Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > tijd voor kattenbelasting?
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-19 - 20:36:44

maarreh gaat ie nou toch komen die kattenbelasting? of zijn dat weer broodje aap verhalen?shocked 8O


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-01-19 - 20:41:53

komt er niet


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-19 - 21:15:50

Miauwwwwwwlaugh :D


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-28 - 17:29:20

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hondenbelasting? Of Kattenbelasting?Auteur: HectorServadac | geschreven op 10-07-2010

0ShareWaar kan de overheid nog geld vandaan halen? Voor de hond betalen we al. Een tip misschien: Guppiebelasting? Kattenbelasting?
Zou het ook niet logischer zijn om belasting te betalen voor katten die veel meer overlast geven dan honden? En wat te denken van cavia's en andere huisdieren? Is er trouwens wel een goede reden voor de hondenbelasting?




Hondenbelasting
Wie een hond bezit, heeft altijd te maken met de hondenbelasting. Dat is een belasting die door de gemeente wordt geheven van iedereen die een of meerdere honden bezit. Degene die een hond "houdt" moet de belasting betalen. Het maakt dus niet uit of je in juridische zin de eigenaar bent of niet. Doorgaans is de eigenaar natuurlijk ook de'"houder" van een hond. De belasting wordt geheven over elke hond die men bezit. Voor wie het wil nalezen: je kunt het vinden in artikel 226 van de gemeentewet.

Geschiedenis van de hondenbelasting
De hondenbelasting is geen uitvinding uit de tweede helft van de 20e eeuw. Het stamt uit de tijd dat de hondenkar gebruikt werd als transportmiddel voor de armen, terwijl de rijkeren het paard en wagen als vervoer gebruikten.

Al sinds de Middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven. Een van de redenen achter de invoering van de belasting was opnieuw het terugdringen van het hondenbezit. De overlast van honden en ook de verspreiding van hondsdolheid waren het motief achter de belasting. Dat kwam als beleidsmaatregel naast de hoofdreden te staan en dat was het heffen van belastingen op alle vormen van transport. De opverheid kreeg zo greep op het economische verkeer. angezien iedereen wel transport nodig had, was het een uitstekend middel voor de staat om een gestage stroom van inkomsten te genereren.

Wat men precies deed met het geinde belastinggeld is niet helemaal duidelijk. Of het werd geinvesteerd in het wegenstlsel bij voorbeeld is niet bekend. Overigensd, wanneer een belasting opbrengst wordt gebruikt ten bate van de degenen die de belasting betalen, spreekt men van een bestemmingsheffing. Bij de hondenbelasting is dat een interessante vraag: wordt de belasting op honden gebruikt om de het leven van de hondenbezitters te verbeteren?



Hondenoverlast?
Op dit moment, in onze eeuw, wordt de hondenbelasting vooral gezien als een middel om de overlast van honden, met name de hondenpoep terug te dringen. Ook thans kan evenwel niet worden gezegd dat sprake is van een bestemmingsheffing. Wordt het geld echt gebruikt om de overlast te bestrijden?

Elk gat in de begroting kan met allerlei belastingen gedicht worden. Parkeerbelasting en hondenbelasting zijn vaak voorbeelden van relatief willekeurige belastingen waarvan de hoogte eerder afhangt van het begrotingstekort dan van de werkelijke overlast die men ermee bestrijden wil.

De veelgehoorde vraag "waarom niet ook kattenbelasting?" is juridisch simpel te beantwoorden: Omdat de wet alleen de mogelijkheid van een belasting op honden kent. De wet zegt immers niet dat er belasting mag worden geheven op huisdieren - pas op, straks krijg je nog caviabelasting - maar op "honden" staat er letterlijk. Het instellen van belasting op andere dieren kan dus alleen als de Gemeentewet wordt aangepast, een gemeenteraad kan dat niet zelf regelen.







http://www.infocash.nl/financieel/505-hondenbelasting-of-kattenbelasting.html


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-28 - 17:36:44

Kat of geen kat, iéder huishouden in Nederland betaalt jaarlijks ongeveer tien euro mee aan de kattenbak.
Kattenbezitters hoeven over hun huisdier geen belasting te betalen, zodat de gemaakte kosten over alle belastingbetalers verdeeld moet worden om vervuild kattengrit te verwerken.

Dit zijn overigens niet de enige kosten die gemaakt worden. De brandweermannen die deze doerakken uit de boom moeten halen kosten ook nog eens een kleine tien miljoen euro op jaarbasis. Je kunt er meer over lezen op http://bit.ly/gEdLFF



Vindt u het terecht, of zou er een soort kattenbelasting ingevoerd moeten worden?


http://buurtlink.nl/1943GT/beverwijk/Acacialaan/2829150/Kattenbelasting



Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-04-28 - 17:42:31

Of het terecht is weet ik niet maar ik ben tegen katten belazting, ook tegen honden belasting.

Maar vwb wat we meebetalen aan het opruimen van kattengrit ..... iedereen betaalt het, dus ook iemand die in zijn eentje is betaalt mee aan andermans afval van hele gezinnen, dus dat stukje is niet terecht denk ik wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-04-28 - 18:28:52

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Kattenbezitters hoeven over hun huisdier geen belasting te betalen, zodat de gemaakte kosten over alle belastingbetalers verdeeld moet worden om vervuild kattengrit te verwerken.




Niet helemaal/overal waar. In ons dorp betaal je voor zowel gewoon afval als gft, per kg afval dat je aanbiedt. De vuilniswagens zijn voorzien van een weegsysteem en een chip-lezer waarmee de bak kan worden geidentificeerd. Zo betalen de kattenbezitters direct zelf voor het vuil van hun kat.
Kortom: de vervuiler betaalt, en zo hoort het ook.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-04-28 - 19:02:03

Netjes idd happy :)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2011-04-28 - 23:41:14

Ik gebruik gewoon van de geperste houtkorrels die in na gebruik composteer met het tuinafval.

In elke geval liever geen kattenbelasting, dat tikt met 5 katten iets te hard aan wink ;)
Gert



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-04-29 - 09:23:38

Mmm, misschien wordt het dan tijd dat Vogelarena de leden per kat gaat belasten.razz :p


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-29 - 09:27:31

Kattenbelasting
Door Wilfred 11-02-10@15:08 3 Reacties

‘Een inwoner van Alphen’ pleit voor de invoering van een kattenbelasting. Stond afgelopen woensdag in alphen.cc. Hij wil dit, omdat er een kat is, die een plantenbak voor zijn voordeur ‘een lekkere piesplek’ vindt. ,,Gevolg: mijn gang en woonkamer stinken naar de kattenzeik.” Dat is inderdaad niet prettig, maar hoe denkt deze ‘inwoner’ daaraan met belasting een einde te maken? Hij kan beter het plaatselijke kattenvrouwtje vragen van wie dat beest is en de eigenaar aanspreken.

De overheid heeft geld nodig en dat komt binnen door belastingheffing. Waarop belasting wordt geheven, dondert niet, zolang zij het maar op een gemakkelijke manier kan innen en zolang algemene principes van draagkracht worden gerespecteerd. Hondenbelasting bestaat al sinds de middeleeuwen. Het is een soort wegenbelasting: arme mensen gebruikten honden om karren te trekken. Bovendien is de belastingplicht voor de inspecteur gemakkelijk vast te stellen: gewoon aanbellen, dan slaat een beetje hond vanzelf aan.

Met katten ligt dat anders. Ze hebben mensen veel minder nodig dan honden. Boerderijkatten overleven ook in de natuur. En wie kent niet het fenomeen van de aanloopkat? Dat is een kat die besluit om bij jou te komen wonen. Is dat dan jouw kat? Moet je er belasting over betalen? Of ligt het eerder andersom – vanuit het spreekwoord: ‘een hond heeft een baas, een kat heeft bedienden’?

Het geld van de hondenbelasting gaat in de algemene middelen. De gemeente kan er ook de straatverlichting of de ambtenaren van betalen. Veel mensen vinden dat oneerlijk: zij vinden dat er een relatie moet zijn tussen inkomsten en uitgaven. Oftewel: van de hondenbelasting moet poep op straat worden opgeruimd. OZB moet worden gebruikt om buurten mooi, heel en veilig te houden, zodat huizen hun waarde behouden.

Maar ja. Als je zo begint, dan zou je van de accijns op wijn alcoholverslaving moeten bestrijden (’help een verslaafde, drink nog wat!’). Van de inkomsten op successierecht moet een betere lijkbezorging worden opgezet. Een belasting op geweldsmisdrijven is goed voor Defensie (je mag de daders dan niet meer straffen, maar wel belasten). Je kunt het geld van de wegenbelasting gebruiken voor filebestrijding. Of draaf ik nu erg door?

Goed. Belastingheffing op katten zal ze er niet van weerhouden om in tuinen te poepen en te plassen. Dat wil niet zeggen dat een belasting op katten zinloos is. Alles wat geld kost, dwingt tot nadenken over kosten en baten. Het kan ertoe leiden dat minder mensen een kat nemen en dat is goed voor het evenwicht in de Alphense natuur. Die wordt namelijk geteisterd door een slakkenexplosie. Die is het gevolg van het feit dat er weinig lijsters, merels en andere vogels zijn die slakken eten. En dat komt weer doordat er zoveel katten zijn. Minder katten = minder slakken. Daar wil ik wel belasting voor… o nee! Het gaat in de algemene middelen.

(2 x gestemd, gemiddeld: 3,00 uit 5)
Loading ...

http://www.hdci.nl/wilfred/?p=2943


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-29 - 09:31:01

i.p is het natuurlijk zo krom als ik weet niet wat, want de hondenbelasting gaat zoals voorgaande berichten ook al bevestigen rechtsreeks in de gemeentekas, en was ooit gehandhaafd om o.a het aantal honden in te perken, maar vandaag de dag is de overlast van katten onderhand net zo erg, kijk alleen maar eens in de asielen hoe vol die ermee zitten. Uiteraard is het trist voor kattenbezitters die hun beestje netjes binnenhouden, of aan een tuigje doen, maar dat is net als met hondenbezitters, die de uitwerpselen van hun hond ook netjes opruimen. Dus als er geld voor de gemeente kas moet komen, valt er denk ik meer te halen op kattenwink ;)


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-04-29 - 09:53:42

Wellicht moet men het systeem van kattenmeppers maar eens invoeren. ??


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-04-29 - 12:05:11

Degene die een van mijn katten "mept" krijgt toch echt een honkbalknuppel op z'n kop, dus nee, geen goed idee denk ik.

Voor Arena wil ik wel belasting betalen, 4 stuks hier. happy :)


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-29 - 14:12:29

ik denk dat mijn kakatoes bedoeld iets in de trand van net als vroeger de hondenvangers?
maar inderdaad de beestjes zelf kunnen er ook niets aan doen natuurlijk. Net als een hond voor mijn deur zou poepen, zal ik het beest nimmer wat doen hooguit wegjagen, maar zou wel zijn baasje aanspreken, die is immers verantwoordelijk voor zijn levende have. Hetzelfde bij kinderen, moet je een kind gaan meppen die "per ongeluk"een bal tegen je auto schiet, of met zijn/ haar fietsje tegen je auto rijdt? dan ga je immers ook gewoon naar de ouders toch? zo vind ik het ook bij beesten, het zijn uiteindelijk de mensen die besluiten beetsen te nemen, en niet andersom. Maar dat neemt niet weg dat er nog steeds een geweldig kattenoverschot met de daarbijbehorende problemen is, en de beslating mogelijk ontmoedigend kan werken. Nogmaals vindt ik het hier gelijke monniken gelijke kappen, waarom de hond wel , en de kat niet, dus ofwel beiden wel, ofwel beiden niet. daarbij de hond moet het op speciaal daarvoor ingerichte plaatsen doen, ofwel het moet opgeruimd worden, en dan ook nog eens betalen ( dus erg dubbel) en de kat heeft dat allemaal niet, die mag de straat opgeschopt worden "even oneerbiedig gezegd"en kan maar kakken en piessen waar ie wil, en andermans tuin omspitten, en z'n vogels belagen. dus de overlast van katten is groter, maar wordt veel minder aangepakt, of liever gezegd helmaal niet aangepakt.




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 149 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede