Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Site nieuws > Waarom zijn er mensen tegen de kweek van mutanten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



jassies
Website Member
Posts :7

Website Member
2004-05-16 - 23:11:08

de vraag mutatie kweek.

Waarom er sommige mensen op tegen zijn.
Ik het wel begrijpen.Het volgende bij vele soorten is het tegenwoordig zeer moeilijk om ZUIVER WILDKLEURVOGELS TE KRIJGEN.
Maar het ook van belang als je mutanten kweekt een gorde stam wlk vogels te hebben.
Want dit is weer van belang voor kwekers over 10/15 jaar want dan zullen er bij veel soorten eigenlijk geen wlk vogels meer zijn en daar betaal je dan erg veel geld voor.


jassies
Website Member
Posts :7

Website Member
2004-05-16 - 23:11:49

de vraag mutatie kweek.

Waarom er sommige mensen op tegen zijn.
Ik het wel begrijpen.Het volgende bij vele soorten is het tegenwoordig zeer moeilijk om ZUIVER WILDKLEURVOGELS TE KRIJGEN.
Maar het ook van belang als je mutanten kweekt een gorde stam wlk vogels te hebben.
Want dit is weer van belang voor kwekers over 10/15 jaar want dan zullen er bij veel soorten eigenlijk geen wlk vogels meer zijn en daar betaal je dan erg veel geld voor.


jassies
Website Member
Posts :7

Website Member
2004-05-16 - 23:15:17

de vraag mutatie kweek.

Waarom er sommige mensen op tegen zijn.
Ik het wel begrijpen.Het volgende bij vele soorten is het tegenwoordig zeer moeilijk om ZUIVER WILDKLEURVOGELS TE KRIJGEN.
Maar het ook van belang als je mutanten kweekt een gorde stam wlk vogels te hebben.
Want dit is weer van belang voor kwekers over 10/15 jaar want dan zullen er bij veel soorten eigenlijk geen wlk vogels meer zijn en daar betaal je dan erg veel geld voor.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-05-17 - 08:11:55

Misschien dat het soms zo gaat Karel, maar hoe verklaar je dan dat bij een kweker niet niet meer koppels jongen met een mutatie hebben. Het is toch altijd bij een koppel! Als het waar is dan heb je dus bij de start toch ook al veel vogels waartege je ze terug kan koppelen, immers je stelt dat er al veel splitten zijn.

Hier een quote van het erfocentrum
"Nieuwe mutatie
Tenslotte zijn er aandoeningen die worden veroorzaakt door een spontane verandering (de novo mutatie) in het erfelijk materiaal van het kind. Deze zijn aangeboren, maar hoeven (net zoals erfelijke aandoeningen) niet altijd bij de geboorte al merkbaar te zijn. Het kind heeft de aandoening niet overgeërfd van zijn ouders, maar de mutatie in het erfelijk materiaal is nieuw ontstaan. Bepaalde (externe) factoren zorgen bij het ongeboren kind dus voor een nieuwe mutatie in het erfelijk materiaal."

Even voor de duidelijkheid dit is dus voor mensen, maar werkt bij de dieren net zo
Site: www.erfocentrum.nl/erfelijkheid/aangeboren.php

Niltava



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-17 - 11:52:58

Niltava,

Dat blijkt dus in de praktijk wel zo te zijn! Als er bij een kweker een mutatie "naar voren komt", blijken meestal meerdere van zijn vogels split te zijn. Het blijkt ook dat veel mutaties begonnen zijn bij relatief kleine kwekers, die weinig uitwisseling hebben met de "buitenwereld". Zodra een "grote" kweker hier lucht van krijgt zal hij proberen om alle vogels (dus incl. ouders, broers/zussen, neven/nichten enz.) over te nemen om vervolgens meerdere verwante koppels te vormen om zo snel mogelijk resultaat te boeken. Uit de overige koppels komen dan ook zichtbare mutanten naar voren. Dit is in de praktijk gebleken en daar bestaan ook kweekverslagen van.

De quote van het Erfocentrum geeft aan dat een mutatie niets anders is dan een spontane verandering in het erfelijk materiaal. Dat is natuurlijk juist en meteen ook de basis van mijn betoog: De spontane verandering in het erfelijk materiaal hoeft echter niet direct extern waarneembaar te zijn, doch kan (erfelijk) gedragen worden en zich pas generaties later openbaren!
Natuurlijk geldt dit voor zowel mensen als dieren! (waaorm denk je dat broers en zussen niet met elkaar mogen trouwen?)

Nogmaals: als je er , zoals jij zegt, van uit zou gaan dat de zichtbare mutatie de eerste mutant is, waarom zou je dan deze vogel terugparen aan een van de oudervogels? Dat zou dan weinig zinvol zijn.



marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2004-05-17 - 12:19:20

Je paart de jongen terug aan de oudervogel, omdat DE KANS BESTAAT dat de ouders split zijn. Dit hoeft echter niet, de eerste zichtbare mutant kan ook een ONE OFF zijn. Dus de zichtbare mutant komt niet uit split ouders.. wat meer voorkomt.. geen idee..,
maar dat de ouders van een mutant altijd split zijn is niet zo..


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-05-17 - 12:33:23

Ok Karel, dat zou kunnen.
Ik heb echter nooit gehoord dat men de hele familie wilde opkopen, en heb dat in kweekverslagen ook nooit gezien, ook niet dat de mutatie vaker voorkwam bij een kweker.
Komt misschien dat ik meer in de tropen zit dan bij de parkieten/ papegaaien. Daar zitten denk ik ook meer de zogenaamde "broodkwekers"
Dat broer en zus (mens) niet met elkaar mogen vermengen heeft te maken dat bij de mens zeer veel erfelijke ziekten in het erfelijk materiaal zit. Als ik me niet vergis iets van 50.000
"missers" (niet allemaal ernistige) bij elk persoon. Maw ons erfelijk materiaal is nogal een zoodje.
Omdat in een familie deze "missers" veelal op hetzelfde gebied liggen is de kans dat deze missers elkaar treffen bij de versmelting groot.

Niltava


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-17 - 12:45:57

Helemaal met je eens natuurlijk, want......

quote
wat meer voorkomt.. geen idee..,
is precies het discussiepunt.

Na wat literatuuronderzoek, kreeg ik nog wat steun happy :):

Volgens W.Beckman (bijdrage in het boek Kweken met vogels, van C.E. van Berkel):

"....Zo'n spontane mutatie van een factor treedt meestal niet gelijktijdig op bij beide factoren van het allelomorfe paar, maar bij een factor van zo'n paar....."
(met "paar" wordt het chromosomenpaar bedoelt en niet een vogelpaar)

en vervolgens:
".....Zo'n mutatie van een factor komt niet altijd tot uiting in de jonge vogel en blijft verborgen in de chromosomen. Van een mutatie merken we pas iets als dat een verandering in het uiterlijk van de vogel teweeg brengt en dat gebeurt alleen onder de omstandigheden die we nu gaan behandelen...."
(dan volgen de paragrafen over vererving van splitvogels)

Conlusie kan volgens mij zijn: ....niet altijd via splitvogels, maar in de meeste gevallen wel.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-17 - 12:50:14

Niltava, ik kan je wel namen noemen, maar dan liever off-line en niet via dit forum.

De benaming "broodkwekers" komt wat onvriendelijk over, maar dat het om kapitaalkrachtigen gaat moge duidelijk zijn laugh :D!


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2004-05-17 - 16:30:19

Ik heb een spontane mutant gekweekt uit de oogring forpus en ben kleine liefhebber met een paar vogels en het zijn parkieten ben ik dan automatisch een broodkweker??
Het is een grijsgroene en het is er maar 1
De ouders zijn gewone wildkleur!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-17 - 17:19:59

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Volgend jaar dit jong dus maar koppelen aan een van de ouders. Tenzij deze mutatie Dominant vererft (zoals de "misty" Forpus passerinus) zijn de ouders mogelijk al split voor deze "nieuwe" kleur, dat kun je aan de buitenkant namelijk niet zien........

laugh :D Nee, je bent hiermee nog geen broodkweker, dat zou degene kunnen zijn die gaat proberen je mutantje+ouders+overige oogringen die je hebt, voor een aantrekkelijk bedrag van je te kopen.
Deze kweker biedt dan over 1 of 2 jaar meerdere van deze mutanten aan voor heel veel geld.
Is hij daarmee een broodkweker? So what? Hij heeft alle risico genomen en in ieder geval, door zijn vakkennis, de mutatie kunnen behouden. Dat is ook wat waard!

Oh ja, nog een vraagje voor de statistiek: weet je of de ouders verwant zijn en mogelijk zelfs broer en zus?


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2004-05-17 - 17:52:44

Het is een dominante vererving.
De misty heb ik ook gezien en heel toevallig ook bij een kleine kweker.
Dit is een lichte variant van de oogring.

De mutant bij de passerinus is ook een grijsgroene maar lichter dan die van de oogring.

Dat van die broodkweker was een geintje ,weet ik ook wel, draai al zo'n 25 jaar mee in de vogelwereld.

De ouders zijn geheel onverwant aan elkaar.
Ik heb daarna alleen wildkleur er uit gekregen.
Ik heb ze nog allemaal van de laatste 2 jaar.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-05-17 - 18:48:12

Karel, ik geloof je wel. Ik hoef geen namen. Ik was het alleen nog nooit tegengekomen.
Ik weet niet of ergens bekend is welke mutatie type(spontaan of via split) het meest voorkomt.
Broodkwekers wordt hier veel gebruikt en idereen weet wat daarmee wordt bedoeld. Ik bedoelde inderdaad kapitaalkrachtige, die kunnen immers het betalen.
Echt je geld(legaal) verdienen met de kweek is denk ik niet makkelijk.

Henkmeer - ik bedoelde met broodkweker, iemand die genoeg geld heeft om een mutant met de hele familie etc te kopen.
Als liefhebber zou ik trouwens nooit graag ook mijn andere vogels verkopen, je hebt toch iets opgebouwd??
Succes met je mutatie

Niltava


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2004-05-17 - 19:13:59

Niltava ik verkoop ze ook niet, heb me nooit met mutanten bezig gehouden, maar nu ik er zelf 1 gekweekt heb wil ik wel zien wat er verder uitkomt.
Zulke dure vogels zijn het nu ook weer nietrazz :p
Heb zelfs nog nooit over een prijs gedacht

Henk




Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-17 - 19:25:41

Henkmeer
Heel goed dat je er zelf mee verder gaat. Als het inderdaad een dominante vererving is, staat je straks ook natuurlijk nog de dubbelfactorige te wachten. Dat wordt denk ik ook een heel mooi vogeltje!
Succes er mee!




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 110 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede