Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > cites. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2008-01-28 - 16:23:39 send message to lennard

Een CITES document is wel degelijk een ontheffing voor het verbod op het in bezit hebben c.q. onder zich hebben van de betreffende CITES plichtige (Appendix A) soort.

Wanneer u bij controle geen correct CITES document kunt overleggen loop u kans op inbeslagname en een geldelijke boete.

Dat heb ik pas ook gehad 4 jonge in beslag genomenhappy :)
Denk er goed overna er komt een boel bij kijken. Ben nu een jaar veder en zit nog in een proces.
Ik hoef ook nooit geen citesvogels meer.happy :)


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2008-01-28 - 17:03:37 send message to ROCIO

Als je alles gewoon volgens de regels doet en heb je niets te verbergen, maakt het niet uit sites vogel of niet ,zo veel werk is het toch niet als je kuikens hebt en je gaat ringen, vraag je ze aan en je krijgt de sites na ongeveer 4 weken over gestuurt kosten zijn 15 euro per sites ,en je kan gewoon PS ringen gebruiken dus niet echt een reden om geen sites vogels te houden toch??


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2008-01-28 - 17:11:40 send message to ineznick

hoe kun je dan aan tonen dat je er legaal aan bent gekomen ? Laat je dan de cites papieren van de vorige eigenaar zien ?Of krijg je een soort vrijwaringsbewijs van de verkoper ?Ik zeg maar wat.

gr gerben


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2008-01-28 - 17:53:00 send message to lennard

De verkoper moet een afstandsverklaring opstellen daar komen al zijn gegevens op te staan en die van de volgende eigenaar dit briefje moet je goed bewaren en als jij je vogels ooit verkoopt moet jij ook een afstandsverklaring maken.

Groetjes,

Lennardhappy :)


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2008-01-28 - 20:48:04 send message to P.Rooth

U vraagt de papieren aan voor betreffende vogel
De ringen van de PS mogen wel in tegenstelling tot wat Johan Blok beweert deze zijn toegestaan .
De Ps ( parkieten societeit ) ringen zijn toegestaan en ten alle tijden beter dan de bijna onleesbare ringen van de nederlandse bond .
Ik heb zelf vogels geringd MET ringen van de PS en m'n cites papieren gewoon gekregen .
Omdat de ringen van de NB zo slecht waren had ik vogels geringd met NB EN PS ringen en een klacht ingediend bij het Citesbureau over NB ringen en daar werd mij verteld dat Ps ringen toegestaan zijn doordat er jurisprudentie is over een geweigerde cites verg en de rechterlijke macht de ringen wel toestond omdat ze aan alle wettelijke regels voldoen dus ring gewoon met Ps ringen en als er papieren bij een vogel zijn behoeft daar niet het geslacht op te staan .
Bij nakweek dienen de cites nrs van de oudervogels vermeld en voor de zekerheid verstuurt u een copie van de citespapieren van de oude vogels mee .
Heeft u dit een keer gedaan is het een fluitje van een cent .

Paul Rooth al jaren kweker van Goffins welke op lijst 1 van het citesgebeuren staan .


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2008-01-28 - 20:54:05 send message to P.Rooth

Was nog wat vergeten .
Zodra er papieren bij een vogel zijn dienen die bij de vogel te blijven .
De vogel is vrij verhandelbaar met citespapieren
en de nieuwe eigenaar hoeft geen nieuwe papieren voor dezelfde vogel aan te vragen .
U kunt dan de vogel door de hele europese gemeenschap verhandelen .
Gaat de vogel naar een liefhebber buiten de EEG moeten er exportpapieren aangevraagd bij het Citesbureau , maar daar vroeg u niet om en is ter verduidelijkking wat u wel mag binnen de EEG

Paul


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2008-01-29 - 09:10:09 send message to Hawkeye_NL

Normaliter behoort de kweker direct na het ringen de Cites voor elk jong aan te vragen.
Het is namelijk verboden om Cites vergunningplichtige vogels te koop te zetten zonder deze vergunning!
Het licht dus aan het soort ontheffing of je de vogel mag verkopen of niet. Je kunt namelijk ook alleen een ontheffing krijgen voor bezit op naam!
Dan mag alleen de rechthebbende deze dieren in bezit houden en kunnen ze dus ook niet verkocht worden.

Daarnaast is dit ook de weg met de minste weerstand. Indien er vragen ontstaan over de afkomst kan direct bij de ouders DNA afgenomen worden en worden nagegaan of de jongen idd van deze ouders afkomstig zijn.

Persoonlijk kan ik geen enkele gegronde reden bedenken voor een goedwillende kweker om dit niet direct te regelen. Ongeacht wat je van plan bent met de vogels, je bent altijd een Cites vergunning cq ontheffing nodig!
De kosten a 15 € per ontheffing verreken je met de verkoop prijs dus om financiele redenen zal het ook niet te doen zijn.

Ik heb zelf ooit ara maracana's gekocht waarbij geen vergunningen cq ontheffingen aanwezig waren. Hiervoor heb ik een officiele waarschuwing gekregen omdat dit dus echt strafbaar is. Hierbij werd direct vermeld dat de kweker de vergunning al had moeten bezitten voor de vogel te koop gezet mocht worden. In princiepe was dit al reden genoeg voor inbeslagname en een boete van ongeveer 650 €.





erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2008-01-29 - 10:04:31 send message to erika

ik heb zelf bij mijn maracana alleen maar cites geen afstandsverklaring van de kweker ???


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-01-29 - 15:40:51 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@ P.Rooth: dat er jurisprudentie voor nodig was, geeft al aan dat PS ringen oorspronkelijk in ieder geval niet waren toegestaan, eenvoudig weg omdat men niet op de lijst met organisaties stond en niet de juiste administratie voert.

In de praktijk valt het overigens allemaal wel mee en hoeft het echt geen reden te zijn om geen CITES I vogels te houden. Vooral goed opletten bij aankoop dat alles klopt, maar ja dat moet je zowiezo, zeker in zwaar gecriminaliseerde sectoren als die van vogels wink ;)


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2008-01-30 - 08:24:25 send message to ineznick

Hartelijk dank voor al de informatie die ik van jullie heb gekregen. Ik moet het nog een beetje tot me door laten dringen allemaal. Maar dan weet ik straks wel hoe het allemaal gaat. Nogmaals hartelijk dank. Ik had me nog niet eerder gemeld op het forum van vogelarena, ik had niet verwacht dat je zo goed geholpen zou worden. Geweldig.

gr gerben


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-01-30 - 08:57:28 send message to ParkietenPeter

Dank je wel Gerben,

Altijd fijn om te horen dat VogelArena gewaardeerd wordt.

Het moge bekend zijn dat hier best wel veel kennis en ervaring aanwezig is. Daar zijn we trots op en dat delen we graag.

wink ;) ParkietenPeter.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2008-01-30 - 20:21:19 send message to P.Rooth

erika
Geen nood u behoeft geen afstandsverklaring van de vorige eigenaar te hebben dit is klinkklare onzin .

U heeft het cites document wat bij de vogel behoort dan is u vrij wat u met de vogel wil doen .

Gaat de vogel dood wordt verwacht dat het cites document weer opgestuurd wordt naar het citesbureau , kost buiten de dode vogel ook nog een postzegel .


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2008-01-31 - 08:04:36 send message to Strigiformes

quote
Geen nood u behoeft geen afstandsverklaring van de vorige eigenaar te hebben dit is klinkklare onzin .
Is geen onzin.


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2008-01-31 - 09:11:10 send message to erika

Ik heb indd wel de cites papieren, hierop staat dan indd nog de naam van de kweker en niet dat van ons ??? hoe zit dit dan nu?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-01-31 - 09:33:26 send message to ParkietenPeter

Erika,

Om nou geen welles/nietes spel te krijgen;
Bel even met het het bureau Cites/Laser.

Leg hier je vraag voor en laat daarna weten wat ze gezegd hebben.
tel.: 078-6395340

Kijk tevens of er een opmerking staat dat de vogel vrij verhandelt mag worden.

Dan zijn alle problemen opgelost en weet iedereen of de nieuwe eigenaar wel/niet waar hij aan moet voldoen.

Vroeger (5 jaar terug) was het zo dat je wel zelf de vogel op jouw eigen naam moest zetten en moest aantonen hoe je aan de vogel was gekomen. Of dit verandert is, kun jij ons zeggen als je uitleg hebt gekregen van Ciites/Laser.

wink ;) Peter




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede