Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > aanschaf ducorps kaketoe Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



birdplanet.nl
Website Member
Posts :19

Website Member
2005-12-08 - 20:50:44 send message to birdplanet.nl

Heej rene!

Je komt ook op mijn forum en ik heb je al over msn gesproken, maar ik wil toch reageren hier.

Ik ben zelf eigenaar van een anderhalf jaar oude vrouwelijke witkuif kaketoe en heb sinds 2 maanden een 8 jaar oude geplukte mannelijke oranjekuif overgenomen van mensen.

Omdat ik hier vele reacties zie van mensen die "hebben gehoord dat..." wil ik even een reactie schrijven van een kaketoe kenner!

Ik ben nu al 3 jaar opweg om alle informatie over de kaketoe te vinden. Natuurlijk heb ik al anderhalf jaar zelf eindelijk een kaketoe.

Ik heb met Kera (de witkuif) vrijwel GEEN problemen gehad. Simpelweg, omdat je ELKE papegaai moet opvoeden.

Knaaggedrag:
Kera heeft tuurlijk wel eens een hap gezet in iets waar ze niet in mocht bijten, maar jah, wij als kleuter moesten ook ons gebit uittesten, en deden dat ook wel eens in iets waar niet mocht. Simpelweg gaat dit om opvoeden. Leer je beessie waar hij wel in mag bijten en waarin niet. Elke dag verse wilgentakken in de kooi, (wat bij elke papegaai moet) voorkomt een hoop zorgen!

Schreeuwen:
Kera heeft een tijd haar stem getest. Logisch, deden wij ook als kinderen. Door goeie opvoeding heeft ze afgeleerd dat ze het niet op zo een groot volume moest doen, en doet dat nu dan ook nouwelijks nog, alleen in de momenten dat haar uitlaatklep openmag en we wild aan het spelen zijn. Dit MOET dan ook bij kaketoes, ze kroppen op. Laat je ze niet een keer wild en gek doen in de vorm van een spelletje, kunnen ze inderdaad zomaar die snavel opengooien en gaan schreeuwen.

Kodi daarintegen heb ik als schreeuwer gekregen, en die is het nu ook aan het afleren. Waarom schreeuwt ie? Heel simpel, bij zijn vorige eigenaren heeft het heel goed gewerkt: Als je schreeuwt krijg je aandacht! Dan wel negatieve aandacht, maar heej.. het IS aandacht. Dus wat doe je? Opvoeden, en het negeren. Laten blijken dat ze zonder schreeuwen OOK aandacht kunnen krijgen, en het MET schreeuwen niet doen! In de 2 weken dat ik nu het schreeuwen aan het aanpakken ben, is het al met 50% vermindert! Nu op naar het laatste beetje!

Stof:
Het stof is ook een nadeel voor sommige, voor mij niet. En neem aan met 2 kaketoes in een klein huis dat je daar wel last van hebt. Maar dat valt op te lossen, want ze gaan wekelijks heerlijk met me mee onder de douche, grote pret, waar ze ook even hun "ding" kwijt kunnen. Het enige waar ik het nog aan merk is met TV kijken, het sotf gaat snel naar het beeldscherm toe. Maar jah, katten verliezen haren, en vogels verliezen stof!

Plukken:
NIET alle kaketoes gaan plukken. Dit komt alleen voor bij kaketoes (en andere vogels) die onzeker zijn, of in een keer minder aandacht krijgen dan eerst, zich vervelen..

Kodi is een plukker, Kodi is wildvang en heeft minstens 6 huisjes gezien. Kodi heeft nooit regels geleerd, en wist niet eens wat opstappen was. Kodi heeft nooit geleerd zichzelf te vermaken. Kodi heeft voordat hij bij mij kwam zeker een half jaar nooit meer gedouched.

Voor Kodi is er een wereld voor hem open gegaan, hij plukt nog wel, maar dat is logisch, in 8 jaar tijd is dat beest zo "vern**kt" dat je het niet in 2 maanden tijd weer goed krijgt. Maar het KOMT goed, want Kodi is net als elke kaketoe, leergierig, knuffelig, en krijgt weer aandacht!


Rene, ik ben ervan verzekerd dat jullie klaar zijn voor een kaketoe. Jullie zijn niet van die mensen die impulsief een aankoop doen. en vergeet 1 ding niet:

De plukkers, schreeuwers en bijters, zijn heel vaak de vogels die impulsief aangekocht zijn, zonder enig benul te hebben gehad dat je zo een beest moet opvoeden, mee naar buiten moet, moet verzorgen, en liefde moet geven!

DAT is wat mensen vergeten!


En DAAROM heb ik Kodi opgevangen. Want Kodi verdient ook een goed leven. En Kodi is levend bewijs, dat papegaaien wel DEGELIJK zo kunnen worden opgevoed, dat ze uiteindelijk helemaal geen problemen meer veroorzaken.


Want wees nou eerlijk, welke papegaai is WEL perfect?!?!?!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-08 - 20:51:51 send message to dooren

Ik denk Reneetje, als je echt objectief wilt beoordelen of een kaketoe geschikt is dat je eens na moet gaan hoe lang deze mensen een kaketoe in de huiskamer hebben. Deel deze eens in, in bepaalde groep, bv 0-5 jaar, 5-10 jaar en je zult toch tot de conclusie komen dat er veel mensen in de groep 0-5 jaar zitten. Dit geeft te denken, omdat kaketoes oud worden.

De eerste 3-5 jaren is natuurlijk alles kei positief, maar als het nieuwe eraf is en de hormonen van zo'n vogel spelen op en begint te schreeuwen om een partner. Hoe gaat het dan??

Ik kijk altijd naar mijn eigen vogels, de loris, ik zie daar vaak vol goede moed mensen mee beginnen, inpulsief of goed voorbereid.
En toch stoppen na een poos veel van deze mensen, terwijl ze in het begin enorm positief zijn. Reden ondanks de berg informatie die je ze mee geeft ???

Ook bij huiskamervogels gebeurd dit helaas.
Ik moet wel zeggen dat ik positief ben dat je veel energie stopt in de voorbereiding.

Probeer objectief te oordelen, ondanks je eigen roze bril, bij een goede keuze zal er immers geen spijt zijn.
Gert


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-12-08 - 21:16:16 send message to goffini

Het forum is bedoeld om ervaringen te delen en mijn ervaringen zijn niet echt positief. Ik kan er dus ook geen positief verhaal van maken maar als als je zelf denkt dat het allemaal wel goed komt dan moet je het gewoon doen, en de vogel aanschaffen. Wij hebben er met zijn allen op de evt negatieve aspecten gewezen en ik denk dat dat ook zeker goed is. Tuurlijk zijn er mensen waar het wel goed gaat, dat zal ik ook niet tegenspreken en die hebben zich inmiddels ook al bij jou gemeld. Jammer dat ze dat dan niet hier doen(op 1 of 2 na)want zo is het helaas wel een eenzijdig verhaal geworden.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-12-08 - 21:30:36 send message to molineti

Welkom
happy :)
quote
---------------------------------------------
wil ik even een reactie schrijven van een kaketoe kenner!
------------------------------------------------

Wat zijn de andere mensen dan die hier gereageert hebben??



Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-12-08 - 21:56:13 send message to Wickingh

Hai Renee [Molinetti],

quote
Wat zijn de andere mensen dan die hier gereageert hebben


ik denk mensen die een ander geen kaketoe gunnen,jalours ofzo, want we kunnen er geen verstand van hebben razz :p .

Ik zou zeggen ,gewoon kopen want ik heb idd het idee dat je dat gewoon graag wilt horen.
Niemand kan je zeggen of je er goed aandoet.
Ik ben zelf iig geen kenner, alleen maar een enorme liefhebber van deze schitterende vogelsoorten, dus ik heb er gelukkig geen verstand van in tegenstelling tot de forum mevrouw,

mvg Frank


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-12-08 - 22:10:47 send message to natasja

Overigens ben ik al helemaal geen kenner maar ik weet wel .. dat als iemand een advertentie plaatst en direct mensen al veroordeeld om het weg doen van hun dier dat ik daar nooit een reactie op zou geven..

Als je zo te werk gaat met informatie inwinnen zullen er hoogst waarschijnlijk ook enkel mensen gaan reageren die de zelfde mening zijn toegedaan als de plaatser , mensen die hun kaketoe om redenen van schreeuwen e.d. weg hebben gedaan zitten niet te wachten op een " veroordeling" dat ze er niet goed over negadacht hebben en zullen eerder zoiets hebben van " nou als je het zo prima weet dan kom je er later vanzelf wel achter"



reneetje
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-12-08 - 22:14:03 send message to reneetje

nogmaals. ik leg alleen uit dat ik op dit forum andere verhalen hoor, dan de verhalen van mensen die er 1 hebben zelf in de woonkamer, en zeg alleen dat ik dit vreemd vind, en dat ik dus niet zeg gelijk dat jullie ongelijk hebben maar dat het dus wel raar is.
en dan slaat het nergens op dat ik iets graag wil horen, nee ik wil weten hoe het toch komt dat er zulke verschillende verhalen komen?

Dit kan door verschillende dingen komen, 1 mensen kopen eenpapegaai omdat ze er zo lief uitzien en denken dat schreeuwen valt wel mee.

ook zullen veel mensen en niet alleen bij kaketoes maar ook grijze roodstaarten ( kijk ook op markplaats ) daar staan veel papegaaien die 2 jaar zijn ongeveer. en ja dan worden ze even vervelend ja, en dan denken ze gelijk van die zijn helemaal niet lief. maar is het niet zo dat als je even die periode door bent en je gaat er met een goede manier mee om dat je dan gewoon er iets prachtigs voor terug krijgt. en of je het dan hebt over een bonte boer, een grijze roodstaart of een kaketoe.

En ik probeer helemaal niet antwoorden uit te lokken of net zolang doorgaan tot ik het antwoord heb wat ik wil. maar nogmaals vraag ik mijzelf simpelweg af waarom hier men over het algemeen zo negatief is en waarom mensen die op markplaats eens rondkijken en mijn advertentie zien en een witkuif thuis hebben zitten, die wel enthousiast zijn? dat is het enige wat ik vraag, en dat heeft niets met rose bril te maken of eigenwijs of wat dan ook.


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-12-08 - 22:25:11 send message to thuis

Reneetje, jij stelt op een gegeven moment
quote
een kaketoe niet in een voillere hebben zitten maar in de woonkamer, hoe komt het dan toch dat al die mensen positief zijn en hier de kwekers niet positief dat begrijp ik gewoon niet.


ik heb achtereenvolgens in de huiskamer gehad:
1x kleine geelkuif kaketoe jong (dood gegaan door mijn stomme onwetendheid en verkeerde informatie van D.)
1x naaktoog kaketoe pop, later gecombineerd met naaktoog kaketoe man,
1x rose-kaketoe, 1x koppel rose-kaketoe,
1x eigen nakweek witkuif jong en 1x molukken pop.
Ook nog geelvleugel/groenvleugel en dwergara's.
Alle vogels hadden hun eigen charme maar brachten zeker problemen met zich mee qua stemgeluid. Ik denk dus dat ik zowel kweker als huiskamer mee gemaakt heb en ik moet bekennen dat alle vogels weg zijn. De jonge nakweek zijn verkocht (met een maand of 6, goed zelfstandig en handtam) en de andere vogels zijn teruggeplaatst naar de kweek/showruimte welke ik in een bedrijfspand kon creeëren.
Binnenkort ga ik (gelukkig) naar een 3-kamer appartement en geloof me; hoe mooi,leuk, lief, gezellig, etc. etc. er komt geen vogel bij...
Doe met alle adviezen wat je wil maar onthoud dat iedereen een eigen mening heeft. Succes.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-08 - 22:30:10 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Laat ik het zo vertellen reneetje.

Iemand die begint is positief en dat hoor je dan overal.

Iemand die is gestopt en zijn huiskamervogel heeft weggedaan hoor je nooit meer.

Vraag je je zelf dan niet af waarom het NOP vol zit met grijze en kaketoes, het is de grote zwijgende meerderheid die niet reageerd in dit soort forums, helaas, helaas.

Dit soort mensen zitten niet op deze forums die hun huiskamerpapegaai weg hebben gedaan.

Hier zitten echte papegaaienliefhebbers die je objectief advies geven, dit kan natuurlijk ook advies zijn dat je niet leuk vindt.

En natuurlijk zijn er ook mensen zoals een forumlid zoals bv Natasja, zij is wel nog steeds positief over haar edels, en zal dit ook wel voor de rest van haar leven blijven. (daar ben ik niet bang voor, gelukkigwink ;))

Maar besef dat er vele zijn die dit gelukzalige gevoel na verloop van tijd zijn kwijt geraakt.

De tijd zal het leren of je geschikt bent, dat zal nu niemand kunnen zeggen, wij kunnen alleen zeggen of de vogel geschikt is..
Gert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-12-08 - 22:33:22 send message to johanblok

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Positieve reacties en geluiden van mensen die een bepaalde kaketoe in de huiskamer houden, hebben niet heel veel betekenis voor je eigen situatie. Het gaat op de langere duur gewoon heel erg vaak fout. Of het goed gaat hangt af van jezelf, hoe je met de vogel omgaat, het karakter van het dier, dat kun je van te voren allemaal slecht inschatten. Bij bepaalde soorten is bekend, uit ervaring, dat het heel vaak fout gaat.
Iemand die een papegaai nog slechts een half jaar, of zelfs enkele jaren heeft, kan er nog weinig van zeggen of het op de lange duur, bij het echt flink broedrijp worden bijvoorbeeld, goed blijft gaan.

Kijk eerst eens een dag rond in het NOP, dan zie je de mogelijk gevolgen en maak je tevens kennis met de verschillende soorten.

Ik heb ook verschillende vogels in de huiskamer gehad, ze zijn er uiteindelijk allemaal weer vertrokken. Deels vanwege gezondheidsredenen van mijn kinderen, maar ook vanwege schreeuwgedrag terwijl ik toch echt wel wat gewend ben. Als ik nog iets in de huiskamer zo nemen, dan zou voor mij de enige serieuse optie een soort uit de poicephalus groep zijn.
Het schreeuwgedrag van een vogel is overigens ook sterk afhankelijk van de leeftijd, een jonge vogel (een een papegaai van enkele jaren oud is ook nog jong) hoor je over het algemeen veel en veel minder.
Mijn mullers zijn pas echt luidruchtig geworden sinds ze met 6 jaar een jong hebben grootgebracht.


reneetje
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-12-08 - 22:38:04 send message to reneetje

hey

Want hoeveel schreeuwde bij jou bijvoorbeeld die witkuifkaketoe?

En hoe ging jij daar mee om? en had jij op het moment dat jij die witkuif in huis had ook andere kaketoes in huis? of enkeld de witkuif en hoe oud was die toen die inhuis zat?


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-12-08 - 22:59:34 send message to natasja

reneetje , misschien moet je voor jezelf gewoon heel duidelijk stellen wat haalbaar is en wat voor jullie situatie niet haalbaar is.

Je kan een vogel opvoeden maar ... net als bij kinderen die bijvoorbeeld lopen te jengelen in winkels gaat hier tijd overheen , het is vaak niet alleen een kwestie van opvoeden maar van uitproberen en reageren daarop, soms kan iets wat als uitproberen gestart word maanden duren van opvoeden tot het juiste gedrag.

10 minuten schreeuwen lijkt niet lang maar geloof me .. 10 minuten is echt heel lang als je je er aan ergerd , voor buren kan dit dus wel een probleem opleveren
( test het gerust eens uit met de tv keihard zetten , 10 minuten lang )

Verder is het karakter van je vogel van supergrote invloed , natuurlijk zijn er mensen met goede ervaringen !
Maar overwegend zijn dat er dus waarschijnlijk minder , de reden dat kaketoe's niet veel voorkomen in woonkamers is echt niet alleen omdat er een hoger prijskaartje aan hangt.

Hou jezelf dus asjeblieft niet voor dat jullie met de juiste opvoeding precies die vogel krijgen waar je van droomt want met levende wezens werkt dat nou eenmaal niet zo .


birdplanet.nl
Website Member
Posts :19

Website Member
2005-12-08 - 23:46:23 send message to birdplanet.nl

O maar Natas, dat heb ik niet gezegd!

Opvoeding krijg je alleen een vogel mee die vrij weinig "ogewenst" gedrag vertoont..

Je kan nooit een beessie maken zoals jij het wil, daarmee moet je gewoon goeie mazzel hebben!

Maar je kan wel een gooi in de goeie richting doen door een vogel op te voeden.


Denk er wel aan dat er nu opvoedmethodes zijn waar vele instanties zoals de moderne papegaai mee werken waardoor onhandelbare papegaaien in 1 keer aanhankelijke lieve dieren worden die nog een 2de kans krijgen, zonder naar het N.O.P. te hoeven.


Bij kaketoes, moet je ook denken aan man en vrouw, het verschil daartussen. Mannen zullen over het algemeen lastiger worden dan vrouwtjes, vooral met een jaartje of 5 als de hormonen beginnen op te spelen.

Ik merk het duidelijk aan Kodi, die heeft nog wel eens een machtsstrijd met me, maar ik zorg ervoor dat IK win, en IK de baas blijf, en gevolg? Kodi komt dr weer bovenop!


Maar zoals ik zeg, ga nu niet alleen de kaketoe beoordelen, denk ook na bij andere vogels, want voor de 2de keer, geen 1 vogel is perfect!


En voor mij, komt de kaketoe toch wel het meeste in de buurt.. En ik heb recht van spreken, want ik zorg er dus wel mooi voor dat het N.O.P. niet nog een geplukte kaketoe erbij krijgt.....


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-12-09 - 07:56:27 send message to natasja

ik beweerde ook niet dat jij dat gezegt had wink ;)

wat ik zo uit de reacties haal van reneetje worden er dus voorwaardes gesteld aan de vogel die in mijn ogen niet haalbaar zijn als voorwaardes ,
ik doel hierbij op :

de vogel mag niet eenkennig worden
moet een echte kroelpapegaai worden
de vogel mag niet gaan schreeuwen

Dat hij niet mag gaan schreeuwen vind ik vrij logisch ,dat wil uiteindelijk niemand wink ;)

maar eenkennigheid en een kroel heb je met een opvoeding gewoon niet in de hand , dat is het stuk karakter van de vogel zelf wat erbij komt kijken en dat kan je met iedere willekeurige vogel treffen.
Reneetje geeft zelf ook aan de grijzeroodstaart een wereldvogel te vinden maar deze valt af vanwege zijn eenkennigheid .

Als 'n allemansvriendje echt een voorwaarde is dan betwijfel ik of de keuze voor een papegaai zowieso wel de juiste is , wat als de vogel achteraf toch eenkennig word en andere gaat bijten ?

Er zijn voorbeelden op het forum genoeg van mensen die hun vogels heel goed hebben opgevoed maar waarvan de vogel toch echt eenkennig is geworden en andere mensen bijt.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-12-09 - 10:14:26 send message to johanblok

quote

En ik heb recht van spreken, want ik zorg er dus wel mooi voor dat het N.O.P. niet nog een geplukte kaketoe erbij krijgt.....



Misschien begrijp ik je verkeerd en ik wil je vooral niet kwetsen, maar je hebt als eigenaar lang niet alles in je macht en je weet van te voren niet of je het echt beter zult of kunt doen dan anderen. Eigenaren brengen hun dure kakatoe over het algemeen echt niet naar het NOP omdat ze dat zo leuk vinden of hun best niet gedaan hebben. Ik bedoel de problemen met veel huiskamervogels, en zeker kakatoe's, zijn vaak gewoonweg zo serieus van aard dat er nauwelijks een goede oplossing mogelijk is. En vaak al helemaal niet een die binnen het bereik van veel eigenaren ligt.

In ieder geval ben je op de goede weg, je wint uitgebreid advies in.

Welke vogel je ook koopt: veel speeltjes, grote kooi (minstens 75x100 bodemoppervlak), misschien een klimboom, wilgentakken om te knagen, zeer gevarieerd voer, veel buiten de kooi laten, zijn essentiele elementen om het goed te laten gaan.

Aan liefde opzich heeft een vogel niet zoveel, als het zich niet concreet in de verzorging uit. Deze fout wordt veel gemaakt.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 143 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede