Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ara maracana en onbevruchte eieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-02-16 - 12:22:29 send message to Elfje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Was OFF TOPIC!


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-16 - 15:58:36 send message to johanblok

Nog een vraagje voor degene met ervaring in het kweken van maracana's: wat is een juiste ringmaat? Het ministerie schrijft niets voor, onze vogels zegt 10mm, dat lijkt me wat groot. Wat gebruiken jullie?


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2005-02-16 - 17:18:40 send message to KeesdeJongh

Hallo Johan,

Illigers hebben toch wel vrij dikke poten ik denk toch dat je toch minimaal 9 of 10mm nodig hebt.
Mijn eigen jongen laat ik al enkele jaren chippen, bij mij doden de ouders n.l. hun jongen wanneer deze geringd zijn, ook als ik de ringen zwart of vuil maak, ik neem daarom geen risico’s meer.
Het vreemde is dat ik bij het eerste nest van dit koppel geen problemen had met het ringen, al was er wel 1 jong bij dat een stukje van de teen miste.
Ik heb dit overigens wel kenbaar gemaakt bij het Cites bureau en heb dan ook geen problemen met de Cites aanvragen, je moet dan echter wel een kweekverslag met foto’s opsturen en een kopie van de Cites certificaten van de oudervogels bijvoegen wanneer je voor deze jongen Cites vergunning aanvraagt.

Met vriendelijke groeten.

Kees de jongh


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-16 - 17:35:51 send message to johanblok

Goed om te horen dat chippen geen problemen geeft met AID e.d. Bedankt voor de informatie.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-16 - 18:15:26 send message to Jacqueline

happy :)

Wij ringen ze met 9 mm, Europees goed gekeurde ringen van Pakara.

wink ;)
Peter.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-17 - 00:06:00 send message to oranjekuif

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Lijst 1 vogels moeten toch geringd worden met ringen door het ministerie benoemde bonden B.V
ringen van de Nederlandse bond of aviornis(misschien nog 1 bond meer maar dacht het niet)
De ringnummers en kwekers gegevens worden doorgegeven aan cites/laser,dit is dus gekoppeld aan je cites aanvraag

Ringen Van P.S of Pakara zijn volgens mij niet erkend als ringenleverancier voor lijst 1 of europese cultuurvogels.

Of hebben ze dit ook weer ineens veranderd?

MVG Renewink ;)wink ;)

p.s Als mensen met verkeerde ringen gaan ringen zou dit wel eens voor problemen kunnen zorgen


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-17 - 00:30:46 send message to dooren

Vandaag blad onze vogels gekregen:
In het februarinr. zit een speciale bijlage voor beschermde inheemse en uitheemse vogels genoemd in bijlage A van de basisverordening.
Hierbij moet je ook verklaren dat je de ringen gebruikt voor jezelf enz.
Voorts moet je de wetenschappelijke naam vermelden.

Voor meer info: www.minlnv.nl/thema/groen/natuur
Vervolgens flora en fauna wet
Dan weer flora en fauna wet,
Dan teksten van de wet, besluiten en regelingen, en vervolgens Regeling afgifte en kenmerken gesloten pootringen en andere merktekens.
Hier vindt men dan de lijst van beschermde inheemse als beschermde uitheemse vogels (bijlage A)
Hoop dat het wat duidelijker wordt.
Je kunt dus niet zomaar een lijst 1 vogel een ring aanschuiven, moet aan bepaalde kenmerken voldoen + met het speciale bestelformulier laat je tevens zien dat je een lijst 1 vogel hebt je vraagt er immers apart ringen voor aan.
Gert


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-17 - 00:34:03 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Oja de ringmaten zijn wettelijk voorgeschreven.
Dus Johan, je moet ze ringen met 10mm. en niet met 9!!
Gert


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-17 - 08:26:33 send message to ParkietenPeter

Sorry Gert,

quote
Pagina niet gevonden
De door u opgevraagde pagina bestaat niet (meer) op deze website
Met ingang van 21 september 2004 is de site van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit vernieuwd. Hierdoor zijn bestaande verwijzingen komen te vervallen. Wij verzoeken u uw favorieten of "bookmarks" aan te passen.

U kunt het onderwerp waarnaar u op zoek bent opzoeken in de ABC-index hierbeneden of gebruik maken van de subnavigatie aan de linker- of bovenzijde van deze pagina



We zoeken weer verder.wink ;)

Peter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-17 - 08:57:01 send message to johanblok

Volgens mij is het inderdaad zo dat alleen onze vogels 'wettige' ringen kan leveren. (dat is voor mij overigens ook de enige reden om te lid te zijn van een vereniging) Die 10mm is niet door het ministerie opgegeven maar door nbvv geadviseerd (er staat een * bij), dus volgens mij ook niet de verplichte maat.
Wel curieus is dat ze een breukzone moet hebben, maar je op het formulier voor CITES A vogels toch roestvrijstalen ringen kunt aankruisen die volgens de wet niet toegestaan zijn voor deze beschermde vogels.

Ergens anders op dit forum heeft een keer iemand gesteld dat als je deze ringen gebruikt, je dan geen cites formulieren voor de jongen hoeft aan te vragen. Mij lijkt dat dit onjuist is (?).



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-17 - 09:20:44 send message to Jacqueline

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

happy :)

Pakara Belgie was de eerste die met goedgekeurde ringen kwam, deze zijn door de Europese commissie erkend als zijnde onvervalsbaar/onverwijderbaar, gezien deze van roestvrijstaal zijn gemaakt en naadloos.
En zoals gebruikelijk, goed voorbeeld doet volgen, zodoende hebben meerdere verenigingen deze ringen in hun pakket opgenomen.
Per ring is de prijs 3.45 euro, bij Pakara Belgie dan.

Ringmaat, 9 MM en niet groter, je kunt het halen waar je het wil, maar 10 mm is te groot.
Ring je groter, dan is fraude niet uitgesloten.
Daar we best met grote regelmaat cite's aanvragen voor onze nakweek, is er best een goed contact met Cite's/laser Dordrecht.
En dit is toch de instantie die de wijsheid in huis hebben dacht ik zo.

Heb net contact gehad met Cite's Dordrecht, en daar is niets bekend over hetgeen hier gesteld word.
Maar er is toegezegd dat binnen twee werkdagen,wij bericht krijgen over wat wel en niet van toepassing is.

Heb wel aangegeven dat fraude niet uitgesloten is als men groter ringt, dit word meegenomen in het overleg.

laugh :D en weet je wat, deze site is ook daar bekend, leuk toch.

Ringen met breuklijn zijn uit den boze voor gebruik bij lijst 1 vogels.
Heb je lijst 1 vogels, altijd verplicht om voor je nakweek cite's aan te vragen.


Gebruik naadloos gesloten pootringen:

De aanvrager van de erkende organisaties ontvangen naadloos gesloten pootringen worden uitsluiten aange­bracht op de in Nederland in gevangenschap geboren gefokte vogels. Een door de aanvrager ontvangen naad­loos gesloten pootring wordt uitsluitend aangebracht op een vogel van de soort waarvoor de ringen zijn besteld. Een aanvrager mag geen van erkende organisaties ont­vangen naadloos gesloten pootringen aan derden ver­schaffen.

De persoon die ringen besteld blijft volledig verantwoor­delijk voor de gevolgen van onregelmatigheden die zich voordoen met betrekking tot deze regelgeving en kan zich niet beroepen op de A.N.B.v.V.

Tot zover de belangrijke informatie voor het bestellen van naadloos gesloten pootringen voor beschermde inheemse en beschermde uitheemse vogels.

. In afwijking van het eerste lid kunnen ringen voor papegaaiachtige en roofvogels vervaardigd zijn van roestvrij staal. Naast genoemde eisen moet een in Nederland uitge­geven naadloos gesloten pootring tenminste zijn voor­zien van de letters NL, de aanduiding van de binnendia­meter van de ring tot in tienden van een millimeter, de initialen van de organisatie, kweeknummer, volgnum­mer en de laatste twee cijfers van het jaartal waarin de ring mag worden aangebracht. Een in Nederland in gevangschap geboren en gefokt exemplaar van de in bijlage 1 bij deze regeling opgeno­men soorten vogels moet worden voorzien van een naadloos gesloten pootring, voor zover vermeld, in die bijlage vastgestelde maximale ringmaat. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de hier bedoelde bijlage en de ringenlijst, uitgegeven door de A.N.B.v.V. en in het bezit van de verenigingssecretaris. Bestellen van naadloos gesloten pootringen voor beschermde inheemse en beschermde uitheemse vogels. Naadloos gesloten pootringen kunt u bestellen mid­dels het hiervoor bedoelde ringenbestelformulier. Op het formulier moet de vereiste ringmaat, het gewenste aan­tal ringen en de soort vogel waarvoor de ring bestemd is worden ingevuld. Een niet volledig, onduidelijk, of niet ondertekend formulier, wordt niet in behandeling geno­men. De erkende organisaties geven uitsluitend naadloos gesloten pootringen af, indien aannemelijk is dat de aan­vrager vogels waarvoor naadloos gesloten pootringen worden aangevraagd, fokt. Het aantal door erkende organisaties af te geven ringen wordt beperkt tot het aantal redelijkerwijs te verwachten na-kweek van de door aanvrager op het ringenbestel­formulier aangegeven soort. De erkende organisaties wijzen een aanvraag voor naadloos gesloten pootringen af, als het redelijke ver­moeden bestaat dat de aanvrager in strijd handelt of zal handelen met de Regeling uitgifte ringen. Erkende organisaties moeten een administratie bij­houden waarin de aantallen en codes van de verstrekte naadloos gesloten pootringen zijn opgenomen; de soort vogel waarvoor de ringen zijn aangevraagd, de datum van uitgifte, alsmede de namen en adressen van de per­sonen aan wie de naadloos gesloten pootringen zijn ver­strekt. De erkende organisaties leggen elke drie maanden en wel uiterlijk 1 juni, 1 september, 1 december en 1 april van elk jaar aan de minister de volledige administratie over van de afgelopen drie maanden. De erkende organi­saties verschaffen de minister desgevraagd alle infor­matie met betrekking tot de afgifte van naadloos geslo­ten pootringen. De ringencommissaris van de vereniging is verplicht om het origineel van het ringenbestelformulier samen met de bestellijst te sturen naar de ringenadministrateur van de A.N.B.v.V.






wink ;)
Peter.


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-02-17 - 11:00:40 send message to goffini

quote
en weet je wat, deze site is ook daar bekend, leuk toch

Big Brother is watching you.


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-02-17 - 11:03:51 send message to goffini

Mijn ringen heb ik nu bij BEC besteld. Dit zijn ook goedgekeurde ringen. Ik kan daar alleen kleinere aantallen bestellen. Want om nou voor 2 pyrhurra's 25 ringen te bestellen, is gewoon onzin.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-17 - 11:13:21 send message to Jacqueline

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

happy :)

Mijn zoektocht naar het op wettelijke basis vastgelegd zijn van ringmaten, heeft niets opgeleverd.

Wat ik wel tegenkom is dat er zelfs 8 mm geadviseerd word, mijn mening zou kunnen maar dan zitten ze aan de krappe kant.

Ring je ze met 10 mm, kun je tot de 8/9 weken de ring gaan zoeken in het blok.
Wil je een maracana naar bv Japan,Amerika exporteren, vergeet het maar te ruim geringd, en de kans dat je de vogel nooit meer terug ziet is niet denkbeeldig, inbeslagname is zeer wel mogelijk, gezien het feit dat de ring niet het bewijs is dat het ook daadwerkelijk bij deze vogel behoord.
Met een beetje vaseline schuif je hem er zo af.

Daarbij, als je er dan eindelijk achter komt dat 10 te groot is,ben je te laat om nog een 9 te gebruiken. dan rest alleen nog maar een gang naar de dierenarts, CHIPPEN.

Met dank aan het gegeven advies, KASSA.

Blauwgele ara 14 mm, hou nu eens het pootje van een maracana naast die van deze arasoort.
Grijzeroodstaart 11 mm, doe hier hetzelfde.

Beter nog, pak een schuifmaat, en overtuig jezelf.
En ga niet af op, ik heb ergens gelezen of adviezen van dergelijke aard, neem contact op met mensen die er dagelijks mee te maken hebben.
Die halen je uit het bos van geruchten en onwetendheid.

Lijst 1 ringen zijn per stuk te bestellen.

wink ;)
Peter.



oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-17 - 12:12:52 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ringen met breuklijn zijn volgens mij ringen voor europese cultuur vogelswink ;) deze zijn dus niet voor lijst 1 vogels,( bij NBVV en aviornis hoort dus ook nog de BeC,die als weinigen ringen mogen leveren voor lijst 1 vogels.

Met dit antwoord zal cites wel over 2 dagen komen,ook dat het 10 mm ringen moeten zijnwink ;)


MVG Rene

P.S Dat ze bij cites/laser pas over 2 dagen antwoord kunnen geven zegt volgens mij al genoeg over hun kennis (maar proberen dit te verbeteren)

Daarom bijeenkomst over tijdje(is natuurlijk niet voor niets)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 122 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede