Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Vogelpaspoort Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-11-26 - 19:03:44

Precies Johan.

Hawkey
quote
Iedereen kan het maken Niltava. dat klopt. Maar niemand had het gedaan.

Volgens mij hebben dat al meerdere mensen aangegeven het wel te doen. Verder snap ik de argumentatie niet. Als men het eerder niet deed, zou men het dan nu wel doen ??

En voel je niet steeds zo aangevallen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-11-26 - 19:08:05

Het "Word" document zoals Eric dat omschrijft is geen eigendomsbewijs maar een van rechtswege verplichte herkomstverklaring. Dit document moet vanwege de administratieplicht bij een aantal vogelsoorten, waaronder uilen, door verkoper aan koper worden overhandigd, terwijl een kopie voor de eigen administratie wordt behouden.
Bij doorverkoop wordt (in principe) weer een nieuw document opgemaakt, waardoor de naam van de kweker verloren gaat.

Dit is dus iets heel ander dan het paspoort, wat levenslang bij de vogel blijft!


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-11-26 - 19:09:10

Mijn excusses voor mijn uitval, maar ik word af en toe echt niet goed van de discussies die hier worden gevoerd.
Het gaat er mij voornamelijk om in deze dat ik het paspoort heb gemaakt met een bepaald doel voor ogen. De meeste reacties hier zijn echter niet inhoudelijk maar puur op wat het kost.
Dat steekt meer dan wat dan ook.

Nog maals, graag zie ik per direct het gehele topic verwijderd worden.
Ik zal jullie nooit meer lastig vallen met mijn ideeën en houd het nu echt voor gezien!



Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-11-26 - 19:11:03

en die vraag steld ik dus al maar geen andwoord.Is het paspoort erkend?zoja door wie?? zoniet dan zegt dit paspoort netzoveel als een worddocument of wat je dan ook maar op papier zet.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-11-26 - 19:20:02

Snap ik aan de ene kant wel Hawkeye, maar het gaat natuurlijk ook om de meerwaarde die jouw product heeft ten opzichte van bijv. een eigen gemaakte of de waarde (waarna dennis dus vraagt)

@Hans
ik snap niet zo goed het verschil tussen de twee door jou genoemde documenten(behalve dat de ene soms wettelijk vereist is.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-11-26 - 19:22:25

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dennis, het vogelpaspoort is een eigen initiatief en is dus geen verplicht document. Er kan dus nooit gesproken worden van een officieel erkent document.
Wat dat betreft is het paspoort niet meer waard dan wat de eigenaar er aan waarde aan geeft.

Wel zijn er op dit moment duidelijke vragen en interesse van verschillende organisaties die het paspoort officieel willen erkennen.
Dus wat niet is kan komen. wink ;)

Ik besef heel goed dat iedereen iets in elkaar kan zetten. Maar het gaat er mij juist om dat iedereen de mogelijkheid heeft hetzelfde te gebruiken.
Niet alleen qua uiterlijk zodat het herkenbaar is maar ook de inhoud van de gegevens.
De een wil alleen dit erin de ander juist dat. Ik ben maanden bezig geweest om bij verschillende instanties te kijken en te overleggen wat er nu echt noodzakelijke gegevens zijn en wat niet.
Uiteindelijk is hier dit paspoort uitgekomen.

Dat het goedkoper kan klopt natuurlijk. Maar er is in deze gekozen voor hoge kwaliteit papier met oog op een lange houdbaarheid.
Zekers omdat veel soorten hoge leeftijden kunnen bereiken.







Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-11-26 - 19:23:02

Officieel erkend? Nee, daar heb je gelijk in Dennis. Ieder papiertje is even (on)geldig, maar dat is er ook de bedoeling niet van. De bedoeling betreft de eenduidigheid van het "papiertje".
Met ander woorden: bij gebruik van het (standaard)paspoort staan dezelfde gegevens steeds op dezelfde manier, op dezelfde plaatst vermeld, zodat iedereen gelijk weet waar hij aan toe is.

Natuurlijk kun je dat zelf ook maken, afdrukken, mooi kafje er omheen........dat is een eigen keuze, zoals er ook mensen zijn die hun eigen kerstkaarten printen...niks mis mee.happy :)


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-11-26 - 19:35:58

het idee op zich is helemaal top.alles van en over de vogel in 1 document.en daar mag je zeker wel aan verdienen tenslotte je eigen idee en jullie hebben zelf de uitwerking gedaan.maar er word over gepraat als beweis van eigendom dat is het dus eigenlijk niet want het is geen erkend document.
Erwin gewoon doorzetten wat voor commentaar men ook geeft er zijn altijd wel mensen die zeer zeker wel intresse hebben.een overzichtelijk document is ook heel wat waart.en ja voor de wat goedkopere vogels is het niet te doen maar de wat duurder zeker wel.daartegen hoeft de prijs van de vogel niet eens te stijgen.want dat kan er prima uit met de prijzen die men soms vraagd.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-11-26 - 19:36:49

quote
@Hans
ik snap niet zo goed het verschil tussen de twee door jou genoemde documenten(behalve dat de ene soms wettelijk vereist is.



De herkomstverklaring vermeldt niet meer gegevens dan een gemiddelde verkoopfactuur, terwijl het paspoort, omdat het bij de vogel blijft, veel meer gegevens zou kunnen bevatten.
Denk bijvoorbeeld aan behandelend dierenartsen, vorige eigenaren maar ook aantekeningen terzake van endoscopisch onderzoek (datum!) enz.

Ik heb het concept paspoort al "live" in handen mogen hebben en doorbladeren en mijn eerste indruk is positief. Wellicht dat er in de loop der jaren aanvulling of wijziging nodig is, op basis van gebruikservaring, maar als "eerste druk" zeker uitgevenswaardig!

PS Nee, ik heb geen belangen laugh :D


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-11-26 - 19:41:51

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
maar er word over gepraat als beweis van eigendom dat is het dus eigenlijk niet want het is geen erkend document.

Gezien de gegevens die er in het paspoort staan is het wel degelijk aan te voeren als bewijs van eigendom.
Het paspoort behoort namelijk bij de vogel en hierin staan alle gegevens over de vogel maar ook over de herkomst en van wie de vogel op dit moment is.
Als een vogel word verkocht is het natuurlijk de bedoeling dat de nieuwe eigenaar de gegevens laat aanpassen.
Alle gegevens te samen maken het een bewijs van.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-11-26 - 19:42:51

hmm, maar wel reclame wink :)

Hans je had het volgens mij niet over het paspoort.
maar
`geen eigendomsbewijs maar een van rechtswege verplichte herkomstverklaring.`

Het paspoort is toch geen één van beide=


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-11-26 - 20:16:09

@Hawkey: ik heb wel begrip voor de uitval, de reacties zouden wat welwillender en inhoudelijker kunnen zijn.

Wat betreft, verwijt van reclame, vind ik niet zoveel hout snijden, er mag best om inhoudelijke reacties van kwekers gevraagt worden.

Ik denk dat het grote meerwaarde heeft als bij een vogel papieren geleverd worden met stamboom, vorige eigenaars etc. Of dat nu een uitdraai uit een kweekprogramma (heb ik wel meegemaakt) of een fraai boekje is, is voor mij dan minder belangrijk. Maar als van zo'n boekje dit stimuleert, is dat alleen maar mooi.

Bij honden heeft het boekje vooral ook waarde omdat de inentingen daarin middels stempels vermeld staan. Helaas, gaat dat voordeel bij vogels niet op, om dat er simpelweg geen entingen beschikbaar zijn sad :(. Het zou misschien wel handig zijn als er een plastic gedeelte in zou zitten waarin bewijzen van geslachtsbepaling, CITES papieren en uitslagen van testen opgeborgen kunnen worden.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2006-11-26 - 20:19:35

Dit moet en kun je niet zien als reclame maar een bewijs dat het jou vogel is en van wie jij hem gekocht hebt.
En als de vogel gestolen word en dat paspoort is dan niet meer bij je vogel en je vind die vogel bij een ander kun jij aantonen dat die vogel van jou is.
En dat kan door dat de gegevens van de vogel en van de eigenaar in het paspoort staan.
Zelf heb ik ook geen belangen


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-11-26 - 21:38:08

quote

hmm, maar wel reclame
Hans je had het volgens mij niet over het paspoort.
maar
`geen eigendomsbewijs maar een van rechtswege verplichte herkomstverklaring.`

Het paspoort is toch geen één van beide=

Dat ligt er maar helamaal aan hoe je het bekijkt.
In het paspoort staan de gegevens van de kweker van de vogel. Ook staan de ouder gegevens in het paspoort. Zoals ik het zie is dit dus juist een zeer goede herkomstverklaring.
De AID of andere instantie kan op basis van deze gegevens de herkomst vast stellen. Ze kunnen zelfs indien de ouder vogels nog leven een verwantschap test laten uitvoeren.

Zoals ik al had vermeld is het ook een bewijs van eigendom! Jij als eigenaar staat namelijk in het paspoort vermeld als eigenaar. Verkoop je de vogel dan word dit in het paspoort bijgeschreven. Dus heeft de nieuwe eigenaar een bewijs van eigendom.

Kortom, het vogelpaspoort is in deze niet één van beide maar kan zelfs beide zijn!



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-11-26 - 22:26:57

quote
Kortom, het vogelpaspoort is in deze niet één van beide maar kan zelfs beide zijn!



In principe wel, maar ingeval dat er een administratieplicht geldt voor de vogel, moeten de respectievelijke verkopers dan wel een kopie van de overdracht (uit het paspoort) voor hun administratie maken, voordat ze het paspoort meegeven met de nieuwe eigenaren. Maar inderdaad wel mogelijk.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 88 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede