Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > rijzen de prijzen niet de pan uit
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-01-02 - 20:19:01 send message to kvhooff

Vogels hoeven geen geld kosten maar je moet wel kweken. Stel je koopt in plaats van 1 koppel geeldij caiques 3 koppeltjes bonte boertjes op leeftijd. Eén koppel doet niet. Van het andere koppel heb je met hangen en wurgen 1 jong. Het derde koppel doet het goed: 5 jongen.
Het goede koppel houd je aan. De jonge vogels ruil je 3:2 in voor kweekvogels en het jaar daarop sterf je van de jongen en die ruil je weer in op vogels die een stukje duurder zijn.
Met dit kunstje heb je binnen een paar jaar de kweekvogels van je dromen zonder naar de bank te hoeven.

Kortom: koop nooit 1 koppel. De vogels hebben geen partnerkeus, dus de kans op spontaan broedkoppel is klein.
Jongen overleggen kan meestal niet. En als er 1 afvalt is het geen probleem, want je zit niet zonder. Daarnaast kun je ze makkelijker verkopen. Je kunt immers onverwant aanbieden en je leert de soortspecifieke problemen kennen.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-01-02 - 20:30:20 send message to chrislaevers

Idem voor de wevers en wida's. Komt daar nog het probleem bij dat vele weverpoppen van verschillende soorten op elkaar gelijken en heel vaak de verkoper niet weet welke soort hij heeft (ik weet het ook nog niet maar ik zoek het uit).
Bij mij is dus een koppel wevers een 'koppel'. En bij krombekken heb je het probleem van de papieren en het geslacht en het feit dat het jaren duurt eer ze zich voortplanten. Zo heeft elke soort vogel zijn uitdagingen. Voor ieder wat wils zou ik zeggen.
En de prijzen...tja...
Ruilen vind ik ook een zeer opbouwend alternatief maar dat kan je niet altijd doen. Ik heb toch ook al meermaals niet toegehapt omdat ik de prijs te hoog vond.

Christine.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-01-02 - 22:46:43 send message to denegon

quote
Vogels hoeven geen geld kosten maar je moet wel kweken. Stel je koopt in plaats van 1 koppel geeldij caiques 3 koppeltjes bonte boertjes op leeftijd. Eén koppel doet niet. Van het andere koppel heb je met hangen en wurgen 1 jong. Het derde koppel doet het goed: 5 jongen.
Het goede koppel houd je aan. De jonge vogels ruil je 3:2 in voor kweekvogels en het jaar daarop sterf je van de jongen en die ruil je weer in op vogels die een stukje duurder zijn.


Leuk verhaal maar waar ruil je kweekvogels tegen jongen of ruilt iemand zijn vogels die het zeg maar niet doen of dat koppel dat maar een jong hadden tegen jou jongen.

groetjes egon


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-01-03 - 06:01:28 send message to kvhooff

Je kun natuurlijk ook je vogels verkopen en van het geld nieuwe kopen. Dan kom je meestal wel uit op die 3:2 verhouding.

Het ruilen gaat mij goed af. Vaak heb je iemand waarvan de pop of de man dood is gegaan. Die vogel koop ik dan. Meestal begin ik met de pop.
Zij krijgen van mij een jong koppel (in mijn geval roodbuik papegaaien) en ze betalen wat bij. En ik heb een mooie kweekbare pop en hoef geen jaren te wachten op nageslacht.

Omdat meestal de pop als eerste doodgaat bestaat er een overschot een losse kweekmannen.
Koop bijvoorbeeld 3 mannen en 1 pop en laat de pop zelfuitkiezen bijna altijd raak.

Op deze manier ben ik overgeschakeld van grasparkieten naar de roodbuikpapegaaien en zwartkop caiques.

Verder tips:
Koop nooit geen handopfok om mee te kweken.
vind het niet erg om reserve vogels te hebben. Ik houd per koppel mijn mooiste jongen altijd aan.
Koop zo weinig mogelijk. Met kopen haal je vaak problemen in huis.

En wat jouw vogels de Caiques betreft: Koop gerust oude vogels. De meeste mensen hebben geen geduld en ruimen ze meestal na 5 tot 7 wachten jaar op en een oude pop van 20 jaar kweek nog best.

Kees



denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-01-03 - 09:52:01 send message to denegon

happy :) goed dat je het zo doet en natuurlijkhopen we op een boel jonkies. zoals ik al zij moet ik nog een vogel hebben en dat is een pop van de WB caique. Nou ben ik zeker berijd om een goede prijs te betalen. maar ik heb de laatste tijd het gevoel dat de prijzen op de top zitten en dan nog eens 25% der bij en dat vind ik jammer.
Ik blijf uiteraard doorzoeken en ga op een hele mooie vogel echt niet zitten pinnen op 25 euro. Maar 150 euro kan ik gewoon zo maar ff niet derbij toveren.
Als het ff mee zit kweek ik dit jaar met mijn zwartkopcaiques en dan heb ik weer centjes om nieuwe andere caiques aan te schaffen.
En ja ik ben ook begonnen met kleinere goedkopere soorten.
Groetjes Egon


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2008-01-03 - 12:22:15 send message to tropic

en zoals eerder gezegd, de meesten blijven maar doorbomen over kromsnavels, maar er zijn ook andere liefhebbers, en daar geld deze regel NIET voor!!!!


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2008-01-03 - 13:15:29 send message to pietparkiet 10

wat wil je nou tropic


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2008-01-03 - 14:23:53 send message to Hawkeye_NL

Hoezo gelden deze regels niet voor de andere liefhebbers Tropic?
Als ik het een beetje goed begrepen heb zijn de prijzen van ALLE soorten zo gestegen. Dus ook van niet kromsnavels!
De liefhebbers van deze andere soorten hebben er dan toch ook last van? Die gaan toch ook andere oplossingen zoeken?
Dat deze groep liefhebbers niet of nauwelijks op het forum schrijven kan je niet verwijten aan de liefhebbers van kromsnavels die gewoon meer schrijven.

Als je een probleem hebt met het feit dat er te veel word geschreven over kromsnavels dan kan je het best zelf topics en discussies openen over de soorten waar je zelf informatie over zoekt of wilt geven.
Zo draag je positief bij aan het forum en word het forum ook breder! wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-01-03 - 15:11:16 send message to Karel

Helemaal waar! De prijzen van de "andere" vogels stijgen eveneens en in een aantal gevallen nog veel harder dan de kromsnavels.

Ik denk echter dat Tropic bedoelt dat het bij de "andere" vogels zoals vruchten en insecteneters niet zo werkt, dat je de aankoopprijs wel weer terugverdient door de verkoop van jongen. Vaak gaat het hier om soorten die moeilijk te kweken zijn, maar wel extreem duur zijn geworden.
M.a.w.: het rekensommetje gaat hier niet zomaar op (hoewel ik me dat ook afvraag bij de kromsnavelswink ;))


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2008-01-03 - 17:13:40 send message to kakatoe

Die advertentie zag ik per toeval op mp staan vandaar die vraag.
Als ik even mag terug vallen op het ruilen nee in mijn ervaring is het zo dat de meesten willen kopen en niet ruilen.
En als er geruild kan worden zijn het niet de kwekers maar de handelaren.
Betreft dat de prijzen het was niet een handelaar waar de prijzen de lucht in schoten maar een kweker.
En tropic ik heb niet zoveel verstand van tropen,dus je had zelf ook z'n topic kunnen openen laugh :D
Maar dat de prijzen enorm zijn gestegen weet een ieder ook bij de kleinere soorten misschien maar dat weet ik natuurlijk niet


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-01-03 - 20:03:41 send message to denegon

quote
en zoals eerder gezegd, de meesten blijven maar doorbomen over kromsnavels, maar er zijn ook andere liefhebbers, en daar geld deze regel NIET voor!!!!


Volgens mij heb ik er al andwoord op gegeven en zijn ook andere vogels buiten de kromsnavels stervens duur geworden.
Japanse nachtegalen en kardinalen. dus als ik nu een paar jaar kweek met de vogels die ik nu heb kan ik deze soort er misschien bij aanschaffen.
Groetjes egon


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2008-01-03 - 21:49:06 send message to bert1974

die zelfde man had ook een koppel ducorps kaketoes zitten voor 1500 euro dat valt mij dan op zich nog wel mee.
er zijn er zat die dit ook voor een koppel grijzen vragen.

groeten bert


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2008-01-04 - 20:12:27 send message to P.Rooth

Een heel gedoe die prijzen
Als direct hele dure vogels wil aanschaffen zonder voldoende ervaring om ze het naar de zin te maken dat ze voor nageslacht gaan zorgen moet je over een dikke beurs beschikken en die heb je of heb je niet .
Ben zelf een kleine 40 jaar terug begonnen met parkieten later kanaries ( wat een ellende) en na een goede kweek kalmpjes aan wat duurdere vogels gekocht van de nakweek , dan kosten de duurdere vogels eigenlijk niets .
Maar koop ze wel van de opbrengst van de nakweek
bouw je vanzelf een mooi bestand op zonder te lopen kniezen dat alles duur geworden is .
De voerkosten rijzen toch ook de pan uit
Alles is veel duurder geworden en om niet de niet kromsnavels te noemen heb ik een voorbeeld
De Rode Kardinaal een fantastisch mooie vogel maar vind je die nog voor 15 gulden ( +/-6,80 Euro )?


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2008-01-04 - 22:06:50 send message to ROCIO

Zo is dat P.Rooth ik heb ze ook nog gehad voor dat geld en een goudbuikje voor twee gulden of een molukken kaketoe a 300 gulden of een stel Hyacint a 2500 gulden of rode lori 75 gulden tijger vink 6 gulden kan nog wel even door gaan


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2008-01-05 - 13:22:12 send message to pietparkiet 10

ik kreeg vroeger 2 gulden voor de grasparkiet nu 2 euro das met alle vogels komt ook een deel door euro dasmet de zebravink ook vroeger 1 gulden nu 1 euro




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 85 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede