @ussiebirds vogels heeft gekocht die doodziek waren, terwijl ik er niks met zijn vogels te maken heb. In de laatste versie deed hij namelijk voorkomen dat de de vogel op de foto zijn vogel was

Toen ik merkte dat MP de advertentie weer verwijderd had, heb ik natuurlijk
mijn advertentie ook verwijderd

Groet,
Richard


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-12 - 17:55:52 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
bij mij was het zelfde gebeurt: mensen hadden foto's van mijn voliere op VA "gejat" en op MP gezet dit vond ik natuurlijk niet netjes en heb met marktplaats contact op genomen hun hebben toen die zelfde dag de advertentie verwijderdrazz razz :p hier was ik zeer content mee.happy happy :)happy happy :)


Dat hebben ze bij mij niet gedaan!
Als men de foto's direct naar je site linkt kun je wel de naam van het bestand veranderen (en een andere met dezelfde naam en een boodschap plaatsen wink :)


msmartijn
Website Member
Posts :189

Website Member
2006-08-12 - 18:45:58 send message to msmartijn

kunnen jullie niet net als markt plaats doen.
daar kan je niet bij eigenschappen kijken of opslaan want dan komt er een berichtje te staan dat het copiright is.
misschien kunnen jullie contact met marktplaats nemen om te vragen hoe ze dat gedaan hebben. dat lijkt mij een goeie oplossing.
natuurlijk kunnen ze dan nog met prt. screen. doen maar het is al meer verholpen.
groetjes martijn


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-08-12 - 22:03:25 send message to Hawkeye_NL

De kosten van een rechtzaak zal worden bij een dergelijke rechtzaak verhaald op de tegenpartij!
Alleen als de rechter jou in het ongelijk zou stellen, wat volgens mij onmogelijk is in dit geval, dan zou je zelf de kosten van je eigen advocaat en het griffie recht moeten betalen.

Persoonlijk heb ik een rechtsbijstand verzekering. Ik zou een dergelijke zaak aan hen voorleggen en zij zouden dan zekers de stap naar de rechter nemen als na een schrijven van hun kantoor de foto alsnog niet word verwijderd.



hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2006-08-12 - 22:44:57 send message to hdra

Dan zou het de moeite waard zijn. Dus sussybird ben benieuwd hoe dit gaat aflopen?

Henk


parkieter
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-08-12 - 23:02:46 send message to parkieter

Martijn
Zelfs bij marktplaats kun je de foto gewoon opslaan.

Groeten
Appie B




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 126 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede