Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kruising roseicollis-fischeri vruchtbaar? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2004-11-17 - 16:46:03 send message to wiechmann

mutatie's zijn dan ook niet gewenst. zo zijn ze namelijk ook met selectie kweek verder en verder en verder gegaan en daar hoor je niemand over.de colly.halsbanden. roodruggen en noem maar op zijn zo ook niet uit de natuur gekomen.en in de natuur zijn ook hybride ara's gezien
dus laat iedereen in zijn waarde en laat iedereen zijn plezier aan de vogels houden zo als hij/zij wil


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2004-11-17 - 17:18:58 send message to henkmeer

Wat was de vraag?? of ze vruchtbaar waren.
Niet of het wel of niet mag van wie dan ook.
Zorg voor je eigen vogels en laat een ander voor zijn vogels zorgen.

Henk


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2004-11-17 - 18:06:04 send message to Dennis Fr.

Kijk eindelijks een stelling waar ik het mee eens ben .Bedankt Henkmeer dit is een duidelijk andwoord.
Laat iedereen lekker zelf beslissen wat ie doet.zolang diegene zijn vogels goed verzorgd is er niks aan de hand jalaugh :D


Groeten Dennis


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-11-17 - 18:31:07 send message to natasja

zo simpel zou het inderdaad moeten zijn wink ;)


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-11-17 - 21:03:42 send message to oranjekuif

Natuurlijk mag iedereen zelf beslissen wat hij/zij doet,maar ik hoop wel dat onder ,,iedereen,, wel voldoende mensen zitten,die het mooi vinden om raszuivere vogels te kweken.
voor bastaarden en uit de hand gelopen mutaties heefd de natuur meestal zelf een oplossing nl
onvruchtbaar (zoals colli-fisherie)en volgens mij ook de aras.
lichamelijkekwalen die zorgen voor een jeugdige dood zonder nakomelingen (blind,dunbevederd,leverziekte en andere gegeneraties door inteeld,slechte mutatiekweek etc)
Dus ,,het,,probleem blijft op de lange duur beperkt,zolang er maar een groep de wildkleuren mooi blijft vinden.

P.S verschil van mening,moet er zijn dit houdt het forum mooi


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-11-17 - 22:35:39 send message to natasja

nou en zo kan het dus ook wink ;)

op een normale en niet aanvallende of beschuldige wijze een mening duidelijk maken met de voors en tegens op een rij .



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-11-17 - 22:43:54 send message to Jacqueline

happy :)

Ruby Ara.

Is een kruising van.
Blauwgele x Groenvleugel = Harlekijn.
Geelvleugel x Blauwgele = Catalina.

Catalina x Harlekijn = RUBY.

Dus met andere woorden alle kruisingen uit de arasoorten zoals boven vernoemd zijn vruchtbaar.

Hier in de lage landen zie je ze haast niet.
Maar er zijn bepaalde landen waar je ze in bosjes tegen komt, mede door het samenvoegen van karakter eigenschappen zijn het fantastische huiskamer/gezins vogels.

Het wel of niet zuiver houden van rassen is altijd een hekel punt op ieder forum.

Zelf vind ik het hele leuke en kleurige vogels, en of het nu een kruising is of niet ik zie alleen maar de vogel.
En is in mijn ogen niets meer maar zeker ook niet minder dan een raszuivere vogel.

Langst de andere kant begrijp ik best dat wanneer je tentoonstellingen of dergelijke evenementen in je hobby toelaat, je wel verplicht bent om het raszuiver te houden.
Maar dan zou er ook maar een kip te zien zijn en een wolf enz... want als alle nagekweekte dieren terug naar hun oervorm/afkomst zouden worden beoordeelt dan loopt/vliegt er heel wat aan kruisingen mutatie's en weet ik het wat rond.

Waarom worden bastaarden een sterkere gezondheid/afweer/gestel toegedicht, dan raszuivere soortgenoten.

wink ;)

Peter.



oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-11-17 - 23:04:04 send message to oranjekuif

We kunnen wel alles mooi willen verklaren,maar ik denk dat het voor bastaard papagaaien geldt ;
ik ben tot stand gekomen,omdat mijn baasje te veel moeite moest doen om een correct koppel samen te stellen,of hem/haar dit meer kostte(tijd ,en/of geld)
of ,,ik was financieel zeer intressant voor mijn baasje (bastaard aras in america,helaas misschien ook in europa in de toekomst)

Een ideale combinatie van eigenschappen van bepaalde soorten lijkt mij wat onzinnig?
want wat zou een geelvleugel positief aan het karakter van een blauwgele ara kunnen toevoegen.
Als de waarde van een bastaardara nul zou zijn,zou het aantal met 99 procent verminderen denk ik( dit geldt helaas voor veel in de vogelwereld)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-11-18 - 06:50:07 send message to Jacqueline

happy :)

Vrij simpel. de Geelvleugel ara staat bekend als de Dobbermann onder de arasoorten, kweek je daar Groenvleugel/Blauwgeel in dan heb je wel zijn kleurenpracht met een beduidend handzamer karakter.

Let wel ben geen voorstander van ga maar kruisen jongens.
Maar dat laat niet onverlet dat ik het persoonlijk pracht vogels vind.

Qua prijs, zal allemaal best meevallen, ze zijn niets duurder dan raszuiver, dus dat aspect is te verwaarlozen.

Maar kan best begrijpen dat er mensen zijn die er helemaal idolaat van zijn en alles afstruinen om er een te bekomen.

En het is eenmaal een gegeven, waar vraag naar is, zijn er ook kwekers die daar aan proberen te voldoen.
En dat er vraag naar is blijkt wel, ben regelmatig op diverse verkoopsite's aan het surfen, eenlingen/koppels van deze kruisingen zijn binnen no time verkocht.
Daar tegenover staan meerdere soorten raszuivere ara's nogal een poosje te koop voordat ze naar een nieuw baasje gaan.

Mensen hebben dat nu eenmaal, als het apart is of anders dan willen ze het hebben.
En daar zullen altijd dergelijke ara's geboren/aangeboden worden, in mijn ogen niets mis mee, de verschillen zijn wel zo duidelijk dat vermenging van deze ara's met raszuivere soortgenoten alleen maar door een blinde kweker kan plaats vinden.

Maar hoeveel broers en zussen worden er onder de raszuivere ara's niet aan elkaar gekoppeld.
Je ziet soms ara's niet groter dan een flinke rosella.
Denk dat het op de lange duur veel erger is dan een enkele kruising.

wink ;)

Peter.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-11-18 - 09:19:02 send message to Daniel

Is een ruby niet een kruising tussen een geelvleugel en groenvleugel? Ruby omdat ze dan extra rood zijn (robijn is ook rood? )



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-11-18 - 09:53:05 send message to Jacqueline

happy :)

Daniel.

De Ruby's zoals wij ze gezien hebben waren inderdaad donker bloedrood met een duidelijke gele band over hun vleugels.
Heb ook kruisingen gezien uit de combinatie zoals jij voorsteld, lijkt meer op een Groenvleugel met een paar gele veren op het vleugeldek.
Mis ook de kleuren schakering op de kop bij deze vogels.
Catalina en Harlekijn in mindere mate dragen verborgen hun rood, maar geven het wel door aan hun nakomelingen.
Dat sommige veel te ver gaan in deze, daar kan ik het mee eens zijn, er zijn kruisingen uit Hyacint x Groenvleugel en met andere soorten, maar dat zijn afschuwlijke kleuren die je dan te zien krijgt.
Lijkt dat het Blauw van een hyacint geen andere kleur toelaat het is allemaal zo flets en raar van kleur dat het geen gezicht is.
Op een de site upatsix bij de rubriek beursen zie je een dergelijke foto van deze kruising.

wink ;)

Peter.


lorie
Website Member
Posts :69

Website Member
2004-11-18 - 10:12:50 send message to lorie

Allereerst mij complimenten voor de laatste reacties op pagina 3. Vind het knap hoe de meeste van jullie op een heldere,bondige en vooral rustige manier hun mening kunnen verwoorden. Ik heb daar vaak nogal moeite mee zeker bij dit onderwerp (moet als nieuweling waarschijnlijk nog wel even bijlerenlaugh :D)

quote
de verschillen zijn wel zo duidelijk dat vermenging van deze ara's met raszuivere soortgenoten alleen maar door een blinde kweker kan plaats vinden.



Ik snap wat je bedoelt Peter maar hier komt ook weer mijn grote angst naar boven. Bij Ara's kan inderdaad een blinde de verschillen zien. Als je echter kijkt naar b.v. de verschillende lorie en Pyrrhura soorten (en vooral ondersoorten) dan zie je nu al vaak bastaarden (onbedoeld) omdat men simpelweg de wildkleur vogels (en ondersoorten)al bijna niet uit elkaar kan houden.Hier ligt dus een educatieve/informatieve taak voor de verschillende vogelverenigingen (bonden)Wanneer iedereen de verschillen tussen verschillende soorten en ondersoorten uit elkaar kan houden en er komt dan een keer een bastaard (bewust of onbewust) dan heb ik daar nog steeds moeite mee maar...........dat weet iedereen tenminste wel hoe het zit en kan een ieder voor zichzelf de keuze maken of hij/zij dit wil.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-11-18 - 12:03:07 send message to Jacqueline

happy :)

Lorie.

Ben het helemaal met je eens.

wink ;)

Peter.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-11-18 - 12:14:56 send message to Hawkeye_NL

Wat ik mij afvraag is het volgende:
iedereen die tegen het kweken van bastaarden is lijkt als argument te hebben dat de kwekers van de bastaarden de vogels altijd als raszuiver aanbieden. Persoonlijk ben ik het nog niet tegengekomen dat mensen hierover klagen. Natuurlijk snap ik dat de kenner uitsluitend met raszuivere vogels wil kweken maar die ziet het toch gelijk als er een bastaard aan hem wordt aangeboden of heb ik het nu mis? hebben alle kwekers van raszuivere soorten ontdekt dat ze allemaal bastaarden hebben gekocht?

Een volgend punt wat ik veel hoor in de tegens is dat de bastaarden geen aftrek meer zouden vinden als de waarde ervan naar nul zou dalen. Is dit niet het geval dan met de raszuivere soorten? blijven die dan 100% in trek als de waarde daarvan naar nul zakt?

Ik heb er persoonlijk geen moeite mee als iemand kweekt met bastaarden! Dat is aan die liefhebber zelf om te bepalen.

Dat de dieren zich zouden gaan afvragen hoe en waarom de eigenaar hen heeft gekweekt lijkt mij echt onzin. Wij mensen overdenken van alles en nog wat maar ik denk dat dit menselijke trekjes zijn en die hebben de vogels natuurlijk niet.

Erwin


lorie
Website Member
Posts :69

Website Member
2004-11-18 - 13:05:33 send message to lorie

quote
Natuurlijk snap ik dat de kenner uitsluitend met raszuivere vogels wil kweken maar die ziet het toch gelijk als er een bastaard aan hem wordt aangeboden of heb ik het nu mis? hebben alle kwekers van raszuivere soorten ontdekt dat ze allemaal bastaarden hebben gekocht?



Hawkeye,

ik beschouw mezelf niet als kenner (al hoewel ik al 20 jaar vogels heb). Elke dag leer ik weer bij.

Ik geloof niet dat alle kenners van zuivere vogels ontdekt hebben dat ze bastaarden hebben gekocht.
Probleem is denk ik dat heel veel "kenners' bij de aanschaf van b.v. pyrrhura's of lories (en hun ondersoorten) de verschillen denken te zien !!
Met andere woorden heel veel kopers (echte kenners daargelaten) en ook verkopers kopen/verkopen onbewust een niet zuivere vogel.

Dit heeft alles te maken met kennis, ervaring, maar vooral onwetendheid. Van lories weet ik zeker dat er in het verleden (er was toen nog weinig info beschikbaar) onbewust verschillende ondersoorten door elkaar gekruist zijn.
Daarom ben ik waarschijnlijk ook tegen bastaarden.
Heel veel mensen (incl. mezelf) weten niet eens hoe bepaalde zuivere (onder)soorten er uit zien en wij praten al over bastaarden. Snap u??
Om dit te voorkomen probeer ik ieder geval ten alle tijde voor ik vogels aanschaf (waarbij de kans groot is dat dit probleem zich voor kan doen) me volledig te verdiepen in de soorten en ondersoorten. (boeken lezen, bij kenners ten rade gaan, bij kwekers thuis kijken, internet etc.)





Plaats een reactie



Er zijn in totaal 166 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede