Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vrijlaten of niet? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-04-15 - 20:11:06 send message to chrislaevers

Beste Fallenwout,
Ik vind het niet abnormaal dat toen de man in de kooi ging, er gevochten werd. Maar dat heeft volgens mijn mening niets definitiefs in zich. Ofwel jaag je de merel uit de kooi en dan bevindt ze zich in de volle natuur (vroege ochtend) ofwel kan je ook de mogelijkheid overwegen om een tussengebied te creëren dat neutraal is voor de pop en voor de man: een grotere afspanning (niet metaculeus afgewerkt en niet helemaal dicht) maar een oppervlakte met draad waar de man een toontje lager moet zingen en de pop zich er nog wel in kan vinden, een soort van overgangsruimte. Dat zou een experiment zijn dat geen van beide vogels kan schaden.Noem het een transitzone die de abrupte overgang van kooi (territorium van de pop) en natuur (territorium van de man) kan overbruggen. Bekleed het met plantselstekken die niet uit je tuin komen. Misschien lukt het zo wel.
Nu als de pop even verder vliegt omdat ze niet meer in de kooi kan blijven, is de kans groot dat beiden op neutraal gebied komen tenzij alle 'percelen' ingenomen zijn door andere merelmannen. Een andere factor die kan meespelen in het niet onmiddellijk klikken tussen de vogels is dat de je merel misschien nog effe te jong is.
Ik wens je in elk geval veel succes met wat je ook beslist om te doen en zou graag het vervolg kennen van deze interessante merelhistorie.


fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-04-16 - 21:50:12 send message to fallenwout

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

toen ze nog jong was










maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2007-04-17 - 10:05:13 send message to maikeltje

Het is hetzelfde als een eigenkweek merel he maar dan nog tammer ik zou ze in iets grotere kooie zetten en er een vriendje bij zoeken.wink ;)


fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-04-18 - 18:24:45 send message to fallenwout

update:
Omdat ze buiten niet uit haar kot wil had ik ze even terug binnengenomen. Daar komt ze wel uit haar kot en komt uit ons hand eten. En nu de update:
ZE KAN NIET VLIEGEN.

In het verleden heeft ze dit veel gedaan in de woonkamer, maar nu raakte ze amper 30cm hoog of blijft ze ter plaatse fladderen. Ik denk dat haar vleugelpluimen beschadigd zijn van de "vechtpartij" in het kot.

Andere update: Ze gaat vanzelf terug in haar kot, dit deed ze in het verleden ook nooit. Ik heb de wasbak van de keuken laten vollopen en haar kot op het aanrecht gezet. Ze heeft exact 48 sec staan fladderen in het water (heb video). Toen ze eruit kwam ff overtollig water laten druppen en ze ging weer terug in haar kot.

Ik ben tot de gedachte gekomen dat ze te huiselijk is om nog vrij te laten...


VasaVlinder
Website Member
Posts :9

Website Member
2007-04-24 - 11:42:59 send message to VasaVlinder

He wat jammer nou. Ik had erg gehoopt te lezen dat ze de vrijheid terug had gekregen. Maar...ik snap niet zo goed hoe je er nu pas achter komt dat ze niet vliegt. Heeft ze zo lang opgesloten gezeten? Mocht ze niet dagelijks door huis vliegen? Niet echt een mooi leventje voor t diertje dan sad :( Mss kun je haar beter naar een vogel opvang brengen...die geven haar de ruimte en dan leert ze wel vliegen en voedsel zoeken en kan ze alsnog vrijgelaten worden. Dit is nml niet een kwestie van niet kunnen of willen, maar gebrek aan begeleiding en ik denk te lang opgesloten gezeten hebben. Erg jammer voor t dier. Tip voor de volgende keer...laat een jonge vogel direct regelmatig buiten vliegen en help het met zoeken naar voedsel...dan kan hij normaal buiten wonen wink ;)


fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-05-01 - 19:04:51 send message to fallenwout

Vogeltje had inderdaad een tijdje niet "echt" gevlogen. Enige tijd dat ze vanzelf uit haar kooitje kwam was wanneer er water in de wasbak liep, daar ging ze dan in baden. Eens ze nat was storte ze altijd direct neer, maar het er naartoe vliegen ging altijd vlot.

Ik heb haar kooitje nog een paar keer opengezet om te testen maar ze komt er echt niet uit.

De vraag is: wil ze er niet uit of is ze gewoon extreem dom. Want voor in bad te gaan komt ze er wel uit.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-01 - 20:00:11 send message to chrislaevers

Waarom zet je haar niet bij iemand met een ruime niet overbevolkte volière waar er natuurlijke prikkels in overvloed zijn? In de kooi en in de huiskamer zal ze het nooit leren.
Ik heb gisteren een koppel blauwfazantjes in mijn volière losgelaten en ik heb meermaals de indruk gehad tijdens uren observatie dat ze eerder dom zijn: ze vinden het vlieggat niet naar beschutte plekken, ze gaan zitten in volle wind (oostelijk en droog nog wel!), ze schrikken van elke vogel die langs vliegt. Een bad hebben ze nooit genomen en dichte beplanting kennen ze helemaal niet.
Vandaag heb ik ze naar het warmere beschutte deel gejaagd en daar zijn ze wat assertiever geworden. Ik denk niet dat deze vogels dom zijn. Ze hebben prikkels nodig maar niet op één dag. Mijn rijstvogels bv gaan zelden in het ruigere gedeelte van de volière. Maar de habitat van een merel is toch wel gekend en die kan het ruige aan. De vogel moet dan wel de kans daartoe krijgen in beschermde vorm (ruime volière) of niet (de natuur).
Groetjes.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-05-01 - 23:42:09 send message to lZebravinkjel

Hoe dan ook, een merel in zo'n kooi is gewoon extreem zielig.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-05-02 - 08:28:57 send message to dooren

Ik denk wel dat je de vliegspieren van zo'n vogel zich niet ontwikkelen in deze kleine kooi. Na 14 dagen vliegen ze in de natuur uit. Indien de vogel geen ruimte krijgt dan zal ze niet leren vliegen.

Probeer iemand in de vereniging of kennis met grotere voliere te vragen of hij/zij hierin kan. Eventueel een kweker welke merels heeft kan helpen.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat deze vogel nu de rest van zijn leven hierin moet gaan slijten. Je moet ook aan de toekomst denken!
Gert


fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-05-02 - 23:21:13 send message to fallenwout

ik denk aan haar toekomst, ik heb vandaag het kot nog tijdje opengezet maar ze kwam er weer niet uit. Het wilde mannetje is wel weer in het kot gegaan met hun "plezier" als gevolg. Nadien is de wilde vogel rust naar buiten gegaan en heeft de rest van de tijd weer rond het kot gezeten.

Ze staat trouwens nooit meer binnen.

In verband met het vliegen: haar vleugelpennen zijn afgebroken. Ik vermoed van al dat "vechten" wanneer de wilde in het kot zit. Ik kan de groei daarvan echt niet forceren.

Zo ongelukkig kan ze toch niet zijn in haar kooi sad :( ze gaat er altijd vanzelf terug in ALS ze er uitkomt.


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2007-05-03 - 08:43:45 send message to maikeltje

ach dat beest is helemaal niet zielig die is dit gewoon gewend en heeft een goed leven je hebt mensen die merels in een kleiner kot hebben zitten en die dan nog gevange zijn daar ben ik wel tegen.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-05-03 - 08:45:59 send message to dooren

De kooi wordt geassociseerd met voedsel of veilig gevoel vanuit het "verleden" (nest)

De enige oplossing is toch plaatsen in een ruime voliere mits je ze wilt herintroduceren in de natuur. Kies je daar niet voor dan zul je de toekomstige verantwoording van deze vogel moeten opnemen. Dwz erg goed voor zorgen tot de dood.

De kapotte pennen kunnen natuurlijk ook ontstaan in het kooitje, zeker als de spijlen ongunstig staan dan krijg je een soort TT kapote vleugel geval. De van nature onrustige vogel beschadigd nu eenmaal sneller pennen dan een tamme grasparkiet.

Als die wilde merel de pennen kapot maakt dan zul je ervoor moeten zorgen dat dit niet gebeurt. Anders zal deze vogel nooit niet kunnen vliegen.

Je kunt niet verwachten dat een vogel beslist als je hem elke dag netjes voer geeft kiest zij de makkelijkste weg.
Gert


Marc10
Website Member
Posts :25

Website Member
2007-05-04 - 10:17:37 send message to Marc10

Ik vind persoonlijk dat de vogel er niet helemaal jofel uitziet. De pennen lijken gebleekt en in de staart zie ik ook lichte plekken. Dat duidt vaak op vitaminengebrek of rachitis. Dat zou dus ook makkelijk de reden kunnen zijn voor het niet vliegen en de gedrukte houding op de foto's. De merel ligt heel veel zie ik en dat is niet echt normaal wink :)

Wat ik zou doen is het dier wel in gevangenschap houden en een mooi hok in de tuin maken. Dan heeft ze wel contact met andere merels en kan ze ook lekker in de zon zitten elke dag om vitamine D aan te maken om de veren en pootjes te verbeteren. Ook kan ze dan vliegen zodat ze beter in de spieren komt.

Ik weet niet wat je nu voert maar ergens vermoed ik dat ze een gebrek heeft naar wat ik op de foto's zie.

Groetjes Marc


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-05-04 - 11:41:45 send message to cocobar

Breng de merel naar een natuurhulp centrum (bv opglabeek). Daar maakt ze het meeste kans om ooit terug in de natuur geïntroduceerd te worden of in het andere geval de beste zorgen te krijgen.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-05-04 - 14:26:59 send message to lZebravinkjel

Ik ben het met cocobar eens.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 230 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede