Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eco lamp Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-01-05 - 18:53:13 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Al deze vooral virussen zijn absoluut overdraagzaam via de luchtwegen, dit gebeurt op de volgende manieren.
KDS: door ingedroogde ontlasting en braaksel.
PBFD: door ingedroogde ontlasting en via veerstof.
POLYOMA: huidschilfers, veerstof en ingedroogde ontlasting.
REO-virus: ingedroogde ontlasting en veerstof deeltjs.


Dat houd in dat de vogels besmet worden op het moment dat ze met deze mest in aanraking komen door op vieze zitstokken te zitten, in ontlasting te lopen en andere vogels te kroelen en hun voer opbraken (regurgiteren). De besmetting vind dan plaats als de vogel zichzelf of andere vogels poetst. Datgene wat via de lucht versprijd is dan minimaal.

Het is hetzelfde als dat je het griepvirus krijgt. De besmetting van griep via de lucht is minder dan via contact. Dit gebeurd voornamelijk door mensen een hand te geven die ziek zijn of door materialen aan te raken waar ook besmette mensen aan gezeten heben.


koppiekrauw
Website Member
Posts :15

Website Member
2009-01-06 - 01:57:47 send message to koppiekrauw

Binnen een stoffige omgeving als een binnenvoliére met meerdere vogels, laten we zeggen 6 grijze roodstaarten, vraag ik me af hoe lang het duurt totdat het hepafilter verstopt zit.




ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-01-06 - 09:47:30 send message to ParkietenPeter

quote
Al deze vooral virussen zijn absoluut overdraagzaam via de luchtwegen, dit gebeurt op de volgende manieren.
KDS: door ingedroogde ontlasting en braaksel.
PBFD: door ingedroogde ontlasting en via veerstof.
POLYOMA: huidschilfers, veerstof en ingedroogde ontlasting.
REO-virus: ingedroogde ontlasting en veerstof deeltjs.

Voorzover ik vanuit de aquaristiek weet worden alleen de bacterien en virussen gedood die langs de lamp komen.
Ik neem aan dat de UVc lamp afgedekt is in de eco-lamp(zou anders nogal gevaarlijk zijn voor mensen) daaroor wordt dan dus alleen dat gedood wat opgezogen wordt en langs de lamp gevoerd wordt.
Ingedroogde ontlasting en braaksel komt dan neem ik aan niet langs de lamp en zal dus altijd een haard blijven van besmetting.
Mochten huidschilfers opgezogen worden neem ik aan dat het een vrij krachtige zuigwerking moet hebben en dan heb je al snel last van tocht.
Zo blijft alleen dan het veerstof over wat geneutraliseerd zou worden.

Of zie ik dat verkeerd?
sad :( Peter


Hobby-handel
Website Member
Posts :132

Website Member
2009-01-06 - 10:16:22 send message to Hobby-handel

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

Ik heb een kweekruimte van 2,5x2,5x2,5m.
Een ventilator zorgt voor de afzuiging, deze draait intermitterend 5 uur per dag.

Hoe moet ik de ecolamp dan instellen? (moet die continu aanstaan of maar een paar uur per dag)
Is het gezien mijn kleine ruimte dan niet beter om gewoon die uvc lamp midden in mijn ruimte te hangen, dan worden alle bacterien gedood ook die in het licht van de lamp liggen. Of snap ik het nu verkeerd?


jeroengulien
Website Member
Posts :24

Website Member
2009-01-06 - 16:56:11 send message to jeroengulien

Geachte heren,

De ecolamp zorgd ervoor dat er een circulatie ontstaat in de lucht, en zodoende alle lucht gemiddeld 1 x per uur door het HEPA-filter en langs de UV-C lamp gaat.
De ecolamp heeft 2 standen 1 voor normaal gebruik ( b.v huiskamer, slaapkemer enz ) en 1 voor vervuild gebruik. ( zoals het geval is met dieren )
De lamp dient voor een optimale werking 24 uur, 7 dagen per week te draaien.

De lucht circulatie is van dien aard dat er absoluut geen tocht ontstaat of enig ander risico voor u of uw vogels.

Ingedroogd ontlasting zorgt inderdaad voor een verhoogd risico en zal inderdaad zolang het niet verwijderd word een constante afgifte van zwevende deeltjes blijven geven, die zich weer hechten aan onder andere veerstof.

Naast het gebruik van de ecolamp blijft een goede hygiëne dan ook een bittere noodzaak.
Zoals eerder door mij vermeld helpt de ecolamp niet bij directe besmetting, maar alleen bij indirecte besmetting. ( alles wat via de lucht ( luchtwegen ) airborn is.

Wat ik al eerder aangaf verschoon elke 3 maanden het HEPA-filter, ook bij een klein binnenhok met 6-8 grijze roodstaarten.
Kosten €. 3,- per maand.

Alleen de ecolamp maakt gebruik van UV-C techniek, en vernietigd daadwerkelijk Bacteriën, Virussen, Pollen en Schimmels.
De uv lampen die je onbeschermd kunt ophangen vernietigen absoluut niks, dit is namelijk UV-A of UV-B, ( is een andere golflengte ) dit kan onbeschermd gebruikt worden.

Met vriendelijke groet Jeroen Gulien


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-01-06 - 21:13:04 send message to Rogert

De vraag is nu: Hoeveel % van de besmettingskans wordt er gereduceerd met de ECO-lamp (lees goed!!) en niet: hoeveel % van de lucht wordt gezuiverd?
Want de besmetting via mest, huidschilfers en braaksel (zie voetnoot) blijft dus aanwezig. Dat kan de ECO-lamp niet verhelpen.

Ik vermoed dat het antwoord op deze vraag niet onderzocht is en als dat wel het geval is dan zal dat heel laag zijn. Ik ben dan ook van mening dat de kostprijs en onderhoudsprijs van de ECO-lamp niet opwegen tegen de gezondheid van mijn vogelbestand. En dat er veel goedkopere alternatieven zijn. En daarbij heb je in een kweekruimte met kweekkooien heel veel hoeken waar de luchtcirculatie minimaal tot niets is. Want juist in die circulatie-dode hoeken gaan je vogels roesten omdat ze dan niet op de tocht zitten. De ECO-lamp krijgt daar de lucht ook niet weggezogen.

De onderzoeken van de slaapkamer lijkt mij dat dit in een totaal afgesloten kamer is gebeurd. Dan zal de ECO-lamp de luchtkwaliteit best verbeteren. Terwijl iedereen weet dat je goed moet ventileren en dus een raam moet openzetten.

Voetnoot: braaksel kan dus ook het overgeefsel zijn van partners om de band te versterken en het overgeefsel van de ouders aan de jongen.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2009-01-07 - 15:46:27 send message to henkdelaat

Misschien is dit een DOMME opmerking maar als je nu een lamp die gebruikt wordt voor een zonnebank en die hang je in de vogelruimte dan heb je toch ook UV licht waar de lucht langs gaat bij goede ventilatie of zie ik dat verkeerd???

Henk


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-01-08 - 18:34:24 send message to mijnkaketoes.nl

Dus zou het ook hier mee kunnen??????

Luchtzuiverende lamp 5W warmlicht spaarlamp.

Deze sfeerlicht-lamp geeft een gezellige gloed in combinatie met de luchtzuiverende ionentechniek.
De lamp houdt uw kamers schoon en verbetert uw gezondheid.

Geeft extra veel licht. Veelal meer dan gangbare 9W spaarlampen. Hierdoor bepaart u nog meer energie.

Technische gegevens:
Fitting: E27
vermogen: 5W
Ter vervanging van: 40~60W spaarlamp
kostenbesparing: tot € 100 in de levensduur

Zuivert lucht: Wij adviseren een lamp per 10m2/25m3 voor de beste werking.
(Testen wijzen uit dat één lamp 45m3 binnen 3 uur tot 95% zuivert van rook, fijnstof, bacteriën, pollen en geurtjes. )

scheeld nogal want dat kost slecht 19,95

Meer inforrmatie over de toepassingen.

http://www.gezondelamp.nl/index.php?_a=viewDoc&docId=6


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2009-01-08 - 19:12:44 send message to P.Rooth

Zou best kunnen Henk heb laatst zelf een spiraavormige spaarlamp met ionisator gekocht bij de Gamma waren afgeprijst naar 15 Euro als ik het wel heb 7 Watt en een merkbare ionisator die de lucht ook reinigt
Dus weer wat goedkoper dan de 20 euro die je noemde en zeker goedkoper dan een ECO lamp welke ik persoonlijk veel te duur vind omdat er voldoende alternatieven zijn om de lucht te reinigen in de vogelverblijven .

Paul


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-01-09 - 09:34:13 send message to ParkietenPeter

quote
Misschien is dit een DOMME opmerking maar als je nu een lamp die gebruikt wordt voor een zonnebank en die hang je in de vogelruimte dan heb je toch ook UV licht waar de lucht langs gaat bij goede ventilatie of zie ik dat verkeerd???


Jeroen Gulien schreef:
quote
Alleen de ecolamp maakt gebruik van UV-C techniek, en vernietigd daadwerkelijk Bacteriën, Virussen, Pollen en Schimmels.
De uv lampen die je onbeschermd kunt ophangen vernietigen absoluut niks, dit is namelijk UV-A of UV-B, ( is een andere golflengte ) dit kan onbeschermd gebruikt worden.


Bij het vernietigen van ziektebronnen heb je dus UV-c nodig.

wink ;) Peter


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2009-01-09 - 17:41:48 send message to henkdelaat

Peter
Ik dacht dat een uv lamp hetzelfde doet als de ECO lamp omdat Jeroen schrijft in een voorgaand commentaar.

Ik citeer Jeroen:
Het uv-spectrum van de zon doet dan in principe hetzelfde als hetgeen de ecolamp doet.

Ik gebruik spaarlampen en daar staat een merkteken op €=C zijn dit dan de lampen die Paul bedoeld??

Henk



P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2009-01-09 - 20:45:15 send message to P.Rooth

hallooo

Heb een spaarlamp met zo'n spiraal waartussen een ionisator zit

Dacht het niet dat dit een Treu-light lamp is voor die centen het ging mij om licht met een ionisator die de lucht ook reinigt

Kijk anders eens op MP voor de uv c lampen of zoek eens met Google

De ECO lamp zal best goed zijn maar kennelijk wel bedoeld voor afgesloten kweekruimtes .
Wat ik verder begrepen heb is dat een Uvc lamp niet het eeuwige leven heeft en dat die na zo'n 8000 uur een verminderde werking vertoond volgens de gegevens die ik gevonden heb op het internet
Dan zou een dergelijke lamp na 3,3 jaar een minder goede werking hebben .

Paul


jeroengulien
Website Member
Posts :24

Website Member
2009-01-09 - 21:37:24 send message to jeroengulien

Geachte forumleden,

Om het maximale rendement uit de Ecolamp te halen moet deze constant
aan staan. Stand 1 is ruim voldoende om een gezonde en schone ruimte
te creëren. Wanneer er sprake is van een grotere ruimte of als een snellere
reinigingscyclus gewenst is, wordt stand 2 aanbevolen. In de ruimte
waar de lamp staat moet normaal geventileerd worden.
Bacteriën, virussen en schimmels worden wanneer ze voor de
eerste keer door het Hepafilter en langs de Philips UV-C lamp
worden gezogen bijna allemaal onschadelijk gemaakt. Zeker is dat
ze uiteindelijk allemaal onschadelijk worden gemaakt, aangezien
90 m3 lucht per uur door de Ecolamp stroomt.
Per 24 uur stroomt de aanwezige lucht vele malen door de
Ecolamp.
De lucht wordt aangezogen door de zijsleuven in de Ecolamp vanwege een
krachtige ventilator. De lucht gaat eerst door het voor de Ecolamp ontwikkelde
Hepafilter om stof en pollen op te vangen. Vervolgens gaat de lucht ook nog langs
de hightech Philips UV-C lamp waardoor alle virussen, schimmels en bacterieën
voor 99,9% onschadelijk worden gemaakt. Aan de voet van de Ecolamp wordt dan
de schone en gezonde lucht naar buiten afgevoerd.

Het UV-spectrum bestaat uit 3 soorten UV licht.
UV-A, UV-B en UV-C, dit bestaat uit verschillende golflengte.

Alleen UV-C techniek maakt Bacteriën, Virussen, Pollen en Schimmels onschadelijk door vernietiging van het DNA en RNA.
In spaarlampen en zonnebanken wordt UV-A en UV-B technieken gebruikt.
Uw vogels krijgen hier hooguit een mooi bruin kleurtje van.

De Phulips UV-C lamp gaat 9000 branduren mee ( 1 jaar ), hierna loopt de sterkte met enkele procenten terug, dus voor een optimale werking wordt er aanbevolen om de Philips UV-C lamp 1 maal per jaar te vervangen. ( deze zit in de servicekit )

Over de prijs van de ecolamp ga ik niet in dicussie, Deze kost gewoon €. 199,-
Tevens ga ik niet in discussie of u het wel of niet de moeite waard vind om uw vogelbestand te beschermen, ligt voor een ieder anders denk ik.

Wijzelf zijn constant aan het inoveren en nemen absoluut geen enkel risico met ons bestand, en gelukkig denken vele liefhebbers daar net zo over.

met vriendelijke groet Jeroen Gulien


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2009-01-10 - 11:23:21 send message to henkdelaat

Onderstaande las ik in een advertentie.

Inmiddels gebruikt door vele serieuze kwekers in binnen en buitenland.

Waarom komt er dan zo weinig reactie op dit forum
van deze serieuze kwekers.

En zijn de kwekers die nu reageren dan niet serieus bezig met kweken.

En wordt je pas serieus genomen als je een groot aantal kweekstellen hebt.

En zijn het alleen serieuze kwekers die een ECO-C lamp gebruiken.

En zijn het alleen serieuze kwekers die binnen kweken want ik heb begrepen dat als je buiten kweekt deze lamp niet nodig hebt.

Henk


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-01-10 - 11:44:30 send message to mijnkaketoes.nl

Jeroen

Probeer buitenom het standaard verkoop praatje eens ook een paar vragen die gesteld worden te beantwoorden:

Zoals Quote Roger De vraag is nu: Hoeveel % van de besmettingskans wordt er gereduceerd met de ECO-lamp (lees goed!!) en niet: hoeveel % van de lucht wordt gezuiverd?

Ik heb een mail verzonden naar Philips verzonden met de vraag welke wetenschappers er mee bezig zin geweest en of het wetenschappelijk onderzoek van deze wetenschappers in is te zien (lezen)
Echter kan men daar niet aangeven welke wetenschappers en ze weten al helemaal niet van een verslag (onderzoek) hierover.

Jij verwijst naar het wetenschappelijk onderzoek van Philips wellicht weet jij dan ook deze vraag van mij te beantwoorden.

En als laatste ben ik ook benieuwd naar de reactie van de wereldwijde gebruikers/ ervaringsdeskundigen in deze. Helaas zie ik ze nog niet verschijnen (op geen enkele site)

gr

Henk




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 249 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede