Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > aanhoudingen illegale handel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



ginoheeren
Website Member
Posts :190

Website Member
2012-12-07 - 12:27:14 send message to ginoheeren

denken jullie ook aan de vogels wat daar mee gebeurt nu inplaats te klagen over de handelaar dat ie fout bezig is weten we allemaal wel


Arno_89
Website Member
Posts :53

Website Member
2012-12-07 - 14:39:09 send message to Arno_89

Benny, sportief dat je reageert. Ik wens jou en vooral je handelswaar alle gezondheid toe.


OmeiJan
Website Member
Posts :35

Website Member
2012-12-07 - 15:08:58 send message to OmeiJan

Henk ,

kun je misschien ook aangeven welke rassen door vangst zijn uitgestorven happy :)?


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2012-12-07 - 15:54:58 send message to Max Weijers

Ja Henk, daar ben ik ook benieuwd naar. ik kan namelijk alleen maar soorten opnoemen die door vangst het juist beter zijn gaan doen. neem nu bijv. Australië, waarschijnlijk zijn we het allemaal eens dat daar al jaren niks tot nauwelijks wat gevangen wordt. toch zijn er hier in Europa van vele soorten meer in gevangenschap dan in het wild (neophema’s is bijv. een goed voorbeeld).
Ook mogen we niet klagen dat er door deze handel, een hoop aracari's, toekans, neushoornvogels, toerako’s, fazanten enz. enz. in onze collecties te vinden zijn


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-12-07 - 15:56:06 send message to mijnkaketoes.nl

Dit bericht is 7 keer gewijzigd

Jan

Als het moet een hele lijst maar een paar voorbeelden van vogels die door o.a smokkel/uitvang BIJNA uitgestorven waren:

de robijnlori
sommige kleine ooievaar soorten
sommige ibissoorten
kleine tropen/vruchteters
op een gegeven moment zelfs de balispreeuw
zwartvleugellori
zelfs de oorspronkelijke kleine (zuivere) geelkuifkaketoe

En verder mag je hier nog eens een keer gaan speuren als je wilt. http://www.iucnredlist.org/



en zo kunnen we nog wel doorgaan

Max ik zou als gewoonlijk weer willen zeggen gewoon Opa vragen. Die weet het wel. En het klopt dat er sommige soorten hier aanwezig zijn maar in het land van origine niet meer ra ra ra hoe kan dit. Niet alleen door ontbossing etc .

Maar goed volgens mij ging het hier meer over de criminele actie etc .

Henk


Arno_89
Website Member
Posts :53

Website Member
2012-12-07 - 16:12:21 send message to Arno_89

Ben veel in zuid en midden amerika en in Afrika geweest. Bijvoorbeeld door de enorme aantallen quota's voor de export van grijze roodstaarten zijn er hele gebieden waar ze niet meer voorkomen. Dat geldt ook voor amazonepapegaaien uit midden amerika. (o.a. salvin's en geelwangen) waarbij op sommige eilanden tot 20 jaar geleden nog rijkelijk te zien waren en nu volledig zijn leeggevangen.

Het is heel moeilijk om aan te tonen dat ze door de export zijn uitgestorven. Stel dat er van een soort 100.000 zijn, er worden er 95.000 weggevangen waardoor er een te kleine populatie overblijft waarbij je weet dat het fout kan gaan.

Een zware tornado, overstroming, ontbossing of epidemie doet dan de kleine populatie definitief uitsterven.
Wat is dan de oorzaak van uitsterven?

precies.


Antony
Website Member
Posts :71

Website Member
2012-12-07 - 16:39:22 send message to Antony

Ik ben het geheel met bovenstaande schrijvers eens. Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen serieus beweren dat handel geen negatieve impact heeft: struisvogelpolitiek? Zeer veel soorten vogels hebben te lijden gehad of lijden nog onder (deels illegale) vangst. Veel handel komt niet hier maar verdwijnt naar Azië of Zuid-Amerika. Vooral in het verleden waren sommige West-Europese landen vooral doorvoerhaven. In de tachtiger en negentiger jaren waren de aantallen ingevoerde ‘zachtvoereters’ enorm. Er kwamen grote aantallen (honderden) soorten binnen die we nooit eerder gezien hadden zoals soorten (bv Fomosatimalie) uit Taiwan; de meeste zijn hier alweer verdwenen. Gekweekt werd er nauwelijks en nu nog maar mondjesmaat. Een ander voorbeeld zijn de lori’s; Max stelt wel dat vele Australische parkieten goed worden nagekweekt (meestal geen zuivere meer/wel mutaties) maar de lori’s blijken toch wel erg in aantal achteruit gegaan te zijn. Sommige soorten zijn inmiddels hier alsook in de natuur bijna geheel verdwenen. In Zuid-Amerika gaat het ook allemaal maar door, steeds weer opnieuw worden er vooral papegaaien in beslag genomen terwijl ok hun leefgebieden steeds kleiner worden: een cumulatief proces. Ik denk dat we ons vooral moeten toeleggen op een beperkt aantal soorten en die in stand houden. Terughoudendheid (in het aantal soorten) is de kunst van het in stand houden. Een andere manier van sommige landen is het importeren/exporteren van zogenaamde tweede generatie nakweek. Dit speelde op de Solomoneilanden (vooral tussen 2000 en 2010), een eilandengroep waar nauwelijks vogels worden gekweekt kreeg het voor elkaar om zogenaamd als kweekcentra vogels door te voeren. Let op de grote aantallen ‘nakweek paradijsvogels’.
http://awsassets.panda.org/downloads/sb_report__final_1.pdf


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2012-12-07 - 18:01:45 send message to lapland

Grote oorzaak van het verdwijnen soorten is habitat !!!en jacht,!!!! met als gevolg dat als er niet op tijd beschermt is ,ook nog eens gesmokkeld wordt of het nu een vogel of ivoor neushoorn betreft ,geld maakt van de tweebenige rotzak de dader en de hebzucht van de ander dat soorten bedreigt worden.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2012-12-07 - 18:29:20 send message to dooren

Oja, die cardinaallori's bv. 80% nakweek van die eilanden: NEVER!

Er valt al bijzonder moeilijk te kweken in Europa met Cardinaallori's en ze zijn al helemaal niet te verkrijgen als nakweek.

Ik vind het best dat ze de regels handhaven, anders hoeven er geen regels te zijn.

Alle z.g. pseudo argumenten dat het niet hoeft of meevalt kunnen naar het rijk ter fabelen.

Sorry hoor aanpakken die hap, het zijn meestal altijd dezelfden die tegen de lamp lopen.
Wie het risico loopt moet achteraf niet zeuren dat die een straf moet uitzitten.
Gert



OmeiJan
Website Member
Posts :35

Website Member
2012-12-07 - 21:10:17 send message to OmeiJan

Henk ,

De Robijnlori was haast uitgestorven omdat 200 jaar geleden de lokale bevolking de veren ter sier gebruikten , er is helemaal geen sprake van dat deze soort door smokkel of export haast van de aardbodem verdween.
Als eerst oorzaak voor het verdwijnen van de Zwartvleugellori wordt aangegeven dat dit het verdwijnen is van de natuurlijke habitat . Daarnaast wordt aangegeven dat de jacht op deze vogel hier ook debet aan is . het is maar wat je wilt lezen of geloven !!

Oorzaak nummero een is wereldwijd het verstoren en of vernietigen van de natuurlijk habitat en dit gaat in zo'n rap tempo dat het maar goed is dat er nog enkele exemplaren in onze volieres zitten voor het behoud van deze soorten. In het verleden ( 1985-1995) was het wel zo dat er vele tot dan toe nog nooit ingevoerde soorten massaal binnenkwamen in ons land en daar zijn nog maar weinigen van over . Gelukkig is die massale handel gestopt ! De enkele exemplaren die nu nog ons land bereiken kunnen nooit van invloed zijn op het al dan niet uitsterven van desbetreffende soort.

Verder wil ik iedereen er op wijzen dat de hier besproken handelaar in voorarrest zit en nog niet veroordeelt is, iets wat wel door sommige Forumleden gebeurd. Schijnbaar mag dat wel op dit Forum !


benjansen
Website Member
Posts :34

Website Member
2012-12-07 - 21:18:33 send message to benjansen

de grootse oorzaak van het verdijnen van soorten in de natuur is zeker niet door vangst voor handel maar door verdwijning van habitat, denk daar aan , palmolie in indonsia ( lorrie en kaketoe soorten , zuid amerika voor de soya bonen voor onze mc donalds koeien het gehele leefgedied van de hyacint ara de chacoa is al op gegeven ( vorige week op de tv het bedrog van de panda ) met de panda bedoelen ze het wereld natuur fonds . de genitische gemanipuleerde soya is ok , maar een vogel vangen nee ?
een vogel vangen in de natuur in nederland is een dood zonde . we hebben in nederland 3 miljoen huis katten die vangen elke dag min. 300.000 vogels per dag !!!

gr Ben


benjansen
Website Member
Posts :34

Website Member
2012-12-07 - 21:45:18 send message to benjansen

Verder wil ik iedereen er op wijzen dat de hier besproken handelaar in voorarrest zit en nog niet veroordeelt is, iets wat wel door sommige Forumleden gebeurd. Schijnbaar mag dat wel op dit Forum !

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"Aantal uitroeptekens verwijderd ivm layout probleem op de pagina"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-12-07 - 21:55:40 send message to mijnkaketoes.nl

Daar kunnen de meesten zich hier wel in vinden Ben denk ik. De rechter bepaald of iemand schuldig is of niet en niet wij.


Arno_89
Website Member
Posts :53

Website Member
2012-12-07 - 21:58:55 send message to Arno_89

Wildvang is een zeer zware last bovenop de jacht en ontbossing. Wildvang heeft een veel directer effect, er wordt direct een aanslag op een populatie gepleegd. Ontbossing en jacht heeft ook een grote impact maar is niet zo 'effectief' als het selectief wegvangen van een soort of populatie.

Ik was vorige week nog in Suriname en daar gaat het nu echt heel slecht voornamelijk doordat ze alles opeten en er de laatste jaren heel veel is weggevangen (tot het importverbod waren er grote exporten naar o.a. Nederland).

De touroperators die toeristen in het oerwoud rondleiden vragen aan de bewoners in het oerwoud om alsjeblieft niet alles af te schieten waar de toeristen komen want ze zie niets meer. Er zijn al verschillende drukbezochte toeristengebieden waar niets meer zit vwb reptielen, zoogdieren en vogels. Echt alles is afgeschoten door de bewoners om op te eten. En in Suriname zit nog heel veel bijzonders (ik heb o.a. rotshanen, manakins en een harpij diep in het binneland gezien) maar gaat nu heel hard achteruit. Binnen nu en 5 jaar is in een straal tussen de kust en in de eerste 100km landinwaarts niets meer te vinden. Dan moet je dus om nog iets te zien, heel diep het oerwoud in.




benjansen
Website Member
Posts :34

Website Member
2012-12-07 - 22:10:15 send message to benjansen

nee arno je eet alles maar op

maar jou verhaal kan naar het indianen dorp

met de indianen verhalen razz :prazz :prazz :prazz :prazz :prazz :p




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 164 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede