Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > TIP"S, HANDIGHEIDJES & WEETJES RONDOM DE VERZORGING Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2006-03-21 - 17:27:19 send message to Wickingh

Stuifmeel kan je kopen in de reformzaken of bij de betere vogelspeciaal zaak.
Stuifmeel doet ook wonderen voor het verenpak en schijnt zelfs te helpen tegen het plukken.
Mijn vogels krijgen elke dag een schepje stuifmeel.
Wel moet je de pollen malen omdat ze anders niet goed opgenomen worden.


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2006-03-23 - 00:22:08 send message to minka

Zijn dat die korrels ( bijenpollen ) ? Of is dat weer wat anders ?

Minka


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-23 - 00:34:32 send message to dooren

Stuifmeel, pollen, bijenpollen daarmee bedoelen ze allemaal hetzelfde.
Gert


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-03-23 - 02:05:16 send message to tonnl

Ik kocht het eerst in een reformzaak, stuifmeelkorrels. Die maalde ik zelf.
Nu koop ik het gemalen en al bij Geon Schrijver, van het merk Avian.
Ton.


themaster81
Website Member
Posts :59

Website Member
2006-03-24 - 13:07:02 send message to themaster81

Maak de voorraad tonnen/emmers/blikken waarin je je voer bewaart elke keer dat ze leeg zijn schoon (met kokend water) om voermijt tegen te gaanwink ;)

Martijn


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-03-24 - 15:25:08 send message to paintim

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste Vogelvrienden!
Stuifmeel,bijenpollen,koninginnengelei enz. zijn
allemaal al tig-jaren geleden uitgevonden en uitgeprobeerd.
In werkelijkheid hebben ze nog nooit ergens toe bijgedragen.Of toch wel! Vogelkwekers hebben soms
toch het gevoel,dat ze nog iets extra's aan het opfokvoer moeten toevoegen. Zoiets van : je weet maar nooit. Die en die gebruiken het ook en hebben altijd goede jongen op stok.Dat de een een betere kweker zou zijn dan de ander,door gewoon het juiste te doen, daar geloven ze niet in.
De commercie speelt daar zoals altijd gewoon op in en komt ook steeds met nieuwe produkten.
Ik neem het niemand kwalijk, want we willen allemaal het beste voor onze vogels.
Vr.groeten


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2006-03-24 - 18:25:52 send message to Fonje

Paintim, ik ben helemaal akkoord met jou.
Buiten koolhydraten zit er niet veel voedzaam in stuifmeel. Integendeel, het is een ideale voedingsbodem voor bacterien, gisten en schimmels. Verder bevat het insectenmummies (op zich niet zo erg),muizenuitwerpselen.
Bij mensen kan het allergien en astma veroorzaken.
Het zou ook ruijk zijn aan enzymes. Ja, er zitten enzymes in. Plantaardige enzymes, weliswaar voor plantaardig gebruik.

Voor verdere info http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/DSH/bee.html

Peter


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-03-24 - 18:50:05 send message to Niltava

Tja, en de vogels in het wild eten het natuurlijk ook pollen voor niets.
Een beetje kennis van het natuurlijk gedrag en voedingsgewoonten.
Als we allemaal bij de voeding van de prehistorie waren gebleven werden we ook nog steeds maar 30 jaar.
Er zijn geen wondermiddelen maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iets geen bijdrage kan leveren.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-03-24 - 18:58:14 send message to Niltava

Tip 1:
begin bij broedkooien boven aan met schoonmaken. dit ivm het neervallend vuil.

Tip 2:
als je zieke vogels hebt, voer en maak ze schoon als laatste om zodoende niet iets over te brengen

Tip 3:
Gebruik een dubbele set drinkflesjs, de ene set kun je gebruiken terwijl de andere schoongemaakt kan worden

Tip 4:
Maak niet alle hokken(als je die hebt) in één keer schoon zodat je elke week een drukke dag hebt en bijv. bij ziekte (van jezelf) het meteen overal uit de hand loopt.
Doe er dus bijv. elke dag één of twee


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-03-24 - 19:24:49 send message to paintim

Ach Natilva,
Je moet gewoon pollen toevoegen.Jouw vogels voeren dan beter en de jongen worden groter en gezonder dan bij andere kwekers.
Dat geloof je toch zelf niet.In het eivoer dat je verstrekt zitten de ingredienten,die een vogel nodig heeft.Dat is juist de kracht.De fabrikanten zullen van alles doen om een goed kracht-c.q.opfokvoer te maken.Hun belang is duidelijk.Zij doen veel research om het evt.te verbeteren. Datzelfde wordt ook voor de mens gedaan.Overal zitten b.v.toegevoegde vitaminen in.In de boters,vetten,olien zelfs in sappen.
Voor alle duidelijkheid.Ik heb er niets op tegen,dat iemand nog wat extra's wil toevoegen.Het is zoals gezegd gewoon begrijpelijk. De door ons gekweekte vogels kunnen veel hebben,maar overdrijf niet.
Vr.groeten


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-24 - 19:50:57 send message to dooren

Hmm onbegrijpelijk dat de vogelarts van versele laga, die medeverantwoordlijk is voor het voerbeleid, dat deze me adviseerde 10% pollen toe te voegen aan Orlux Lorinectar.

Ook het Loro Park voer precies op deze manier, dus 10% extra pollen erbij. (volgens mij weten ze daar ook niks, ze rommelen maar wat.)

Ach ik kan nog tal van voorbeelden geven hoe een dieet uitpakt en dat een mengsel van de beste fabrikanten dan totaal niet meer kloppen.

Het vak voeding is zo complex dat het moeilijk is om te zeggen wanneer iemand iets goed of fout doet, maar 1 ding is bekent, eenzijdigheid in voeding zorgt op langere termijn voor problemen.
Gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-03-24 - 19:56:48 send message to Niltava

Hmm vreemde redenatie paintim, aan de ene kant zeg je dat fabrikanten wel aan verbetering doen maar wij mogen zelf niet aan verbeterng doen???
Juist, zoals gert al aangaf, gaan fabrikanten nu ook pollen toevoegen.
Ik weet niet of mijn vogels het beter opnemen, ze deden dat al,
Wat me wel opviel was een verbetering in de veren.
Zoals gezegd, als we niet pionierden en rondkeken dan hadden we nog steeds alleen maar kanaries en zebravinken in onze hokken.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2006-03-24 - 19:58:05 send message to goulds

Paintim

Niltava beweerd helemaal niet dat hij betere ouder vogels etc kweekt door pollen,hij haalt alleen aan dat vogels in de vrije natuur hier ook van eten,het is een toevoeging oftewel afwisseling van voedselaanbod om een bredere variatie te hebben.

Tip: wanneer je papier als bodenbedekking gebruikt met daarop zand,houtsnippers of anders.

Pak dan een groot vel papier smeer dit in met U3 laten opdrogen en dan in reepjes knippen leg in iedere lade 1 a 2 reepjes onder het papier.

Leg knikker in zaadbakje vogels morse nu veel minder zaad doordat ze steeds hun snavel stoten tegen knikker.

smeer uiteinde van zitstokken altijd in met ongedierte-bestrijdingsmiddel(ardap,oucepo,u3 etc)

grt Noel



paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-03-24 - 21:12:24 send message to paintim

Beste Vogelliefhebbers,
Gebruik gewoon die pollen e.d. Zoals al door mij gezegd is dit vroeger allemaal uitgeprobeerd enz.
Hetis niets nieuws onder de zon. Geloof je,dat het een volgens je eigen idee en niet van een dierentuin o.d. iets toevoegt dan moet je dat gewoon doen.
Ook dat gedoe met een knikker in je voerbakje.Wie doet zoiets nou.Laat die vogel toch gewoon naar de lekkere zaadjes zoeken.
Vr.groeten


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-24 - 22:03:54 send message to dooren

Op zich is het helemaal niet verkeerd om een knikker in de zaadbak te doen, op deze manier moet de vogel meer moeite doen om dat ene zaadje te bemachtigen.

In de natuur moeten ze er veel meer voor doen.

Klopt pollen is helemaal niks nieuws, vogels eten het al vanaf de ijstijd en misschien nog eerder.

Roept u maar.
Gert




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 107 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede