Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Kodi, de psygische problemen Oranjekuif kaketoe Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



birdplanet.nl
Website Member
Posts :19

Website Member
2005-12-14 - 14:04:13 send message to birdplanet.nl

Misschien inderdaad zal ik later gaan kweken met Kodi, maar waarom?

Zodat ik een park vol ornajekuiven krijg? Ik zou ze niet verkopen als huiskamervogel, en niet voor de kweek. Ik zou ze in stand willen houden, aan projecten met dierentuinen meedoen. Maar jah, dat gaat niet 1 2 3 want dan moet je bij een dierentuinenkring zijn aangesloten om daar dieren heen te kunnen brengen of eventueel te wisselen, en ik kan het weten, ik heb 2 keer bij artis gewerkt.


Kodi staat wel degelijk op de CITES 1. Alle cacatua sulpherae staan op cites 1

Helaas wil het citesbureau niet echt meewerken en er geen spoed achter zetten. Hopenlijk krijg ik het toch nog voor elkaar.


Kodi is op dit moment op lange na niet geschikt voor de kweek. Hij weet geen houding te geven aan Kera, hij wil aaien, maar is toch bang, Kera is net zo.

Kodi moet eerst van het plukken "af" zijn, voordat er uberhaupt mee gekweekt kan worden.

Iedere kweker weet dat als je 1 plukker hebt zitten, de kans groot is dat die plukker bij anderen gaat plukken, of dat de niet plukkers het plukken overnemen.

Daar heb ik met kera ook het risico mee genomen, hopend dat ze het niet ook ging doen, maar gelukkig, ik zie bij haar geen enkele verschijning van plukken, reden: zij kan zich wel vermaken, zij heeft wel leren spelen en zich meer te gedragen als een kaketoe dan Kodi.


Kodi is gewoon geheel psygsich gestoord. Dat beest weet neit wat "goed" of wat "fout" is, en daar heeft hij het ook mee als ie aandacht krijgt (en ook dat van kera)

Kodi is een typisch geval van verkeerde aandacht. Hij heeft nooit zich leren te vermaken, knaagde niet bij zijn oude eigenaresse, en leert het nu van Kera. Hij is ook zeer slim, hij heeft al woorden overgenomen van ons, en mijn vriend een bijnaam gegeven. (droopy)

Hij leert nu ook spelen, vooral dingen wegsmijten is helemaal zijn spel. Ik vind het wat minder, hier en daar gaat wat stuk, maar jah, dat gebeurt met elke kaketoe. Daar moet je tegenkunnen, anders moet je geen kaketoe nemen.


Wat mij het meeste frustreert, en hij nu redelijk afleert, is dat hij constant maar stil zit. Ik zet hem in de speelboom, kan hem daar uren laten zonder dat ie ook maar meer dan 3 stappen zet. In de kooi siet ie soms wel gek, dan loopt ie naar de bodem en weer terug!

Hij heeft veel tijd nodig om uberhaupt weer iets op een kaketoe te gaan lijken. Maar hij is hard onderweg. Het schreeuwen lukt hem iig wel, en reageert ook op filmpjes van internet met kaketoe geschreeuw, dus hij weet gelukkig wel dat ie een kaketoe is!


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-12-14 - 15:39:09 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Quote
-------------------------------------------------
Misschien inderdaad zal ik later gaan kweken met Kodi, maar waarom?

Zodat ik een park vol ornajekuiven krijg?
------------------------------------------------

happy :)
Nou zo snel zal het niet gaan hoor!

P.S En ik kan het wetenlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D



arwen
Website Member
Posts :89

Website Member
2005-12-14 - 16:09:33 send message to arwen

Hallo.Ik ben arwen(petra) en heb op dit moment 2 afgedankte gaaien in huis.Een grijze roodstaart(Kenobi) en een BBtje(Zoeloe)Sommige hier zullen mij wel kennen van andere fora,s.Heb deze hele discussie gelezen en wilde er ook nog iets over kwijt.
De stichting de moderne papegaai is geen sekte,maar een club ,die het beste met huiskamervogels voor heeft.Natuurlijk hebben ze bepaalde ideeen over het houden van gaaien,maar is dat verkeerd?Ik heb van deze club erg veel geleerd in het omgaan met gaaien .Mijn gaaien zijn zowat de hele dag buiten de kooi op hun klimboom en komen ook naar ons toe ,om bij ons te zitten.En ja ,ze zijn ook gewiekt.Als voer krijgen ze pellets,ja,Harrison,Omdat mij dat het beste voer lijkt.Vooral Kenobi heeft goed voer nodig,want het is een plukker.Ook hij heeft bij mij moeten leren ,om te spelen en te knagen.Voor takken was hij bang.Ik heb hem nu 6 manden en hij gaat met sprongen vooruit.
Wat kwekers betreft.Je hebt kwekers ,die het om het geld gaat en die ,die het uit liefde voor het dier doen.Ik ken verhalen,waarbij kwekers hun vogel tegen de muur gooien,omdat hij niet voldeed aan de norm.Maar ook diegene,die er alles voor over hebben.
Ik kom regelmatig in contact met afgedankte vogel.Wat een ellende.Mensen schaffen een gaai aan,want ze zijn zo lief ,als ze klein zijn.Maar ja ,ze komen in de puberteit,met alle gevolgen van dien.Ja,en dan is zo,n gaai agressief,dus weg ermee en een nieuwe kopen.Idd.marktplaats staat er vol van.Wat hooimeijer betreft,hij heeft veel verstand van het gedrag van gaaien.Mede door hem en die papegaaienclub kunnen mensen leren,om beter omtegaan met hun gaaien.Dan zouden er ook minder verknipte gaaien te koop zijn.Nogmals,
ik heb niks tegen kwekers,Ze zorgen er immers voor nederlands gekwekte vogels,wat zowiezo beter is dan import.En goede info en begeleiding van de kweker naar de koper lijkt me ook heel belangrijk.Daardoor kan je een hoop problemen voorkomen.


reneetje
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-12-14 - 17:00:43 send message to reneetje

ik vind dat je gelijk hebt hoor,

Ook ik ben zeker niet tegen hooimeijer ofzo, ik heb negatieve dingen over hem gehoord maar het feit blijft wel dat hij een verschrikkelijk aggresieve papegaai binnen een kwartier op zijn arm heeft zitten alsof die nooit anders dan rustig is geweest.

Wieken ben ik ook niet tegen. ik zag dat een zogenaamde richtmaat voor een voilerre voor een are iets van rond de 5 of 6 meter is en tot mijn verbazing zag ik daar bij staan dat je die ipv 2 meter ongeveer 2.60 meter kon doen want dan kwamen ze mooier uit

maar stel je doet een voilerre 8 meter en je stopt daar een ara in. kan een ara dan lekker vliegen? nou volgens mij kan die 1 tot 2x zijn vleugels slaan en hij is aan de andere kant, en als die gekortwiekt is dan komt ie misscien ook nog wel aan de overkant. dus ik snap niet zo goed waarom het zo erg is om te kortwieken.

qoute:

ik heb niks tegen kwekers,Ze zorgen er immers voor nederlands gekwekte vogels,wat zowiezo beter is dan import.En goede info en begeleiding van de kweker naar de koper lijkt me ook heel belangrijk.Daardoor kan je een hoop problemen voorkomen.
--------------------------------------

maar dan moeten die kwekers dus wel de mensen die een vogel als huiskamervogel willen hebben laten meegenieten en niet alleen maar denken van meer meer meer, en als ik nu een jonge gaai verkoop dan scheeld me dat straks weer nieuwe vogels.


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-12-14 - 17:31:33 send message to jani

[quote]Ik WIL niet kweken, dat vind ik nog slechter, deze beesten horen zowizo niet in nederland zich voort te planten maar in de natuur
-------------------------------------------------
Dit zijn de woorden van birdplannet in de eerste reakties,wat wil je nu dat wij kwekers zeggen u hebt gelijk enkel de huiskamervogelshouders hebben het bij het rechte eind.
De fout zit gewoon bij mensen die een papegaai kopen zonder na tedenken en reeds na enkele weken hun dier beu zijn,een kweker verplicht toch niemand een vogel te kopen.Ook worden er nog steeds import papegaaien als huishamerdier verkocht.Dit is pas schandalig want deze zitten in de korste keren in de nop


arwen
Website Member
Posts :89

Website Member
2005-12-14 - 17:37:20 send message to arwen

Volgens mij is er zowiezo geen kooi/voliere te groot.
Ik vind ,dat huiskamervogel en volierevogel (mits ze goed gehouden zijn)even gelukkig kunnen zijn.happy :)


reneetje
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-12-14 - 18:24:23 send message to reneetje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

[quote]Ik WIL niet kweken, dat vind ik nog slechter, deze beesten horen zowizo niet in nederland zich voort te planten maar in de natuur
-------------------------------------------------
Dit zijn de woorden van birdplannet in de eerste reakties,wat wil je nu dat wij kwekers zeggen u hebt gelijk enkel de huiskamervogelshouders hebben het bij het rechte eind.
De fout zit gewoon bij mensen die een papegaai kopen zonder na tedenken en reeds na enkele weken hun dier beu zijn,een kweker verplicht toch niemand een vogel te kopen.Ook worden er nog steeds import papegaaien als huishamerdier verkocht.Dit is pas schandalig want deze zitten in de korste keren in de nop


nee maar ik begrijp opzich wel de reactie als ze zo wordt aangevallen, en ze heeft het goed met de vogel voor kan me goed voorstellen dat ze in de tegenaanval gaat. misschien is deze reactie natuurlijk ook niet helemaal goed. Maar wat hawkeye_nl ook al zei, is het verschil van mening tussen kwekers en de mensen die er 1 in huis hebben dan zo groot?


volgens mij valt dat wel mee, we zijn allemaal gek op dieren en in dit geval vogels. en laten we dit niet vergeten.

en niet iedereen is zo als die mensen op markplaats die hun vogel wegdoen, ik denk echt wel 200 x na voordat ik mijn vogel straks weg zou doen, simpelweg dit gebeurd niet.

Alleen wat me gewoon opvalt is dat sommige kwekers erg kortzichtig denken, en dan heb ik het dus niet over alle, maar ik heb nou al van verschillende mensen mogen vernemen dat ze niet op een goede manier hier werden behandeld door sommige zodra de discussie over een huiskamer vogel begint.
en dit vind ik wel jammer. omdat deze groep mensen de andere kwekers in een slecht daglicht zetten terwijl met de meeste kwekers wel gewoon te praten valt.


het bovenstaande komt voor mij hier op neer:

1- is het voor sommige kwekers nou zo moeilijk te accepteren of te begrijpen dat mensen bepaalde vogels ook in de huiskamer willen hebben

2- is het voor mensen die een vogel als huiskamervogel hebben zo moeilijk te begrijpen dat niet alle kwekers broodkwekers zijn en alleen maar alles doen voor het geld, maar er genoeg kwekers zijn die ons net zoveel gunnen maar hiernaast zelf het fijn vinden om de vogels in een voillere te hebben.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-12-14 - 18:27:24 send message to Wickingh

Hai Arwen,

quote
De stichting de moderne papegaai is geen sekte,maar een club


ik geloof best in de goede bedoelingen van leden van deze club.
Maar als je op hun forum vragen stelt over andere pellets of bijv. de naam noemt van een andere gedragsdeskundige [Bonny Talsma], dan worden je berichten sowieso verwijderd.
Ga je daar ook nog eens vragen over stellen dan wordt je al daar zonder pardon gebanned.
Stel je daar uberhaupt vragen is het enige antwoord wat men geeft Harissons en een gedragsconsult van Dr.H. en dat vind ik idd erg eng.
Iedereen veroordelen die niet volgens de richtlijnen van de SMP werkt vind ik eng ja.
Andere kwekers die het zo goed mogenlijk proberen te doen en een lezing geven, willen verstoren vind ik eng ja.
Enge mensen doen enge dingen,wat is het volgende?
Alles wat Hooimeijer zegt wordt door de SMP als een soort van woord ""Gods"" verkondigd[ ik wil absoluut niet onze gelovige medemens schofferen].
Ik vind dit alles [zeer beknopt weergegeven] op een sekte lijken.
Ennuh als een sekte maar genoeg aanhangers krijgt wordt het van zelf de officiele godsdienst, daarom vind ik dat er niet genoeg gewaarschuwd kan worden.
Fanatieke aanhangers berijk je niet meer , maar ik hoop wel dat anderen die in aanraking komen met deze stichting, wel voor zichzelf blijven denken,

mvg Frank


reneetje
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-12-14 - 18:39:00 send message to reneetje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ja dat is minder als dat gebeurd, en ook zeker niet goed nee. het enige blijft voor mij wel dat de dingen zoals ik al zei zoals een super wilde vogel en bijterig en noem het maar op, hij deze in 20 minunten rustig op de arm heeft zitten en er bijna alles mee kan doen.

En ik begrijp je tegenstand ik ben ook zeker na de dingen die ik heb gehoord ook geen voorstander. maar desondanks vind ik dit wel erg knap.

Maar ik snap gewoon niet dat dit soort mensen niet gewoon toe kunnen geven dat er niet 1 ding het beste is, maar er meerdere dingen goed kunnen zijn, net zoals de discussie soms dus bestaat tussen een voillere of woonkamer, het ene is niet beter, ligt geheel aan de situatie en de mensen

en ik weet zeker dat als mensen dit nou eens allemaal beseffen er veel minder velle discussies zullen ontstaan.


birdplanet.nl
Website Member
Posts :19

Website Member
2005-12-14 - 18:50:06 send message to birdplanet.nl

quote

Dit zijn de woorden van birdplannet in de eerste reakties,wat wil je nu dat wij kwekers zeggen u hebt gelijk enkel de huiskamervogelshouders hebben het bij het rechte eind.
De fout zit gewoon bij mensen die een papegaai kopen zonder na tedenken en reeds na enkele weken hun dier beu zijn,een kweker verplicht toch niemand een vogel te kopen.Ook worden er nog steeds import papegaaien als huishamerdier verkocht.Dit is pas schandalig want deze zitten in de korste keren in de nop


Wie zegt dat ik zeg dat huiskamervogels wel mogen? Jullie zeggen dat vogels niet in een huiskamer voor moeten komen maar in een voliere.

Ik zeg daarop dat ze zoweizo niet in gevangenschap horen maar in de vrije natuur, daar bedoel ik dus zowel de kwekers als de volierehouders als de huiskamerhouder mee. Beetje verder kijken en dan zie je zelf wel dat ik NOOIT heb gezegd dat ze alleen in de huiskamer mogen voorkomen.


Daanaast ben ik het helemaal met je eens, dat mensen te weinig navraag doen, de reden waarom ik een forum ben begonnen. Zelf ben ik een jaar opzoek gegaan naar info, de meest uitgebreidde engelstalige boeken over kaketoes en het opvoedern ervan gelezen, voordat ik kera in huis nam. Tuurlijk hou ik in mijn achterhoofd dat het met kera ook slecht kan gaan, maa rik geef haar de vrijheid die vele mensen niet geven. Ze zit niet alleen maar in de kooi, komt er ook buiten, gaat mee douchen, gaat buiten het huis lekker in de natuur.

Dat ik Kodi heb opgehaald, is een feit dat hij nu beter af is dan eerst! Of hij nou in de huiskamer zit of in een voliere, hij krijgt eindelijk de liefde en aandacht die hij nodig heeft.

Zonder mij, had Kodi OF nu dood geweest (hij zat alleen aan zonnepitten) OF hij was bij een kweker beland met waarschijnlijk hetzelfde gevolg, door het plukken, OF hij was in het N.O.P. gekomen.

Ik weet niet wie er allemaal in het N.O.P. geweest is van jullie, maar geen 1 vogel daar, is gelukkig. Ze komen een eind in de buurt, maar vogels die JARENLANG huiskamervogel zijn geweest en niks anders hebben gezien, die voelen zich echt niet fijn tussen al die andere vogels waar hij ruzie mee moet gaan maken voor een plekje of voedsel....


arwen
Website Member
Posts :89

Website Member
2005-12-14 - 18:54:13 send message to arwen

Ik blijf erbij,het is geen sekte.Op vragen geven ze adviezen,die kan je navolgen of niet.
Ik had er al veel baat bij.En natuurlijk zoek ik voor mij de dingen eruit,wat ik belangrijk vind en wat ik in mijn situatie kan gebruiken,om mijn gaai een beter leven te geven.Ik neem niet alles klakkeloos aan,hoor.En wat het voer betreft,dat heeft mijn eigen dierenarts(nee,niet hooimeijer)mij geadviseerd en mij bevalt het.Op elk forum is er weleens iets,wat iemand niet bevalt.Ik stoor me daar niet aan.


reneetje
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-12-14 - 19:00:45 send message to reneetje

quote

------------------------------------------------
Zonder mij, had Kodi OF nu dood geweest (hij zat alleen aan zonnepitten) OF hij was bij een kweker beland met waarschijnlijk hetzelfde gevolg, door het plukken, OF hij was in het N.O.P. gekomen.
----------------------------------------------

dit weet je niet van te voren natuurlijk, nu lijkt het of je alle kwekers over 1 kam scheren, er zijn toch ook vast wel kwekers die eerst rustig aan de gang zouden gaan met zo'n vogel om tot rust te laten komen en pas als het goed gaat rustig laat wennen aan andere vogels e.d.

Kijk ik ben het volledig met je eens dat het super is dat ie bij je terrecht is gekomen dat meen ik uit de grond van me hart en ik weet zeker dat kodi het goed heeft bij jullie maar om nou gelijk te zeggen dat ie bij een kweker gelijk dood was gegaan dat is net wat ik bedoelde net met het ene hoeft niet beter te zijn dan het andere, ligt maar net aan de persoon


arwen
Website Member
Posts :89

Website Member
2005-12-14 - 19:06:35 send message to arwen

Wickingh.natuurlijk is het niet leuk,als je tijdens een lezing gestoord wordt.Dat zou ik ook niet willen.Ik bedoelde alleen maar ermee,dat er ook goede adviezen op dat forum staan en als je vraagt ook genoeg handvaten krijgt.Heb idd al veschillende discussies gelezen over ander voer(zaden en /of pellets)en ja,dat werd soms verwijderd.Waarom,begreep ik ook niet en met mij zijn dat er wel meer.Maar ,zo als ik al zei,ik zoek voor mij de beste adviezen uit en dat doe ik bij verschillende foras.Dus ook bij julliehappy :)


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-12-14 - 19:34:17 send message to Wickingh

Hai Arwen,

quote
Wickingh.natuurlijk is het niet leuk,als je tijdens een lezing gestoord wordt.Dat zou ik ook niet willen.Ik bedoelde alleen maar ermee,dat er ook goede adviezen op dat forum staan en als je vraagt ook genoeg handvaten krijgt.Heb idd al veschillende discussies gelezen over ander voer(zaden en /of pellets)en ja,dat werd soms verwijderd


Ik vind het prima als mensen voor zichzelf nadenken en daaruit halen wat ze denken te gebruiken, niets mis mee.
Maar om ten koste van alles en iedereen je eigen denkbeelden door te drukken en niet eens naar andere mogenlijkheden willen luisteren en het al bij voorbaat afwijzen, doen mij verleiden om dit gedrag met het gedrag van sekteleden te vergelijken.
Daarmee zeg ik dus niet dat ik vind dat jij je als zodanig gedraagd, maar wel mensen die het beleid van de SMP en Hooimeijer verkondigen.
Dus blijft voor mij staan dat ik de stichting een sekte vind,

mvg Frank


arwen
Website Member
Posts :89

Website Member
2005-12-14 - 19:47:26 send message to arwen

Nee,ik verkondig idd.niet het beleid van deze stichting.en ik ben ook niet tegen zaadvoer.Ik heb 2 valken,die absoluut geen pellets willen eten.
Voor de rest kan ik al die info goed gebruiken,omdat ik door mijn vrijwilligerswerk met veel vogels in contact kom.Ik vang namelijk wilde gewonde vogels bij mij thuis op en zorg voor de eerste hulp,waarna ze doorgaan naar een vogelopvangcentrum.Daar zitten dus ook af en toe parkieten en papegaaien tussen.Al dan niet ontsnapt.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede