Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > aanschaf ducorps kaketoe Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6 7
volgende >>>


Auteur Onderwerp : aanschaf ducorps kaketoe
reneetje
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-12-04 - 19:18:20 send message to reneetje

voor ik de vraag stel, ik weet dat er meerdere onderwerpen zijn geweest over deze vogel maar ik kwam er toch niet echt wijs uit.

Wij willen er namenlijk niet mee kweken en het wordt gewoon echt een deel van het "gezin"

Wij zijn allebei gek op papegaaien en hebben de laastste paar maanden echt goed gekeken wat het beste bij ons paste zodat we niet een vergissing zouden maken wat je genoeg ziet als je zo op marktplaats kijkt.

Onze voorkeur gaat uit naar een papegaai die het niet onwijs in zich heeft eenkennig te zijn, dus de grijze roodstaard viel al af. Maar omdat we in een portiekwoning wonen vallen veel kaketoe soorten ook af simpelweg door het geluid wat ze kunnen produceren. mijzelf maakt het niet uit maar je hebt nou eenmaal met buren te maken.

onze woonkamer is 40m2 ongeveer dus een ara zal hem ook niet worden haha, en we hebben een afgeschermd balkon waar die straks als het een beetje warmer weer wordt kan komen.

Nu zagen we dat de ducorps wat rustiger is qua geluiden en meer een huilend geluid maakt met een niet te hoog volume. dit is dus alvast goed. ook is die niet enorm groot waardoor die makkelijk in deze woonkamer eengoed leven heeft.
Alleen vragen wij ons als laatste nog het volgende af.

dat zijn twee dingen, hoe zit het met de ducorps met het knuffel en kroel gehalte? is dit te vergelijken met veel andere soorten of toch wel minder? en hoe zit het met eenkennigheid? ik weet dat dit ook aan de opvoeding ligt maar je zal toch wel eenrichtlijn hebben hoe het gemiddelde karakter is?



thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-12-04 - 19:33:43 send message to thuis

Voor zover ik er verstand van heb wink ;)is de Ducorps een leuke, witte kaketoe, niet in aanleg eenkennig en kan aanhankelijk en kroelig zijn.
Qua stemgeluid heb ik echter een suggestie voor je: heb je al eens gedacht aan een rosé-kaketoe.
Die hebben een prettig aangenaam stemgeluid, een beetje als een grote parkiet soort. De vogel is mooi van kleur, niet eenkennig, aanhankelijk en heeft het formaat van een flinke duif, als je al wat klein behuist ben.
Succes met je keuze maar denk er beslist goed over na.happy :)


reneetje
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-12-04 - 19:39:50 send message to reneetje

ik heb inderdaad ook aan de rose kaketoe gedacht en als ik moet kiezen vind ik de rose simpelweg niet mooi, en als ik dan zie dat er over het algemeen weinig verschil tussen deze 2 zit dan kan je daarna nog naar het uiterlijk kijken laugh :D

Of zit er wel degelijk verschil in tussen deze 2? want beide zijn dus qua stemgeluid wel redelijk in de hand te houden toch?
en qua intelligentie? scheeld daar nog wat in tussen deze 2


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-12-04 - 19:44:20 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb in het verleden met deze vogels enkele jaren gekweekt.

Doordat de ouders elk jaar meer gingen plukken was ik genoodzaakt op den duur de jongen verder met de hand groot te brengen.

Ik vond het totaal geen aanhankelijke(in verglijking met andere soorten)kakatoe en al zeer snel bijterig.
Dit waren niet alleen mijn bevindingen maar ook van andere kwekers die ik ken met die soortwink ;)

Lijkt me geen geschikte huiskamervogel!
Wel een ontzettende mooie actieve kakatoe voor in de voliere,en ze zijn inderdaad niet luidruchtig.



reneetje
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-12-04 - 20:28:31 send message to reneetje

want waar zou jijzelf voor gaan? wat vind jij nou een goede vogel voor in een portiekwoning? een beetje geluid maakt niet uit maar het moet natuurlijk niet helemaal door de muren van mijn verschillende buren heengaan. en dus niet eenkennig.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-12-05 - 00:24:56 send message to Hawkeye_NL

Ik heb heel erg veel plezier gehad van mijn rosé kaketoes. Deze zijn qua geluid en karakter volgens mij een goede keus.
Eenmaal deze vogel in huis gehaald was ik er helemaal weg van.

Erwin


reneetje
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-12-05 - 14:09:16 send message to reneetje

ok,

Ja het enige probleem is en misschien is dat slecht van ons hoor haha, maar daar willen we wel eerlijk in zijn, we vinden een rose beide eigenlijk simpelweg niet mooi. en uiteraard is het karakter belangrijker ook dat vinden we beide, maar een rose vinden we helemaal niets hebben, en dat teld toch ook wel voor 15% mee bij ons.

Want andere keuzes qua papegaaien? en dan bedoel ik niet persee een kaketoe maar ervaringen met wat voor dan ook.
en vinden meer mensen een ducorps wat meer bijterig?


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-12-05 - 14:16:21 send message to Hawkeye_NL

reneetje, we kunnen het ook omdraaien!
Wat zijn nu vogels die julie allemaal echt mooi vinden. Misschien dat we in jullie eigen smaak wel een zeer geschikte soort weten te vinden. Als de vogels namelijk niet bij jullie smaak passen dan houd het namelijk snel op.

Erwin wink ;)


reneetje
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-12-05 - 14:56:59 send message to reneetje

reneetje, we kunnen het ook omdraaien!
Wat zijn nu vogels die julie allemaal echt mooi vinden. Misschien dat we in jullie eigen smaak wel een zeer geschikte soort weten te vinden. Als de vogels namelijk niet bij jullie smaak passen dan houd het namelijk snel op.

Erwin wink wink ;)

ok zo kunnen we het ook doen idd haha, en nogmaals misschien komt het wat raar over en een papegaai hoeft vans ons heus niet super mooi te zijn anders zouden we wel sowieso een ara of molukken nemen, maar rose is voor ons het tegenovergestelde.

Maar wat we wel mooi vinden is het volgende:

geelkuif ( maat maakt niet uit) goffini,ducuorps
oranjekuif, al met al om de lijst niet nog langer te maken eigenlijk alle "normale" bekende kaketoes behalve de rose dus haha.

Hiernaast vinden we alle ara's geweldig, en qua uiterlijk de edelpapegaai maar deze vinden we een zeer onaangenaam geluid hebben en trekt ons ook niet echt.

Tevens misschien ook wel een vraag aan jullie waar ik naast het soort ook over zit te twijfelen.

En dat is of ik een jonkie wil waarvan je dus inprincipe niet weet wat voor karakter die heeft, of een al wat oudere papegaai ( +/- 5 jaar bijv)
zodat je goed kan zien of die rustig is of niet, aanhankelijk, niet eenkennig en ga zo maar door.

En wat is qua karakter het verschil tussen pop en mannetje, en dan vooral in de periode van paringstijd, mannetjes zijn nogal aggresief hebben we vernomen. houdt dit automatisch in dat je aan een vrouwtje niet veel zal merken? of juist nog aanhannkelijker wordt?


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2005-12-05 - 14:57:44 send message to erika

hallo,
ik wou even zeggen dat je natuurlijk nog veel meer soorten papegaaien heb behalve de grijze roodstaart en de kaketoe.
Je heb bijvoorbeeld dan nog edelpapegaaien en bijvoorbeeld de ara's. Nu gaf je al wel aan niet zo'n grote huiskamer te hebben, nu heb je ook dwergara's. Ik heb die zelf namelijk ook, en het is echt een super vogel.



groetjes erika


reneetje
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-12-05 - 15:21:33 send message to reneetje

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

hey erica, de edelpapegaai had ik al wel erbij gezet hoor en deze vind ik qua uiterlijk opzich erg mooi, maar spreekt me voor de rest niet aan eigenlijk, plus dat 9 van de 10 x wat ik heb gezien het geluid wat ze maken gewoon simpelweg niet mooi is. en al zou ik nou helemaal verliefd zijn op een edel dan zou ik dat voor lief nemen ( bij een kaketoe heb ik een zwak ervoor en neem ik het deels voor lief) alleen dus door de buren kan echt veel schreeuwgedrag niet.

een dwergara vind ik zelf wel erg leuk maar heb ook gehoord dat deze qua stemgeluid soms makkelijk mee kunnen komen met de grotere ara's.

p.s. hoe is de oranjekuifkaketoe? iemand hier ervaring mee als huiskamervogel


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2005-12-05 - 15:55:37 send message to erika

ow sorry, dan heb ik daar overheen gelezen.

groetjes erika


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2005-12-05 - 15:59:34 send message to hdra

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Tip

Ga je eerst eens een poosje orienteren door de vogels daadwerkelijk een poos te observeren in bijvoorbeeld een vogelpark of bij een kwkeker die jou soorten heeft. Bijvoorbeeld Walsrode, NOP etc. Ik heb de indruk dat je niet helemaal weet waar je aan begint. Praktisch alle kaketoes gaan op den duur wel in de huiskamer schreeuwen. De een veel de ander een aantal keren per dag. Om dit in proporties te houden, is opvoeding, training en consequent zijn zeer belangrijk. De rose is over het algemeen zeer geschikt voor de huiskamer maar ook zij kunnen er wat van als je niet op past. Een kaketoe overnemen van een paar jaar oud kan, maar realiseer jezelf wel dat ze vaak niet voor niets weg moeten. Ook belangrijk om bij de buren aan te geven dat je een kaketoe wilt aanschaffen. Als jij je buren inschat als weinig tolerant zou ik er niet aan beginnen.


reneetje
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-12-05 - 16:11:37 send message to reneetje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Tip

Ga je eerst eens een poosje orienteren door de vogels daadwerkelijk een poos te observeren in bijvoorbeeld een vogelpark of bij een kwkeker die jou soorten heeft. Bijvoorbeeld Walsrode, NOP etc. Ik heb de indruk dat je niet helemaal weet waar je aan begint. Praktisch alle kaketoes gaan op den duur wel in de huiskamer schreeuwen. De een veel de ander een aantal keren per dag. Om dit in proporties te houden, is opvoeding, training en consequent zijn zeer belangrijk. De rose is over het algemeen zeer geschikt voor de huiskamer maar ook zij kunnen er wat van als je niet op past. Een kaketoe overnemen van een paar jaar oud kan, maar realiseer jezelf wel dat ze vaak niet voor niets weg moeten. Ook belangrijk om bij de buren aan te geven dat je een kaketoe wilt aanschaffen. Als jij je buren inschat als weinig tolerant zou ik er niet aan beginne

sorry maar vind dit een beetje een rare reactie,
ten eerste kan je door te observeren in een park of een vogel in een voilerre lang niet een goed beeld krijgen over hoe deze is in een woning zelf.
tevens is er wel degelijk verschil tussen het stemgeluid van verschillende soorten kaketoes, en juist hierover ben ik info over aan het verzamelen. dat een kaketoe op zijn tijd herrie maakt dat maakt me niet uit natuurlijk maar er is een groot verschil denk ik tussen het geluid van een molukken of ara bijvoorbeeld dan een ducorps.

ten tweede: ik ben juist op deze manier toch bezig om via kenners info te verschaffen? dus dan ben ik toch aan het orienteren? ik kan dat beter nu doen dan dat ik impulsief zoals 9 van de 10 mensen dat doen ( kijk maar naar marktplaats) en dan later pas info verschaffen, dus ik vind dit een erg onlogische reactie, heb al diverse winkels gebeld en op marktplaats ook al de laatste tijd wat mensen gebeld die papegaaien hebben om hier info en de voor en tegens van verschillende papegaaien op te vragen. dus meer dan dat kan ik niet doen. en natuurlijk ga ik niet zomaar naar een winkel straks en pluk er 1 uit.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-05 - 16:18:10 send message to dooren

Ik denk wel dat je moet realiseren dat wat bij de ene persoon een normale schreeuw is van een papegaai dat het bij een andere compleet anders kan overkomen.

Kortom elk mens is anders van opvatting mbt geluid.

Ik ken persoonlijk praktijk gevallen waarbij kanariegefluit al te veel was voor meneer de buurman.

De werkelijke testcase zal pas plaatsvinden na de aanschaf.
Gert


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-12-05 - 16:42:10 send message to Hawkeye_NL

Ik denk dat het best verstandig is om bijvoorbeeld eens een informatie avond van Lorre & Co bij te wonen. Daar komen veel beginners vragen uitgebreid aan bod en kan je alle informatie krijgen die je zoekt. Niet koop gebonden maar juist vrij. Niet met de bedoeling je een vogel te verkopen maar juist om je antwoorden te geven op de vragen die je hebt.

Daarnaast ben ik het met je eens dat je juist door op dit soort forums vragen te stellen veel informatie kunt verschaffen voor je een vogel aanschaft. Ik denk dan ook dat hdra het niet negatief bedoelde maar juist als extra tip! Het geschreven woord hé. wink ;) Komt soms anders over dan dat het bedoeld is. razz :p

De dwergara severa is een heel erg zachte en rustige soort. Ze staan bekend om hun zachte roep "kada ka kadak". Soms echter willen ze ook wel even aandacht vragen en kunnen ze best wel schreeuwen. Dit is echter niet te vergelijken met de roep van een kaketoe. De severa is een stuk zachter en minder schel. De dwergara's Nobilis heb ik ook al wel gehad maar daarvan kan ik echt zeggen dat dit de schreeuw van een grote is in de jas van de kleinste! Maar ook alleen bij koppels en niet bij alleen gehouden exemplaren. De ara's staan er om bekend juist te gaan slapen als het schemer begint te worden.

De meeste kaketoes kun je echt wel horen. Er zijn inderdaad behoorlijke verschillen in hoogte en klank maar de kaketoes zijn wel de vogels waarvan je het vaakst hoort dat ze gaan schreeuwen. Daarnaast is het een vogel die 's nachts paart waardoor veel exemplaren juist 's avonds beginnen te roepen om een partner. Dit is echt een minpunt bij een woonituatie waarin jij blijkbaar zit.

De kleinere papegaaien zoals bonte boer & meijers papegaai zijn goede alternatieven als je klein behuist bent. Ook qua geluid zijn dit geen hoge scoorders.

Een stukje meer info dus weer!
Erwin



Pagina : 1 2 3 4 5 6 7
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 172 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede