Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > vogels dna sexen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2009-06-28 - 18:45:36

quote
De vogels worden gesext op dna waar de lengte van het geslachts chromosoom bepalend is voor man of pop.

Als wij vogels sexen dan wordt er een bepaald gebiedje op het Z(of X als je het zo wilt noemen) chromosoom gelabeld, waardoor je later op een lichtbak 1 of 2 streepjes te zien krijgt. Als er 2 streepjes zijn, is het een man (want die hebben 2 Z geslachtschromosomen), is er maar 1 streepje dan is het een pop.
Maar ik weet niet of dat bepaalde gebiedje bij elke vogelsoort voorkomt, misschien niet.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-06-29 - 13:48:40

Met een uiterst gevoelige en zeer betrouwbare techniek kan het specifieke stukje DNA op de geslachtschromosomen van vogels worden aangetoond waarin mannelijke (ZZ) en vrouwelijke (ZW) vogels van elkaar verschillen. Met deze methode kan het geslacht van ALLE vogelsoorten worden vastgesteld.

Bij sommige vogelsoorten zijn deze specifieke eigenschappen minimaal in lengte te zien.

Ruud


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2009-06-29 - 18:12:18

Even ter informatie en aanvulling voor Ruud,NU zijn er inmiddels idd veel dna gegevens voor bv papegaaien,althans de meest voorkomende.

daar doelde ik dus ook op bij mijn vorige berichtje,Gendika verzocht in hun beginperiode aan liefhebbers,ook om referentie materiaal,(veren),Van papegaaien waarvan de eigenaars dus al wisten welk geslacht het was.

Daar stond dan,als ik mij tenminste nog goed kan herrinneren een kleine vergoeding tegenover en id zijn het zeer vriendelijke mensen en je wordt snel en tot nu toe correct geholpen.

Gr Kees.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-06-29 - 18:51:16

Wat bedoelen jullie eigenlijk met referentiemateriaal, en het opslagen van informatie van soorten.

Begin dit jaar heb ik 4 zwartkopwevers laten testen : twee jongen waar ik het geslacht niet van kende, één vogel waar ik het geslacht wel van kende en één vogel met sterke vermoedens (nieuwe aankoop).

Moet ik of mag ik aannemen dat ze (in dit geval Gendika) referentiemateriaal hebben van vorige aanvragen of van eigen onderzoek of hebben ze kunnen diagnosticeren op het feit dat er 4 vogels waren waarvan 1 een man?

Dat vraag ik me wel effe af.Ik ken niets van DNA onderzoek en heb altijd de indruk gehad dat het een zwart-wit onderzoek was.

De uitslag klopte volledig voor de vier vogels en wat was ik blij dat de twee jongen twee poppen zijn.

Christine




denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-06-30 - 21:05:03

zoals je in de link kan lezen die henk (mijnkaketoe.nl) doorgeeft kun je zien dat ik er ook vogels heb laten sexen en niets als lof. buij gendika kan er echter meer dan sexen alleen en tegenwoordig is het testen van vogels ook nodig dus hopen dat hij dat ook gaat doen.
groetjes egon


rufio
Website Member
Posts :2

Website Member
2009-07-03 - 20:20:54

beste lezers
ik heb al gezien dat er veel nederlanders actief zijn en dat er ook altijd verwijzen wordt naar duitsland voor te laten sexsen
maar weet er iemand of er ook iets in de kempen ligt?
mvg nick


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-05 - 22:13:50

quote

--------------------------------------------------------------------------------
zoals je in de link kan lezen die henk (mijnkaketoe.nl) doorgeeft kun je zien dat ik er ook vogels heb laten sexen en niets als lof. buij gendika kan er echter meer dan sexen alleen en tegenwoordig is het testen van vogels ook nodig dus hopen dat hij dat ook gaat doen.
groetjes egon


Egon,

Hoe lang heb jij op de uitslag moeten wachten?
heb ze nu een week geleden opgestuurd, maar nog geen reactie binnengekregen.een week lijkt mij toch redelijk?


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-07 - 12:28:18

vanmorgen bericht gehad van dr Volger.
hij kon van allebei mijn zwartkopcaiques geen dna ontdekken, dus van 2 vogels 5 borstveren getrokken, in officieel zakje gedaan, en opgestuurd, maar hij kon geen dna vinden, vind ik toch vreemd, zeker dat ik dat pas na 1 week te horen krijg.
en bovendien vroeg hij om nieuwe verse veren?
hoe vers kunnen ze zijn als ik ze net trek en gelijk opstuur???????????????????


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-07-07 - 13:30:22

Weet je hier ook de reden van is het evt vervuild door dna van je vingers of wat anders ???

Henk


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2009-07-07 - 13:31:42

Ik laat al mijn vogels DNA sexen bij gendika via een collectief contract.
De prijs is netjes en ik heb over het algemeen na 2 dagen het resultaat in huis per mail en de volgende dag de certificaten.
Ik persoonlijk vindt het resultaat en de snelheid waarmee ik de informatie heb belangrijker dan ergens anders 1 of 2 euro goedkoper uit te zijn. De prijs van het sexen reken ik extra op de vogels en wat maakt 1 of 2 euro uit op een dure vogel, langer wachten en nogmaals iets moeten doen met stress bij de vogel en jezelf. Nee geef mij Gendika maar, ik heb daar nimmer problemen gehad tot op heden.

Ronald


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2009-07-07 - 16:05:34

Helemaal met de laatste schrijver (Ronald) eens.
Het euvel dat Volgert geen DNA kan zien komt regelmatig voor en dit heb ik bij Gendika nog nooit meegemaakt.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-07 - 18:04:25

ik heb zojuist pas een reactie van hem gekregen, en de wortel van de veer zou er niet opzitten,dit vind ik vreemd, bij één of 2 veren kan ik me nog iets voorstellen, maar bij beider vogels 5 veren getrokken, en allen niet geschikt???? bovendien krijg ik dat pas na een week te horen, beetje vreemd, toch maar weer terug naar gendika inderdaad.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-07-07 - 18:07:21

Juli 2007 schreef ik dat ik zo mijn bedenkingen had. Gezien de reacties nu zijn ze dan ook niet weggenomen.

gr

Henk


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-07 - 18:09:31

henk, ik kan alleen voor mezelf spreken, en geef iedereen een kans , maar inderdaad ik ben er niet over te spreken, dus het was te proberen, alleen het vervelende is dat het om nieuw aangeschafte vogels ging, en ik eventueel zsm naar de eigenaar terug kan gaan mocht ik een man ipv een pop hebben gekocht, nu dus maar naar Gendika, schijnt daar een stuk korter te duren.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-07 - 18:10:31

ben toch ook inmiddels benieuwd of er nog recente andere ervaringen zijn met dit bedrijf.sad :(sad :(sad :(sad :(sad :(sad :(




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 120 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede