Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Hibryden ara's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-04-18 - 19:28:35

happy :)

Proficiat met je HARLEKIJN.

wink ;)
Peter.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-04-18 - 19:31:26

Mooi, Herman.

Foto's?

wink ;) PPeter


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-04-18 - 19:49:27

happy :)

Handelaren of kwekers die zich daarop richten 4/500 koppels van een ras, hou je niet tegen.
Die plaatsen zo 100 raszuivere ara's uit de wildvang bij elkaar, met het oog op hybride kweek in de eerste lijn.
Daar veranderd dit topic en alle topic's die nog zullen volgen niets aan.
Hier kan enkel een wetgeving iets tegen doen, te beginnen met, stop de import van alle vogels.

wink ;)
Peter.




piet witteman
Website Member
Posts :258

Website Member
2005-04-18 - 19:49:35

Beste Herman
is het van dit koppel
gelegenheidskoppel een blauwgele pop en een groenvleugel man
graag fotos van de ouders en de jongen
Piethappy :)happy :)


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2005-04-18 - 20:06:50

piet het is inderdaad van het koppel wat jij beschrijf .
foto's van de jongen maak ik pas als ze allemaal uit zijn of niet meer uitkomen en als iemand mij kan vertellen hoe ik de foto in het forum zet dan zal ik er foto;s van plaatsen ook van de ouders.
bedankt voor de reactie's tot nu toe happy :)


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-18 - 20:15:54

quote
Levert geel met rood 100 euro meer op?


Ik denk dat dit wel zal meevallen gezien de prijzen die ik zie op buitenlandse site's.
Hier komen de prijzen echt niet boven de gemiddelde ara-prijs uit.

Natuurlijk blijven er broodfokkers die rustig 200-300 koppels wildvang wegzetten om zoveel mogelijk hibrydes te kweken. Het gevaar voor hen is echter wel dat ze hun eigen glazen op termijn ingooien, maar dan hebben ze de eutjes al gevangen en zijn die koppels leeggetrokken!

Maar nogmaals daar doet niemand wat aan en dit forum zal daar ook weinig aan kunnen doen.
De enige functie van het forum kan zijn om mensen zo goed mogelijk voor te lichten en hopen dat ze een zo eerlijk mogelijke vogel zullen aanschaffen.

Ook zie ik niet gebeuren dat alle raszuivere aan de kant worden gegooid en dat ze ingeruild worden voor hibrydes!

wink ;)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-04-18 - 20:24:22

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

happy :)

Een vraagje.

Zijn er meer forum bezoekers die een hybride ara hebben als huiskamervogel.

Lennart.

Raszuiver aan de kant gooien voor hybride's, nee dat geloof ik niet hoor.
Althans deze groenvleugel ara blijft ook lekker met haar maatje Rocky hier.



Genieten van een stukje kaas.

wink ;)
Peter.


piet witteman
Website Member
Posts :258

Website Member
2005-04-18 - 21:08:03



wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2005-04-18 - 21:24:47



wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2005-04-18 - 21:26:10

dit zijn de ouders van de baby .


piet witteman
Website Member
Posts :258

Website Member
2005-04-18 - 21:38:35

mooi koppel ben benieuwd naar de jongen
Ik hoop dat het allemaal goed gaat
PIEThappy :)


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-18 - 22:27:39

Hallo Weichman,

Als je nu toch naar die foto kijkt hoe verliefd dit stel is, dan zou het toch gekkenwerk zijn dat je dat zou moeten scheiden omwille van de raszuiverheid??????

wink ;)


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-04-18 - 22:31:38

Het gevolg van deze praktijken lijken veel liefhebbers te onderkennen.

Zijn we als serieus kweker gebaat met deze praktijken?
Is deze topic een manier om liefhebbers aan te zetten het ook niet zo nauw te nemen met de vogel waarden en normen?
Is het een verkapte manier om hun lucratieve handel meer elan te geven?



De feiten van de bastaardkweek:

De ene groep liefhebbers van papegaaien probeert serieus vogels te kweken met het doel een bepaalde soort te behouden in de avicultuur. Het kweken van bastaarden is uit den boze en is het belang om een zo groot mogelijk bestand van raszuivere vogels te hebben met een grote genetische variëteit. Vooral de zuid Amerikaanse bestanden zijn niet zo groot, de vogels die jongen produceren zijn vaak productief en de nakweek generaties nauw verwant. Wanneer we deze bestanden ook nog eens gebruiken voor bastaardkweek is er weinig hoop voor gezonde bestanden in de nabije toekomst. Een mengelmoes van soorten blijft dan alleen maar over voor de liefhebber in de toekomst. Nu hebben we de kans gezonde bestanden op te bouwen met een brede basis en niet van import vogels afhankelijk te zijn. Elke bastaard is een verloren vogel in een kweekbestand van zuivere vogels.

Een andere groep neemt het niet zo nauw en kweekt voor de huiskamerconsument een rariteit om een financieel voordeel uit zijn vogels te halen omdat men koste wat het kost jongen wil kweken. Het samenstellen van een koppel met twee verschillende soorten gebeurt door de liefhebber zelf. Een beetje liefhebber gaat op zoek naar twee vogels van dezelfde soort en gaat niet uit gemakzucht prutsen in de genen van een vogel. Wanneer de bastaarden na enkele jaren zijn afgedankt door hun baasje in de huiskamer komen ze weer bij een persoon terecht die meent hier weer mee te moeten gaan kweken. Dit soort liefhebbers gebruiken dan weer andere bastaarden met een onbekend kleurresultaat. Bij gebrek aan onverwante bastaarden gebruiken zij raszuivere vogels die voor de eerste groep belangrijk zijn om de bestanden op peil te houden. De bastaarden zijn voor de eerste groep waardeloos en zijn voor de continuïteit om de soorten te behouden in de toekomst met soorten waarvan maar in kleine aantallen worden gekweekt een kwalijke zaak. De import is dan weer voor de eerste groep liefhebbers belangrijk om over nieuwe bloedlijnen te beschikken. Eigenlijk creëer je dan weer een situatie waar we liever vanaf zijn namelijk import van papegaaien. Juist dit is controversieel maar door een aantal liefhebbers gewoon wordt weggewuifd. Als liefhebber dien je toch op te komen voor het welzijn van je vogels en niet in zijn genen te gaan rommelen. Het financiële motief is altijd de rode draad in onze hobby. Liefhebbers die de bastaardkweek ondersteunen moeten naar mijn mening toch eens bij zich zelf ten rade gaan en welk belang zij dienen.
Tijdens het Dutch Avian Symposium heb ik aan Reinschmidt gevraagd hoe hij over het kweken van bastaarden denkt. Het antwoord van hem was duidelijk dat hij dit ook een kwalijke zaak vindt en dat een ander groot vogelpark op de Filippijnen dit alleen maar doet uit commerciële motieven. Bij het insturen van mijn artikelen voor het blad Papageien heb ik deze vraag gesteld over de bastaard kweek van ara’s. Het antwoord van de redactie was dat men dit ook een kwalijke zaak vindt en zelfs geen publicaties hierover plaatst. Bovendien kreeg ik de mededeling dat men bezig is dit wettelijk te gaan verbieden zoals de bastaard kweek van roofvogels in Duitsland.
De redacteur is over de kweek van bastaard ara’s in het laatste nummer van de Parkieten Sociëteit heel duidelijk.


Vreemd genoeg werd er in een andere topic over bastaard kweek een opmerkelijke reactie geplaatst. Namelijk dat men zich niets van kritiek van andere liefhebbers aantrok en men met deze praktijk doorging zolang de wetgever het niet verbied. Echt een opmerking waar maar weer eens zien hoe het werkt. De wetgever gaat uit van een eigen verantwoordelijkheid en gezond verstand. Helaas blijkt uit de reacties op deze topic dat de wetgever het een en ander moet gaan regelen om deze praktijken te voorkomen. Het gevolg is dat er wellicht meerdere zaken binnen onze hobby wettelijk worden geregeld. Wanneer dit gebeurd dan roepen we weer in koor dat we worden beperkt in het uitoefenen van onze hobby. Ja, eigen verantwoordelijkheid weet je nog!!!!


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-18 - 22:52:14

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Het financiële motief is altijd de rode draad in onze hobby


Dit geldt in ieder geval niet voor mij en met mij velen. De hobby kost alleen maar geld! En dat mag want daar is het een hobby voor!

Verder weet ik dat er een boel verklaarde tegenstanders zijn van kruisingen in welke vorm dan ook. Dat mag, maar nogmaals gaat het mij te ver als er gezegd wordt door een bepaalde lobby binnen de avicultuur dat deze mensn verkeerd bezig zijn. De "tegenstanders" zijn toch ook niet verkeerd bezig?

En welk doel dient deze groep dan wel als er alleen maar raszuiver wordt gekweekt?
Juist.... het creeren van nog meer reservaten waar dit soort dieren een kans maken te overleven.

Ik heb al eens in een ander topic gezegd dat in principe elke vogel in gevangenschap er één te veel is. Ook tegenstanders kweken niet voor het welzijn van deze wereld, maar ook voor hun eigen plezier en overtuiging! Ook zal men moeten begrijpen en beseffen dat de wereld niet alleen maar bestaat uit tegenstanders!

En van mijn part komt er morgen een importverbod van alle vogels.....dan zal het kaf zeker van het koren gescheiden worden! Want er is genoeg onverwant in gevangenschap!
Dus de/dat hogere doel(en) begrijp ik al niet helemaal....!!!!

Maar nogmaals deze discussie is al eens zeer uitgebreid aan de orde geweest in een ander topic en dit topic is bedoeld voor die mensen die WEL hybriden hebben en/of (willen)kweken op een verantwoorde manier......

wink ;)



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-18 - 23:00:47

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Lennart wil jij nog even de laatste alina van je openingtopic even nalezen en tot de conclusie komen dat iedereen zijn zegje mag doen voor- en tegenstanders!!

Ik heb het al eens meer gezeg: lezen lezen en nogeens lezen, in dit geval ook je eigentekst of weet je soms niet meer wat je schrijft??
Gert




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 121 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede