Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > KDS en het voortbestaan van de hobby. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-06-14 - 22:39:12 send message to Karel

quote
Het is een keus van die mensen, respecteer het gewoon. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Maar oordeel niet over anderen, dat is zooo makkelijk.



Wie heeft het over oordelen? Ik niet! Ik meen alleen te constateren dat deze keuze ook in dit geval tot "natuurlijke selectie" leidt. Of iemand het daar mee eens is, tja dat is noch aan mij noch aan jou.
Terug naar de vogelhouderij is het eveneens noch aan mij noch aan jou om een ander voor te schrijven zijn vogels maar aan ziekten te laten sterven omdat medicatie tegen de "natuurlijke selectie" ingaat. Of bedoel je het niet zo?


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2010-06-15 - 14:37:04 send message to Raimond Wolfert

Beste Karel,

Nee, ik bedoelde dat KDS misschien een soort mazelen ofzo kan zijn. Een relatief onschuldige ziekte voor mensen die gezond zijn, maar kan dodelijk zijn voor mensen die minder gezond zijn, of die nooit met de ziektekiem in aanraking zijn gekomen. (dit kan de veelal dodelijke afloop van KDS verklaren, omdat de meeste kwekers vogels van alle continenten in hun collectie hebben.)
Zie bijvoorbeeld de slachting van de toenmalige bewoners van amerika. Een heel groot deel is niet door geweld, maar door nieuwe ziektekiemen overleden.

Daarom vind ik het persoonlijk erg belangrijk waar het virus vandaan komt, en wat voor functie het daar heeft. (het uitschakelen van de zwakkeren, overbevolking tegengaan, etc.)

Ik oordeel ook niet, maar de keuze om niet in te enten in de genoemde regio is godsdienstwaanzin, en niet noodzakelijk natuurlijke selectie.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-06-15 - 18:18:23 send message to Karel

quote
Daarom vind ik het persoonlijk erg belangrijk waar het virus vandaan komt, en wat voor functie het daar heeft. (het uitschakelen van de zwakkeren, overbevolking tegengaan, etc.)



Ik begrijp wat je bedoelt en het zeker interessant, maar of het in dit kader relevant is? Ik weet het niet. Voor zover specifieke kennis niet bijdraagt aan de oplossing van het probleem, is het voor de getroffen liefhebber minder boeiend.

Overigens kan me in je laatste alinea volledig vinden (hoewel de qualificatie toch sterk een oordeel doet vermoeden.happy :)wink ;))


smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2010-06-22 - 20:37:32 send message to smedinga

Ik heb met veel verbazing deze topic gelezen, we proberen onze uiterste best te doen om IETS tegen dit virus te doen, probeer de goede dingen uit deze inzet te halen, niemand wordt verplicht iets te geven. En ik respecteer ieder zijn mening, maar laten we hopen dat we menig kweek bestand kunnen redden er zijn voorbeelden genoeg waar deze ellende opduikt, je komt er pas achter als het je treft, ik heb een dergelijke besmetting met PBFD destijds meegemaakt en weet waar ik over praat.

probeer mensen te activeren ipv van te demotiveren,

bert


Hubert
Website Member
Posts :63

Website Member
2010-06-23 - 14:19:58 send message to Hubert

Daar ik dit topic begonnen ben, wil ik de liefhebbers die twijfelen aan het nut om de vogels te laten testen op KDS het volgende ter overweging meegeven.
Mijn vogelbestand is in mei door de fa. Gendika getest op polyoma en pdbf dit om uit te sluiten dat de kuikens waren overleden aan deze ziekte.
Alle vogels waren negatief, daarop heb ik mijn vogelbestand laten testen op kds. Een roestkopcaique pop was negatief, alle andere vogels waren zwak tot sterk positief besmet met kds. Een jonge zwartkopcaique van 2010 die door mij vanaf de 4e week was grootgebracht, was het
sterkst positief getest. Deze vogel was niet bij de andere reeds gestorven kuikens geweest.
De moedervogel was sterk positief getest.
Het ergste van deze ziekte vind ik dat het aan de buitenkant niet te zien is, ik had mijn vogels met gemak kunnen verkopen als zijnde uitstekende kweekkoppels, echter sinds gisteren zitten ze bij het NOP in Oerle.
Niemand hoeft zich te schamen als deze ziekte opduikt in zijn vogelbestand hoe groot of klein dit bestand ook is. Beter is het om niet de kop in het zand te steken en maatregelen te nemen mochten er vogels dood gaan, zodat we door kunnen gaan met onze hobby.
Mij rest niets anders dan alles aan zitstokken en speeltjes te verwijderen, te ontsmetten en over enkele maanden uit te gaan kijken naar andere volledig geteste vogels.


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2010-06-24 - 12:58:35 send message to ferry1

Klasse gedaan Hubert.
Ik heb het ook mee gemaakt. Mijn overgebleven bestand zit ook in Oerle.

Groeten Ferry


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-06-24 - 14:42:21 send message to Rik

Vraag:

Waar kun je je vogels d.m.v. bloed op KDS laten testen en wat kost deze test?

Ik weet niet beter dat een dergelijke test honderden euro's kost (maar ik loop een paar jaar achter wink ;))


Hubert
Website Member
Posts :63

Website Member
2010-06-24 - 20:39:18 send message to Hubert

Rik,
deze test kun je via Hedwig van der Horst laten uitvoeren, zij neemt bloed af van de betreffende vogel en geeft dit ter beoordeling en analyse aan het NOIVBD. De test voor alleen KDS kost ongeveer €25,- ex btw.


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2010-06-25 - 05:57:24 send message to ferry1

Gewoon door je eigen dierenarts kan ook.
Het bloed word dan opgestuurd.

Gr. Ferry


smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2010-06-28 - 21:09:50 send message to smedinga

beste Hubert,

ik heb veel respect voor mensen die hiervoor durven uitkomen maar sterker nog die actie ondernemen, het treft je hopelijk maar 1 keer. Zorg dat je alles goed ontsmet, en hou een rust periode in acht, als ik je ergens me kan helpen zal ik dit doen, mocht je in en later stadium vogels willen aanschaffen dan kan ik je daar misschien bij ondersteunen.

nogmaals erg sneu te lezen, maar goed dat je reageert, zodat mensen daadwerkelijk de ernst van dit probleem inzien.

gr bert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2010-06-28 - 22:57:47 send message to johanblok

Voor de goede orde: ik twijfel geen moment aan de ernst van de ziekte en ook niet aan het nut van testen. Ik heb een en ander alleen in een breder perspectief willen zetten.


rarevogel
Website Member
Posts :21

Website Member
2010-07-06 - 13:13:17 send message to rarevogel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste Hubert,

Je hebt je vogels afgestaan aan het NOP, weet je wat voor testen ze gaan doen met deze dieren?
In het NOP zitten voldoende vogels en ongetwijfeld ook met KDS. Misschien kun je iets vertellen over wat het onderzoek inhoudt?
Ps. zijn er ook vogels afkomstig van het NOP?

Vind het moedig om het uit te spreken van je. Ken meerdere (grote) kwekers die het stil houden en ongetwijfeld daarmee de zaak verergeren door vlug nog vogels te verkopen..





Hubert
Website Member
Posts :63

Website Member
2010-07-09 - 14:18:35 send message to Hubert

Het is belangrijk om te weten hoe de ziekte evolueert. Bij het NOP zitten ze in een aparte quarantaine, misschien gaan ze op een later tijdstip naar een gezamelijke volière. Het was dit of de vogels laten euthanaseren, ik heb voor het eerste gekozen. Het waren allemaal vogels uit mijn eigen collectie.


Apple
Website Member
Posts :1

Website Member
2010-07-10 - 16:28:45 send message to Apple

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een vraagje over de noodzaak van ontsmetten en een rustperiode;

virussen blijven buiten het lichaam slechts enkele uren tot hooguit enkele dagen in leven (afhankelijk van de soort virus en de omgeving omstandigheden), maakt dat de noodzaak tot grondig ontsmetten en het in acht nemen van een lange rustperiode wel zinvol?

In dit licht bezien is een bepaalde ruimte, na het verwijderen van alle dieren, na een aantal dagen al weer virusvrij dus veilig.


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2010-07-10 - 20:18:01 send message to Exofauna

Ik ben het helemaal eens met Raimond!

Ik heb hier zelf nooit problemen gehad met mijn papegaaiachtigen en parkieten.

Helaas heeft mijn populatie gouldamadines wel 2x uitval gehad.
Ik heb dit gewoon onder ogen gezien en uiteindelijk een mooi bestand gouldamadines over gehouden die een stuk sterker zijn tegen stres, ziekte en kou.
Dus opzich is het best mogelijk om te kweken op natuurlijke selectie.
Daarnaast vind ik het ook belangrijk om alleen met vogels te kweken die zo veel mogelijk op hun wilde voorouders lijken in vorm, kleur en formaat.
Je kan wel met antibiotica enzo voor tijdelijk allerlei ziekten tegengaan, maar vroeg of worden deze ziekten toch wel resistent.
Hoe meer je tegen de natuur ingaat hoe moeilijker je het jezelf maakt.
Dat is mijn mening hierover.

Vriendelijke groet Robin!




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 109 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede