Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > TIP"S, HANDIGHEIDJES & WEETJES RONDOM DE VERZORGING Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-03-24 - 23:07:27 send message to zebraonline

Hierbij een reactie op paintim en fonje :

Bijenproducten hebben weldegelijk een positieve invloed op de gezondheid...

Bijenpollen : kan ik niks over zeggen want nog niet gebruikt.
Wat mij echter overtuigd van zijn voedingswaarde is het feit dat kolibri's hiervan leven...kolibri's verbruiken enorm veel energie door hun hoge lichaamstemperatuur,hartslag en zeer snelle bewegingen...om te voorzien aan de energiebehoefte moeten ze dus iets eten wat enorm voedzaam is...

Propolis : dit heb ikzelf al getest en het werkt weldegelijk...mijn acne verdween ervan en bloedonderzoek toonde een duidelijk stijging van het aantal witte bloedlichaampjes wat wijst op een verhoogde weerstand
Bovendien loopt er momenteel een onderzoek naar de ziekenhuisbacterie die het lootje schijnt te leggen door het gebruik van propolis...

koninginnebrij(royal jelly) : is een goed bron van voedingstoffen voor zieke en verzwakte mensen die dan sneller herstellen...topsporters gebruiken dit trouwens ook,als die het gebruiken zal het wel goed zijn...
Bovendien zijn er veel artsen die het aanbevelen voor kinderen die moeilijk eten of een te laag gewicht/trage groei hebben...

Wat wel klopt in het artikel is de allergische reacties die bij sommigen optreden...mensen met stuifmeelallergiëen en/of allergies zijn aan bijensteken blijven er beter af...


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-03-24 - 23:11:04 send message to paintim

Willen jullie ook eens kijken naar de site die Fonje aanhaalt.
Toch wel interessant!
Wat er al niet allemaal te vinden is op internet.
Vr.groeten


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-03-24 - 23:48:43 send message to zebraonline

Het feit dat er onreinheden te vinden zijn in de stuifmeelkorrels ligt niet aan het stuifmeel zelf maar aan de manier waarop deze 'ontgonnen',verwerkt en bewaard worden...het mag geen kosten en moet zoveel mogelijk opbrengen...als je dan onderzoek gaat doen met zulk waar dan krijg je vanzelfssprekend negatieve resultaten...

Ik sta te kijken hoe men capsules met koninginnebrij te koop aanbied en deze gewoon in de rekken plaatst tussen andere producten terwijl koninginnebrij bij kamertemperatuur erg beperkt houdbaar is en dus in de koelkast thuishoort...en dan komen ze tot de vaststelling dat het niet werkt of zelfs gevaarlijk wordt...je eet toch ook geen rotte groenten?

Even offtopic maar een tijdje geleden stapte ik naar een producent van voedingssuplementen om mijn eigen product daar te promoten en eventueel te laten produceren...

Antwoord :

Het is een heel goed supplement en het zal zeer effectief zijn...we hebben er trouwens zelf al onderzoek naar gedaan om het te produceren maar we hebben dit niet gedaan omdat :

- het moet 'verbouwd' en 'ontgint' worden in de juiste omstandigheden
- het omzetten van ruw product naar nuttig voedingsproduct vergt veel energie
- het moet bewaard worden in speciale omstandigheden
- het ruik en smaakt niet lekker en ziet er bovendien vies uit...

Bovenstaande maakt het te duur en de winstmarge is te klein...

Er mogen geen bewaarmiddelen,smaak-en geurstoffen toegevoegd worden want dan is het geen natuurlijk product meer...

Wil je een product dat goed verkoopt dan moet het niet effectief zijn maar aan volgende eisen voldoen :

- gemakkelijk houdbaar
- gemakkelijk in te nemen :liefst 1 enkele pil of capsulle
- lekker uitzien en ruiken en ook lekker smaken
- goedkoop zijn

Dan verkoopt het goed, ongeacht de werking...


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-03-25 - 07:11:12 send message to paintim

Beste Zebraonline,
Welk produkt wil je dan promoten.
Ikzelf ben gewoon vogelliefhebber en kweker en verkoop niets en hoef dus ook niets te promoten.
De zaken waarover ik spreek zijn gewoon ervaringen als succesvol kanariekweker zo'n 35 a 36jaar lang.Wel studies gedaan(waarover ik mij niet op de borst klop) maar geen vogelvoedseldeskundige.Ik ga er zonder meer van uit,dat een aantal fabrikanten redelijk tot goed kracht-c.q.opfokvoer maakt voor de vogels en zelf onderzoek en kwaliteitscontrole doet.
Wat moet ik als kweker daar nog aan toevoegen.Eigenwijs zijn en het beter weten?
Waarom?Je helpt niemand betere vogels te kweken.
Het blijven gewoon kooivogels en als je je daarbij niet kan neerleggen,moet je er niet aan beginnen.Als je constant vergelijkingen blijft aanvoeren met vogels in het wild.Over de ijstijd gaat praten enz.Waar ben je dan mee bezig.Als er iets aan je kweek schort,gooi het gewoon op het forum en vraag aan anderen,die meer ervaring hebben hoe zij met bepaalde onvolkomenheden omgaan.Ook voedseldeskundigen kunnen niet zonder de ervaringen van anderen.
Dat is geen teken van zwakte maar van verstand.


Vriendelijke groeten van
Antoni


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-03-25 - 09:51:41 send message to Niltava

Hmm vraag me nu af wie er eigenwijs is.
Je hebt al 36 jaar kanaries en je hebt je voer nooit veranderd, yeah right.
Je geeft ook aan dat producenten hun producten ontwikkelen, waarom is dat toch nodig??
Je geeft aan dat voedingsexperts hun kennis ook bij anderen moeten halen, maar geeft eerder aan dat juist de anderen niet moeten experimenteren.
Nogal tegenstrijdig allemaal.
Probeer eens een andere soort te kweken en je zult zien dat het niet altijd rozegeur en maneschijn is.
Als iets op internet staat wil nog niet per defenitie zeggen dat het juist is.
Er staat juist heel veel onzin op. Jammer maar dat is helaas een feit.
Ennuh, je bent nooit te oud om te leren.
Ik doe het nog dagelijks door kritisch rond te kijken en te luisteren.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-25 - 09:57:43 send message to dooren

=======================
Beste Vogelvrienden!
Stuifmeel,bijenpollen,koninginnengelei enz. zijn
allemaal al tig-jaren geleden uitgevonden en uitgeprobeerd.
In werkelijkheid hebben ze nog nooit ergens toe bijgedragen
========================

Antoni, het gaat me om deze onzin tekst van je, als jij kanaries kweekt zal je het niet nodig hebben.

Aangezien dat deze jongen ook 37 jaar vogels kweekt waarvan 20 jaar loris weet ik heel zeker dat de laatste groep er profijt van heeft.

Loris eten in de natuur exclusief pollen en nectar, bovendien zijn er nog talloze vogels waaronder grote parkieten, papegaaien e.d. die dit ook doen in de vrije natuur.

Als loris, kolibies, bloesemprikkers e.d. (kleurrijke en actieve vogels) exclusief op pollen en nectar kunnen leven, zou het dan niks toe voegen?

De meeste soorten vogels moeten juist een groter progamma van verschillende voedingsstoffen opnemen om hun dagelijks voerprogamma te vullen.

Precies niks nieuws en ze doen al het sind ze op deze bol rond vliegen, sind ijstijden of nog eerder, maar kom niet bij me aan dat het niks toevoegd aan deze vogels.

Maar ik zou zeggen je hoeft ze niet te voeren, we verplichten je tot niks.

Ik voer al tig jaren het voer wat een bioloog en lorikweker uit duitsland heeft samengesteld.

Deze meneer Neff uit Duitsland staat al jaren aan de top wat de kweek betreft van bijzondere vini lorisoorten, voor mij is het allang bewezen.
Gert


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2006-03-25 - 11:23:09 send message to Fonje

Hallo,
Ik kweek zelf Kakariki's. Dit zijn voornamelijk zaadeters. Wanneer ze in de wilde natuur met jongen liggen gaat hun voedingsinteresse over naar voornamelijk bloemen en insecten. Waarom?

De bloemen zorgen voor de koolhydraten, voornamelijk monosachariden, glucose een direkt opneembare vorm van energie.
De insecten zorgen voor de eiwitbehoefte.Deze 2 zijn krachtige bouwstenen die vogels nergens anders kunnen vinden.

Het is vooral de nectar en stuifmeel in de bloemen die voorziet van koolhydraten. Het is best mogelijk dat er nog enkele vitamientjes in te vinden zijn maar daar blijft het bij.

Het wordt echter gevaarlijk stuifmeel toe te dienen als een afgeleid product van bijen. Bijen staan blootgesteld aan allerlei bacterien en chemische substanties die allemaal in het stuifmeel gemengd worden. In 1995 zijn er in Montana duizenden bokalen terug uit te handel moeten genomen worden wegens een te hoog gehalte aan Lood.
De Aspergillose schimmel gedijt razedsnel in vochtig gemaakt stuifmeel.

Studies aan de Louisiana State University hebben aangetoond dat stuifmeelpollen geen enkele bijdrage leveren in de prestaties van atleten.

Conclusie: stuifmeel is goede bron van koolhydraten, maar alleen rechtstreeks in de vrije natuur.

http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/DSH/bee.html

Peter



paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-03-25 - 11:36:24 send message to paintim

Beste Niltava,
De fabrikanten hebben het voer in de loop van de jaren aangepast.
Beste Dooren,
Als iets je niet bevalt moet je het niet gelijk onzin noemen.Voor die 36 jaar kanariekweken,heb ik duiven en diverse tropen gehad.
Gewoon mijn berichten rustig nalezen.
Het gaat er toch een beetje op lijken,dat er lichte twijfel gaat rijzen over het gebruik van misschien wel overbodige toevoegingen.
Als je bij anderen betere resultaten ziet kan je jezelf afvragen of je wel zo'n goede kweker bent.

Vriendelijke groeten van
Antoni


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-25 - 12:04:18 send message to dooren

Dan weten jullie precies wat er inzit, misschien kan dan een betere conclusie worden getrokken wat er inzit.
www.envirobee.com/beepollen3.htm

Ranzig vogelzaad is ook gevaarlijk, opslag en het verwerken moet altijd goed gebeuren.

Met 5 oorkondes en 2 nederlandse kampioenen met loris weet ik best wel wat ik moet voeren Antonie.
Gert



Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2006-03-25 - 13:13:27 send message to Fonje

Sorry Dooren, ik vind deze lijst op zijn minst indrukwekkend maar dit is weer één van de zovele commerciele sites.

Peter


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-25 - 13:19:52 send message to dooren

Het is een chemische analyse Peter, dus dat zit erin, daar is weinig commercieel aan.
Gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-03-25 - 13:39:47 send message to Niltava

Antoni, lees je berichten eens door. Nu weer beweer je dat fabrikanten het eivoer veranderen. Waarom?? het was toch 36 jaar geleden al zo goed?
Als we jouw mogen geloven kunnen alle wetenschappers maar beter ander werk zoeken.
Als je succes hebt, ga zo door. Bedoel je met je statement dat men niet met alle winden mee moet waaien, groot gelijk. Maar ga niet vertellen dat er aan de voeding niet meer te verbeteren is.
Het is het juist door de veranderde inzichten in de voeding dat de laatste jaren tot broedsuccessen met de moeilijkere soorten heeft geleidt.

Als je de diverse artikelen in de bladen niet hierover niet hebt gevolgd, tja, waar praat je dan over?


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2006-03-25 - 13:51:41 send message to Wickingh

Hallo,

ik heb even gezocht,maar kan het nu natuurlijk niet vinden.
Op de Landbouw Universiteit van Wageningen hebben ze onderzoek gedaan naar het gebruik van stuifmeelpollen bij hoenders (kippen).
Daaruit bleek dat er een stof inzat die het plukgedrag bij deze soort gunstig werd veranderd, maw plukken onderling werd door deze stof sterk verminderd. Een van de conclusies uit dit onderzoek was dan ook dat kippen deze stof nodig hadden.
Nu heb ik zelf een tijdje lori's gehad en die kregen op advies van een zeer ervaren lorikweker naast de pap ook "gemalen" stuifmeelpollen.
Ook vertelde deze kweker dat papegaaienkwekers zichtbare verbeteringen zagen als ze pollen aan het menu toevoegden.
Dus heb ik dit ook geprobeert en uit ervaring kan ik zeggen dat het de veerkwaliteit zeer zeker gunstig beinvloedde meer glans en een diepere kleur. Als gevolg hiervan durf ik te beweren dat er een verband bestaat met de conditie van de veren en stuifmeelpollen.
Al mijn vogels zien er schitterend uit en dat wijt ik mede aan de toebvoegingen van deze pollen aan het menu.
Als je het niet wilt proberen prima geen enkel probleem , maar vertel mij niet dat het niet helpt,

mvg Frank


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-03-25 - 15:05:00 send message to paintim

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste Niltava,
De fabrikanten passen het voer aan en dat is zonder meer verbeterd in al die jaren.
Ook in het voeder van andere hobbydieren is het een en ander veranderd.
Ik voel me gewoon niet geroepen om allerlei toevoegsels te geven.
Ook heb ik nergens vermeld,dat het voer vroeger beter zou zijn dan nu.
Zoals meer gezegd,als je pollen e.d.wilt voeren,moet je dat gewoon doen. Ik hoop,dat je het niet erg vindt,dat ik dat niet doe.
Ongetwijfeld zullen er stoffen zijn,die b.v. het verenpikken verminderen.In het algemeen is het zo,dat er te veel vogels in een te kleine ruimte
zijn gehuisvest en/of dat ze zich vervelen.
Het is een zaak voor de kweker om er voor te zorgen,dat er genoeg ruimte is en dat alles wordt gedaan om verveling tegen te gaan.
Vriendelijke groeten



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-03-25 - 15:17:03 send message to Niltava

Beste paintim.
quote
Ook in het voeder van andere hobbydieren is het een en ander veranderd.

Juist, en sommige liefhebbers merken dat er voor sommige vogelsoorten of door bepaalde omstandigheden er toch nog iets mist en voegen dit toe.


quote
Ik voel me gewoon niet geroepen om allerlei toevoegsels te geven.

En dat moet je helemaal zelf weten, maar ga niet zeggen dat sommige toevoegingen niet deugen.

quote
Ongetwijfeld zullen er stoffen zijn,die b.v. het verenpikken verminderen.In het algemeen is het zo,dat er te veel vogels in een te kleine ruimte

Tja, die mensen zullen er dus niet snel baat bij hebben, hun "probleem"ligt dus op een ander vlak, hier hebben we het nu echter niet over.


quote
Ongetwijfeld zullen er stoffen zijn,die b.v. het verenpikken verminderen.In het algemeen is het zo,dat er te veel vogels in een te kleine ruimte

En dit is inderdaad een tip en waar ik dus geheel achter sta (verveling is inderdaad een groot onderschat probleem.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 161 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede