Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > nu moet er toch een ander manier zijn om vogels te doden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-08-15 - 09:37:10 send message to Rogert

Om heel eerlijk te zeggen vind ik dit echt meevallen. Als je meetelt met de seconden dan is deze vogel in 7 seconden afgemaakt.

Hoe maken jullie je vogels af, hoeveel stress levert dat op, en hoe lang duurt het?

Een verstikkingsdood met CO2 duurt vele malen langer en schijnt een erge dood te zijn. Je hapt enkele 10-tallen seconden, soms wel meer dan een minuut naar lucht en weet dat je dood gaat. Je stikt en je bent je er nog bewust van ook. Dit beestje heeft 7 seconden gehad!

Daarbij denk ook eens aan de stress die zo'n dier heeft als ie naar de gaskamer gebracht wordt. Moet eerst gevangen worden, dan in een kooi gezet. Dan op transport, dan uit de kooi gevangen worden, in de gaskamer en dan .... hoeveel minuten heeft het dier dan stress?

Het is wel een idee om te kijken welke vegetatie het minste vogels aan trekt. Maar dan moet er nog wel bestreden kunnen worden. Want jij wil toch ook niet dat als je op vakantie gaat dat er een vogel in de motor van het vliegtuig vliegt?

Jullie mogen mijn opmerkingen bot vinden, maar ik vind dat je ook naar jezelf moet kijken en beoordelen of datgene wat je zelf doet verantwoord is?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-08-15 - 10:36:47 send message to molineti

Helemaal met Rogert eens.

Groeten Rene


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-08-15 - 11:01:35 send message to ParkietenPeter

In mijn jonge onbezonne jaren heb ik bij de luchtmacht gewerkt.
Hier waren valkeniers bijna dag en nacht bezig met het verjagen van ongewenste vogels. Tijdens een vlucht werden de valken dan vast gehouden.

Een vogel ter grootte van een kraai kan nl. een F-16 neer halen. Ik acht een mensenleven toch nog vele malen waardevoller dan een vogel.

Nu zal dus niet overal de mogelijkheid zijn om valkeniers in te zetten in verband met de vliegintensiteit. En is het vangnet permanent aanwezig zonder zelf hinder voor het vliegverkeer te veroorzaken.

Daarom mijn optie:
"Laat vogelbescherming eens opperen om de vogels net zo doeltreffend te elimineren."

Peter


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-15 - 19:12:27 send message to chrislaevers

Het agentschap Bos en Natuur gaat de papieren in orde brengen want de luchthaven had geen aanvraag gedaan om deze vogels te elimineren.

Luchthaven, Bos en Natuur en Vogelbescherming hebben aan tafel gezeten.

Dit louter ter info gestaafd door een bericht van Vogelbescherming Vlaanderen.

Volgens de Vogelbescherming geeft CO2 een slaapeffect. Als ik dat associeer met berichten van mensen die door CO2-uitstoot in huis in hun slaap overlijden, dan zou ik dat toch nog verkieselijker vinden dan doodknuppelen.

Ook vraag ik me af of er tussen al die eksters en kraaien ook niet eens een andere vogel zit...
Een beetje controle op de zaken mag toch wel.

Christine


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-08-16 - 11:38:13 send message to meyer

Er zijn nog beter methodes dan Co2.
Ik kwam onderstand stuk tegen.
-------------------------------------

Wat is het verschil tussen het gebruik van CO en CO2 voor het dier? CO2 is veilig om binnen te gebruiken. Er zit tenslotte 5% CO2 in onze adem. Dus als er wat CO2 uit de val weglekt kan dat geen kwaad. Daar staat tegenover dat CO2 veel minder humaan is dan CO. CO voelt men niet tot het te laat is, en dan is ’t kaarske heel snel uit, omdat tegen dan de zuurstof weg is uit het hele lichaam (dat is ook de reden dat CO zo gevaarlijk is, jaarlijks stikken mensen zonder het te weten). Met CO2 wordt het dier direct gewaar dat het aan het stikken is (de ademhaling wordt geregeld op CO2 detectie in het bloed), en gaat het in paniek rondspringen om weg te geraken zolang er nog een restje zuurstof in de hersenen beschikbaar is. CO2 waarvan ze binnen 15 seconden rustig inslapen.
---------------------------------------------

Ik zou dan toch voor Co kiezen.

Groeten Meyerwink ;)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-16 - 16:28:22 send message to chrislaevers

Waarom waarschuwen ze in het weerbericht (BE) dan telkens voor CO2 wanneer er mist en bewolking is... en bepaalde verwarmingsinstallaties niet genoeg verluchting kunnen krijgen en CO2 uitstoten. Of vergissen zij zich?
CO2 = koolstofDIoxide (di = 2?)
CO = koolstofoxide?

Als dat verschil tussen 'in slaap vallen' en 'verstikken' er is, dan zou elke vogel ter plaatse op zo'n vliegveld een verdovend spuitje mogen krijgen. Ongeacht de kosten.
Dat is het minste wat de mens kan doen. Je kan toch zomaar niet de aarde, het luchtruim, de oceanen en zeeën innemen zonder er een fatsoenlijke mouw aan te breien.
Voor wat hoort wat, vind ik.'t Is zo al erg genoeg.

Christine


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-08-16 - 21:19:54 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Beste Rik, dus jij vind het normaal dat er dieren doodgeknuppeld worden omdat het ook normaal is dat er kippen doodgemaakt worden.
Rare gedachte heb je.


Beste Meyer,

Ik geef toch nergens aan dat ik het normaal vind?
Ik geef zelfs expliciet aan dat ik het harde beelden vindt.

Ik probeer alleen aan te geven dat deze vogels niet veel wreder aan hun einde komen dan bijvoorbeeld een kip uit de supermarkt. Dat dierenleed dagelijkse praktijk is, dat is toch geen rare gedachte?

Gr. Rik Kronkel laugh :D


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-08-16 - 22:37:00 send message to Picolet

Ik vind het ook een snelle manier van doden, ze vangen dan vervoeren met veel stress om ze te laten inslapen lijkt me ook geen goede optie.

Overigens gebeurt dit doodknuppelen zeer regelmatig met zogenaamde ekster vangkooien in het jachtveld, kauwen en eksters komen zo jaarlijks massaal aan hun einde.

Ruud


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-16 - 23:43:54 send message to chrislaevers

ZE komen massaal aan hun einde... dat is opbeurend nieuws.
De volgende keer als ik nog eens een ekster zie, plaats ik daar direct een mentaal doodskopje bij.
Waarom nog van een ekster genieten, van het contrast wit met blauw met het licht in het blauw...waarom nog genieten van die hupse, vrijmoedige sprongen met twee poten tegelijkertijd.
Waarom nog genieten van die eenarmige dans met twee want een ekster is zelden alleen.
Het krakeel van een ekster, de alarmkreet of de moordlustige kreet gevolgd door druk gefladder in het dichte loof van een forse boom waar plots een houtduif in salto's houvast in de lucht zoekt en haar jongen of eieren kwijt is...

Dan hoef je dus ook niet meer de moeite te doen om een gekwetste ekster te helpen en die te brengen naar een opvang. Heeft totaal geen zin.
Houden mag ook niet.

Dat is allemaal heel opbeurend.

Christine



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-08-17 - 14:22:48 send message to Rik

Genieten van een ekster?

Dat zijn toch die mooie maar wrede vogels die iedere keer onder een boom bezig zijn om jongen van andere vogels die te vroeg uit de boom zijn gevallen doodpikken?

Vreselijk. Dan komen die vogels uit het filmje relatief gezien zeer goed aan hun einde.

rare vogels...die eksters!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-17 - 15:11:18 send message to Karel

Je hebt helemaal gelijk Rik, en wat denk je van de valse roodborstjes die zo gemeen die rupsjes doodbijten? Ook koolmezen zijn echte hufters zoals ze die onschuldige spinnetjes grijpen en platknijpen. Om maar te zwijgen van ijsvogels die zielige visjes op een tak doodslaan.
Zo wreed allemaal! Het lijkt de natuur wel...shocked 8O

Pfff....


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-08-17 - 15:54:54 send message to Rik

Ha Karel!

Je hebt gelijk!

Ik vind dat we gevangenissen moeten bouwen voor vogels!


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-08-17 - 15:59:54 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Pfff...


Ik mag de Ekster toch wel een nare vogel vinden?

Pfff = persoonlijke aanval (dat mag niet van ParkietenPeter)wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-17 - 17:05:44 send message to Karel

quote
Pfff = persoonlijke aanval


Absoluut niet persoonlijk bedoeld hoor! Zie het meer als een algemene zucht van verontwaardiging over het feit dat er dus mensen blijken te bestaan die op deze manier over de natuur (en eksters in het bijzonder) denken.happy :)wink ;)

P.S. De ekster is overigens geen nare vogel, maar een zeer nuttige opruimer van de -in de ogen van moeder natuur- ongeschikte elementen, zoals (te) domme vogeltjes die te vroeg uit het nest springen.


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2009-08-17 - 18:37:39 send message to lapland

Trouwens Ekster vang kooien zijn verboden, heb ooit een ekster en een Vlaamsegaai (in het Fries Houtekster genaamd)gehouden erg intelligent denk meer dan denk sommigen van het ergste dier de mens genaamt




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 125 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede